Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-10, 23:38   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Vi var på Hitra og noen veldig ivrige ungdommer kom i land med masse makrell sa de... Det viste seg å være sei, veldig små egentlig.. Jeg har 20 stk uten hode og hale nedfrosset en og en og mannen sa at alt veide 4.5kg.. Så det er snakk om masse småbein i dette.
Men så er jeg ikke noen fiskekokk, jeg pleeier å kjøpe vanlig beinfri seifilèt jeg

Hvordan tilbedreder jeg så beinete fisk, er det mulig å filèetere den uten filèteringskniv?

Og middagstips med den skulle jeg hatt, vanligvis vender jeg de i kli/glutenmel og lager fiskepinner..

,

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:44   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: 2 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Del dem i to, tvers over. Legg dem i kokende saltet vann med helpepper og lauvbærblad i. Slå av plata og la fisken trekke til dagen etter. Server med rømme og agurk. Fisken er så liten at du vil kunne trekke beina hele ut av fiskekjøttet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:47   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Hvor mye salt tror du? Jeg har null peil på å trekke fisk, jeg kan å steke fisk punktum. Også kan jeg lage lutfisk ved at jeg hvert år smuringer til mamma for å spørre om hvor mye salt jeg skal ha på.. Bare mannen som spiser den..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 18:51   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Vi fisker også fisk på Hitra - og er det veldig små - del de bare opp i "koteletter" og trekk de. Litt usikker på hvorfor det er foreslått å trekke de til dagen etter?? Ser for meg at du ender opp med grøt da 15-20 minutt holder i massevis siden de er så små. (Åh... elsker nyfisket og nytrukket småsei... mmmmm)

Salt etter mengde - jeg pleier å salte slik jeg salter vann til grønnsaker... eller som pappa alltid sier "sånn passe"

Rømme, kokte grønnsaker med smør og agurksalat er glimrende forslag (agurksalat a la pappan min: høvle agurk med ostehøvelen. Fyll ei skål med vann, ha i litt eddik og litt flytende natreen. Smak til slik at det verken er for søtt eller for surt. La agurken ligge i så den trekker litt smak)

Du kan fint filetere uten fileteringskniv - bare den er skarp nok. Så mye bein er det ikke å plukke ut - ved filetering drar du jo bare ut ryggbeinet og skjærer av finnene og ørebeinet så burde den være noenlunde beinfri. Hvis du fileterer den kan du
1. Steke den med skinnsiden ned først - så avslutte med et par min på den andre siden. Samme tilbehør som over
2. Fjern skinnet, del i biter. Surr litt løk myk, stek deretter fisken med salt og pepper. Bruk mye smør. Legg løken tilbake og ha i rømme. Krydre gjerne med litt natvig. Kokte grønnsaker og feks agurksalat til. Dette er min families favoritt gjennom generasjoner - "seibiff i rømmesaus"

Kos dæ med Hitter-sei!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 00:42   #5
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Du kan også lage seikarbonader av dem, selvsagt uten mel, det går sikkert an å få dem til å henge sammen på en annen måte. Da er det lurt å lage dem av fileter som har vært frosne, men ikke frys karbonadene etterpå. Kanskje fins det ei oppskrift her på bloggen, det er jo bare å søke! Lykke til!

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 00:49   #6
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Hei igjen.
Var inne og søkte på seikarbonader, men måtte gjøre et nytt søk på fiskekaker, og da fikk jeg opp denne (her på bloggen, selvsagt..)

Thorleifs fiskekaker
Vil du ha oppskrift på nydelige fiskekaker, UTEN potetmel el.l.Her kommer den.........

500g valgfri fisk
100 g bacon (kan utelates)
50 g grovhakket løk
3 egg
1.5dl fløte
1 knapp ts muskat
1/2 ts pepper
salt
Bruk foodprossessor, lettvint og raskt. Alle ingredienser oppi, og vips har du nydelig fiskefarse etter bare ett minutt!

De skrev at røra burde være litt løs, hvis den er for fast kan kakene bli tørre. For å lage karbonader er det bare å gjøre dem større. Kanskje man kan bruke noen av de meltypene som er godkjent hvis man sliter med å få dem til å henge sammen?

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 01:34   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Fiskekaker er absolutt et alternativ, jevne gjør man med johannesbrødkjernemel.

Det jeg lurer mest på er om det er mulig å skjære bort alle beina.. Nei, jeg har null peil på fisk med bein, jeg er innlandsjente, jeg er vandt med elg og høne i fryseren jeg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:47   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Fiskekaker er absolutt et alternativ, jevne gjør man med johannesbrødkjernemel.

Det jeg lurer mest på er om det er mulig å skjære bort alle beina.. Nei, jeg har null peil på fisk med bein, jeg er innlandsjente, jeg er vandt med elg og høne i fryseren jeg.

Thorleifs fiskekaker er geniale -laget MASSE i sommer! Siden det er egg i trenger du IKKE jevne med JBKM! Bare husk at alle ingredienser må være kalde, og er det litt væske fra fisken må du ta den med den er det stivelse i. Kjør i foodprocessor til røra blir litt "seig" og klissete. De er KNALLGODE!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 04:47   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nei, jeg har null peil på fisk med bein, jeg er innlandsjente

Verste beinfisken er vel abbor, definitivt en innlandsgreie

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 11:08   #10
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Det jeg pleier å gjøre med småsei er å la den trekke i salt vann, full gryte vann, neve med grovt salt. La det trekke til fisken slipper bena. Så tar jeg den opp, lar det renne av, og så rensker du den. Skinn av, bein bort. Da får du masse smått greier, som du kan bruke videre.
Jeg pleier ha dette i fiskesuppe. Nam!

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 16:16   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Verste beinfisken er vel abbor, definitivt en innlandsgreie

Jeg spiser ikke innlandsfisk, jeg blir dårlig av den

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 17:37   #12
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Verste beinfisken er vel abbor, definitivt en innlandsgreie

*sikler* Ingenting bedre enn sprøstekt tryte aka abbor med masse pepper oppå.. Eneste nedturen er alle beina.. <3 Innlandsfisk <3

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 21:44   #13
Blueberry
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 5
Blueberry er på en erverdig vei

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Det er ganske enkelt å lage filet, men jeg syns ikke det er så enkelt å forklare det skiftelig. Kanskje om jeg finner en video på youtube. :strilajente:

Se der ja, kanskje denne er til hjelp?
http://www.youtube.com/watch?v=8F-Vp4TW_GY

Ellers bruker jeg å ha sei i ildfast form sammen med spinat, fløte, timian, salt. 30 min på 180 i ovnen (holder nok med20 min på pale/småsei).
Topper med ost når det er 10 min igjen av steiketiden.


Sist redigert av Blueberry : 29-08-10 kl 21:50.
Blueberry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Må finne litt mer ut av dette. Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 21:49   #14
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Du kjøper katt

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 14:59   #15
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 20 småsei i fryseren, hva gjør jeg?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Du kjøper katt

Vi har en pus, men han spiser så mye mus at han ikke engang gidder å kikke opp i matskåla si her inne

Fisken ligger jo i fryseren, og burde spises, jeg må nesten lage litt plass, for i løpet av høsten skal jeg høste rognebær som hønene skal få kose seg med utover vinteren..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor lenge holder bær seg generelt i fryseren? Anki1962 Spørsmål og svar 2 19-02-09 00:07
Av-ise fryseren..noen tips? wollafruen Generell diskusjon 8 22-09-08 22:24
Syk - hva gjør jeg Tittentei Ketolysekuren 4 30-08-07 13:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no