Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Testen viste "+"!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-11, 12:20   #1
livean
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 6
livean er på en erverdig vei
Thumbs up

Testen viste "+"!

Slutta på pilla i november og begynte på lavkarbo i slutten av januar. I løpet av den første lavkarbo-måneden fikk jeg en forlenget syklus til 35 dager (har "alltid" hatt 28 dagers syklus,og visste akkurat når jeg ville få mensen. Sånn var det den første tiden etter at jeg slutta med pilla i høst også). Derfor var jeg så sikker når mensen uteble, og tok en test bare for å være heeelt sikker. Den var negativ, og jeg ble fryktelig lei meg. Hadde vært inne på div. fora allerede, så jeg visste "termindato" og alt. Dette er ca to måneder sida, så når mensen uteble denne gangen, reagerte jeg litt med "haha, du liksom".

Da jeg skulle få mensen for 10 dager siden, kom det bittelitt blod, og jeg var fremme med bind. Så kom det ikke noe mer, og jeg begynte å lure på om dette skulle være alt, men gikk nå samvittighetsfult og byttet bind med jevne mellomrom (vil jo ikke ha synlig merke på buksa heller, bare fordi jeg har blitt naiv - jeg er for "bløder" å regne når det kommer til disse periodene). I hele helgen følte jeg at jeg skulle få mensen (dere vet.. litt sliten i magen osv). Så jeg tok på nytt bind etter å ha kutta ut i noen dager. Men ingen "spor". I går kveld (år og dag siden mannen min var på kino, men i går var han selvsagt ute med gutta), fant jeg ut at jeg bare måtte sjekke. Orket ikke at kroppen min "bygde seg opp i forventningen om at nå er jeg gravid", etter at jeg ble så skuffet forrige gang. ..men der kom det en pluss, gitt!!!!! Reagerte mye mer voldsomt forrige gang når jeg ikke var det, men får tårer i øynene når jeg nå leser litt forskjellig rundt på nett. Er redd det ikke skal gå bra hele veien, men tenker at jeg venter en ukes tid, og så tar test nr. to.

MEN! Så var det dette med kosthold, da! Nå har jeg jo vært så flink, og klarer ikke helt å tenke meg et "ikke-ketose"-kosthold!!! (Dåhh..at man kan være så vanskelig!!). Vil gjøre det som er best for den lille, men klarer ikke helt å ommobilisere meg. Hva vil være målet være for at jeg spiser riktig nå, være? At jeg ikke går ned, eller at jeg går opp litt? Leser at man skal "spise to skiver/ en skive og et eple", men kutte tilsvarende i fettet. Er dette bare for å få i seg litt karbo? I så fall kan jeg jo egentlig bare fortsette slik jeg spiser nå, siden jeg ikke har klart å holde meg unna 70% sjokolade med mint den siste tiden (altså får jeg i meg karbo tilsvarede "et par skiver") .. Men jeg går jo ned nå! ..men det er kanskje fordi jeg trener en del også.. Mange spørsmål hos meg nå, men det er visst "normalen", ser jeg... ..og jada, jeg skjønner jo at sjokolade og brødskiver ikke vil havne på samme hylle i anbefalt ernæring, så det spør jeg ikke om...

livean er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:30   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Testen viste "+"!!!



Gratulerer
Jeg har ikke barn, og det er mange meninger om temaet - og vet at egne teorier ikke alltid stemmer med den hverdagen man møter. Men jeg synes dette svaret fra Hexeberg i forbindelse med en ammedebatt i Sverige ser ganske balansert ut
Lykke til.
(Sitatet er hentet herfra.)

Sitat:

Jeg har ikke lest mye og har ikke særlig erfaring med det, men får en del spörsmål om graviditet og amming og jeg svarer som følger (basert på den polske legen Jan Kwasniewski), fysiologisk kunnskap og sunn fornuft:

Din kropp trenger 30-40 gram karbo per dag. Hvis du ikkke spiser karbohydrater vil kroppen din lage 30-40 gram hver dag fordi hjernen trenger litt sukker. Istedenfor at kroppen din skal lage dette sukkeret kan du spise det i form av grønnsaker, nötter, bär osv. Når du er gravid er det en voksende hjerne som også trenger sukker. Anbefaler derfor at du öker inntaket av karbohydrater med 5 gram per mnd, slik at du ved slutten av graviditeten inntar ca. 80-100 g. Når du ammer kan du innta samme mengde karbohydrater som i slutten av graviditeten.

