Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva skjedde med sunnheten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-10, 21:48   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Hva skjedde med sunnheten?

Jæ bare lurær!

Synes fler og fler her inne mister totalt fokuset på SUNNHET med dette kostholdet.
Det virker ikke lenger som at dette er en faktor som teller med, i det hele tatt, og folk skal bare ned-ned-ned, koste hva det koste vil.

Hvorfor?

Er det ingen som bryr seg om hva som er best for kroppen lenger? Er det bare å gå ned i vekt som er målet?

Ser folk modifiserer alle "sannheter" til å passe til sin egen overbevisning her i denne kostholdsverdenen. Grønnsaker trenger man hvertfall ikke. Totalt greit å drikke et par dl olivenolje. Leve utelukkende på kylling? Why not?? Fløte er en fin tørstedrikk. 1100 kalorier om dagen.. Helt topp!! osvosv. Det snakkes mye "ned" om Grete Roede og andre "slike" dietter, men er disse vanene noe særlig bedre?

Må vel også presisere at dette selvfølgelig ikke gjelder alle.. Og.. at folk må selvfølgelig få spise og gjøre hva de vil med sin egen kropp.. Og det kan godt være mulig at disse tingene er veldig sunne og flotte for noen sine kropper.. Er ikke det liksom, men likevel da?

Hvorfor spiser du lavkarbo? For at vekta skal vise noen kilo mindre eller for å få en sunnere og gladere kropp?

__________________

Sist redigert av nellie : 28-05-10 kl 22:01. Årsak: Norsk er fortsatt ikke min sterkeste side..
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:50   #2
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Bra innlegg, Nellie. Støtter dette 100%.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:05   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Det er vel så enkelt med det at vi finner den metoden som fungerer best for oss selv

Selv lever jeg ikke optimalt, og jeg er fullstendig klar over det, men jeg føler ikke at jeg bevisst trenger å endre så veldig mye enn så lenge at jeg faktisk går ned i vekt og ned i cm.

Det eneste jeg faktisk reagerer på, og det mer og mer og mer, er det store fokuset mange har på å finne "erstatninger" for godterisuget sitt. Jeg har sett de fleste unskyldninger og argumenter og det finnes faktisk ikke ett eneste godt argument for å kunne drikke brus hver dag, eller spise sukkerfrie kaker og sjokolader titt og ofte.

Den kalde, harde fakta er; Vi har blitt feite av en grunn. Den grunnen heter mat og livsstil. De derre argumentene med lav forbrenning og ditt og datt, og brei benbygning og alt det der kan folk spare seg for, jeg har brukt dem selv og vet så altfor godt hvor lett det er å innbille seg at det er sant. Når maten har gjort deg feit så sier det selv at du må endre det du spiser, hvordan du spiser og sammensetninga av hva du spiser. Det innebærer ikke å lage ettermiddagskaka di sukkerfri istedenfor å spise napoleonskake. Det innebærer å endre vaner.
¨
Fordi om man kan spise noe, så trenger man ikke spise det. I så tilfelle ville jeg spist stekt brokkoli til det tøyt ut av ørene på meg, for det syns jeg er godt

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:12   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvorfor spiser du lavkarbo? For at vekta skal vise noen kilo mindre eller for å få en sunnere og gladere kropp?


Utrolig godt skrevet Nellie og innlegget burde være en tankevekker for enkelte.

For å svar for meg selv: Jeg spiser først og fremst lavkarbo fordi såkalt vanlig mat gjør meg syk. Deretter så ønsker jeg å komme ned i normal BMI eller i nærheten av normal BMI. Men sammensetningen av maten er viktigst, med rene råvarer og minst mulig kunstig tilsetning.

Lavkarbo er det samme som bedre helse og det bør være hovedfokuset selv om man starter med lavkarbo for å gå ned i vekt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:28   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Bra innlegg Nellie

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:30   #6
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Bra innlegg Nellie. Også Cherry sitt støtter jeg opp under.

Men er nok selv en av de svake menneskene som søker erstatning, av og til i helgene.
Forsøker å holde fokus på helse, ren mat, etc. Og selv om vekten går forgremmelig sakte ned, så styrer jeg glatt unna "kyllingdietten" (bare kylling).
Som mannen sa idag," kan jo forsøke gelebamsedietten, du går nok ned i en fei da! Blir nok veldig kvalm og lei gelebamsene" (og da riktig nok med cravings, vitamin og mineralmangel, men pytt" hva gjør man ikke for vekta!)

Noen ganger virker det som at det er konkurranse om å være mest mulig lavkarbo (og da ketogent), feks dette med å drikke fløte, spise smør som mellom måltid, etc. Står man der med KUN smør i kjøleskapet og loff og butikken stengt, så er vel smør lurere. Men i butikken kan man jo faktisk kjøpe bedre sammensatt mat, så da blir det bare teit.

