Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

For høyt blodtrykk

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-11, 10:44   #1
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

For høyt blodtrykk

Nå har jeg spist lavkarbo siden 7. november og trives veldig godt med det Jeg har et ketogent kosthold bestående av kjøtt, fugl, fisk, egg, ost, CF, litt fløte, asparges, brokkoli, blomkål, spinat, paprika, litt tomat, agurk, majones/remulade og bittelitt nøtter. Jeg har hatt en jevn, fin vektnedgang på mellom 4 og 600 g pr. uke. Jeg spiser 2-4 måltider pr. dag, og er mett.

Men blodtrykket mitt har økt på lavkarbo. Det har alltid vært fint, selv når jeg var gravid. Jeg måler blodtrykket annenhver mnd., siden jeg er med og prøver ut en ny migrenemedisin. Forhøyet blodtrykk er ikke listet som bivirkning av denne medisinen (og jeg mistenker også at jeg tar placebo, siden jeg ikke har merket noen effekt på hodepinen). Medisinen tas kun ifb med menstruasjon, ikke ellers i mnd. Husker ikke hva blodtrykket var på første kontroll (jeg fester meg sjelden ved slike tall), men damen sa det var supert. Andre kontroll - for høyt (husker ikke dette tallet heller). Nå i går var det ny kontroll - og ca 120 over 90 (andre og beste måling). Jeg kjenner med litt småsvimmel og varm i toppen, og har gjort det en stund - og føler at det er helt bakvendt ift hvordan lavkarbo gjerne virker på kroppen. De fleste opplever vel at lavkarbo-kosthold virker stabiliserende på slike ting?

Kjenner at jeg gjerne skulle visst hvorfor dette skjer, og håper noen av dere med peiling på kropp, helse og lavkarbo-ernæring kan svare meg på om og hvorfor dette har noen sammenheng.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 10:56   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For høyt blodtrykk

Er 120/90 høyt?
TJaaaa, bittelitt høyt undertrykk, kanskje, men dog...... Ikke noe du bør kunne merke selv i hvert fall!
120/80 er liksom det aller beste man kan ha! Og så og si alle har høyere BT hos lege etc enn de har hjemme til vanlig!

Det eneste blodtrykket man kan stole på er korrekt, er det som tas mens du enda ligger i sengen og akkurat har våknet av deg selv om morgenen!

Dersom du virkelig husker tallene riktig er dette ikke noe å snakke om. Dersom BT de neste gangene har økt mer, bør du kanskje snakke med en lege, men ellers kan jeg ikke se noen grunn til at du skal tenke på det en gang.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 11:25   #3
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: For høyt blodtrykk

Takk for svar, Kitt Nei, jeg har som sagt ikke noe forhold til disse tallene - jeg har bare alltid fått høre at blodtrykket er flott. 120/90 var siste måling, det var lavere enn første, som hun insisterte på å ta en gang til. Jeg har aldri hatt høyt blodtrykk hos lege før. Forrige kontroll var det enda høyere, men jeg husker som sagt ikke tallet. Nei, så lenge det er "innafor" skal jeg slutte å bekymre meg - jeg er vel egentlig ikke sånn skrekkelig bekymret nå heller. Men synes det er pussig at det har steget etter jeg la om kostholdet, siden det egentlig burde hatt motsatt effekt?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 11:28   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For høyt blodtrykk

120/90 er nesten helt utmerket, som Kitt sier! Det behøver overhode ikke ha sammenheng med kosten, kan rett og slett vætre ørlite ekstra stress i kroppen feks
Så pust med magen og se hva som skjer til neste kontroll

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:15   #5
lady jaja
Juniormedlem
 
lady jaja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 26
lady jaja er på en erverdig vei

Sv: For høyt blodtrykk

Diastolisk undertrykk (hjertets hviletrykk) på 90 er mildt forhøyet. Over 90-95 regnes som forhøyet. Bt på 120/70 er normalen. Men man kan ikke diagnostisere høyt BT ut fra en måling, da det er mange faktorer som virker inn. Må måles gjenntatte ganger over en tidsperiode for å kunne si noe om blodtrykket.

__________________



lady jaja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo my way Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:18   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For høyt blodtrykk

Akkurat blodtrykk er vel individuelt? Pleier man å ligge på 90 på undertrykk så er det jo ikke noe krise, men om man alltid har lagt rundt 70 og brått er oppe på 90, så bør det kanskje sjekkes?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:02   #7
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: For høyt blodtrykk

Såvidt jeg forsto på damen var det ganske mye høyere enn på første måling (når jeg spiste høykarbo-mat). Jeg føler jo også at kroppen "jobber mer", og ofte litt "kokt i kål'n" Men dette har vært litt opp og ned, altså, og jeg kan jo ha hatt max uflaks akkurat når jeg har vært på kontroll. Omstendighetene rundt besøkene er jo ganske like; kommer rett fra jobb og har kjørt i en time for å komme dit. Dersom det vedvarer får jeg kanskje høre med fastlegen min, men har overhodet ikke lyst til å gi slipp på mitt nye kosthold! Har vel sjelden hatt det så bra som nå

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:30   #8
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For høyt blodtrykk

Jeg har hatt høyt BT i flere år, det har hverken gått opp eller ned på lavkarbo. Etter at jeg startet med linfrøolje har overtrykket gått litt ned faktisk! (Men det er jo det andre som er "farligst")

Det er jo mange ytre faktorer som påvirker BT, og døngmåling hvor du er koblet til et apparat hele døgnet (starter av seg selv) er den eneste måten å få en reell oversikt på.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:58   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: For høyt blodtrykk

Jeg har hatt blodtrykk på 140/90-100 i mange år. Men først da jeg lå på sykehuset og det ble påvist 180/110-120 fikk jeg tilbud om blodtrykksmedisin.

140/90 er akeptabelt.... Det er i overkant, men godtatt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt blodtrykk Kamilla Fysisk og mental helse 5 03-11-10 09:11
Høyt blodtrykk! safran Ketolysekuren 20 08-09-10 13:56
Høyt blodtrykk? nurket Kosttilskudd 1 24-12-09 22:22
Høyt blodtrykk solanolsen Generell ernæringsdebatt 4 22-03-09 11:02
Høyt blodtrykk Labomba Fysisk og mental helse 13 29-05-07 20:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no