Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose, max karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-13, 15:18   #1
fernando
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 2
fernando er på en erverdig vei

Ketose, max karbohydrater?

Hei, har gått på lavkarbo nå de siste to ukene. Jeg har ikke satt meg så veldig hardt inn i det, men har fått mange tips og råd fra jenter jeg kjenner.

Har dratt i gang noen ketostix etter å lest om det her, men får ikke no utslag.

Veier 84 kilo go 190 høy, tror jeg ligger greit under 50 gram karbohydrater om dagen, bør jeg under det også? Eller er det feil tankegang?

fernando er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 15:43   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Dersom du ikke får utslag på stiks i det hele tatt, må du nok lengre ned i karber. Det er vanlig at jenter legger seg på ca 15 og menn på ca 20 til å begynne med.
Mange er i ketose langt over det, men det vet du jo ikke før du har prøvd!

Har du lest vår flotte nybegynnertråd?

Du ligger jo helt fint i forhold til BMI? Hva ønsker du å oppnå med å være i ketose?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 14:13   #3
fernando
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 2
fernando er på en erverdig vei

Sv: Ketose, max karbohydrater?

ok, mindre karbs, der altså. veldig fin den tråden du linka til, takk

vil bare oppnå ketose, skikkelig, sånn at kroppen forbrenner fett.

fernando er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 15:18   #4
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose, max karbohydrater?

En ting jeg stusser litt på er at på engelske sider står det ofte at det er som regel 50-100g karbohydrater daglig som fører til ketose, mens på norske forum leser jeg nesten alltid 15-20g. Og for noen år siden var det 30g som var gjengangertallet. Her er det selvsagt rom for individuelle forskjeller, men jeg synes det er interessant å se nærmere på allikevel.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 16:16   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Ønsker man å kjøre ketolyse som kostholdsretning, er det 15- 20 som gjelder. Det er også er fornuftig utgangspunkt fordi så og si alle kommer i ketose ganske fort på så lite karber!
De aller fleste er nok i ketose også ved 30g, men det er de som mener de ikke er i ketose om de spiser såpass.
Det er også forskjell på ketose og målbar ketose, og Lutz opererer jo med et tall på 72g før man må kutte ned på fettet.
Det er så store individuelle forskjeller pga forbrenning, aktivitetsnivå etc at noe eksakt tall for den enkelte er helt håpløst å oppgi!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 02:36   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Dessuten er vel 15-20g det man bør ned på i starten, så kan man øke på litt etterhvert som man blir mer erfaren, til man finner sin grense.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 09:50   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dessuten er vel 15-20g det man bør ned på i starten, så kan man øke på litt etterhvert som man blir mer erfaren, til man finner sin grense.

Har du funnet grensen din? I såfall hvordan?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 10:25   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Grensen for målbar ketose er for min del ca 50 karber.
Økte litt etter litt over noen uker til stiksen ikke ga utslag.

Har holdt meg rundt 30-35 om jeg har ønsket å være i ketose etter det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 11:13   #9
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av fernando, her.

ok, mindre karbs, der altså. veldig fin den tråden du linka til, takk

vil bare oppnå ketose, skikkelig, sånn at kroppen forbrenner fett.

Bare husk at det å være i ketose, ikke er ensbetydende med at man går ned i vekt.
Lavkabo er vektregulerende, og 84 kg fordelt på 190 cm betyr at du er normalvektig, og det er ikke sikkert du kommer til å gå ned i vekt med lavkarbokosthold

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 13:00   #10
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Jeg siterer Espen Rostrup: "Utslagt på ketostix er ikke noen forutsetning for fettforbrenning. Noen har utslag kun til og begynne med og etterhvert som kroppen i større grad forbruker ketoner som energi, skilles det ikke ut ketoner i urinen lenger."

Alle produserer ketoner til en hver tid, men jo færre karboer (og til en viss grad protein) du spiser, jo "mer" i ketose vil du være. Ketostix er ofte bare av verdi den første tiden.

Om du er mye fysisk aktiv brenner kroppen langt mer karbo og glukose taes opp i muskelcellene uten insulin og det vil sånn sett ikke ødelegge for å være i særlig grad av ketose.

Lutz sin regel om 72 karber er egentlig en idiotisk regel da den bare stemmer for noen få av oss. Om du er 2 meter, veier 100 kg vil du såklart brenne vesentlig flere kalorier og der med flere karber enn ei dame på 160 som veier 60 kg. Dama må kanskje spise max 50 gram karbo pr dag for å ha max fettforbrenning, mens mannen fint kan slippe unna med 100 gram KH. Om du i tillegg trener mye blir regnestykket enda mer unøyaktig.

Jo færre karber, jo større grad av ketose, men sålenge du greier å bruke flere kalorier enn du inntar så går du ned i vekt uavhengig av ketose eller ikke, dog vil ketose gjøre det lettere å spise seg mett på mindre mat for mange.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 18:03   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose, max karbohydrater?

Ja, taraquin, det tenkte jeg på også. Lurt å sjekke grensen sin i begynnelsen sikkert. Nå er det nok for sent for min del. Noen gjenkjenner visse tegn har jeg lest. Det er jo kult. Husker to av tegnene som ble nevnt var økt sult og/eller økt lyst på (mer) karbohydrater.Hukser ikke mer og vet ikke om dette er noe flere kan merke eller om tegnene er individuelle.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stress, karbohydrater og ketose kamp Spørsmål og svar 0 24-03-12 08:39
Karbohydrater og ketose MAR Spørsmål og svar 35 05-05-11 08:02
Karbohydrater er oppskrytt - trening i ketose raskall Trening 7 30-03-11 22:19
Er jeg i ketose eller ikke? Og hvor mye karbohydrater? Kanskje Ketolysekuren 12 19-01-11 12:16
Ketose og forbrenning av karbohydrater tantess Lavkarbo generelt 2 11-10-10 11:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no