For meg er det jo det viktigste å gå ned i vekt ja. Men gjennom å gå ned i vekt, vil helsen bli bedre, både fysisk og psykisk. Men ikke for en hver pris.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:31   #7
Majanne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 15
Majanne er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg har nettopp begynt med lavkarbo og det er det riktige for meg, jeg har hormonubalanse og ingenting annet har fungert. Jeg vil gå ned i vekt OG samtidig ha en sunnere kropp! Dermed vil jeg spise friske gode grønnsaker hver eneste dag, godt rent kjøtt/fisk og komponere skikkelige måltider. Og så får det heller ta litt lengre tid, hvis det er det det er snakk om.

Ser det er mange som spiser "rare" måltider...jeg tar av og til noen lettvinte løsninger selv, men prøver å få det til å bli gode sammensatte og varierte måltider. Som skal funke nå og i framtiden.

Majanne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:33   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.


Hvorfor spiser du lavkarbo? For at vekta skal vise noen kilo mindre eller for å få en sunnere og gladere kropp?

Jeg er ikke av de som shotter olje, jeg er av de som får hetta om jeg ikke får i meg mine grønnsaker i løpet av dagen.

Jeg spiser lavkarbo fordi det er karbene som har gjort meg feit og usunn, så da kutter jeg det usunne( korn, poteter, ris osv). Jeg spiser lavkarbo for å holde en homronell ubalsanse i sjakk og har ikke tenkt å slutte å spise lavkarbo selv om jeg når min idealvekt, jeg kommer nok kanskje bare til å vri det over fra ketogen kost til kanskje å innlemme til belgfrukter( om ikke blodsukkeret går bananas da som det gjør av bønner nå) og kanskje litt fullkorn. Mamma har spist slik lenge nå, og det er vel 8 år siden hun var ferdig slanket, nå spiser hun slik pga det er sunn mat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:45   #9
Gwen
Medlem
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 397
Gwen er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Dette syns jeg var bra at noen satte fokusen på.

Som ny i lavkarboverden, så syns jeg det er mye mer fokus på fett her i forumet enn i noen bøker jeg har lest om kostholdet ihvertfall.
Skaldeman 50+ sier jo ingen grønnsaker utenom litt pynt. Men han anbefaler ikke dette, han anbefaler det ihvertfall ikke for folk som ikke trenger å gå ned 50kg eller mer.
Og her på forumet føler jeg noen ganger at folk benytter seg av hans metode selvom de kun skal gå ned 5-10 kg.
Og at de plusser på enda mer fett som oljeshotter o.l

Ikke dropp grønnsaker da kjære venner!

Jeg syns også det er merkelig at alle vil finne erstatninger, som Cherry sier: Vi har blitt feite av en grunn. Den grunnen heter mat og livsstil.
Hvorfor vil man fortsette med den gamle livsstilen sin ved å skaffe erstatninger?
Og jeg syns dette er merkelig, for hvis du har riktig sammensetning av lavkarbomaten, så får man ikke søtsug eller lyst på noe annet enn: Mat!

Jeg kommer til å lage lavkarbokaker - selvfølgelig! Men det blir til bursdager og andre høytider. For å gjengi et kjent ordtak; det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår man blir feit av, men det man spiser mellom nyttår og jul!

Ja, jeg begynte på lavkarbo pga å gå ned i vekt, men kun etter kort tid, så ser jeg hvilke helsegevinster det gir meg også. Så vektnedgang er et STORT pluss, men fortsatt en stor del av meg siden jeg hadde en BMI på 39 da jeg startet.

__________________


Gwen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Ketolyse - usikker Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:51   #10
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg spiser lavkarbo for og gå ned i vekt,,men har også oppdaget at formen og kroppen liker seg bedre med lavkarbo,så planen er å holde på med dette kostholdet livet ut ,men mer tilnærma Fedon

Men om jeg kunne og jeg ikke hadde gått opp i vekt av høykarbo,og følt meg i dårlig form ,,ville jeg helst bare levd på BRØD OG ATTER BRØD ,,

så prøver og omvende tankegangen min og vanene mine til at høykarbo liker ikke min kropp,,det går bedre for hver dag,har noen ufyslige sprekker innimellom,som jeg kaster meg over alt ,,for det kan jo være siste gangen

uf ja det er ikke lett dette her ,,men jeg klarer det,det vil bare ta litt tid
å jeg er ikke opptatt av erstatninger ,,som sjokolade kaker og sånt,
men å bake lavkarbo brød og knekkebrød ,det ser jeg mer på som å ha noe å ha pålegget på,,vender meg mer og mer til smaken,,og tilslutt vil jeg nok ikke ha noe annet

tenker mye på de som har glutenallergi,,de KAN jo ikke spise mel,,å for dem fins det jo mye erstatninger ,,
og sånn blir det for oss på lavkarbo også,,
men om vi snur det på hodet ,, kanskje det er høykarbo som er erstatning,
ja noen tanker bare ,,

