Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Lam med løfter om varmere tider

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-10, 16:55   #1
LiseKristin
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 11
LiseKristin er på en erverdig vei

Lam med løfter om varmere tider

Festmat for vennekvelden! Smaker helt himmelsk men tar litt tid å lage
Denne oppskriften passer nok best for de på Lindberg.kursen... jeg har ikke regnet karber eller fett/proteiner, men ut i fra råvarene vil jeg tro at dette er super festmat for Fedone'rne (som meg selv)
Oppskriften er for 4-5 personer.

500 gr lammekjøtt (ribbe, bog eller lårskiver skåret i tykke "staver") - jeg bruker lammeskank ("håndtaket på lammelåret) og regner en stor skank pr. person.
2-3 ss rapsolje
1 ring Vossakorv el. andre grove kjøttpølser
1,5 dl. hvite bønner
200 gr sjalottløk
3 store fedd hvitløk eller mer, grovhakket
150 gr aromasopp el. sjampignon i skiver
Friske urter finhakket, ca. 1,5 ss av hver: Rosmarin,/timian/basilikum/persille
2 dl tørr hvitvin (kan erstattes med rødvin eller hønsebuljong)
2 dl vann
2 ss balsamicoeddik
1 boks hermetiske, grovhakket tomater
salt og pepper

Hvis du bruker tørkede bønner må disse leggges i vann over natten dagen i forveien, jeg bruker hermetiske/ferdig kokte.

Stek kjøttbitene i olje med salt og pepper på høy varme til alt får brun overflate, legg over i stor kjele.
Slå over vann/vin/buljong og kok opp mens du forbreder det andre.
(Nå skal du også ha oppi de ferdig bløtede bønnene hvis du ikke bruker ferdig kokte/hermetiske)
Skjær løk, hvitløk og sopp i små biter og stek i pannen til soppen "faller sammen", tilsett balsamicoeddik og rør mens eddiken koker inn. Ha dette over i kjelen sammen med hermetiske tomater.
Finhakk urtene og ha det i kjelen.
Trekk kjelen til side. Retten kan nå godt ha en pause mens du forbereder andre ting til festen - det som gjenstår er kun å koke gryteretten i 2,5 timer før den serveres.
15 minutter før servering har du oppi pølsebiter og bønner som skal surre med på svak varme.
Om du ønsker en me "sausete" konsistens på kraften/suppen kan du bruke 1 ss maisenna - men husk at maisenna ikke er GI-vennlig!
Tilbehør: Blomkålstappe eller linsepure - eller en salat. Kok da gjerne naturris til gjestene men hold deg unna risen selv
Tips: Mer tomat dersom du liker denne smaken, fersk chili varmer godt, 1 dl. linser kan tilsettes dersom du ikke skal ha noe tilbehør.

__________________



Sist redigert av LiseKristin : 01-08-10 kl 14:23.
LiseKristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:25   #2
LiseKristin
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 11
LiseKristin er på en erverdig vei

Sv: Lam med løfter om varmere tider

Mange som har lest - men ha rnoen prøvd?
hehe - vil så gjerne at dere skal synes som meg at dette er en knallgod lavkarbo-rett

__________________


LiseKristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nye tider, nytt forsøk Bobbo Ketolysekuren 8 15-02-10 08:34
Vanskelige tider Tulla 81 Ketolysekuren 47 26-03-09 05:53
Feber eller bare varmere på Skaldeman (høyfett)? SusieBlues Spis deg ned i vekt med Skaldeman 7 20-01-09 20:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no