Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tidligere raw foodist

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-15, 12:13   #1
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Tidligere raw foodist

Hei. Jeg har tidligere vært Raw foodist. Gått på mange Juicefaster og spist mat som ikke er varmet mer enn 42 grader. Dette kostholdet består av rå grønnsaker, frukt, nøtter og frø. Jeg har gått ned mye og raskt men jeg greier ikke å holde dette kostholdet i lengden da jeg går og er sulten og sugen på ordentlig mat hele tiden, så de kiloene jeg har tatt av kommer raskt på igjen. Derfor søker jeg nå etter et annet kosthold som jeg kan greie å holde i lengden.
Har begynt med generell lavkarbo nå i ca to uker. Den første uken gikk jeg ned 2 kg. Nå har de kommet tilbake den andre uken. Jeg har målt ketose og har vært i ketosee hele tiden. Problemet er at jeg etter hvert måltid får hjertebank, blir svimmel og får åndenød. Og det er svært ubehagelig da jeg jobber som frisør og må holde meg på bena hele dagen. Jeg er 178 høy og veier pr i dag 104 kg. I det siste har jeg spist frokost: 2 stekte egg og to striper bacon. Lunsj: en skive optimalbrød (Hexeberg) med smør, skinke, majones og ost.Middag: Pizzaomelett ala Hexeberg. Har ikke spist frukt og veldig lite grønnsaker. Søtsaker har jeg heller ikke spist.
Lurer på om det er flere som har opplevd slike ting som svimmelhet og åndenød og hjertebank i startfasen og jeg lurer på om jeg i det hele tatt skal fortsette om det ikke avtar.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 16:40   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Tidligere Raw foodist

Hvor mye fett spiser du? Jeg føler meg litt uggen om jeg spiser egg uten nok fett.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 23:22   #3
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere Raw foodist

Vel, jeg har ikke helt oversikt i gram eller prosent ennå. Men steker alt i godt smør og bruker en del ost og fløte. Holder på å lese Gi-null med Skaldeman nå og tror jeg skal satse på 50+ pga at jeg muligens har ødelagt mitt forbrenningssystem ved å gå raskt opp og ned i vekt i mange år, og har planer om å gå ned minst 34 kilo.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 01:15   #4
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidligere raw foodist

Hei
Ønsker deg lykke til og velkommen hit
Det du må spise er også grønnsaker som kokte,gratinerte eller som salat.

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 18:18   #5
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Tusen takk for velkomsten. Tenker jeg holder meg unna grønnsaker for en stund. Har fått de opp i halsen for å si det mildt, hehe. Kjenner at kroppen trenger annen føde nå og da tror jeg lavkarbo kan være løsningen for meg akkurat nå.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 03:05   #6
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Siden jeg har levd på grønnsaker og frukt og Juice så lenge har jeg litt problemer med å spise mye kjøtt og fett. Jeg blir utrolig fort mett og litt kvalm, må spise i flere omganger for å få i meg rett mengde mat. Siden 2011 har jeg levet og åndet for Raw Food. Jeg har tatt en mengde Juicefaster og drevet med enema og rensing generelt. Jeg tok også en utdannelse som gjorde meg til Raw chef og living Food instructor. Gikk veldig bra i begynnelsen da jeg følte at kroppen cravet grønnsaker og frukt. Men det siste året har det holdt hardt, Jeg gikk vel ned omtrent 30 kilo på Raw Food og har gått opp ca 8 kg. Men har mange igjen ennå. Nå føler jeg på en merkelig måte at kroppen craver mer animalsk mat, og håper Skaldemans diett 50+ kan være til hjelp for meg. Tro ikke jeg vil savne grønnsakene på en stund da jeg rett og slett er lei. Blodsukkeret svingte og jeg var sulten allerede før jeg rakk å komme meg til jobb. Sulten er mildt sagt det jeg har vært en god stund, så derfor har jeg litt problemer med å spise meg ordentlig mett. Får dårlig samvittighet og blir trøtt og sløv. Må vel bare omstille meg. Jeg er jo glad i kjøtt. Vel vel, får gi dette en sjanse, kan jo alltids gå tilbake til mine grønnsaker, nøtter og bær.....