å en vakker dag vil jeg ikke ha høykarbo mat i det hele tatt

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:07   #11
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Godt skrevet, nellie

Helt enig med Cherry

Jeg har vært på dette forumet noen måneder nå, og i begynnelsen lette jeg veldig etter "godte" erstatninger. Det har jeg tenkt å slutte med - fordi det er kosematen/godteriene og småspisingen av dette som har gjort meg overvektig.

Jeg har lagd erstatningskaker og sjokoladekonfekt, men siden jeg er den eneste som spiser disse, blir det til at jeg blir trukket mot kjøleskapet... Akkurat slik jeg var med "vanlig" høykarbo sjokolade, kjeks og godter tidligere....

Jeg har innsett at jeg må legge om livsstilen og vanene mine, og at sunnhet og god helse er det viktigste for meg.

Jeg velger heller å spise en liten bit av en vanlig kake, enn å bake en hel "lovlig" kake. Det fungerer bedre for meg - og jeg spiser jo kanskje 1/8 av det jeg ville spist av det tidligere. I tillegg til at jeg bare spiser det innimellom..

(I dag er vel unntaket, når migreneanfallet mitt gjorde at jeg heiv i meg altfor mange karber. Ikke helt lurt, men gjort er gjort..)

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:07   #12
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jæ bare lurær!

Synes fler og fler her inne mister totalt fokuset på SUNNHET med dette kostholdet.
Det virker ikke lenger som at dette er en faktor som teller med, i det hele tatt, og folk skal bare ned-ned-ned, koste hva det koste vil.

Hvorfor?

Er det ingen som bryr seg om hva som er best for kroppen lenger? Er det bare å gå ned i vekt som er målet?

Ser folk modifiserer alle "sannheter" til å passe til sin egen overbevisning her i denne kostholdsverdenen. Grønnsaker trenger man hvertfall ikke. Totalt greit å drikke et par dl olivenolje. Leve utelukkende på kylling? Why not?? Fløte er en fin tørstedrikk. 1100 kalorier om dagen.. Helt topp!! osvosv. Det snakkes mye "ned" om Grete Roede og andre "slike" dietter, men er disse vanene noe særlig bedre?

Må vel også presisere at dette selvfølgelig ikke gjelder alle.. Og.. at folk må selvfølgelig få spise og gjøre hva de vil med sin egen kropp.. Og det kan godt være mulig at disse tingene er veldig sunne og flotte for noen sine kropper.. Er ikke det liksom, men likevel da?

Hvorfor spiser du lavkarbo? For at vekta skal vise noen kilo mindre eller for å få en sunnere og gladere kropp?

Godt innlegg

Da jeg først begynte med lavkarbo tenkte jeg kun på at vektnålen skulle nedover og pcos\en blir bedre og brydde meg ikke så mye om hva jeg puttet i meg bare det skjedde - i likhet med at jeg tidligere ikke brydde meg om hva jeg puttet i meg av raske karber.

Etter at vekten ble mindre og mindre begynte jeg å interessere meg tilsvarende mer og mer for kosthold og sunnhet, og etter hvert har jeg også blitt mer opptatt av hva jeg putter i meg av lavkarboting. Hvis jeg kan velge økologisk, gjør jeg det. Jeg forsøker også å spise mye grønnsaker, ha mest kylling og fisk osv. Som jeg har nevnt tidligere er filosofiene til Kjernesunn Familie og Thorbjörg Hafsteinsdottir med "Spis deg yngre" noe jeg har omfavnet varmt - så når jeg lager smoothie tenker jeg vel så mye andre fordeler enn bare vektnedgang.

Jeg shopper vel egentlig tips og råd fra ulike steder, også fra Supermat, og putter dem sammen til et lavkarbokosthold som jeg opplever som sunt og som ikke bare skal få meg ned til idealvekt, men også gjøre at jeg lever lenger, er friskere, ser bedre ut osv.

