Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Hjelp til en nybegynner

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-13, 12:08   #1
saltsild84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Alder: 39
Innlegg: 1
saltsild84 er på en erverdig vei

Hjelp til en nybegynner

Kan noken hjelpe meg til å starte opp med lavkabo. Tips og råd, oppskrifter tas imot med takk.

Vart mor til nr tre med keisersnitt midt i februar. Altså for 8 veker sidan. Slutta å røyke når eg vart gravid og ønsker ikkje å begynne å røyke igjen. Med dei andre gjekk eg først skikkelig ned i vekt når eg slutta og amme og begynte å røyke meir igjen.

Var 74 kg og 170 høg når eg vart gravid. Før fødselen 97 kg. No veg eg 92 kg og det er 20 kg for masse minst.

Har eit kjempeønske å komme ned i vekt, men eg er svak og er alltid svolten og smået masse snaks...

Noken som kan hjelpe meg med å finne mat som gjer meg mett og kan stoppe søtsug og kan fremme vektnedgang??

saltsild84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen endå Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 14:46   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hjelp til en nybegynner

Hei på deg og velkommen hit! Gratulerer med familieforøkelsen!

Om du ønsker å spise lavkarbo så det beste er først å sette seg inn i hva det er og hvorfor og hvordan fungerer det. Kjøp eller lån deg en god lavkarbobok og lese om det. "Matrevolusjon" av Andreas Eenfeldt eller Sofia Hexeberg bøker, eller "Dr. Dahlquists guide til LCHF"Annika Dahlquist eller andre. Når du har fått deg litt forståelse for hva det er så blir det straks lettere å vite hva og hvordan du bør spise Det er også masse råd her inne. Det viktigste er å få oversikt og ikke låse seg inn på egg og bacon og fløte, slik som noen påstår at lavkarbo er. Spis rene matvarer, ikke halvfabrikater eller posemat. Unngå stivelsesrike matvarer, ren sukker og fruktsukker, unngå bearbeidede lettprodukter og velg heller rene, hele varer med god fett innhold. Spis mye grønnsaker som vokser over jorden og noe bær. Det er masse oppskrifter på god mat her inne Men sånnt grovsett så kan man kanskje si: vanlig middag uten potet, men med litt ekstra blomkål, brokkoli, paprika osv. med en liten dasj fløtesaus eller smørklat på kjøttet/fisken/kyllingen isteden for brunsaus eller posesaus så er du på god vei!

Av det jeg har lest og lært og erfart selv så fungerer ketogent kost (dvs så lavt som mulig på karbo) best for min del. Jeg sleit mye etter sist fødsel med å prøve å spise mer karbo og holde meg til noe ala Lindberg smartkarbo, men siden jeg ammet så fungerte det superdårlig. Jeg var konstant sulten og spiste mer enn nødvendig. Så snart jeg la om til ketogent kost (jeg ligger på under 20 g karbo pr. dag) så blei alt bedre Jeg er så si aldri sulten mellom måltidene, spiser når jeg trenger det og spiser godt. Og ammingen fungerer fortsatt supert! Egentlig så er jo lavkarbo den beste kosten for ammende: godt med proteiner og fetsyrer som er jo det kroppen trenger til å få produsert god melk. Da kommer jo både overskudd, rolig mage, vektap osv som tillegg

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 02:43   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til en nybegynner

Med et så lite barn og mye nattevåk kan du nok ikke regne med rasende rask nedgang. Kroppen trenger hvile for å gi slipp, og det kan jeg skrive under på at man ikke får i barseltida.....
Husk at du ikke skal spise ketogent mens du ammer.

(ang Røykeslutt. Det hjelper ikke å ønske å ikke begynne å røyke igjen, man bestemmer seg for at man ikke røyker. Hilsen ex-røyker.... )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:00   #4
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til en nybegynner

Ikkje stress enda, du! Prøv å være bevisst på å spise sundt, men ikke ketolyse-mat. Du går uansett ned masse ved å amme noen mnd! Hadde ikke ville slanke meg når jeg ammet. Men passe på å leve med sunn og god lavkarbo-mat med litt mer karber enn strengt tatt vanlig på lavkarbo. Ammingen øker forbrenningen din veldig.

Etter hvert kan du skjære ned på karboene - du kommer helt sikkert til å gå ned masse pga amminga - og så sper du på med et enda mer godt og sundt kosthold etter dette Så blir dette superbra! Lykke til!! Spennende med en liten nr tre Masse lykke til - og husk å sove.

