Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Lavkarbo og depresjon?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-08, 10:34   #1
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill
Red face

Lavkarbo og depresjon?

Jeg er depressiv...Og har hatt en dårlig periode lenge nå.
Dette fører dessverre til økt vekt for meg, som igjen fører til dårligere psyke..En evig rund-dans som er vanskelig å komme ut av!
P.g.a den dårlige psyken min har jeg også veldig vanskelig for å fullføre noe. Jeg har problemer med å ta avgjørelser og bli ved dem.
Nå vil jeg gjøre noe med det, og lurer i grunn på om noen har erfaring med kombinasjonen lavkarbo/depresjon..
Det er jo et litt vanskelig emne, for det er ikke alle som ønsker å "stå frem" med den diagnosen..Håper likevel at noen kan hjelpe meg, enten ved å svare offentlig eller ved pm.

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 11:28   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon..?

Ja, lavkarbo hjelper! Jeg mener jeg har skrevet en tråd om det her inne et sted før.. men husker ikke helt overskriften?

Jeg er selv deprimert nå, og har tenkt å gå over fra pizza-godteri-kost til mere Lindberg. Jeg har tidligere merket at jeg kan få sterkere angst av sukkerinntak, f.eks. Og de gangene jeg har fulgt lavkarbo over tid, har jeg vært mye jevnere i humør.

Klarer ikke helt å forklare hvorfor lavkarbo hjelper mot depresjon nå, fordi jeg ikke har sovet på 27 timer.. (fordi jeg er deprimert ) Men skal se om jeg finner noe

Forøvrig bra at du tar opp dette! Det er fremdeles mye hysj-hysj rundt alt dette, noe som jo er litt rart - siden 25% av oss vil i løpet av livet trenge profesjonell hjelp for psyken vår.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 11:43   #3
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og depresjon..?

Hei
Jeg har prøvd kombinasjonen lavkarbo og depresjon

Første gang prøvde jeg Fedon-lavkarbo. Jeg gikk ned i vekt, men det hadde liten innvirkning på psyken. Burde kanskje nevne at da var jeg veldig langt nede, hadde angstanfall og hele pakken, og var veldig ustabil. Kostholdet ble en ting jeg kunne fokusere på, et "mål" om du skjønner. Hadde jeg fått annen hjelp i tillegg ville kanskje situasjonen vært annerledes. Etter en stund "glemte" jeg kostholdet (det skjedde så mye annet i livet), og det var tilbake til vanlig kosthold.

Så for litt over ett år siden oppdaget jeg ketolyse, og det har forandret alt Jeg kan fortsatt få sånne nedturer som jeg fikk i gamle dager, men forskjellen nå er at jeg merker det før det skjer og jeg greier å hente meg inn igjen. Veldig vanskelig å forklare skriftlig, men jeg håper du skjønner hva jeg mener
Angstanfallene er dramatisk redusert, de slår ikke like hardt og de varer ikke like lenge. Jeg er rett og slett mer stabil.
Men når jeg innimellom prøver meg på vanlig kosthold (sånn at jeg ikke er i ketose lenger), så får jeg den triste ikke-følelsen igjen som jeg hadde før. Og jeg merker at jeg blir ustabil, tankene lever sitt eget triste liv og humøret er flatt hele tida.

Så for min del er nøkkelen ketose
Nå er vi jo alle forskjellige, og det er ikke sikkert at ketose er veien for alle å gå, men det er verdt å prøve ut.
Håper du finner en måte å komme deg ut av dette på, livet skal ikke være tungt og vanskelig

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 11:57   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon..?

Og kjøp deg en boks med sterke b-vitaminer!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 12:56   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og depresjon..?

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg led av angst og depresjoner i 2002. Ett år etterpå fant jeg ut på egen hånd (etter å ha lest masse om dette) at jeg var utbrent og ikke deprimert. Ganske like symptomer. Det var en helt forferdelig periode av livet mitt jeg ikke vil ha tilbake, og jeg brukte veldig lang tid på å "reparere" ting som var blitt ødelagt.

Etter ett år på sofaen med pizza og kinamat levert på døren for å slippe å gå ut å handle, prøvde jeg å spise meg frisk med Fedon. Det hjalp ikke det spøtt. Humøret var på bånn, og jeg gikk iallefall ikke ned i vekt. Likevel prøvde jeg iherdig å spise etter Fedon, men jeg gikk fremdeles ikke ned i vekt og jeg fikk ofte tilbakefall av folkeskyhet. Dette har sammenheng med spisevanene mine, for etter en stund på slankekost ala Fedon ble jeg så utrolig sulten og kunne spise hele dagen. Dette foregikk en del år, og vekta økte sakte men sikkert 10 - 15 kilo til i tillegg til de kiloene jeg fikk iløpet av året mitt på sofaen .

