Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hårtap og vitaminer ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-12, 10:47   #1
citrustwist
Nytt Medlem
 
citrustwist sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Trondheim
Innlegg: 2
citrustwist er på en erverdig vei

Hårtap og vitaminer ...

Mister hår i et forrykende tempo. Tar ekstra b-vit. Har også litt lav bp så burde ha tatt jern, men ser at det ikke anbefales å ta ekstra jern på ketolyse. Eller tar jeg feil her? Hvorfor isåfall? Frustrerende med dette håravfallet

citrustwist er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 11:04   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap og vitaminer...

Du får jern fra kjøtt bl.a det er derfor, men du trenger muligens c vitamin (paprika f.eks) for at jernet opptaes i kroppen? Det er ikke bare jern og b vitaminer som står bak håravfall.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 12:16   #3
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Hårtap og vitaminer...

Jeg mistet i en periode mengder med hår og fikk tips fra frisøren om å ta zink. Om det var tilfeldig eller ikke skal jeg ikke si at jeg kan vite sikkert, men hårtapet ble det stopp på etter relativt kort tid.

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 13:42   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Biotin i større doser, evt sink

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 09:38   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Zink er bra mot hårtap, b-vitaminer har aldri hjulpet meg, annet enn at håret vokser fortere. Det finnes hauger av årsaker til hårtap, men jeg vil si at det er relativt normalt å miste hår under vekttap, uansett årsak. Jeg gjør det selv. Bruker en shampoo som heter Nisim. Den bremser hårtapet drastisk. Relativt dyr, men den funker som ei kule!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 10:03   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Alle mangler (sink, b-vitamin, jern, jod, osv osv) + sykdom, hormonendringer, søvn og stress (og vekttap er stress for kroppen uansett hvordan man ellers oppfatter det) og vil påvirke hårveksten og hårtap.

Om du har lave jernlager (ferritin) eller blodprosent vil jeg absolutt anbefale jerntilskudd. Å ha for lite jern er ikke bra - ketolyse eller ikke. Gevita (aminojern) er mildt mot magen og en av de jerntypene som best tas opp.
http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/...5&prodid=45869
Det beste du kan gjøre (ut over å prøve den shampooen som folk anbefaler) er å minimere stressfaktorene og spise så vitamin-/mineralrikt som mulig. Altså å unngå tomme kalorier og spise variert protein- og grønnsaksmessig. Vurder kostilskudd om du kan være i faresonen for å mangle noe.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 12:17   #7
Notabella
Medlem
 
Notabella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 33
Innlegg: 124
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Jeg mistet 2/3 del av tykkelsen på håret første halvåret av ketolyse, spiste nesten ikke grønnsaker og tok ingen vitaminer.

Etter jeg begynnte å drikke forever sin aloe vera gel så sluttet det. Nå elsker jeg grønnsaker å spiser masse av det + drikker aloe vera juice. Men håret begynnte ikke å komme tilbake før jeg begynnte å bruke Nisim sin shampo og balsam som heter fast. Du kan kjøpe de billig på ebay jeg pleier å betale 260 max for begge, da inkl porto. Men prisen for produktene er under toll grensen så da blir det heldigvis ikke noe ekstra der

__________________

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 12:08   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Opprinnelig lagt inn av citrustwist, her.

Mister hår i et forrykende tempo. Tar ekstra b-vit. Har også litt lav bp så burde ha tatt jern, men ser at det ikke anbefales å ta ekstra jern på ketolyse. Eller tar jeg feil her? Hvorfor isåfall? Frustrerende med dette håravfallet

Hva spiser du? Spiser du sunn kost, med næring? Da tenker jeg på : Kjøtt (alt mulig kjøtt),fisk, skalldyr (alle typer), egg, alle mulige grønnsaker og bær? Eller går det mye i erstatninger for høykarbo? Brød erstatninger, barer, smoothies osv osv? Jeg tror det er en del som gjør feil der altså. Tenker man litt mer paleo, er det nesten umulig å gjøre noe særlig galt.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 12:12   #9
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Hva spiser du? Spiser du sunn kost, med næring? Da tenker jeg på : Kjøtt (alt mulig kjøtt),fisk, skalldyr (alle typer), egg, alle mulige grønnsaker og bær? Eller går det mye i erstatninger for høykarbo? Brød erstatninger, barer, smoothies osv osv? Jeg tror det er en del som gjør feil der altså. Tenker man litt mer paleo, er det nesten umulig å gjøre noe særlig galt.

