Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-01-14, 00:42   #1
siljeglb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 1
siljeglb er på en erverdig vei

Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Hei! Jeg er 19 år og har siden jeg var liten slitt med overvekt. Etter å ha drevet med jojo-slanking, dietter og harde treningsøkter siden jeg var omlag 11 år(begynte tidlig) har jeg sett meg lei og ønsker en pangstart på det hele. Jeg vet at operasjon kan være en stor psykisk påkjenning og jeg ønsker heller ikke å bruke dette som en enkel løsning, men på dette tidspunktet ser jeg rett og slett ingen annen utvei. Jeg har en BMI på 38, og har jo ikke som 19 åring mye erfaring med store pengesummer innen banker. Om jeg får innvilget en operasjon offentlig, hvor lang ventetid kan jeg risikere, og går dette via fastlegen? Eventuelt hvordan kan dette finansieres om det skal skje privat? Jeg har som dere sikkert forstår ikke lest frem lerd på dette temaet enda, selv om det har vært i tankene veldig lenge. Tusen takk for konkrete svar på forhånd.

siljeglb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 10:47   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Som 19- åring med en BMI på 38 uten tilleggssykdommer får du ikke operasjon i det offentlige.
Da må man ha BMI over 35 med følgesykdommer eller over 40 uten. Man må dessuten ha vært sykelig overvektig en stund (over år) og ha prøvd det meste av andre alternativer.
Ventetiden i det offentlige er i dag på ca 2- 3 år fra fastlegen sender inn henvisning og i løpet av den tiden går man gjerne på kurs etc for å være mest mulig forberedt til operasjonen og livet etter.

Vet mange tar opp lån for å opereres privat, enten fra banker eller fra familie.

Når det er sagt, ville jeg ALDRI ha anbefalt en 19- åring vektoperasjon. Så mye kan gå galt og det skal være absolutt siste utvei før man tyr til en slik løsning.
Vil anbefale deg å gå inn på vektoperasjon.no og blant annet lese denne og denne tråden.

Fastlegen kan henvise deg til annen overvektsbehandling, feks på NIMI eller Friskvernklinikken, slik at du får hjelp til å takle overvekten på andre måter.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 10:52   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Signerer Kitt.

Har du testa Atkins siden det står i filosofien din? I såfall, hva gikk galt? Har du ikke testa atkin over minst 3 måneder, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å teste. Du skal slite heftig for å gå ned med trening, kosthold tar kilo, trening tar gram.

Jeg har gått ned 40kg på egenhånd, jeg har fortsatt 40kg til å gå ned. Jeg har ikke turt å tenke på å ta operasjon. Jeg har folk i nærmeste familie som har gjort det, og det er SISTE utvei etter mange år hvor de ikke har klart det. Og det er et valg de må leve med resten av livet. GB er på ingen måte en quick fix.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 16:37   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Det Kitt sa Jeg fikk ikke innvilget operasjon i det offentlige, selv med BMI tett på 40 og tilleggsplager i form av dia 2. Men det fins andre muligheter i det offentlige. Jeg bor i Oslo og fikk tilbud om et 10 ukers "kuropphold" som jeg takket nei til pga at jeg ikke ville reise bort så lenge fra min da knapt 2 år gamle sønn. Jeg fikk også tilbud om et opplegg som var et opplegg på 3 hele dager i uken over 16 uker (deretter 1 gang i uken de neste 16 ukene) med kostholdsveiledning, trening og psykolog, men siden starten falt samtidig med at jeg begynte i ny jobb sa jeg fra meg plassen på det også. Poenget mitt er at det finnes alternativer til GB. Du er bare 19 år, så vil absolutt anbefale deg å få plass på noe av dette først. Hør med fastlegen din om h*n kan henvise deg videre til noe slikt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 20:26   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Et kurs på lindbergklinikken eller evt også Eurodiett er også et alternativ du bør vurdere før operasjon.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 16:50   #6
evelina82
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 1
evelina82 er på en erverdig vei

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Anbefaler deg å sette deg godt inn i langtidsvirkningene av denne type inngrep. Jeg har både lest forskning, samt snakket med opererte, som hadde det supert de første 5 årene, men opplevde deretter stor forverring av egen helse pga næringsmangel. Spesielt gjelder dette B12, siden kroppen kan få problemer med å ta opp dette dersom tynntarmen opereres. Og B12 er et livsviktig vitamin for de fleste prosesser i kroppen. B12-sprøyter, som mange bli avhengig av etter en slik operasjon, er kunstig tilvirket og ikke i nærheten å virke på samme måte som naturlig B12. Dersom operasjon er siste utvei for deg, pass inderlig på å få en som kan reverseres i tilfelle du skulle få næringsmangel senere!

Lykke til, men forsøk først å gå ned i vekt den naturlige måten - f.eks lavkarbo.

evelina82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/tradisjonskost Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 17:58   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Ææææ, reverseres???? Og hva tenker du på da?
Hverken sleeve eller GBP kan reverseres på en ordentlig måte. Tenker du på gastric banding feks, er denne metoden forbundet med så mye bivirkninger og komplikasjoner at den så og si ikke gjøres mer.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 18:00   #8
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Opprinnelig lagt inn av evelina82, her.

Anbefaler deg å sette deg godt inn i langtidsvirkningene av denne type inngrep. Jeg har både lest forskning, samt snakket med opererte, som hadde det supert de første 5 årene, men opplevde deretter stor forverring av egen helse pga næringsmangel. Spesielt gjelder dette B12, siden kroppen kan få problemer med å ta opp dette dersom tynntarmen opereres. Og B12 er et livsviktig vitamin for de fleste prosesser i kroppen. B12-sprøyter, som mange bli avhengig av etter en slik operasjon, er kunstig tilvirket og ikke i nærheten å virke på samme måte som naturlig B12. Dersom operasjon er siste utvei for deg, pass inderlig på å få en som kan reverseres i tilfelle du skulle få næringsmangel senere!

Lykke til, men forsøk først å gå ned i vekt den naturlige måten - f.eks lavkarbo.

Signerer,sånne inngrep må være absolutt siste utvei

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 15:49   #9
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Finansiering av Gastric Bypass/Sleeve

Du som er så ung bør kanskje lese denne historien også.
Hun her fikk tilbud om operasjon, men takket nei. Kanskje du kan finne inspirasjon hos andre som nylig har vært der du er rent vektmessig

Sa nei til fedmeoperasjon, veide 141 kg

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
gastric bypass, vekt, vektoperasjon, økonomi


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gastric bypass Anos Generell diskusjon 12 24-09-11 18:26
Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi Starry Eyes Spørsmål og svar 9 16-06-11 07:58
Gastric bypass sand Lavkarbo generelt 17 21-07-10 21:10
Slankeoperasjon, gastric bypass jente26 Spørsmål og svar 3 09-06-09 08:02
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 11:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no