Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

C-vitamin

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-05, 12:50   #1
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

C-vitamin

DVP anbefalte å kjøpe C vitamin i kilopakker i eit mat og helse for ikkje så lenge sidan.

Det eg lurer på er følgende, kva type c-vitamin er best? Kaliumsaskorbat?

Themonk har du peil?

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 09-12-05, 12:54   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Kaliumaskorbat blir hvertfall brukt.

Vi kjøpte et kilo med askorbinsyre, og den står fortsatt i skapet gitt. Litt for sterkt for magen min hvertfall.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-12-05, 12:55   #3
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: C-vitamin

Kanskje kaliumsaskorbat er bedre ja.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 09-12-05, 13:59   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Jeg har brukt 1 kg askorbinsyre. Liker du surt så går den til nød. Nå bruker jeg natriumaskorbat som er forferdelig salt( jeg hater salt så andre syns kansje den er ok). Neste gang blir det askorbinsyre ( jeg liker surt) eller kaliumaskorbat.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 09-12-05, 20:19   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: C-vitamin

Det beste c-vitaminet er et som inneholder alle naturlige forekommende faktorer som opptrer sammen med c-vitaminet. Det bør i alle fall inneholde bioflavonoider. (Rutin og Hesperidin.) Solgar har et bra c-vitamin, men det er svindyrt og vanskelig å få tak i. Bio-care har et fint et som heter Mixed Ascorbates, men det inneholder dessverre fruktose.

...når det gjelder mest bang for the buck så er askorbinsyre en vinner. Det er ikke noen kvalitetsforskjell på askorbinsyre, natriumaskorbat og kaliumaskorbat. Jeg tror alle blir tatt opp like bra i tarmen. Spørsmålet er heller hva som passer for deg. Askorbinsyre er fint hvis du har tendens til surt vev (altså høy ph i urin), noe som ikke er uvanlig.

Jeg er ikke helt for c-vitamin bundet som salter. I alle fall ikke hvis du skal ta det i store doser. Da tror jeg Ester-c eller Crystal C er tryggere... men igjen, mye dyrere. Godt mulig at det er bare mye fancy ord som er ute og går.

Hvis du skal ha et billig og enkelt c-vitamin, så er det uten tvil askorbinsyre som bør være førstevalget. Hvis magen din ikke tåler det, så ville jeg kjøpt Bio Care Mixed Ascorbates isteden. Eventuelt Crystal C i pulverform.

EDIT: Heia DVP!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-12-05, 16:24   #6
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: C-vitamin

Tar til meg det DVP seier ja.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 16:35   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: C-vitamin

Har funnet et billig og bra C-vitamin. Berthelsen Hycetamin. Koster 84,- kr for 200 tabletter med 200 mg vitamin C (askorbinsyre) pluss nypepulver. Smaker som sure drops. Bedre enn det greiene de selger på apoteket. Bare et tips.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 20:03   #8
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: C-vitamin

Ehhh. Kor kjøpe?

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 25-02-06, 12:00   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: C-vitamin

Her:
http://helseshoppen.no/produktdetaljer.cfm?prodid=1606

Helseshoppen har forøvrig 15% avslag på alle varer kjøpt over internett, og gratis frakt på bestillinger over 300,- kr. Helt genialt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 02-04-06, 23:00   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Opprinnelig lagt inn av themonk

...når det gjelder mest bang for the buck så er askorbinsyre en vinner. Det er ikke noen kvalitetsforskjell på askorbinsyre, natriumaskorbat og kaliumaskorbat. Jeg tror alle blir tatt opp like bra i tarmen. Spørsmålet er heller hva som passer for deg. Askorbinsyre er fint hvis du har tendens til surt vev (altså høy ph i urin), noe som ikke er uvanlig.

Så askorbinsyre er altså BRA for syre-basebalanse hvis man har syreoverskudd? Jeg var redd for at det var motsatt, nemlig.

Jeg trenger mye C-vitamin (pga kronisk stress og lavt stoffskifte), og tar gjerne en 750 mg tablett (kalsiumaskorbat) to ganger i timen hvis jeg får vondt i halsen (det er for meg et klart tegn på at C-vitaminet i kroppen er i ferd med å bli brukt opp). Men er redd for at jeg får i meg for mye kalsium når jeg spiser disse. Virker kalsium og kalsiumaskorbat på samme måte i kroppen?

Jeg har tenkt at jeg kan kjøpe askorbinsyre og blande med nypepulver fra helsekosten pga antioksidantene - lurt?