På våren i fjor ga jeg opp kampen med både kiloene og humøret mitt. Jeg tenkte at "Ja, ja, det er vel sånn det er å bli gammal; man blir feit, sur og folkesky."

Noen i min familie syntes det var fryktelig trist å se hvordan jeg forfalt som menneske, og prøvde å få meg motivert til å være med på trening og slankeopplegg. Jeg sa jada, men bare for å bli kvitt maset. Mitt oppi dette nevnte svigerinnen min en svenske som hadde gått ned 60 kilo på å spise fett. Det lo jeg godt av å tenkte det skulle Fedon visst!

Den svensken forble i hodet mitt likevel, og etter et par uker fant jeg Skaldemann på nettet. Da åpnet det seg plutselig en helt ny verden for meg, og jeg bestilte bøker etter den store gullmedaljen. Humøret mitt ble merkbart bedre etter bare et par måneder på lavkarbo. Jeg fikk høre at jeg var "liksom så mye gladere nå". Den sure kjeftesmella var borte (ja, jeg var sånn...).

Bonusen er jo selvfølgelig minus 17 kilo og selvfølgelig mange andre helsegevinster. Jeg merker på humøret mitt med én gang (eller etter ca. 3 dager for å være helt nøyaktig) hvis jeg spiser mye karbohydrater en eller to dager i strekk - at det er noe jeg skal holde meg langt unna. Det er akkurat som om min mørke side gjør alt for å få tribuneplass i hodet mitt, og den nærer seg på karbohydrater for å få makt. he he.

I dag er det helt rart å tenke på hvordan jeg har vært - både mot meg selv og andre mennesker rundt meg. Jeg skal ikke tilbake til det.

sorry for lengden...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 19:46   #6
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og depresjon..?

Tusen takk for alle svarene!!
Det er godt å vite at man ikke er alene om å ha ett sånt problem...
(- Selvom jeg selvfølgelig ikke unner noen å ha det sånn.)
Jeg har brukt antidepressiva en god stund, men for en mnd siden kuttet jeg ut etter at jeg følte virkningen uteble. Så nå er jeg rett og slett lei meg hele tiden og veldig lite flink til å ta standpunkt til ting
Men sånn kan det jo ikke fortsette....
Jeg skal gjøre meg opp en mening om hvilket kosthold som er det beste for meg, så skal jeg gi det en sjangs. Har nemlig lyst å gjøre noe med meg selv før jeg ødelegger både meg selv, mannen og barnet mitt! For dette påvirker dem også, i stor grad!

Egentlig er det jo helt sjukt at man ikke fokuserer mer på hva mat gjør med helsa!! Jeg har pr.dags dato ikke hørt om noen som har noe positivt å si om feks sukker.. Det er vel i grunn bare negativt å si!?

Men jeg ble faktisk veldig glad når jeg gikk inn her nå da!! Og det på en dag hvor tårene bare har rent..
Så igjen...tusen takk for at dere delte erfaringene deres med meg

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 23:19   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Dette har jeg også hatt utrolig god erfaring med! Lavkarbo har reddet meg på mange plan.
Jeg begynte med ketogen kost og spiste det i nesten to år, gikk ned en god del i vekt, og ble kvitt f.eks migrene, bare detn sykdommen i seg selv gjorde meg enda mer deprimert enn jeg alt var, og la et lokk over muligheten til å planlegge noe som helst.
Det gikk ikke så mange måneder etter at jeg la om kostholdet før alt bare var så jevnt!
Jeg fikk diagnosen angstpreget depresjon med maniske trekk i 2003, men nektet å ta medisiner, på grunn av eksterne erfaringer med venner.
Manien kommer litt fram om jeg går sulten. Det er rart med det.
Jeg kan liksom ikke helt få forklart hvor mye bedre jeg har det med meg selv nå! Jeg har gått over til noe mer fedonsk nå, men uten frukt og korn og melkeprodukter og med litt mer fett, og har opprettholdt den gode mentale og fysiske formen, heldigvis.
Det er så mange ting som utgjør min mentale form nå; Større grad av rasjonalitet, bedre kontroll på følelsene (ikke mere spontan krampegråt eller rødglødende grunnløst sinne ), høyere tanker om meg selv, i det hele tatt.
Jeg prøvde å spise karbomat en uke som et eksperiement, sov dårlig og var på gråten hele dagen. Aldri mer

Jeg tror jeg reagerer veldig sterkt på sukker, har vel følsomme hormoner I guess!

