Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til nybegynnere

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-04-12, 18:27   #301
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av destiny84, her.

Så jeg kan trekke av sukkeralkoholer...og da får jeg den rette summen?

Sukkeralkoholer skal i teorien trekkes fra. Men - det er mange som reagerer negativt på sukkeralkoholer i forhold til vektnedgang. Noen kan spise det uten at det påvirker vekta, mens andre (som meg) får stagnasjon. (Og, mage som et middels stort kraftverk )

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 14:20   #302
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Re: Tips til nybegynnere

De tre siste setningene låner jeg både titt og ofte. Håper at det går bra! Snakker med en del som har "prøv lavkarbo", men ikke aner hvordan det fungerer, eller som ikke forstår hvorfor de ikke går ned i vekt når de "kun spiser bacon med rømme på", og da er det så greit med sånne standardfraser Særlig den siste da. Elsker den

ikke skyld på dietten hvis du ikke har lest boka
ikke skyld på dietten hvis du ikke leser varedeklarasjonen
ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten
__________________


Haha. Ler hver gang jeg leser det!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 09:55   #303
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Eit lite, men likevel stort spørsmål:

Kor viktig er det å unngå kaffi?

Eg har ikkje det store behovet for ketolyse-perioden, men kjem til å halde meg unna sukker, brød, pasta, ris, halvfabrikata og søte frukter.
Eg kontrollerer kaloriane eg får i meg med Somebody.no, og har en plan (for ørtende gang) om å begynna å trena skikkelig igjen.

Så det eg lurte på var: kor avgjørande er det å unngå kaffi (svart).
Eg lurte òg på kor beviste dere er i forhold til inntak av salt?

På forhånd, tusen takk
Maja (77kg) - med 12 - 17 kg å ta av....

MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 10:30   #304
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av MajaKr, her.

Eit lite, men likevel stort spørsmål:

Kor viktig er det å unngå kaffi?

Eg har ikkje det store behovet for ketolyse-perioden, men kjem til å halde meg unna sukker, brød, pasta, ris, halvfabrikata og søte frukter.
Eg kontrollerer kaloriane eg får i meg med Somebody.no, og har en plan (for ørtende gang) om å begynna å trena skikkelig igjen.

Så det eg lurte på var: kor avgjørande er det å unngå kaffi (svart).
Eg lurte òg på kor beviste dere er i forhold til inntak av salt?

På forhånd, tusen takk
Maja (77kg) - med 12 - 17 kg å ta av....

Unngå kaffe? Det er det vel ingen grunn til på lavkarbo?

På lavkarbo trenger man både mer salt og vann. Jeg får hodepine hvis jeg får for lite salt og er bevisst på å få i meg nok.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 10:37   #305
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Unngå kaffe? Nei, hjelpes, her får det være grenser.

Noen mener dog at de kan få søtsug av kaffe, men det får du selv merke om det skjer og du trenger å gjør noe med. Jeg nyter mine 2-3kopper om dagen, det er min kos.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 11:02   #306
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei
Smile

Sv: Tips til nybegynnere

Det var godt å høre
Såg nesten motivasjonen forsvinne før eg var begynt
Det stod som eit tips for nybegynnere --> "unngå kaffe de to første ukene" - panikk

Men då forsetter eg med godt mot!!
Tusen takk for svar

MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 10:23   #307
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Når du sier det, så husker jeg også nå at f.eks. Atkins anbefalte å slutte med koffeinholdige drikker i starten. Jeg tror ikke det har noen større betydning om du ikke er spesielt følsom for det. Skaldeman vet jeg i hvert fall at man ikke kan ta kaffen ifra!

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:47   #308
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

God morgen

Har no gått 3 dager på lavkarbo, og det føles veldig riktig for kroppen min. Ingen oppblåst mage (noe som er fryktelig plagsomt når ein er nyforlova og forelska ) og treningslysten er tilbake, i allefall sånn delvis.
Hadde ein litt tung dag i går, veldig trøtt tidelig på kvelden, men det skal eg klara å leva med i ny og ne.

Men i dag møtte eg på eit "problem", vakna med veldig "hovne" fingrar. Noe som antyder at eg har vatn i kroppen. Drikker nok vatn (ca 2 liter), og springer på toalettet å tisser i eit sett. Må eg passe meir på saltinnhaldet i maten?
Eg salter ikkje unødvendig, men bruker heller mykje krydder.
Dette er ikkje stora problemet, men eg tenkte eg ville lufta det for dere som holder på med det samme

Kjem detta til å gå over, eller er det ein del av å ha eit lavkarbo kosthald?

MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:57   #309
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Vann i kroppen er helt normalt, noen får vann i kroppen i div. stadier av menssyklusen. Ikke uvanlig å gå opp noen kg vann før/under mensen for eksempel.
Vann i kroppen og salt gir deg kanskje ekstra vannvekt, men de fleste vil kanskje helst kvitte seg med fettet? Så lenge du ikke stapper innpå med salt, så er det ingen fare. Lavkarbo er gjerne naturlig saltfattig.


Sist redigert av Imse : 12-04-13 kl 10:52.
Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 10:39   #310
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Vann i kroppen er helt normalt, noen får vann i kroppen i div. stadier av menssyklusen. Ikke uvanlig å gå opp noen kg vann før/under mensen for eksempel.
Vann i kroppen og salt gir deg kanskje ekstra vannvekt, men de fleste vil kanskje helst kvitte seg med fettet? Så lenge du ikke stapper innpå med fett, så er det ingen fare. Lavkarbo er gjerne naturlig saltfattig.

Ikkje stappe innpå med fett? Eller salt?

MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 10:55   #311
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av MajaKr, her.

Ikkje stappe innpå med fett? Eller salt?

Beklager skrivefeil, skulle stå salt( endret nå), men det er og sant at lavkarbo handler jo ikke om å stappe i seg masse fett heller. Fettet skal være energikilden, når man tar bort brød, potet osv, så forsvinner det mange kalorier fra kosten, så skal man ikke endte opp med ekstrem lavkalori, så må man ha litt fett, men ikke syk mye slik noen tror.
Men bry deg ikke om salt og vannvekt, det spiller ingen trille for fettforbrenningen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 11:19   #312
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Beklager skrivefeil, skulle stå salt( endret nå), men det er og sant at lavkarbo handler jo ikke om å stappe i seg masse fett heller. Fettet skal være energikilden, når man tar bort brød, potet osv, så forsvinner det mange kalorier fra kosten, så skal man ikke endte opp med ekstrem lavkalori, så må man ha litt fett, men ikke syk mye slik noen tror.
Men bry deg ikke om salt og vannvekt, det spiller ingen trille for fettforbrenningen.

Hehe, ja det er sånt som skjer Setter stor pris på svarene dine
Eg er fornuftig med fettet. Eg bruker fettkilder som for eksempel tine smør til steiking, avocado og tomat med creme fraiche til frukost, og gresk youghurt, philadelphia, seterrømme i sauser til middag. Men eg fører alt eg spiser i Somebody.no, sånn at eg har kontroll på kaloriane

Tusen takk for god hjelp! Tar gjerne imot fleire gode råd

MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 09:41   #313
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Beklager skrivefeil, skulle stå salt( endret nå), men det er og sant at lavkarbo handler jo ikke om å stappe i seg masse fett heller. Fettet skal være energikilden, når man tar bort brød, potet osv, så forsvinner det mange kalorier fra kosten, så skal man ikke endte opp med ekstrem lavkalori, så må man ha litt fett, men ikke syk mye slik noen tror.
Men bry deg ikke om salt og vannvekt, det spiller ingen trille for fettforbrenningen.

Første veka unnagjort uten nokon utskeielsar Alikevel var eg sååå nervøs når eg skulle veie meg i dag.... vurderte å droppe det for å unngå skuffelsen... Men trur du ikkje vekta sto på 2,5 kg mindre enn for ei veka siden (!!!)

Så no er motivasjonen styrka, og eg er klar for ei veka til uten utskeielsar, men eg har allerede planlagt å ta meg eit glass rødvin i helga som ein liten belønning for vel overstått 2 første veker
Nokon som kan anbefale ein rødvin med lite Kh?

No skal eg skaffe meg sånn ticker eg og

MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 11:12   #314
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av MajaKr, her.

Første veka unnagjort uten nokon utskeielsar Alikevel var eg sååå nervøs når eg skulle veie meg i dag.... vurderte å droppe det for å unngå skuffelsen... Men trur du ikkje vekta sto på 2,5 kg mindre enn for ei veka siden (!!!)

Så no er motivasjonen styrka, og eg er klar for ei veka til uten utskeielsar, men eg har allerede planlagt å ta meg eit glass rødvin i helga som ein liten belønning for vel overstått 2 første veker
Nokon som kan anbefale ein rødvin med lite Kh?

No skal eg skaffe meg sånn ticker eg og

Gratulerer!