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 08:07   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tidligere raw foodist

Mange opplever som du svimmelhet, hjertebank mm de første ukene. Helt normalt, kroppen trenger tid til å omstille seg. Jeg ville ha vært litt forsiktig med ost og fløte, mange opplever at melkeprodukter hindrer vektnedgangen. Jeg er en av dem;-))

Et par uker til, så vil du nok merke at kroppen begynner å fungere som den skal og overskuddet kommer i fullt monn. Man formelig strutter av energi. Forutsatt at du spiser nok da, du må venne deg til å spise deg mett igjen.

Lykke til, om du finner roen med nytt kosthold vil dette gjøre deg veldig godt!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 23:51   #8
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Tusen takk for svar og tips! Godt å høre at dette er normale reaksjoner. Jeg begynte å bli litt bekymret om at det kunne være noe annet som feilte meg. Begynner å bli litt bedre nå men føler ikke at jeg strutter av energi ennå men skal prøve å være tålmodig. Har heller ikke noe mye vekttap å skryte av, men regner med at kroppen ordner opp i dette selv etter hvert som den blir vant til slik mat. Det hendte seg at jeg kunne stå stille et par uker på Raw Food også og plutselig rase ned to-tre kilo på en uke, så får stole på kroppens mekanismer. Takk for lykkeønskninger

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-15, 21:58   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tidligere raw foodist

Det kan være lurt å ta en vitamin og mineralstatus hos legen, særlig når du også tidligere har levd en stund på et kosthold som begrenser inntak av endel ting.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 17:58   #10
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Ja nå har jeg altså ligget våken hele natten med hjertebank. Har spist lavkarbo i fire uker nå og har hele tiden følt svimmelhet, lavt energinivå, hjertebank og litt åndenød. Trodde at det skulle begynne å gi seg snart nå? Kan det være at jeg ikke tåler meieriprodukter som gjør meg slik? Jeg laget meg en omelett med litt fløte i og smørte på snøfrisk med litt spekeskinke på kvelden. Tenkte å ta en tur til lege på mandag og få sjekket blodtrykket da dette er svært ubehagelig. Er det flere som opplever slike bivirkninger? Blir nesten litt redd når man ligger i sengen og det føles som om man har løpt maraton og hjertet hopper nærmest ut av brystet...

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 18:14   #11
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidligere raw foodist

Hvor mye kh spiser du ca?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 19:14   #12
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Det vet jeg ikke dessverre. Vet det finnes sånne tellere på nett men vet ikke hvor. Noen tips?
Frokost består som regel av 2-3 stekte egg og 4-5 striper bacon. Lunsj, en skive optimalbrød fra Hexeberg med smør, majones, skinke og ost. Middag kan være serranoskinke med eggerøre av to egg og litt fløte og seterrømme. Eller to koteletter med kryddersmør.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 19:32   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidligere raw foodist

Prøv å øk litt på karbohydratene en stund å, det vil nok hjelpe

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 20:48   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tidligere raw foodist

Opprinnelig lagt inn av Jane72, her.

Det vet jeg ikke dessverre. Vet det finnes sånne tellere på nett men vet ikke hvor. Noen tips?
Frokost består som regel av 2-3 stekte egg og 4-5 striper bacon. Lunsj, en skive optimalbrød fra Hexeberg med smør, majones, skinke og ost. Middag kan være serranoskinke med eggerøre av to egg og litt fløte og seterrømme. Eller to koteletter med kryddersmør.

Ingen grønnsaker? Der finner du nok svaret ditt....

Du trenger ingen fancy programmer for å telle karbo, du bare veier det du spiser og skriver ned karbotallet, og regner sammen på slutten av dagen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 21:42   #15
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Takk for svar. Leste hos Skaldeman at det var så mye karbohydrater i grønnsaker så man burde unngå det i begynnelsen. Men i dag laget jeg meg en coleslaw til koteletten min. Må si jeg begynner å savne grønnsaker litt så de blir nok en del av kostholdet mitt framover. Veie og regne...huff ja må vel begynne med det for å få litt oversikt.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 22:56   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidligere raw foodist

Jeg spiser grønnsaker til hvert måltid hold deg til de som vokser over jorden sånn som brokkoli og blomkål

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 02:55   #17
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Takk, ja skal prøve å få inn litt grønnsaker etter hvert. Tidligere spiste jeg jo bare grønnsaker, dog ikke kokte men rå. Tror jeg koker de heretter.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 11:46   #18
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tidligere raw foodist

Eller stekte grønnsaker, går greit det også;-)

Skaldeman bruker lite grønnsaker, de fleste andre ser ut til å mene at mye grønnsaker er OK. Så her gjelder det bare å finne et nivå man selv trives med.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:10   #19
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tidligere raw foodist

Opprinnelig lagt inn av Jane72, her.