Også skal jeg innrømme at det å bli mamma i nær fremtid, som jeg håper sterkt på, også er en veldig sterk drivkraft

Må forøvrig legge til at jeg er helt enig med Modezty: jeg har nærmest programmert inn at fredag og lørdag ikke er kos uten godis, og kan jeg ikke spise sukker, så blir det sukkerfritt. Holder på å jobbe med å endre på den instillingen og det går sånn greit nå, selv om det var vanskelig i starten. Hos meg er det vel så mye mentalt, som en hormonell ubalanse som pcos som har ført til overvekt. ( samt mange andre momenter jeg ikke skal ta nå)

__________________



Sist redigert av EmilyB : 28-05-10 kl 23:13.
EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:13   #13
Pipje
Juniormedlem
 
Pipje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 31
Pipje er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Er selv litt nybegynner på lavkarbo, men har reagert på at de "hotteste" emnene her inne er alle innleggene om kaker, sjokolade og andre ting proppfulle av søtstoff..
Selv om lavkarbo er en fantastisk måte å gå ned i vekt på bør en ha livsstilendring i fokus, for det er tross alt feil livsstil som har gjort at vi endte opp her!

For min del har jeg med en vektnedgang på 8 kg merket en bedret hormonbalanse, og føler meg utrolig vel med et lavkarbo-kosthold. Men det krever tid å legge om livsstilen, og jeg går framover med små steg!

__________________


Pipje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:21   #14
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Flott at noen setter fingeren på dette!
Og jeg er også enig med Cherry om at det blir ofte mye fokus på erstatninger for det vi liksom skal holde oss unna...
...noe som gjerne fortsetter å trekke oss i retning av en slags "høykarbolivsstil" som om dette er den normale måten vi burde leve på.
Jeg har lenge tenkt på å starte en tråd for å debattere litt rundt nettopp dette, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan jeg skal ordlegge meg.

Jeg startet med ketolysekuren for å slanke meg, men da jeg ikke gikk ned i vekt det første halve året,
forandret innstillingen min til det nye kostholdet seg.
Jeg merket hvor godt jeg hadde det, og at helsa mi ble bedre på mange måter.
Det har blitt en livsstil for meg, der jeg er opptatt av det helsemessige.
Jeg har etterhvert gått ned i vekt, og ønsker å gå mer ned, men jeg er først og fremst opptatt av at kroppen min skal være sunn.

Det innebærer for meg at jeg ikke spiser erstatninger for hverken brød, sukker eller kaker.
Gjør jeg det, har ikke kroppen det bra på flere dager etterpå.

Erstatningsbrød stopper vektnedgangen min, og trigger suget etter mer sånne ting.
Søtningsmidler gir luft i magen eller løs mage, og de trigger søtsuget.
Kaker med søtning gjør det samme.

Jeg har også tenkt en del på at vi har så lett for å "hoppe av" lavkarbo når vi er syke,
for da skal man ta vare på seg selv, og kose seg.
For meg blir det motsatt. Jeg tar vare på meg selv når jeg ikke spiser høykarbo, for jeg ønsker heller ikke ha tilleggsplager når jeg likevel er syk.
Da er det viktigere enn noen sinne å holde meg til lavkarbomat, for det er da jeg har det best. Trenger jeg å trøstespise når jeg er syk,
så trøstespiser jeg lavkarbomat som ikke ligger på grensen av hva som er "lovlig", men heller så langt innenfor grensen jeg kan klare.
Dette er i alle fall det jeg har oppdaget gjør meg godt.

Det hender av og til at jeg gjør opprør mot mine egne holdninger,
og ender da også med å "betale prisen" for hva jeg har utsatt min egen kropp for.

Takk for at du tok opp dette, Nellie!

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:22   #15
Hette
Medlem
 
Hette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Førde
Innlegg: 150
Hette er en juvelHette er en juvelHette er en juvel

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Eg har ikkje vert under 100kg sidan eg begynte på ungdomsskulen... Toppvekta mi var 138.6kg... Har hatt problem med anklane pga. tyngda mi... For to år sidan begynte eg å få problem med eine kneet mitt sidan venstre foten har vridd seg utover pga. vekta....
JA, eg vil ned, ned, ned, men det er mest pga. at eg kjenner kor mykje beire kroppen min har det med mindre kilo å bere på... No har eg komt ned i 113kg, og har ikkje problem med anklane i det heiletatt lenger... Håpar eg skal bli kvitt verken i kneet og...
Lavkarbo er ein fantastisk livsstil som eg har omfavna med åpne armar, for den hjelper meg ned i vekt og til ei beire helse... Og sjølv om det vil bli ein del sprekker, vil eg aldri gå tilbake til den kosten eg åt før.....

Selvfølgelig tenker eg mest på helse, men for å få bra helse treng eg faktisk å ta av ein del kilo...
Helse og vekttap henger ihop når ein er 100++, og har vert det so lenge ein kan hugse...
Men ein av dei flotte "bivirkningane" av å gå ned i vekt er jo selvfølgelig sjølvtillitten, so selvfølgelig vill eg gå ned for min feminine/forfengelige del også.....