Jeg liker f.eks. Yvon Mau Merlot:
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...012/sku-785601

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 13:15   #315
Sommerpike
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 2
Sommerpike er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Hei . Har holdt på et par uker nå med lavkarbo. Kjenner jeg har gått ned litt og det merkes litt på klærene. Sist jeg veide meg var jeg 75 kilo men jeg har ikke vært på vekten etter det. Jeg har kjøpt meg 2 bøker. Frisk med lavkarbo, hexeberg og lavkarbo til hverdags med Lena Beatrice. Har ikke telt karbo men har spist lite av det. Klarer nok ikke foreløpig å få i meg nok fett. Jeg trenger en anbefaling om fordeling fett, proteiner for å gå litt fortere ned. Spiser endel lavkarbobrød som erstatning for annen brødmat. Ca 2,4 pr skive. Jeg er 54 år er 155 høy og veier ca 75 kg.

Sommerpike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 15:38   #316
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tips til nybegynnere

Hvorfor vil du gå fort ned? Kroppen har best av sakte fart, 0,5 til 1 kg i uken er max anbefalt hvis man ikke er veldig overvektig. Men etter min erfaring så styrer kroppen dette selv, om man er "flink" eller ei ser ikke ut til å spille stor rolle. Bare spis riktig. så går resten av seg selv.

Ville prøvd å fase ut lavkarbobrødet da, til fordel for mer kjøtt og grønnsaker;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 20:09   #317
Sommerpike
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 2
Sommerpike er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Takk for svar litt fortere ja, for jeg går nok ikke ned 1 kg i uken. Det ville jeg nok merket. Synes jeg egentlig er flink. Men hvor mange karbohydrater anbefales for ca 1 kg i uken for en kropp som min ?

Sommerpike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:57   #318
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tips til nybegynnere

Umulig å svare på. To personer med samme kosthold kan gå ned i veldig forskjellig tempo. Jeg brukte 16 måneder på 28 kilo, ved å ligge på 40-60 gram karbo. Mens en kollega har gått ned 20 kg på 4 måneder med samme kosthold. Jeg har i tillegg trent mye, det har ikke han. Så fasiten på hvordan din kropp reagerer på kostholdet får du ikke før etter at målet er nådd...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-06-16, 10:18   #319
sirirjensen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 1
sirirjensen er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Her er noen greie tips for deg som har tenkt på å begynne eller nettopp har begynt med en lavkarbodiett (og kanskje også for deg som har holdt på en stund?)

  • les varedeklarasjonen!
  • står det 0 karbo, så regn 1 bare for sikkerhets skyld
  • unngå koffein helt de to første ukene
  • unngå søtstoff helt de to første ukene
  • drikk MINST to liter vann eller mineralvann daglig
  • ikke vei deg mer enn en gang i uka
  • ta mål av deg selv før du starter, noen ganger mister du cm selv om vekta står stille
  • ikke sammenlign deg med noen andre. Folk går ned så forskjellig
  • vekta kan stå stille rundt den tredje uka, det er normalt. Ikke få panikk
  • hvis du følger planen til punkt og prikke og fremdeles ikke går ned, sjekk om du kan ha Candida og unngå eddik, ost, sopp og annen gjæret mat
  • ta en tur til legen før du starter, og ta blodprøver. Det er greit å ha noe å sammenligne med når du har nådd målet ditt. Kolesterolet kan gå noe opp de første ukene til kroppen har fått tilpasset seg. Pass på at legen vet at du er på en lavkarbodiett og hvor lenge du har gått på den
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke har lest boka
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke leser varedeklarasjonen
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten

Hei! Ser det anbefales å unngå koffein de første to ukene? Dette er første gang jeg leser det. Hvorfor det? Er ganske krise da jeg er glad i kaffe, men helt vanlig sort kaffe da.

sirirjensen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-06-16, 22:54   #320
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av sirirjensen, her.

Hei! Ser det anbefales å unngå koffein de første to ukene? Dette er første gang jeg leser det. Hvorfor det? Er ganske krise da jeg er glad i kaffe, men helt vanlig sort kaffe da.

Så vidt jeg har klart å lese meg frem til kan kaffe påvirke både blodsukker og hormoner. Det er derfor anbefalt å kutte det ut i startfasen og så innføre det og se hvordan man tåler det litt og litt igjen. Jeg ser i flere tråder her at det er mnge som velger å drikke kaffe likevel, men da gjerne med noe fett i (cocosa, fløte e.l.)

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-18, 11:38   #321
Eivind22
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2018
Innlegg: 15
Eivind22 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Hvorfor ikke kaffe de første ukene ??

Eivind22 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-18, 12:24   #322
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Eivind22, her.

Hvorfor ikke kaffe de første ukene ??

Står i innlegget over ditt.
Men det er bare til å drikke kaffe.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
nybegynner


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 16:00
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 10:23
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Noen tips om Atkins-isen? Får det ikke til! donjuanwannabe Kake/dessert og snacks 4 27-02-04 15:44
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 22:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no