Håper du får dette til, og at du kommer deg opp og ut! Det er faktisk helt vidunderlig, og jeg føler jeg peker litt nese til alle de gangene leger har prøvd å få meg på antidepressiva ved å lykkes med å selvmedisinere meg med mat !

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 14:18   #8
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Så har det gått ennå en uke uten at jeg har klart å ta avgjørelsen da!
Tenk å være over 35 år og ikke kunne ta sånne avgjørelser som bare gjelder en selv....
Ja, ja..jeg tenker iallefall mye på det da!
Men jeg er redd for å ikke få det til. Kommer jeg til å klare å leve uten de raske karbohydratene? De som jeg er så glad i og som jeg bruker når humøret er som værst..? De som jeg bruker som trøst i de vonde tidene?
Hmm...dette er så uttrolig vanskelig!!
Også er det dette med sukker da!
Sukker er jo gift! Jeg tror selv jeg ikke tåler sukker, jeg hovner opp i hendene og leddene værker når jeg har spist godterier.
Og allikevel skal det være så himla vanskelig å ta den avgjørelsen å leve lav-karbo...????

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 14:49   #9
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Kjære cathrine, - '

Vet du hva jeg ville gjort ? Gått på biblioteket og lånt Dr. Torkils bok: Slank med Ketolysekuren og så gått hjem for å lese den. Eller bare bla litt. Da tenker jeg du bestemmer dg, jeg

Lykke til !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:50   #10
Confused
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 35
Innlegg: 10
Confused er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Men trenger du aa velge en da? Er det ikke mulig aa spise lavkarbo (sorge for aa faa nok fett)? Det funker for meg hvertfall....Man maa jo selvfolgelig lese litt og faa seg noen kunnskaper om lavkarbo-kosthold da.
Helt enig i at d er ca umulig aa ta avgjorelser naar man er veldig deprimert. Om avgjorelsen er veldig vanskelig kan d jo vaere en god ide aa oppsoke en kostholdekspert
Det gjorde jeg, og det er i grunn veldig godt aa faa konkret veiledening og oppfolging etter som man onser/trenger det selv. Bare en bekreftelse paa at d man gjor er riktig er jo betryggende. D koster jo litt penger da. Men for meg var/er det definitivt verdet det.
Jeg tror ogsaa paa at maten har veldig mye med psyken aa gjore. Jeg lider av depresjon og angst. Kjente senest i dag at angsten ble framprovosert av at det var lenge siden forrige maaltid, saa blodsukkeret mitt var lavt. Ogsaa hadde lagt hos en venninne som ikke gaar paa lavkarbo saa hun hadde ikke akkurat den typen mat aa tilby.

Naa er jo dette en gammel traad ogsaa da, saa ting har kanskje forandret seg litt siden sist. Syntes bare d var et interessant emne, og folte for aa legge til personlige erfaringer.

Uansett saa heier jeg paa deg!

Confused er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 09:19   #11
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Mange som er rammet av dette i mer eller mindre grad i mørketiden. I flere år har vi brukt lysterapi på jobben. Bare å skru på lampen en halv times tid.

Vitamin D hjälper mot depression

By fatlies
In en ny norsk studie utförd vid Universitetet i Tromsö har man studerat vitamin D med avseende på depression. I artikeln “Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression in overweight and obese subjects: randomized double blind trial” som ska publiceras i J Intern Med i septembernumret 10 sept 2008 har man i en dubbelblind randomiserad studie funnit verkligt intressanta resultat.
Individer med en låg vitamin-D-halt i blodet var i utgångspunkten betydligt mer deprimerade än de med en högre halt. Tre grupper fick 20 000, 40 000 IE vitamin-D resp placebo, per vecka, under ett års tid. De två grupperna som fick vitamin-D hade en signifikant lägre grad av depression jämfört med placebogruppen. Studien visade att det finns ett klart samband mellan halten D-vitamin i blodet och depression.
Människans naturliga källa till vitamin D är genom solexponering, då vitamin D produceras i huden. På de nordliga breddgrader där Sverige ligger är det bara på sommaren som solen kan ge ett väsentligt bidrag, och det är därför viktigt att komplettera under vår, höst och vinter med kosttillskott. Man bör då främst se efter preparat med vitamin D3, och allra helst preparat där vitaminet är löst i olja. Se en tidigare postning om detta: Mirakelpiller.