Oy, blei vist litt langt det her...

__________________


Hette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:45   #16
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Jeg har vært på dette forumet noen måneder nå, og i begynnelsen lette jeg veldig etter "godte" erstatninger. Det har jeg tenkt å slutte med - fordi det er kosematen/godteriene og småspisingen av dette som har gjort meg overvektig.

Jeg gjorde også det til å begynne med, jeg trodde jeg ikke ville klare å "ofre" alt det gode jeg måtte gi avkall på uten at det ble erstattet bmed noe. Tror ikke det er så unormalt jeg når man setter i gang med et kosthold man ikke har prøvd før. Så blir holdningen til det man spiser forandret underveis, slik at man etter hvert klarer å velge renere mat, og at dette faktisk ikke føles som et offer løikevel, men et valg man gjør med glede, for men merker at kroppen får det bedre

Sitat:

Jeg har lagd erstatningskaker og sjokoladekonfekt, men siden jeg er den eneste som spiser disse, blir det til at jeg blir trukket mot kjøleskapet... Akkurat slik jeg var med "vanlig" høykarbo sjokolade, kjeks og godter tidligere....

Kjenner meg igjen der ja. Jeg holdt på sånn som bare det...nå blir det heller ytterst sjeldent...så og si aldri, for en liten kakebit med sukker kan være like greit som en erstaqtningskake, hvis man først en sjelden gang skal ha slikt, og utsette seg for søtsug og hele den pakka...

Sitat:

Jeg velger heller å spise en liten bit av en vanlig kake, enn å bake en hel "lovlig" kake. Det fungerer bedre for meg - og jeg spiser jo kanskje 1/8 av det jeg ville spist av det tidligere. I tillegg til at jeg bare spiser det innimellom..

Egentlig, tenker jeg, så lurerdette med søtningsmidler oss lit. Hvis man spiser noe med sukker i, velger man kanskje en tynn flis av et kakestykke, eller en slusk av en pepsi...fordi man er så inderlig klar over alt sukkeret man får i seg. Men blir man servert kake med søtning, blir det gjerne to-tre stykker, eller tre- fire glass pepsi-max, for det er "lovlig" Man kan jo spørre seg hva som er sunnest når det kommer til stykket.

Sitat:

(I dag er vel unntaket, når migreneanfallet mitt gjorde at jeg heiv i meg altfor mange karber. Ikke helt lurt, men gjort er gjort..)

Hjelper karber på hodepinen, eller satte den deg ut av spill, så du ikke visste hva du gjorde?

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:50   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Ønsket om å gå ned centimeter og kilo er jo sannsynligvis "utgangspunktprioriteten" for mange, og problemstillingen man ofte oppdager lavkarbo-idéen gjennom, vil jeg anta - og da synes jeg det er helt naturlig at man kanskje fokuserer mye på rene erstatninger for tidligere kosthold først, for så å sette seg mer inn i sunnheten når man har gjort seg en viss erfaring med hvordan lavere karbo- og høyere fettinntak virker på kroppen.

Det har i alle fall vært en læringsprosess for meg; først var det kiloene som var i fokus, nå vet jeg at så fort jeg spiser sukker/stivelse mister jeg døgnrytmen og blir generelt i dårlig form. Kunstig søtning har også merkbar dårlig effekt på kroppen. Dermed har jeg en motivasjon jeg ikke "visste om" til å begynne med når jeg står og vurderer hvilke ting jeg skal spise.

Men jeg må tilføye at jeg ikke ser noen problematikk med "feil fokus" her på forumet, faktisk. Mange har visst hengt seg opp i det med bare smør som mellommåltid; den posten HET jo "uncharming mellommåltid" og var mer en rapport enn en anbefaling, såvidt jeg forsto. Å drikke fløte som tørstedrikk var heller ikke en skrytepost, det var vel rett og slett et spørsmål fra noen som synes det er godt å drikke fløte, og ville vite om det i det hele tatt var lurt.

Visst er det et stort antall innlegg som diskuterer sukkerfrie sjokolader og kakeoppskrifter, men er de virkelig så mange i forhold til andre gjenganger-temaer? (fargenyanser på ketostix, for eksempel, endringer i menstruasjonssyklus, hårtap, hodepine ved overgang til ketogent kosthold, ketose-ånde, etc...)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 00:03   #18
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Karbosara, her.

Hjelper karber på hodepinen, eller satte den deg ut av spill, så du ikke visste hva du gjorde?

Det var nok mer at den satte meg ut av spill - at jeg ga litt f*** når jeg likevel var stivfrossen etter å ha vært ute på en øy og grillet. Kulde, vind og sol = migrene for min del. Karber hjelper ikke på migrene, forresten... Blir bare enda mer slapp og sløv.

