Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Regne ut karbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-02-10, 13:43   #1
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Regne ut karbo

Jeg er ny, min andre uke på Ketolyse.

Har boka, men mitt store problem (som er flaut) er jo at jeg ikke skjønner denne utregningen av karbo.

Jeg lager mye salat av isbergsalt, har i rød paprika, agurk og vårløk og masse fetaost på toppen..

Dette spiser jeg til feks 1 stekt kotelett eller bare steikt kjøttdeig i meierismør til middag.

Og spiser jeg 1 boks cottage cheese til lunsj, den er jo 300 gr og en liten neve nøtter .............så klarer jeg ikke å regne ut hvor mye karbo det er eller 1 advokado med litt reker i til lunsj.

Frokosten med 2 egg og 5 skiver bacon stekt i meierismør , klarer heller ikke å finne ut hvor mye karbo det gir.

Så her trenger jeg hjelp, så hvis noen kunne være så snill og skissere opp hvor mye karbo dette blir så blir jeg så innmari glad

Det er flaut, men jeg har lest og lest og skjønner enda mindre hvordan jeg skal finne ut karboinnholdet her .

Jeg skal jo holde meg til 15 - 20 karbo om dagen, så dette er jo alfa omega for å få til kuren.

Håper jeg ikke har fluset meg så innmari ut her no, men trenger virkelig hjelp ?

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 14:03   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Du trenger en kjøkkenvekt. Stort sett må du veie alt av grønnsaker og en del meieriprodukter og så sjekke karbo-innhold ved hjelp av matvaretabell, for eksempel den du finner på lavkarbo.no Det er greit å slå opp og veie alt man er usikker på i starten. Etter noen uker har du nok såpass god oversikt over mengdeforhold og karboinnhold at du ikke trenger å veie "fanatisk" lenger. Det er en læreprosess!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 14:06   #3
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Du trenger en kjøkkenvekt. Stort sett må du veie alt av grønnsaker og en del meieriprodukter og så sjekke karbo-innhold ved hjelp av matvaretabell, for eksempel den du finner på lavkarbo.no Det er greit å slå opp og veie alt man er usikker på i starten. Etter noen uker har du nok såpass god oversikt over mengdeforhold og karboinnhold at du ikke trenger å veie "fanatisk" lenger. Det er en læreprosess!

Enda mere flaut er at jeg har splitter ny digital kjøkkenvekt , men det hjelper ikke når jeg ikke skjønner hvordan dette regner ut....

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 14:11   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Matvareguiden sier at det er 4.6 gr karbo pr 100 gram rød paprika (rød har flest karber...). Om du da deler opp paprika til det ligger 100 gr på vekta har du 4.6 gr karbohydrat.
Isbergsalat sier matvaretabellen at det er 1.5 gr karb i pr 100 gram salatt.
Veier du opp 100 gr på vekta har du enda 1.5 gr karb som må legges til de 4.6= 6.1.
Sånn gjør du det enklest til å begynne med. Bruker du et mer "urundt" tall må du veie hvor mye varen veier og så regne ut i fra 100 gr.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 14:14   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

For å ta Cottage Cheese, da.
Du har 300g CC og vil vite hvor mye karber det er. På boksen eller i matvaretabell finner du ut at det er 1.5gram karbohydrater pr 100gram CC.

Siden du har 300g CC må du gange med 3 for å finne ut hvor mye det er i 300g.

Har du 55g nøtter med 6g karbo pr 100g, må du gange med 0.55 for å finne ut at det er 3.3g karbohydrater i disse nøttene.

Lag deg en liste over det du vanligvis spiser, så trenger di ikke veie og regne ut alt hver dag.

Etter hvert sitter det litt i fingrene og du kan ta en del på følelsen!

Ble du noe klokere?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 14:17   #6
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

For å ta Cottage Cheese, da.
Du har 300g CC og vil vite hvor mye karber det er. På boksen eller i matvaretabell finner du ut at det er 1.5gram karbohydrater pr 100gram CC.