Ser et annet sted at noen anbefaler Holistics D-vitamin.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 15:36   #12
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 57
Innlegg: 257
balloon er ny på veien
Smile

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Jeg har vært depressiv mer eller mindre i ti år. Gått på antidep.medisider flere år før jeg fikk en diagnose. Nå går jeg på tre forskjellige medisiner og er nogenlunde stabil. Det at jeg har gått opp i vekt kan skyldes medisinene

Det å være så tung som jeg var da jeg var gravid med tvillingene våre, er ikke akkurat med på å gjøre meg mindre deprimert! Selvom jeg ønsket å bli slankere, klarte jeg aldri å gjøre noe med det. Viljestyrken var altfor svak.

Nå har det vært jul. Jeg har gått rundt og sett på alle de fine kjolene i butikken, og ikke giddet å prøvd dem engang. Med tynne bein og en livvidde på over en meter, ser jeg gravid ut uansett!

Men NÅ klarte jeg ikke mer. Jeg går jo og tenker på kroppen min HELE tiden. Sammenligner magen min med andres, og har angst for at noen skal spørre meg om jeg er gravid Jeg gir meg selv aldri fred!

Prøvde på egenhånd i høst, og gikk ned 3-4 kilo. Men det er veldig vaskelig for meg å klare dette på egenhånd.

Da jeg fikk vite om EasyLife skjønte jeg at dette kunne være noe for meg. Da kan jeg gå ned i vekt sammen med flere og ha forpliktende avtaler mht trening og samlinger. Nå skal jeg snakke med en konsulent i morra, og hvis det går bra begynner jeg snart på kurs

Jeg er fremdeles redd for at jeg ikke skal klare det, men jeg vet hvertfall at jeg er mer motivert nå enn noen gang.

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:28   #13
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

Jeg er fremdeles redd for at jeg ikke skal klare det, men jeg vet hvertfall at jeg er mer motivert nå enn noen gang.

Jeg tror jeg skjønner hvordan du har det. Har personlig erfaring med angst, depresjon og overvekt over flere år. Ikke noen god kombinasjon; selvforakten har hatt gode kår. Og jeg måtte gi opp mange ting før jeg hadde prøvd, for "vissheten" om nederlaget som ventet meg satt i alle kroppens celler. Men det kan snu, det har det gjort for mange! Nå har jeg livvidde på mer enn en meter, men "tåler" meg selv likevel. (Eeh, det så litt rart ut på trykk. Var ikke ment som noe å se frem til, å ha livvidde på over en meter, altså! )

Det er ikke sikkert det bare handler om viljestyrke når du ikke har lykkes med slanking tidligere! For det er fysiologisk vanskelig å slanke seg! I alle fall på de vanlige måtene som anbefales, med kalorireduksjon.

Jeg håper du finner et opplegg som du trives med. Det høres fint ut med noe som inkluderer treningsavtaler, for bevegelse hjelper jo ofte på humøret. Om det blir for krevende med treningssenter, finnes det også en ordning med "treningskontakt" gjennom kommunen/NAV. Hvis du er i systemet på noen måte (med diagnose), kan det kanskje være noe?

Om du ikke trives med Easy Life, kan du kanskje prøve ketolysekuren? Jeg vet ikke noe om Easy Life, men innbiller meg at den har lite fett? Min erfaring med fettfattige dietter er at jeg får det psykisk mye dårligere. For meg er det "roende" med alt fettet som man kan spise på ketolyse.

Uansett, håper du finner ut av det! Kjenn etter hvordan du liker å ha det, og prøv å være glad i deg selv. Det er en viktig forutsetning, tror jeg.
og

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:36   #14
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 57
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Hei Løvetann.
Jeg vet ikke så mye om EasyLife kostholdet enda, men jeg vet de bruker null karbo i starten for å komme i ketose. Ketolyse virker veldig bra, og jeg fikk et inntrykk av at EasyLife var noe av det samme, bare med trening og oppfølging.

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:40   #15
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og depresjon?