Takk for svar. Leste hos Skaldeman at det var så mye karbohydrater i grønnsaker så man burde unngå det i begynnelsen. Men i dag laget jeg meg en coleslaw til koteletten min. Må si jeg begynner å savne grønnsaker litt så de blir nok en del av kostholdet mitt framover. Veie og regne...huff ja må vel begynne med det for å få litt oversikt.

Skaldeman er en ekstremist og han er vel ganske alene om å mene at man ikke skal spise grønnsaker heller - og jeg mener å huske at det gjaldt de som skal ned minst 50 kg for å komme skikkelig i gang? Nei - spis grønnsaker, masse grønnsaker! Som du jo vet så inneholder de massevis av stoffer som kroppen trenger.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 19:22   #20
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tidligere raw foodist

Skaldeman frontar lite grønsaker, men det er ikkje berre det som er lavkarbo, og ikkje nødvendigvis det som er rett for deg.

Eg likar å vise til "Lavkarbo på tre minutter". Skriv den ut og heng på kjøleskapet, så har du den tilgjengeleg, putt ein kopi i veska også, så har du den med når du handlar.

Om det er vanskeleg å svelge grønsaker, sørg for å bruke urter og krydder som gjer at det smakar litt meir, mos gjerne grønsakene. Rosenkålmos med ein klatt smør, salt, pepar og muskat er knallgodt!

Tek du magnesium? Får du i deg nok væske (vatn)?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 21:54   #21
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Tusen takk for tips. Drikker masse vann, og skal prøve å innføre litt mer grønnsaker. Tar ikke magnesium for tiden men blir etterhvert. Plages så fælt med leggkramper på natten. Jeg skulle prøve å følge Skaldeman 50 + og laget disse slankekakene som han fronter og noen andre retter men de fallt rett og slett ikke i smak så nå spiser jeg generell lavkarbo. Vekttapet lar vente på seg men jeg er i ketose hele tiden. Mulig jeg spiser for mye. Eller at kroppen er så utsultet at den trenger en tid på å bli "trygg" før den slipper fett....

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 22:51   #22
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tidligere raw foodist

Har du leggkramper skal du i alle fall vurdere magnesium. Ta før du legg deg på kvelden, så får tablettane verke over natta.

Kroppen kan trenge litt tid å omstille seg. Slapp av, stress mindre, det er det beste du kan gjere.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 23:13   #23
Jane72
Juniormedlem
 
Jane72 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Trondheim
Alder: 51
Innlegg: 15
Jane72 er på en erverdig vei

Sv: Tidligere raw foodist

Ja tidligere tok jeg magnesium med b6, det hjalp litt på krampene. Nå har jeg lest en del om at magnesim har vanskelig for å bli tatt opp i kroppen om man tar det oralt. Da kan Epsom salt hjelpe. Man fyller et badekar med lunkent vann og fyller på 2,5-5 dl Epsom salt, og ligger i ca 45 min. Det skal visst være effektivt. Jeg fikk tips om å kjøpe slikt salt på felleskjøpet i svære sekker da det kan være dyrt ellers på forskjellige fora. Det jeg fikk var veisalt!!! Men den inneholder faktisk magnesiumklorid etterellerannet.... Prøvd det bare en gang, men følte meg mer avslappet etterpå.

Jane72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tidligere spiseforstyrret, kick og lavbarko? IdunSukkerfri Spørsmål og svar 42 08-04-11 20:00
Tidligere kur og partystoppere kalla82 Ketolysekuren 6 06-05-10 11:43
Tidligere mislykkede slankere? apple Lavkarbo generelt 19 26-05-04 09:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no