For øvrig: Hadde tenkt å kjøpe en kilo askorbinsyre på apoteket her om dagen. Forrige gang jeg kjøpte, for litt over ett år siden, lå prisen på det apoteket på litt over 300 kr (billigste jeg fant). Nå kostet det over 700 kr - på samme apotek! Men jeg kunne få 30 % rabatt fordi de skulle slutte å selge askorbinsyre... Snart er det altså ikke mulig å få tak i dette i det hele tatt! Så det er nok lurt å kjenne sin besøkelsestid her...


Sist redigert av Huldr : 03-04-06 kl 00:39.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-04-06, 15:34   #11
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

oi får komme meg på apoteket da.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 05-04-06, 13:51   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Det er ikke sikkert det gjelder alle apotek, altså...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 06-04-06, 11:14   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Ser du ser på denne tråden nå Begod - så forter meg å spørre, hvilken C-vitaminform mener du er bra?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:10   #14
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: C-vitamin

Hei!
Hva er så bra med Solgar sin c-vitamin?
Og themonk, du sier at du har liten troa på c-vitamin bundet til salter, er ikke det akkurat hva som Crystal-C er? natruimaskorbat + ribose?

Jeg knasker en god toppet teskje(3-5g) Crystal-C hver dag, og føler det er uunværlig i treningssammenheng. Gir trykk i muskulatur, så det rekker

Blir jo litt dyrt etterhvert, når crystal-c koster 230kr for 50gram..
Skulle gjerne likt å visst om man kunne blandet godsakene selv, kjøpe ribose og natriumaskorbat separat på apoteket!?

  Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 20:20   #15
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: C-vitamin

Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.

Hei!
Hva er så bra med Solgar sin c-vitamin?
Og themonk, du sier at du har liten troa på c-vitamin bundet til salter, er ikke det akkurat hva som Crystal-C er? natruimaskorbat + ribose?

Jeg knasker en god toppet teskje(3-5g) Crystal-C hver dag, og føler det er uunværlig i treningssammenheng. Gir trykk i muskulatur, så det rekker

Blir jo litt dyrt etterhvert, når crystal-c koster 230kr for 50gram..
Skulle gjerne likt å visst om man kunne blandet godsakene selv, kjøpe ribose og natriumaskorbat separat på apoteket!?

Hmm... er c-vitamin bundet med natriumaskorbat, svovel og ribose et salt? Ikke veit jeg. Som sagt er det godt mulig det er noen gode markedsføringstriks ute og går. Men siden det har bedre opptak veier det litt opp for prisen. Derfor er det ok. IMHO.

Solgar sin c-vitamin inneholder en masse andre stoffer en bare askorbinsyre. Askorbinsyre optrer alltid sammen med en rekke andre stoffer i naturen. Noe som gir en synergieffekt. Det blir litt som å spise lever istedenfor å ta jerntabletter, liksom.

Jeg holder meg fortsatt til gode gamle askorbinsyra. Billigere og smaker bedre.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 11:16   #16
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: C-vitamin

ok.
blader du det ut med væske? eller hvordan tar du askorbinsyra, og hvor mye?

  Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:55   #17
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Kan jo svare i mellomtiden på hva jeg gjør da... Jeg tar ca 1/3 ts askorbinsyre og legger det litt bak på tunga (blir ikke så surt da) og så svelger jeg det med en slurk vann.

Tar fra 750 mg til flere gram C-vitamin daglig, avhengig av dagsformen (jeg har kronisk sykdom, så jeg trenger som regel mye).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:14   #18
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Gjør som Frøy jeg - er det forkjølelse i emning, øker jeg dosen til ca. 1/2 teskje. Går helt uten problemer å svelge dette, ikke reagerer magen heller! Minner meg på at jeg snart må kjøpe en ny kilosboks - er nok blitt atskillig dyrere siden sist jeg kjøpte - de varer jo tross alt ganske lenge!

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:13   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: C-vitamin

Det er blitt dyrt nå ja Jeg fikk 30 % rabatt på apoteket "mitt" fordi den skulle gå ut på dato i mars, og da betalte jeg 600 eller noe sånt. Lønner seg å sjekke litt rundt etter priser hvis man har flere apotek å velge mellom, for prisene varierer.

Synes det er rart det er blitt så dyrt... for jeg kjøpte min første pakke i desember 2004 tror jeg det var, og da kostet det 300-350 kr...

Når jeg har vondt i halsen og holder på å bli forkjøla kan jeg ta 1/2 ts hvert kvarter uten at magen reagerer

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 09:24   #20
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: C-vitamin

Interessant!

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins Advantage Bars HP Atkins kosthold 9 18-02-11 10:20
vitamin beregning- Fitday!! dingpot Generell diskusjon 2 08-03-05 22:53
C- vitamin istedet for antibiotika Begod Kosttilskudd 8 11-02-05 22:42
Enda en ernæringsekspert som ikke kan stort. Begod Kosttilskudd 27 15-05-04 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no