OK. Det skal bli spennende å følge med deg, krysser fingrene for at du har funnet det som passer deg!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:43   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Jeg har ikke fått noen diagnose på depresjon, men i perioder har jeg mildt sagt vært ute og kjøre. Så ille at jeg ikke ville turt å fortelle legen om det engang. Vet ikke om det var utbrent, deprimert, eller en kombinasjon. Og hva som førte til hva, litt sånn høna og egget liskom. Deprimert av stress eller stresset mer fordi jeg var deppa? I hvertfall mistet alt mening en ganske lang periode. Selvmedisinerte med litt ulovlige substanser, noe som definitivt gjorde saken værre! Og det kommer fortsatt håpløse perioder, og jeg er fortsatt livredd for hva "det store mørket" fører med seg neste gang, og hvor intenst det blir. For jeg veit jo at det kommer.
Heldigvis har jeg fått litt flere knagger å henge ting på etterhvert, f,eks var det en lettelse å få vite at jeg hadde PCOS, for da kunne jeg lese og kjenne meg igjen i endel av symptomene. Mye av det var jo ting som hadde gjort at jeg følte meg unormal og deppa, samt hadde EKSTREME humorsvningninger. Rart det der rmed homroner...

uansett går det mye bedre så lenge jeg holder meg på en viss lavkarbo. For meg funker Lindberg også.

Forøvrig skal jeg i slutten av januar på kurs i positiv tekning, og gleder meg som en unge! Var på et kort seminar med hun som holder kurset, og det var veldig interessant. Mange ting man vet fra før, men som man trenger å minne seg selv på i hverdagen... og hjelpemidler for å holde fokus på de rette tingene. (For de som er interessert, http://www.birgitsemundseth.com/)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:46   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

Hei Løvetann.
Jeg vet ikke så mye om EasyLife kostholdet enda, men jeg vet de bruker null karbo i starten for å komme i ketose. Ketolyse virker veldig bra, og jeg fikk et inntrykk av at EasyLife var noe av det samme, bare med trening og oppfølging.

EasyLife er pulverkur, hvertfall var det det da min mor gikk på det for et par år siden. Det var veldig slitsomt, og hun mistet fort motivasjonen... blandt annet pga veldig lite næring, og til dels vonde pulvermixer. Men mulig du er mer motiver enn henne Jeg er i utgangspunktet VELDIG skeptisk til pulverkurer da de er en av grunnen til at min forbrenning og hormonproduksjon er så på viddene som den er nå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:51   #18
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 57
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Skeptisk til pulver jeg og, men tror det har vært bra for mange for å få en kick start. Jeg får se hva jeg gjør. Jeg gjør det jeg syns funker!

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 00:38   #19
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har ikke fått noen diagnose på depresjon, men i perioder har jeg mildt sagt vært ute og kjøre. Så ille at jeg ikke ville turt å fortelle legen om det engang. Vet ikke om det var utbrent, deprimert, eller en kombinasjon. Og hva som førte til hva, litt sånn høna og egget liskom. Deprimert av stress eller stresset mer fordi jeg var deppa? I hvertfall mistet alt mening en ganske lang periode.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forøvrig skal jeg i slutten av januar på kurs i positiv tekning, og gleder meg som en unge! Var på et kort seminar med hun som holder kurset, og det var veldig interessant. Mange ting man vet fra før, men som man trenger å minne seg selv på i hverdagen... og hjelpemidler for å holde fokus på de rette tingene. (For de som er interessert, http://www.birgitsemundseth.com/)

Det ser veldig spennende ut, det kurset! Jeg har absolutt litt tro på dette med tanketrening og loven om tiltrekning. Skulle gjerne gått kurs og fått hjelp til å holde bedre fokus!

En liten kommentar til eventuelle lesere med depresjon som tenker på slike kurs (for slik jeg leser innlegget ditt, er ikke du i depresjon nå, Carisma):
Utifra min erfaring, så er dette en type verktøy som ikke er så bra når man er i en depresjon. Da kan de på en måte bare føre til at man "undertrykker" depresjonen, ikke lytter til hvordan man egentlig har det. Avstanden mellom det man føler og det man gjør, blir større. Og det er ikke bra!
Jeg var med jobben på noen sånne kurs i positiv tenkning og serviceinnstilling mens depresjonen min utviklet seg. Det førte i hvert fall for meg til at depresjonen bare ble verre og verre. Det ble en slags "mental forskreving".
Etter min oppfatning må man jobbe seg gjennom depresjonen først, finne ut hva det handler om og i hvert fall til en viss grad komme ut av den. Og først da kan man ta i bruk slike verktøy.
Trur eg, i alle fall …

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 00:39   #20
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

Skeptisk til pulver jeg og, men tror det har vært bra for mange for å få en kick start. Jeg får se hva jeg gjør. Jeg gjør det jeg syns funker!

