Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Jeg er ny her og trenger litt hjelp

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-12, 11:41   #1
pbj
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 2
pbj er på en erverdig vei

Jeg er ny her og trenger litt hjelp

Hei
Først: Mine kunnskaper om kosthold er ikke store og ved innmelding i dette forumet ønsker jeg å få mer kunnskap, spesielt ift hvordan jeg kan få et normalt og godt fungerende "lavkarbo" kosthold.


Jeg er 182cm/103 kg og ønsker meg i første omgang ned 10-15 kg. For 3-4 måneder siden startet jeg å trene.(fotball/sykling/løping) i snitt 4-5 ganger pr uke. Men vekten rører seg ikke Jeg føler at gleden med treningen vil øke om jeg hadde hatt litt mindre vekt å dra på, og ønsker derfor å legge om kostholdet litt, uten at jeg gjør altfor store omveltninger. Hva angår kosthold tror jeg vel at jeg har et relativt ok/normalt kosthold, men ønsker å redusere inntaket av karbohydrater/sukker. Vekten har ikke gått opp siste 3-4 årene. Men jeg vet det er ting jeg kan bli bedre på, som:

  • Kutte ut brus, snop
  • Mindre brød/evt spise mer rugbrød/riktig brød?
  • Flere måltider(er veldig dårlig på dette i dag og spiser få store måltider)
Jeg er veldig glad i å spise brød og vi baker et brød bestående av sammalt rug, sammalt spelt, vann, maltekstrakt og surdeig. Er det noen som kan si noe om dette er et type brød jeg bør spise mer av, evt holde meg langt unna? Evt andre typer kjøpebrød jeg bør spise? Og hva med pålegg?

Forslag til mellommåltider og middager hadde også vært supert å få, evt. vist meg noen snarveier her inne til forslag.

Målet mitt er i startfasen å kutte inntakte av karbohydrater/sukker til et minimum for å redusere vekten. Ønsker senere å slippe litt opp på dette da jeg med familie og 3 barn ønsker meg et mest mulig normalt/fornuftig kosthold. Men hva vet jeg, kanskje vil et kosthold bestående av et minimumsinntakt av karbohydrater/sukker etterhvert føles helt normalt.

På forhånd takk for innspill

pbj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig ingen - men vil ned i vekt Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 12:15   #2
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Jeg er ny her og trenger litt hjelp

Jeg er ikke en av ekspertene her, men har også familie og barn og kjenner igjen behovet for "normale" måltider, hva nå det måtte være!
Dersom du kutter helt ut (helt!) godteri, søtsaker, saltsaker, kaker (osv, du vet jo selv hva...), og spiser brødet ditt bare til frokost (og kanskje bare en tynn skive), dropper ris/pasta/poteter (dvs erstatter det med mer grønnsaker), tror jeg du vil komme veldig langt. At mange små måltider skal være bedre enn få store, tror jeg er en myte, du vet jo selv hva som passer deg best.

Jeg vil anbefale deg å bruke diett.no, det er gratis å opprette en profil og veldig enkelt å legge inn alt du spiser der. For min del er det meget klargjørende i forhold til å se hva jeg får i meg og hva som trekker på med karbohydrater og energi...

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 12:46   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg er ny her og trenger litt hjelp

Vanlig brød passer dårlig på lavkarbo. Jeg har kuttet ut alt av brød, pasta, ris og poteter, samt sukker. Du kan jo bake lavkarbobrød, men jeg for min del har aldri helt fått sansen for dette. Så jeg spiser mest mulig rene matvarer, dvs kjøtt, fisk og grønnsaker. Gjerne varianter med en del fett. Funker fint, gått ned 22 kg på 11 måneder og føler meg friskere enn noen gang...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 13:14   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er ny her og trenger litt hjelp

Hjemmebakte knekkebrød kan være et alternativ som "påleggsholder"... Men jeg anbefaler deg egentlig å lese disse trådene:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2494
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2495
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46567

De gir et veldig bredt bilde av hva som kan spises i stedet for brød til frokost/lunch.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 13:33   #5
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Jeg er ny her og trenger litt hjelp

Ja, det er nok en fordel å droppe brødet helt, men ei skive skikkelig grovt brød behøver ikke ha mer enn 15 g kh, så om brødskiva er et must for å kunne spise frokost med familien...

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Svar

Emneord
hjelp, karbohydrater, meny, ny, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nå trenger jeg litt hjelp Lollo10 Spørsmål og svar 5 22-09-11 12:24
Trenger litt hjelp! Anos Lavkarbo generelt 2 28-03-11 19:10
Jeg trenger litt hjelp fra dere som kan litt, om jeg spiser rett eller ikke? TreningsFrøkna Mer enn 30 kg overvekt 10 07-02-11 19:49
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 23:35
Ny her og trenger litt hjelp ... Marthe81 Lavkarbo generelt 2 27-04-08 21:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no