Når det er sagt, leste jeg for første gang i boka til Sofie Hexeberg at migrene kan utløses av blodsukker svingninger... og det gikk opp mange lys for meg. Hvis jeg er "flink" håper jeg på færre migreneanfall etterhvert! I hvertfall de som er blodsukkerrelatert og spenningshodepine.

Jeg har også lagt merke til at i mine høykarbodager var et migrene anfall nok til at jeg gikk amokk i høykarbomat. Loff med nugatti, 200 gr sjokolade, opera mints og smash..... Jeg MÅTTE ha det.... nesten litt smådesperat. Etter at jeg stort sett har vært "flink" med lavkarbo merker jeg at jeg ikke har det suget etter høykarbo. I dag var et unntak, men tror det henger sammen med at jeg spiste litt mye karbs, hadde litt dårlig tid - og spiste både hvetebolle, pølser, lomper og pølsebrød (jeg var kjempesulten --- og håpløs på planlegging.. i dag ihvertfall)

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 00:07   #19
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ønsket om å gå ned centimeter og kilo er jo sannsynligvis "utgangspunktprioriteten" for mange, og problemstillingen man ofte oppdager lavkarbo-idéen gjennom, vil jeg anta - og da synes jeg det er helt naturlig at man kanskje fokuserer mye på rene erstatninger for tidligere kosthold først, for så å sette seg mer inn i sunnheten når man har gjort seg en viss erfaring med hvordan lavere karbo- og høyere fettinntak virker på kroppen.

Jeg syns faktisk det er helt greit å sette seg ned å søke etter erstatninger for f.eks brød og potet, for det havner til slutt sammen til noe som er sunt for kropp og sjel. Jeg sikter først og fremst til ytterlighetene, som når ditt første, andre eller tredje innlegg er for å sjekke om du kan spise sjokolade fra sukkerfritt, fordi du begynte på ketolyse i går, og så blir du såå glad for du kan det og løper rett ut for å kjøpe.

JA, jeg skjønner at de som skriver det har det ganske for jævlig der og da, fordi jeg har selv vært der. Det gjelder å stå over det suget, så får man ett bedre liv. Trust me.

Men det er jo også en annen ytterlighet, og det er jo dere som spiser KUN proteinkilder, altså kun fisk og kun kjøtt. Null, niks og nada annet. Det kan helt umulig være bra for kroppen. Jeg pleier å lese pocket-serier (husmorporno) om gamle dager, og i alle bøkene går det igjen hvordan de fattige spiste kun sild, og ble syk og daua. Det blir jo noe ala det samme om du bare spiser ensforming lenge. Det MÅ jo til slutt slå seg på magen, må det ikke?

Så det handler vel kanskje litt mer om å få ett sunt forhold til sitt eget kosthold mer enn det handler om selve kostholdet? Eller noe sånt

Jeg tror på balanse i kostholdet. Jeg tror verken det er sunt å maule meierismør eller å maule hvetebrød. Men ytterlighetene finns, og det som kanskje også er en del av cluet er at kroppene våre er forskjellig. Noen tåler bedre enn andre å spise ditt og datt, mens noen ikke har lært seg helt å tolke kroppens signaler og må ha en slags brukermanual å gå ut fra. Når man selv finner ut hva man tåler så har man helt sikkert det beste utgangspunktet for å lage ett optimalt kosthold ....selv om det innebærer kun proteinkilder

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 00:22   #20
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

For min del, så henger det 100% sammen det med å forsøke å gå ned i vekt og ha fokus på helse.
Jeg går på ketolyse for å gå ned i vekt, og har ingen planer om å fortsette å ikke spise frukt resten av mitt liv. Men mye annet kan jeg nok finne på å slutte med, fordi kroppen min ser ut til å trives på ketolyse.

Men! Mine første 15 kg gikk jeg faktisk ned på å bytte ut usunne vaner med brød og skummet melk !

Hvis ketolyse ikke får meg ned i vekt, så starter jeg med bl.a. frukt igjen. Vi får se........ har ikke forsøkt lenge nok ennå!

Vedr erstatninger for godteri, så er det viktig, men siden jeg begynte å spise krom, så har jeg ikke noe særlig behov for kaker & godter, untatt en del light-brus.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 02:02   #21
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ønsket om å gå ned centimeter og kilo er jo sannsynligvis "utgangspunktprioriteten" for mange, og problemstillingen man ofte oppdager lavkarbo-idéen gjennom, vil jeg anta - og da synes jeg det er helt naturlig at man kanskje fokuserer mye på rene erstatninger for tidligere kosthold først, for så å sette seg mer inn i sunnheten når man har gjort seg en viss erfaring med hvordan lavere karbo- og høyere fettinntak virker på kroppen.