That's the spirit! Dette kommer til å gå bra!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 01:02   #21
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Tenkte bare jeg skulle legge ut en link, ettersom vi er inne på det med depresjon. Jeg fikk vite om det på en forelesning vi hadde tidligere i høst, jeg har selv prøvd det og jeg liker det veldig godt
Klipper og limer litt fra www.bluemood.no :
Programmet er opprinnelig utviklet ved Australian Nationa University (ANU) i 2001 og oversatt til norsk ved Institutt for Psykologi ved Universitetet i Tromsø i 2005. Internettbasert selvhjelpsprogram som er basert på kognitiv atferdsterapi og interpersonlig terapi. MoodGYM er utviklet for å forebygge depresjon hos unge mennesker og består av 5 moduler hvor negative tanker, følelser, stress og relasjon til familie og venner står sentralt.


For å bruke programmet må du registrere deg som bruker, dette er for å gi deg tilgang til svar og notater du gjør gjennom programmet. Du oppgir ikke navn eller annen personalia og forblir dermed anonym.

http://moodgym.anu.edu.au/welcome

Jeg prøvde det med innstillinga at "Yeah right, som om dette funker..", men jeg ble positivt overrasket Syns det er viktig å vite om at det finnes ting som kan hjelpe, spesielt ettersom terskelen for å gå til legen kan være ganske høy. Og nei, det erstatter ikke profesjonell hjelp, men det kan hjelpe med forebygging når man merker at noe "er på vei".

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 04:26   #22
acina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bor for tiden på Gran Canaria men flytter til Fredrikstad i april
Alder: 57
Innlegg: 4
acina er på en erverdig vei
Smile

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Hei Cathrine
Jeg strever med et samme men tok en ganske tøff avgjørels når jeg fikk vite at og kombinere antidep og å gå ned kiloer uansett diett er utrolig vanskelig,jeg sluttet med tablettene,Jeg har i tillegg insulinkrevende diabetes som ikke gjør saken bedre.Det merkelig er jo at etterhvert kiloene forsvant ble også psyken mye bedre,jo vist har jeg tunge dager men når jeg ser hva dette med lavkarb gjør med krobben min var den avgjørelsen helt perfekt for MEG( men snakk med legen din for vi alle er jo forskjellige).Jeg har gått ned 26 nå og har flotte dager.
LYKKE TIL

acina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spis deg slank Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 09:32   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Utifra min erfaring, så er dette en type verktøy som ikke er så bra når man er i en depresjon. Da kan de på en måte bare føre til at man "undertrykker" depresjonen, ikke lytter til hvordan man egentlig har det. Avstanden mellom det man føler og det man gjør, blir større. Og det er ikke bra! Etter min oppfatning må man jobbe seg gjennom depresjonen først, finne ut hva det handler om og i hvert fall til en viss grad komme ut av den. Og først da kan man ta i bruk slike verktøy.
Trur eg, i alle fall …

Jeg er til en viss grad enig i det du sier, samtidig som jeg tror man innimellom trenger å bli "røsket litt i" mentalt, tvunget til å se nye veier, nye verdier, nye tenkemåter. For selv om man kanskje der og da avfeier det med at "det passer ikke meg", og "det fungerer ikke i min situasjon", så er det ofte en liten ting som fester seg, og som vokser i bokhodet uavhengig av vår egen villfarelse.
Men der ligger kanskje forskjellen i å være deprimert og i å være utbrent?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:50   #24
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 57
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Det jeg vet, er at etter å har vært depressiv i 10 år, og prøvd og jobba hardt med å finne årsaker og metoder for å "komme ut av det", er det DØDSSLISOMT med folk som mener du burde prøve det ene eller det andre.

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:55   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

Det jeg vet, er at etter å har vært depressiv i 10 år, og prøvd og jobba hardt med å finne årsaker og metoder for å "komme ut av det", er det DØDSSLISOMT med folk som mener du burde prøve det ene eller det andre.

Men er man ikke deprimert delvis fordi man selv ikke klarer å se noe lys i tunnellen? Hvorfor da avvise alle forsøk på hjelp og forslag som møtende tog og ikke tunnellåpningen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Magnesium mot søvnløshet og depresjon indi Kosttilskudd 1 01-04-08 22:37
Johannesurt mot depresjon mofe Nyheter / media 12 24-03-05 11:46
Om depresjon - Nå kr 69,- i bokklubbene Marianne Bøker om ernæring og helse 0 10-01-05 07:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no