Siden du har 300g CC må du gange med 3 for å finne ut hvor mye det er i 300g.

Har du 55g nøtter med 6g karbo pr 100g, må du gange med 0.55 for å finne ut at det er 3.3g karbohydrater i disse nøttene.

Lag deg en liste over det du vanligvis spiser, så trenger di ikke veie og regne ut alt hver dag.

Etter hvert sitter det litt i fingrene og du kan ta en del på følelsen!

Ble du noe klokere?

Dette begynner å hjelpe , så tusen takk

Men hvor mye karbo er det i frokosten da , med 2 egg og 5 skiver bacon stekt i meierismør ?

Jeg regner med at jeg "våkner" opp og skjønner dette snart ....

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 15:29   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Opprinnelig lagt inn av Florence123, her.

Dette begynner å hjelpe , så tusen takk

Men hvor mye karbo er det i frokosten da , med 2 egg og 5 skiver bacon stekt i meierismør ?

Jeg regner med at jeg "våkner" opp og skjønner dette snart ....

Ingen karber i bacon.
Egg har 0.9karber pr 100g
Regner du at et egg veier 65g, får du 1.30(130g) ganget med 0.9, som gir at 2 egg inneholder 1.2g karbohydrater!
Rundet av oppover, vil jeg si at frokosten din inneholder 1.5g karbohydrater!

Men frokosten din mangler litt grønnsaker, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 18:16   #8
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Regne ut karbo

Her kan du gå inn å søke etter matvarer og legge inn hvor mye du spiser av de forskjellige matvarene, så regner den det ut for deg

http://www.matvareguiden.no/sokemask...type=produkter

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 10:26   #9
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Tusen takk for hjelp

Og det begynner å løsne her no, lyset er på vei

Men hva er forskjellen på soyamel og soyaprotein ?

Dette skjønner jeg ikke ....

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 10:34   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Det kan du lese om her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:00   #11
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Takk for hjelp så langt

Men jeg har nå ett kjempeproblem og bruker bare samme tråden istedenfor å lage ny...

Jeg får ikke gått på do, og føler meg nå helt forstoppet og elendig etter flere dager med fettholdig mat uten å ha vært på do.

Kan dere hjelpe meg, er dette vanlig og hva gjør jeg nå ?

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:12   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Da må du drikke mer!
Mener du at du spiser nok fett og grønnsaker og ikke får gått på do, så drikker du nok for lite!

Ellers ligger det mange tråder her inne om hvordan man får en litt bedre mage!

Skal se hva jeg finner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:14   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Se her ja!

Nr 1
Nr2
Nr3

Og nederst på de sidene finner du som vanlig mange flere tråder om samme tema!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:18   #14
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Se her ja!

Nr 1
Nr2
Nr3

Og nederst på de sidene finner du som vanlig mange flere tråder om samme tema!

Takker , skal inn å lese

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:40   #15
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Noen som kan se på dette for me , dere som er eksperter her

Frokost : 1 egg og 5 skiver bacon................ca 1.5 karb

Lunsj 300 gr brokkoli kokes, litt meierismør og fløte over dette å så 4 skiver finhakket skinke opp i ...............................11 karb

Er jeg på villspor her , eller er dette sånn nogenlunde riktig ?

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:43   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Du er på rett vei!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:53   #17
Florence123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 57
Florence123 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du er på rett vei!

Tusen takk Kitt ....endelig gikk lyset opp

Florence123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 14:06   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karbo

Opprinnelig lagt inn av Florence123, her.

Tusen takk Kitt ....endelig gikk lyset opp

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Regne ut karboinnhold Tusta85 Spørsmål og svar 113 06-04-15 10:57
Hvilke 0-karboprodukter skal man alikevel regne karbo på? Lollypop! Ketolysekuren 20 12-09-10 12:10
Regne karbo? ikita Generell diskusjon 3 19-09-09 21:06
Regne ut karbohydrater Janis Ketolysekuren 1 12-06-09 09:11
Hvordan regne ut karbo og proteinmengde lykkeline Ketolysekuren 12 05-03-08 19:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no