Det har i alle fall vært en læringsprosess for meg; først var det kiloene som var i fokus, nå vet jeg at så fort jeg spiser sukker/stivelse mister jeg døgnrytmen og blir generelt i dårlig form. Kunstig søtning har også merkbar dårlig effekt på kroppen. Dermed har jeg en motivasjon jeg ikke "visste om" til å begynne med når jeg står og vurderer hvilke ting jeg skal spise.

Men jeg må tilføye at jeg ikke ser noen problematikk med "feil fokus" her på forumet, faktisk. Mange har visst hengt seg opp i det med bare smør som mellommåltid; den posten HET jo "uncharming mellommåltid" og var mer en rapport enn en anbefaling, såvidt jeg forsto. Å drikke fløte som tørstedrikk var heller ikke en skrytepost, det var vel rett og slett et spørsmål fra noen som synes det er godt å drikke fløte, og ville vite om det i det hele tatt var lurt.

Visst er det et stort antall innlegg som diskuterer sukkerfrie sjokolader og kakeoppskrifter, men er de virkelig så mange i forhold til andre gjenganger-temaer? (fargenyanser på ketostix, for eksempel, endringer i menstruasjonssyklus, hårtap, hodepine ved overgang til ketogent kosthold, ketose-ånde, etc...)

Helt enig i dette.

***
Jeg for min del kan ikke ta et kakestykke med sukker som det snakkes om her, istedenfor å lage meg noe med søtning. Jeg har ikke spist sukker/sprukket på over et år så det tørr jeg bare ikke.
(Mageknip eller på karbokjøret...??)

Jeg lager meg litt is enkelte kvelder, eller kaker når det er en spesiell anledning.
Eller at jeg virkelig har lyst på noe, men det er meget sjeldent.

Hva er galt med å kose seg med litt is eller et kakestykke selv om at vi er på lavkarbo??
Jeg er sunn, vel enkelte synes IKKE jeg er det med alt fettet da. Men det å lære seg å kose seg med litt, er viktig synes jeg.
For jeg kunne aldri i verden tenkt meg å gå gjennom livet kjernesunn og aldri unne meg noe som helst.

Da kan jeg bare gi opp med en gang.

Jeg trener, spiser masse grønnsaker og koser meg med søtning og brus innimellom. Jeg er sunn nok.

Iallfall mye sunnere enn hva jeg var for nesten 30 kg siden.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 08:13   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg må på en måte presisere her at det er ikke bare de enkelte matvanene som jeg mener gjør enkelte "usunne". Folk må, som sagt, få spise akkurat hva de vil. Det er konseptet å hele tiden trekke alt til det ekstreme i dette kostholdet som i mine øyne er vel så "usunt" som å stappe i seg karbohydrater.

Også er man liksom stolt over hvor langt man klarer å trekke det. "Se på meg, jeg smelter meg en pakke smør og drikker den. Er jeg ikke tøff?"

__________________

Sist redigert av nellie : 29-05-10 kl 08:22.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 08:52   #23
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.


Men jeg må tilføye at jeg ikke ser noen problematikk med "feil fokus" her på forumet, faktisk. Mange har visst hengt seg opp i det med bare smør som mellommåltid; den posten HET jo "uncharming mellommåltid" og var mer en rapport enn en anbefaling, såvidt jeg forsto. Å drikke fløte som tørstedrikk var heller ikke en skrytepost, det var vel rett og slett et spørsmål fra noen som synes det er godt å drikke fløte, og ville vite om det i det hele tatt var lurt.

Den tråden om smør handlet vel mer om ordet "æsj" enn om akkurat det å spise smør som mellommåltid etterhvert

Det kom nok ikke som et stort sjokk på meg at noen spiser rent smør eller drikker fløte og er heller ikke grunnen til at jeg startet denne tråden

Det er som sagt konseptet om å dra det lengre og lengre hele tiden. Folk burde kanskje lese igjennom bøkene til sin filosofi en gang til, så ser man brått at enkelte ting man har for seg ikke på noen måte står beskrevet i disse bøkene.

Om det er å drikke smør eller om det er å stappe innpå med godterierstatninger er et fett.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:05   #24
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Ja, Nellie, det var flott du kom med dette innlegget. Dette snakka vi jo om inne på bloggen i går. Jeg ble helt satt ut av han som levde på seifilet, jeg.
Er nesten aldri her på forumet lenger forde jeg synes det blir for mye fokus på extremmat og lite på ren naturlig mat og lavkarbo for livet. Det tror nemmelig jeg er eneste løsning på vektproblemene til de av oss som sliter med insulinet. Vi må nok bare innse at hvitt mel, sukker og stivelsesrik mat er en tapt verden for oss.
Da gjelder det å finne en ny måte å leve på...MED mat kroppen har godt av og som den kan håndtere uten uten vektoppgang.