Dette er det jeg sier og jeg tror det er optimalt for i utgangspunktet friske og slanke kvinner.

Til de overvektige sier jeg at dersom blodsukkeret stiger, du får mye vätske i kroppen så må du trappe deg ned på karboinntaket til disse symptomene forsvinner.

Jeg har noen pasienter som har ammet og på eget iniativ startet ketogen kost med karboinntak på ca. 20 gram per dag. De har fortalt at de føler seg vel, barnet liker melken og trives. Da sier jeg at så lenge mor og barn trives og har det bra kan hun fortsette slik. Men det er ikke nødvendig å legge ekstra stress på kroppen i perioder hvor man er gravid eller ammer.

Naturen er innrettet på reproduksjon og artens overlevelse. Hvis en gravid kvinne får i seg for lite kalk tar fosteret det det trenger fra hennes skjelett. Ved mangelfull kost går det primært utover mor sin kropp. Jeg antar at kvinnekroppen kan produsere de mengder sukker som er nödvendig for henne og barnet. Tidligere eskimoer spiste nesten ikke karbo, fødte friske barn og jeg har ikke hørt om at ammingen var noe problem.

Vet ikke om det er gjort noen forsøk hvor man har målt sukkerinnholdet i melken til en kvinne som går på LCHF – det ville jo gitt svaret.

Vennlig hilsen

Sofie Hexeberg, lege, dr.med.
Dr. Hexebergs klinikk
Sandviksveien 157
1337 Sandvika
Telefon: 99 23 44 37
E-post: sofie@drhexeberg.no
www.drhexeberg.no

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:07   #3
livean
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 6
livean er på en erverdig vei

Sv: Testen viste "+"!!!

Tusen takk, Zincite, du er en knupp!!! Dette var akkurat det jeg trengte! Liker godt faglige vurderinger ispedd sunn fornuft - det har gjerne litt mer "hold".

Og takk for gratulasjonen!! :O)

livean er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 15:29   #4
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Testen viste "+"!!!

Gratulerer!

Jeg har ikke noe formening - siden jeg levde på høykarbo (såkalt vanlig norsk kost) under alle tre graviditetene. Hadde ikke noe behov for slanking da - og siden jeg hadde en kropp som tydeligvis tilsynelatende tålte maten jeg spiste, var det ikke noe tema. men under hver graviditet la jeg på meg 20-25 kg. Bare ca 12,5 av dette skal visst være grunnet graviditeten, vann, økt blodmengde, barn osv. Men når jeg ammet så økte forbrenningen veldig.

Min tanke er at kanskje man kan spise litt mer karbohydrat når man er gravid (bare sånn just in case?) og kutte litt på fettet? Nei, ikke vet jeg - men det som er flott er jo at amming er en skikkelig forbrenningsmotor!!

Gratulerer så mye

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:41   #5
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 52
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: Testen viste "+"!!!

Gratulerer så mye! Du går en spennende tid i møte

__________________



Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:06   #6
Hevingen
Seniormedlem
 
Hevingen sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 695
Hevingen har en fantastisk aura rundt segHevingen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Testen viste "+"!

Det eneste jeg kan komme med er lykkeønskninger. For har levd på høykarbo gjennom alle svangerskap og ammeperioder. Har dog over 30 kg tilovers. Men alle de kommer ikke av svangerskapene.

Håper du klarer å finne en løsning du kan leve med og nyte tiden! Det er jo utrolig koselig å bære frem et nytt liv.

__________________
Bloggen min



Hevingen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lchf - Ketolyse-ish Svar med sitat
Svar

Emneord
gravid, graviditet


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hurra! I dag viste vekten minus 15 kilo! Løvetann Mer enn 30 kg overvekt 17 30-04-09 03:01
Viste alle dere at linfrøene må ligge i bløt før man bruker dem? Lollypop! Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 01-09-07 02:34
Er du forberedt på å få barn-testen Anne Livets lyse side 4 21-08-04 01:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no