Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Rullekake (bilder)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-13, 14:16   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Rullekake (bilder)

Rullekake eller Swiss-rull som min mor gjerne kaller det, er en lettvint å grei kake å lage i en fei dersom uventede gjester melder sin ankomst. Denne varianten er både glutenfri og sukkerfri...

Oppskrift

6 egg
4 ss sukrin
1 ss kokende vann
6 ss kokosmel
1 ts bakepulver

Lag eggedosis av egg og sukrin.
Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 1 ss kokende vann, mens du fortsetter piskingen.
Det kokende vannet gjør at egget koagulerer (som i eggerøre), og gjør at eggedosisen blir ekstra stiv og fin. Dette trikset lærte jeg en gang av en gammel konditor...

Sikt inn kokosmel og bakepulver, og vend forsiktig inn i eggedosisen.

Smør røren utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 6 - 8 min ved 200 grader.

Mens kaken ennå er varm ruller du den raskt sammen.
Smør på litt sukkerfritt syltetøy - jeg rørte bare sammen litt bringebær jeg hadde i fryseboksen, og smakte til med sukrinmelis.

Sjær opp rullen i 1 cm tykke skiver, og server med litt pisket krem f. eks.


Kaken kan også brukes til å lage kaken på bildet - Charlotte Russe.


♥Tove

Vedlagte bilder
Filtype: jpg charlotteRusse_3.jpg (953,4 KB, 42 visninger)
Filtype: jpg charlotteRusseNY_1.jpg (143,0 KB, 23 visninger)
__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 23:40   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Blir det mye kokossmak i denne kaka?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 00:04   #3
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Blir det mye kokossmak i denne kaka?

Nei, jeg synes ikke det smaker kokos av denne

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 12:11   #4
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Bakte denne to ganger igår. Smaken var god men jeg fikk ikke tilmå rulle den den sprakk med en gang! Hva gjør jeg feil?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 13:10   #5
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Bakte denne to ganger igår. Smaken var god men jeg fikk ikke tilmå rulle den den sprakk med en gang! Hva gjør jeg feil?

Prøv å legge kaken opp ned på et matpapir strødd med sukrin på benken etter at den er ferdig. Dra av bakepapiret på kaken, og snu langpannen du har bakt den i og legg over en liten stund. Dette vil gjøre at kaken blir litt mer smidig å jobbe med
Litt "krøkkete", men håper det var en forståelig forklaring

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 13:27   #6
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Rullekake (bilder)

"Sjalotte russe" er/ var en av mine barndoms favoritter.... Denne bil jeg lage til min bursdag!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 16:16   #7
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

"Sjalotte russe" er/ var en av mine barndoms favoritter.... Denne bil jeg lage til min bursdag!

Ja, denne var en klassiker på 70-tallet da jeg vokste opp Tror den finnes på mange av bildene fra barnebursdagene mine
Synes den bør få en liten renessanse Den er jo kjempegod, lettvint, og kan lages et par dager før selskapet skal være
Ser flott ut gjør den også

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 20:15   #8
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Rullekake (bilder)

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 20:17   #9
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Rullekake (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Ja, denne var en klassiker på 70-tallet da jeg vokste opp Tror den finnes på mange av bildene fra barnebursdagene mine
Synes den bør få en liten renessanse Den er jo kjempegod, lettvint, og kan lages et par dager før selskapet skal være
Ser flott ut gjør den også

Men mamma hadde hjemmelaget karamellisert krokan eller no.... Hvordan hjelper du meg med den?

Fant en hos Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...arbo-krokanis/


Sist redigert av Qlio : 03-02-13 kl 20:22.
Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 21:09   #10
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Rullekake (bilder)

Hei dere bakeglade!
Har ikke kokosmel og får ikke tak i det på lenge... kan njeg bruke mandelmel i stedenfor?


Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Rullekake eller Swiss-rull som min mor gjerne kaller det, er en lettvint å grei kake å lage i en fei dersom uventede gjester melder sin ankomst. Denne varianten er både glutenfri og sukkerfri...

Oppskrift

6 egg
4 ss sukrin
1 ss kokende vann
6 ss kokosmel
1 ts bakepulver

Lag eggedosis av egg og sukrin.
Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 1 ss kokende vann, mens du fortsetter piskingen.
Det kokende vannet gjør at egget koagulerer (som i eggerøre), og gjør at eggedosisen blir ekstra stiv og fin. Dette trikset lærte jeg en gang av en gammel konditor...

Sikt inn kokosmel og bakepulver, og vend forsiktig inn i eggedosisen.

Smør røren utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 6 - 8 min ved 200 grader.

Mens kaken ennå er varm ruller du den raskt sammen.
Smør på litt sukkerfritt syltetøy - jeg rørte bare sammen litt bringebær jeg hadde i fryseboksen, og smakte til med sukrinmelis.

Sjær opp rullen i 1 cm tykke skiver, og server med litt pisket krem f. eks.


Kaken kan også brukes til å lage kaken på bildet - Charlotte Russe.


♥Tove

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 21:21   #11
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Hei dere bakeglade!
Har ikke kokosmel og får ikke tak i det på lenge... kan njeg bruke mandelmel i stedenfor?

Har ikke forsøkt selv, men hadde vært spennende å prøve Som en regel gjelder at du bare skal ha halvparten så mye kokosmel som mandelmel, dersom du skal erstatte disse to Derfor må du kanskje ha 10 - 12 ss
Prøv deg litt frem, og se på konsistensen av røren... Vil gjerne høre hvordan resultatet blir dersom du forsøker

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 21:25   #12
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Rullekake (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Men mamma hadde hjemmelaget karamellisert krokan eller no.... Hvordan hjelper du meg med den?

Fant en hos Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...arbo-krokanis/

Oi, oi Det så ikke dumt ut Visste ikke man kunne bruke sukrin til karamell Trodde man måtte ha tagatesse for å karamellisere

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 16:39   #13
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Rullekake (bilder)

Fant Ilses variant med glutenmel og den ble bare svampaktig og ikke god. Muligens fordi jeg tok 4-5ss glutenmel og ikke 2ss som det sto i oppskriften. Synes røra ble så tynn etter to...


Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Har ikke forsøkt selv, men hadde vært spennende å prøve Som en regel gjelder at du bare skal ha halvparten så mye kokosmel som mandelmel, dersom du skal erstatte disse to Derfor må du kanskje ha 10 - 12 ss
Prøv deg litt frem, og se på konsistensen av røren... Vil gjerne høre hvordan resultatet blir dersom du forsøker

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
rullekake


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo rullekake nilspl Kake/dessert og snacks 14 20-11-11 01:41
Rullekake med Sukrin og Hi-maize Simpfan Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 07-04-11 17:23
Verdens beste rullekake (med bilder) Makronella Kake/dessert og snacks 2 05-08-10 17:03
Lavkarbo rullekake Gerd Kake/dessert og snacks 8 04-01-09 21:46
Kakebunn/rullekake Carbokiller Bakst 41 09-03-07 11:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no