Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spm fra en ung nybegynner

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-09, 13:05   #1
Angelez
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1
Angelez er på en erverdig vei

Spm fra en ung nybegynner

Nå er det på tide, etter 3-4 år med depresjoner og dårlig selvtillit, SKAL jeg ned i vekt å føle meg vel igjen! Med det har jeg noen spm til dere som kan dette

Hva er forskjell på ketolyse og lavkarbo ?

Hvor mye karbohydrater skal man spise om dagen ?
Hvor mye fett skal man spise om dagen ?

Hva skjer om man skeier ut en dag, er alt ødelagt da ?

Må man leve på denne dietten resten av livet ?

Hva skjer når man evnt slutter, å prøver å spise sunt + trene, vil man rase opp i vekt ?

Denne boka som kan fåes kjøpt, er den verdt det ?

MÅ man ta disse pillene ved siden av, evnt hva hjelper de imot ?

Kan jeg ta kosttillskudd ved siden av ? (Omega 3 kapsler, jern, folat, siden jeg har fått beskjed om at dette er noe jeg har for lite av)


Tusen hjertelig takk for alle svar, nå skal jeg bruke noen dager til å forberede meg frem til vi får penger igjen, da blir det innkjøp av lavkarbo mat !

Angelez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 14:15   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Spm fra en ung nybegynner.

Opprinnelig lagt inn av Angelez, her.

Nå er det på tide, etter 3-4 år med depresjoner og dårlig selvtillit, SKAL jeg ned i vekt å føle meg vel igjen! Med det har jeg noen spm til dere som kan dette

Hei, og lykke til


Hva er forskjell på ketolyse og lavkarbo ?
Lavkarbo er en fellesbetegnelse for alle kostholdretninger som går inn for et begrenset karbohydratinntak. Ketolyse er en av disse, hvor et av virkemidlene for å gå ned i vekt er å komme i ketose - ved bl.a å telle karbohydrater.

Hvor mye karbohydrater skal man spise om dagen ?
Hvor mye fett skal man spise om dagen ?
Vanskelig spørsmål å svare på - fordi alle er forskjellige. Her blir det nesten litt "prøve og (ev) feile" for å finne det som passer deg. Og litt avhengig av om du finner deg en filosofi å følge - litt forskjellig hvor strenge de er.

Hva skjer om man skeier ut en dag, er alt ødelagt da ?
Det virker som om vi reagerer forskjellig også her. Alt er ikke ødelagt, men for noen så stopper vektnedgangen opp - og det tar litt tid for kroppen å komme i gang igjen. Uansett bør ikke utskeielsene komme ofte

Må man leve på denne dietten resten av livet ?
Hva skjer når man evnt slutter, å prøver å spise sunt + trene, vil man rase opp i vekt ?
Selv har jeg tenkt å spise LCHF (lav-karbo-høy-fett) resten av livet. Fordi jeg mener det er sunt, og fordi kroppen min trives med det
Mange velger å gå mer mot et kosthold som Fedon sitt. Da blir det mindre fett, og mere langsomme karbohydrater.
Om du går opp av å leve "sunt" og trene etterpå - er ganske avhengig av hvor følsom du er i forhold til karbohydrater. Jeg har i lengre perioder levd "sunt" og trent mye - og gått sakte og sikkert opp.


Denne boka som kan fåes kjøpt, er den verdt det ?
Uansett hva du velger så mener jeg det er lurt å sette seg litt inn i hva som skjer med kroppen. Du får masse informasjon her også men det gir motivasjon (og forståelse for eventuelle reaksjoner i begynnelsen) å ta inn over seg at dette faktisk er noe kroppen har godt av. Det er ikke bare for å gå ned i vekt! Bare har lyst å nevne at mange får det bedre i forhold til depresjon på et kosthold med mere fett og lite karber.
Bøkene kan du låne på biblioteket. Bedre uten brød - er en veldig god bok å begynne med mener jeg - står mye om helse og kropp også, men det er uansett mange gode bøker - Skaldeman, Listfeld, Ketolyseboka...

MÅ man ta disse pillene ved siden av, evnt hva hjelper de imot ?
Vet ikke nok om dette. Tar egne utifra hva jeg mener er mine behov.

Kan jeg ta kosttillskudd ved siden av ? (Omega 3 kapsler, jern, folat, siden jeg har fått beskjed om at dette er noe jeg har for lite av)
Generelt har vi for lite Omega 3 i kosten i forhold til omega 6, selv ser jeg ikke noe problem med å fortsette å ta dette - men ville sjekket jernlagre og blodprosent etter en stund. Det gjør du sikkert uansett

Sitat:

Tusen hjertelig takk for alle svar, nå skal jeg bruke noen dager til å forberede meg frem til vi får penger igjen, da blir det innkjøp av lavkarbo mat !

Gled deg, mye god mat i et lavkarbokosthold

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner Jordbæret Dr Lindbergs 1 07-05-08 17:21
Nybegynner ... lotte-potte Spørsmål og svar 6 08-11-07 18:59
Nybegynner ... Næpa Ketolysekuren 3 06-11-07 08:19
Nybegynner t4x4o Spørsmål og svar 6 14-02-06 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no