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 21:25   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til en nybegynner

Amming er ingen garanti for å gå ned. Jeg gikk opp mange kilo i ammeperioden selv om jeg nesten ikke spiste heller. Å produsere melk er stress for kroppen, og stress fører til fettlagring...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:10   #6
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hjelp til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Amming er ingen garanti for å gå ned. Jeg gikk opp mange kilo i ammeperioden selv om jeg nesten ikke spiste heller. Å produsere melk er stress for kroppen, og stress fører til fettlagring...

Har samme erfaringen her også. La på meg under amming alle gangene.

Ellers må jeg si at jeg fortsatt etter flere år kjennskap med lavkarbolivet skjønner ikke hvorfor poengterer lavkarbofolk gang på gang at man ikke skal spise ketogent under amming. Ketose er jo den mest naturlige tilstander kroppen kan ha. Den mest optimale forbrenningsmekanisme for kroppen. Jeg vet godt hvorfor det ikke anbefales å drive med den "vanlige" lavkallori slanking. For da får man for lite av nødvendige næringsstoffer i seg og går jo også i en kalloriunderskud. Men å spise god, frisk og variert mat med minimalt med karbo og godt med proteiner og fett er akkurat det kroppen, som produserer melk, trenger.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:11   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Du går uansett ned masse ved å amme noen mnd!

Ikke alle... Jeg gikk opp flere kg i løpet av ammeperioden. Jeg skal riktignok ikke skryte på meg at jeg spiste som en mus og gikk en mil med vogna hver dag, men...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:25   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke alle... Jeg gikk opp flere kg i løpet av ammeperioden. Jeg skal riktignok ikke skryte på meg at jeg spiste som en mus og gikk en mil med vogna hver dag, men...

Jeg spiste ett måltid annenhver dag ( glemte det) og gikk i fem-seks timer hver dag i barseltida og gikk opp åtte kg....

Moogie: ikke ketogent er vel for å ikke gå ned for raskt slik at miljøgifter lagret i fettet skal gå ut i melka.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:37   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hjelp til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Moogie: ikke ketogent er vel for å ikke gå ned for raskt slik at miljøgifter lagret i fettet skal gå ut i melka.

Det høres litt feil ut, egentlig. For uansett hvordan man snur og vender på det vil kroppen bruke fettet til melkeproduksjon, uavhengig av hvordan en spiser. Og det er fortsatt de samme mengdene av ev. Miljøgifter som ev. Kommer i melka. Og slik som jeg lærte lavkarbo kosthold å kjenne gjør er den regulerende for kroppen og en går ikke for fort ned.
Jeg kan selvsagt ha misforstått alt...

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 00:34   #10
MariS_88
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 1
MariS_88 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til en nybegynner

Hei! Er nybegynner på lavkarbo og ønsker å gå ned noen kg. Kan noen hjelpe meg i gang med forslag til ukesmeny? Til nå har jeg spist omelett til frokost, knekkebrød/lavkarbobrød til lunch og kveldsmat og salat/noe annet lavkarbo til middag. Er veldig spent på om dette virker for meg, og hvor fort jeg merker forskjell, altså går ned i vekt. Takk for alle svar

MariS_88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 08:54   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av MariS_88, her.

Hei! Er nybegynner på lavkarbo og ønsker å gå ned noen kg. Kan noen hjelpe meg i gang med forslag til ukesmeny? Til nå har jeg spist omelett til frokost, knekkebrød/lavkarbobrød til lunch og kveldsmat og salat/noe annet lavkarbo til middag. Er veldig spent på om dette virker for meg, og hvor fort jeg merker forskjell, altså går ned i vekt. Takk for alle svar

1. Velg deg en retning å følge. Lavkarbo er kun et paraplybegrep.

2. Les denne tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970 Den gir deg svar på det meste.

3. Velkommen så mye og lykke til med vekttap OG ny livsstil. Det siste er jo den største utfordringen, å beholde vekta og ikke hoppe av så fort kiloene er borte

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp til en nybegynner? mariiannee Lavkarbo generelt 8 09-03-13 00:25
Nybegynner trenger hjelp Nicole Lavkarbo generelt 4 18-09-11 21:15
Litt hjelp til en nybegynner @maritamor Spørsmål og svar 5 17-02-10 16:32
Hjelp til en nybegynner Raffen Lavkarbo generelt 2 14-07-09 19:44
Hjelp en nybegynner! skatcat Eurodiett 3 02-07-08 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no