Selv har jeg levd lavkarbo i snart to år tilsammen og det har gjort meg friskere og slankere. Ikke har jeg hastverk og ikke er jeg med i noe slankemesterskap...men merker på kroppen hvor bra den har det med denne maten.
Jeg er glad i å lage mat, glad i å lage nye oppskrifter både til hverdag og fest...for vi trenger variasjon i dette kostholdet som i alt annet. Kroppen finner sitt eget tempo og rusler stille og rolig nedover vektskalaen..med laaange pauser innimellom.

Jeg fokuserer også mye på spiseforstyrrelser og derfor er jeg totalt imot alt av pulverdietter, extremvarianter og dietter der du ikke skal spise mat.
Dette kan lett føre deg ut i ovespising og bulemi/anorexi ...og det er faktsik lettere enn du tror! Så spis ordentlig mat, og variert mat..

Jeg tenker at vi er iferd med å finne løsningen på overvekt. Og nei, den ligger ikke bare i livstil og feil mat...mange tåler godt å leve usunt uten vektoppgang.
Men en stor gruppe av oss tåler ganske enkelt ikke vanlig mat. Vi lagrer alt av karbohydrater som fett og legger på oss.Vi trenger å fokusere på et helt liv...ikke bare noen uker vektnedgang. For om du fortsetter å spise høykarbo etter endt vektnedgang vill du gå opp igjen alt sammen.
Derfor er det viktig synes jeg å miste fokuset på diett. Og fremme livsstilen lavkarbo.
Ren naturlig mat, uten tilsettningstoffer og sukker. Og hele familien kan leve på denne maten... er du overvektig vill vekta gå rolig nedover... er du undervektig vill du gå opp til kroppen finner sin vekt....
Det var jo som dette menneskene en gang i tiden levde...før industribehandlet, raffinert mat gjorde sitt inntog. Og jeg tror vi må tilbake dit
om vi skal få bukt med våre vektproblemer og livsstilssykdommer

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/

Sist redigert av Nannah : 29-05-10 kl 09:13.
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:33   #25
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ønsket om å gå ned centimeter og kilo er jo sannsynligvis "utgangspunktprioriteten" for mange, og problemstillingen man ofte oppdager lavkarbo-idéen gjennom, vil jeg anta - og da synes jeg det er helt naturlig at man kanskje fokuserer mye på rene erstatninger for tidligere kosthold først, for så å sette seg mer inn i sunnheten når man har gjort seg en viss erfaring med hvordan lavere karbo- og høyere fettinntak virker på kroppen.

Det har i alle fall vært en læringsprosess for meg; først var det kiloene som var i fokus, nå vet jeg at så fort jeg spiser sukker/stivelse mister jeg døgnrytmen og blir generelt i dårlig form. Kunstig søtning har også merkbar dårlig effekt på kroppen. Dermed har jeg en motivasjon jeg ikke "visste om" til å begynne med når jeg står og vurderer hvilke ting jeg skal spise.

Men jeg må tilføye at jeg ikke ser noen problematikk med "feil fokus" her på forumet, faktisk. Mange har visst hengt seg opp i det med bare smør som mellommåltid; den posten HET jo "uncharming mellommåltid" og var mer en rapport enn en anbefaling, såvidt jeg forsto. Å drikke fløte som tørstedrikk var heller ikke en skrytepost, det var vel rett og slett et spørsmål fra noen som synes det er godt å drikke fløte, og ville vite om det i det hele tatt var lurt.

Visst er det et stort antall innlegg som diskuterer sukkerfrie sjokolader og kakeoppskrifter, men er de virkelig så mange i forhold til andre gjenganger-temaer? (fargenyanser på ketostix, for eksempel, endringer i menstruasjonssyklus, hårtap, hodepine ved overgang til ketogent kosthold, ketose-ånde, etc...)


Veldig bra innlegg!!
Jeg for min del er ikke veldig opptatt av erstatninger, men skjønner godt de som er det.
Lager nannahs knekkebrødkjeks og ser ikke på det som en erstatning.
For meg som er en eldre spiseforstyrra dame,er det først og fremst det at jeg kan spise mat som gjør meg mett og fornøyd uten å legge på meg som teller.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjedde: Tung i lårene JoAnna Trening 6 11-06-09 19:39
Skjedde a? Klumpe Spørsmål og svar 11 06-12-06 16:18
I kveld skjedde det noe "merkelig".. Anitra Induksjonen 1 15-03-04 01:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no