Det er godt mulig at det er sånn som du skriver her, men samtidig kan det ikke benektes at det å gå ned i vekt er en stressreaksjon for kroppen og at veldig mange da vil oppleve hårtap som et følge av dette.

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 13:51   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Opprinnelig lagt inn av Lindemor, her.

Det er godt mulig at det er sånn som du skriver her, men samtidig kan det ikke benektes at det å gå ned i vekt er en stressreaksjon for kroppen og at veldig mange da vil oppleve hårtap som et følge av dette.

Jepp. Hver gang jeg går betydelig ned i vekt, så mister jeg hår. Og da har jeg gjerne spist superrent og erstatningsfritt (hvilket jeg stort sett gjør uansett), masse grønt, nok fett og proteiner etc. Det er ikke akkurat produksjon av hår kroppen prioriterer når man forbrenner fett, og det er ganske vanlig at hårsekkene går i tellogen fase. (Hvilefase).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 16:57   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Vel - jeg hadde ikke klaget om det vare var "hvilefase"... men når man sommerrøyter hele året ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 15:15   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel - jeg hadde ikke klaget om det vare var "hvilefase"... men når man sommerrøyter hele året ...

Hear you ... Det jeg snakker om er vel mer det "normale" og forbigående. Da jeg mista hår i første omgang var det definitivt ikke fordi jeg gikk ned i vekt ...
Men nå spirer og gror det veldig etter en real runde med Nisim, flink til å ta både jod, selen, sink og d-vits. Pluss hodebunnsmassasje, ikke så dumt det heller! (Men jeg har jo vært gjennom mange sånne "nå blir det bedre"-runder før, da. Jeg vet jo aldri om det er denne gangen det virkelig går seg til, om det noen gang gjør det ... )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 17:49   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Ølgjær er bra for håret!

Heldig er jeg som er selvforsynt med ølgjær!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 17:57   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Du får ikke tilbake tapt hårvekst av ølgjær. Det vokser kanskje fortere, dog.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:51   #15
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Jeg tar gjerne i mot råd om hårtap. Jeg har alopecia, det er ikke noe gøy.

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 11:17   #16
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Jeg mistet også mye hår en periode etter at jeg begynte på lavkarbo. Det gikk over eter ei tid, og jeg har tilbake mitt tykke hår.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 11:41   #17
citrustwist
Nytt Medlem
 
citrustwist sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Trondheim
Innlegg: 2
citrustwist er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Spiser det jeg skal av vitaminer, spiser så variert som mulig. Flink med både, kjøtt, kylling, fisk, egg og skalldyr. Spiser variert, men er kanskje ikke så flink på grønnsakene. Er dessverre ikke noe salat-menneske, men det skal vel ikke få meg til å miste såå mye hår vel? Sukk, skal kjøpe de Nisim produktene, evnt klippe meg kort. Begynner å bli ganske slunkent det lange håret mitt nå.

citrustwist er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 18:50   #18
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hårtap og vitaminer ...

Opprinnelig lagt inn av synsegulla, her.

Jeg tar gjerne i mot råd om hårtap. Jeg har alopecia, det er ikke noe gøy.

alopecia er nevnt her ser jeg, ei jente på 15 som mister håret. Nå det det ikke sikkert at det er det, men alopecia er en mulighet:


http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10051853

Ser altså ut til at det er en autoimmun sykdom, så da bør jo lavkarbo være et godt alternativ :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
hårtap, ketolyse, vitaminer


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hårtap tess81 Spørsmål og svar 8 08-11-11 23:47
Hårtap under slanking Hillelille Generell diskusjon 40 25-11-10 18:49
Hårtap (Hjelp!) Mercudia Spørsmål og svar 18 05-11-10 21:12
Hårtap.. Sahara83 Generell diskusjon 2 23-10-10 13:36
Hårtap Blomsterpotta Ketolysekuren 12 17-02-08 17:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no