Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Åpent Brev Til Sylvia Brustad

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-06, 15:17   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill
Red face

Åpent Brev Til Sylvia Brustad




Sylvia Brustad
Helse- og omsorgsdepartementet

Oslo, 27.02.2006

Ad. innsats mot overvekt og fedme


Kjære Sylvia Brustad,
det er bra dere setter kampen mot fedmen på dagsorden. En rekke sykdommer skyldes feil kosthold og fedme, det er alle enige om. Hva som er riktig mat for å unngå fedme og sykdom er det imidlertid stor uenighet om, selv om sterke krefter gjør det de kan for å skjule uenigheten og forhindre debatt. Hvis den statlige kampanjen skal basere seg på eksisterende kostråd er det imidlertid liten sjanse for suksess. Beklager, men hvis du tar deg tid til å lese resten av brevet og ta en titt på de vedlagte bøker vil du legge grunnlaget for å forstå hvorfor mange er uenige med rådene fra Statens Ernæringsråd.

Visste du at kroppen oppfatter alle karbohydrater, uansett hvilken form og farge de kommer i, som sukker? Kroppen tåler ikke mye karbohydrater, den har aldri gjort det. Karbohydrater er noe nytt for kroppen. Fra et evolusjonært perspektiv så er kostholdet vårt snudd på hodet. Fra å spise mye naturlig mat (fet animalsk mat), så spiser vi store mengder sukker og stivelse (karbohydrater). Resultatene ser du; en eksplosjon i hjertesykdommer (selv om antall dødsfall er gått ned, går antall sykdomstilfeller opp), sukkersyke, nye kreftformer og ikke minst fedme. For å nevne noe. (Vi har aldri spist mindre fett enn vi gjør nå, likevel er vi feitere enn noen gang!)

Viljen og interessen for å se på sammenhengen mellom karbohydrater og sykdommer er minimal hos Ernæringsinstituttet og Statens ernæringsråd. Det er vanskelig for en utenfor fagmiljøet å forstå denne rigide motviljen og holdningen som flere av landets ledende institusjoner utviser. Men den er der. Det er derfor et håp blant flere at noen politikere vil våkne, på tvers av partigrensene.

Jeg anbefaler deg å kikke litt på den ene boken som vi har utgitt der vi har flere norske pasientcaser. Forfatteren, dr. med. Wolfgang Lutz, har behandlet nærmere 15 000 pasienter med naturlig mat – altså minimalt med karbohydrater. Boken er tilpasset norske forhold av dr. philos. Dag Viljen Poleszynski og ernæringsterapaut Jens Veiersted. Den anbefales også av bl.a. Eat International – som så langt har hatt 15 000 nordmenn på kurs i naturlig mat, altså steinalderkost.

Et siste tankeeksperiment: Menneskekroppen har genetisk forandret seg 0,005 % de siste 10 000 år. Hvordan tror du kostholdet vårt har endret seg i løpet av denne tiden?
(Siden jordbruksrevolusjonen.)


Med vennlig hilsen
Forlaget Lille Måne
Jan Mesicek


(Jeg legger også ved ”Spis deg ned i vekt” av Sten Sture Skaldeman. Han spiste tilnærmet likt som Lutz anbefaler. Et nettsted for mye informasjon jeg anbefaler er www.lavkarbo.no)

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 27-02-06, 17:07   #2
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Åpent Brev Til Sylvia Brustad

Nice

Men kan du kanskje omformulere den ene setningen i det første avsnittet slik at du ikke sier "Beklager"? Synes ikke det er noe å beklage over.. eller?


Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-06, 17:57   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Åpent Brev Til Sylvia Brustad

Kan jeg også få skrive under på denne?

En slags underskriftskampanje hadde vært kult, sånn at de ikke kan si at du bare er "ute etter å selge bøkene dine". Et vedlegg i brevet der de som støtter det du skriver kan signere. Det er jo ganske mange her inne som har det samme synet på ting.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-02-06, 18:02   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Åpent Brev Til Sylvia Brustad

Jaa, det hadde jo vært genialt å sendt dette brevet med mange underskrifter på!!!:hyper:

De MÅ snart slutte å stikke hodet i sanden!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-02-06, 00:43   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Åpent Brev Til Sylvia Brustad

Du bør også endre du til De og bruke høflighetspronomen mer utstrakt. Det vet jeg fenger hos de høye statsrådene. Hvorfor jeg vet det.. Har jobba i arkivene deres.. Dropp også Kjære Sylvia Brustad.. Det er sånt som kun bør brukes i private brev og i allefall ikke når man skal tiltale en statsråd. En litt mer formell åpning vil ta seg bedre ut.

Og les også det jeg har skrevet i en annen tråd her om hvordan statsråder ser på vedlagte gaver.. De kommer svært ofte i retur.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-02-06, 10:37   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Åpent Brev Til Sylvia Brustad

Hei
Jeg har kjøpt domainet www.naturligmat.no
og har tenkt å ta til initiativ for å opprette en stiftelse med samme navn som kan favne og brukes utenfor "næringsinteresser".

Men bøkene til Sylvia Brustad er ikke sendt som gaver. De er sendt som materiell hun som statsråd bør kjenne til. Jeg har også mailet med noen i departementet, og snakket også med noen på telefon i går.

Men min aksjon stopper som sagt ikke her. Jeg skal sende et eksemplar av Lutz & Skaldeman boken til samtlige i helse- og omsorgskomiteen, videre vet jeg om et par stortingsrepresentanter (i opposisjon) som har fulgt "vårt" opplegg, med positive resultater.

Monk/Iset: Jeg skal lage en løsning på www.naturligmat.no der vi oppfordrer til nye kostholdsråd. Alternativt kunne vi kanskje lage en "underskriftskampanje" her på lavkarbo.no?

--- > Jan

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 16:00
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no