Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-09, 15:07   #1
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

En ny studie publisert i Diabetes viser hvorfor det kan være vanskelig å bygge muskler om man har insulinresistens.

Insulinresistens er en tilstand der musklene ikke lenger reagerer på insulin i blodet og tar demed ikke til seg nok blodglukose (blodsukker).

Musklene våre produserer et stoff som heter myostatin. Dette stoffet bremser og regulerer muskelvekst. Det blir blant annet skilt ut ved faste/sult eller veldig lavt energiinntak. Hos den kjente okserasen Belgisk blå gjør en genfeil at de ikke produserer myostatin. Resultatet er en enorm muskelvekst. Som vist under:



I den nevnte studien ble celleprøver tatt fra ekstremt overvektige kvinner og en kontrollgruppe. De overvektige kvinnene hadde også insulinresistens. Celleprøvene viste at de overvektige hadde 2,9 ganger høyere myostatin sekresjon samenlignet med normalvektige. Dette fører til lavere muskelmasse og lavere metabolisme.

Årsaken til at de overvektige produserte mer myostatin ligger sansynligvis i deres insulinresistens. Når musklene ikke lenger tar til seg glukose, sender de signal om at de sulter. Fra musklenes ståsted sulter altså kroppen, selv om det er mye energi lagret i fettvevet. Muskelvev er svært energikrevende og i sulteperioder kvitter kroppen seg med deler av muskelmassen for å spare på energien. Kroppen kan i tilegg lage glukose fra muskelproteiner når de brytes ned. Dette har nok vært en viktig evelusjonær tilpassning til sultperioder.

For å senke myostatinnivåene, må man sannsynligvis sørge for å øke insulinfølsomheten i musklene igjen. Dette gjøres best ved å innta lite karbohydrater (som igjen gir lave insulinnivåer) og/eller å trene. Trening med høy intensitet, f.eks styrketrening ser ut til være ekstra effektivt for å øke insulinfølsomheten.

Høye myostatinnivåer kan også forklare hvorfor det er vanlig å miste en del muskelmasse når man går ned i vekt ved kalorireduksjon.


Sammendrag av studien her:
http://diabetes.diabetesjournals.org...stract/58/1/30

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 15:34   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens.

Interessant og logisk! Takk for at du bidrar Pål

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 17:41   #3
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens.

Takk! Jeg blir så glad når så viktig informasjon skrives på en så lettfattelig måte.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 16:35   #4
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens



WOW

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 10:12   #5
Lotus
Nytt Medlem
 
Lotus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 8
Lotus er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Der ja kom det endelig noe jeg har lurt på lenge. Jeg trener styrke men noe mukler ser jeg ikke. jeg vet jeg har insulinresistens så dette var veldig opplysende. Takk

Lotus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 17:36   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Lotus, her.

Der ja kom det endelig noe jeg har lurt på lenge. Jeg trener styrke men noe mukler ser jeg ikke. jeg vet jeg har insulinresistens så dette var veldig opplysende. Takk

Det kan også være at treningsopplegget ditt ikke er spesielt effektivt

  Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 13:35   #7
frustrert frue
Juniormedlem
 
frustrert frue sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 29
frustrert frue er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Dette stemmer ikke for meg. Har insulinresistens og vurderer å slutte helt med å trene styrke.Får altfor store muskler spesielt i armene.Beina er det fortsatt masse fett på så der synes det ikke så godt.

frustrert frue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins,lindberg Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 13:39   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Men dette er tatt i utgangspunkt at man lever høykarbo, ikke sant? Jeg er insulinresistent, forsåvidt. Men har fullstendig normale målinger på blodsukker på lavkarbo, og da er jeg, som jeg tenker, ikke insulinresistent per se -med mindre jeg går tilbake til høykarbo. Så, vil denne mekanismen ikke lenger stemme for meg så lenge jeg lever som jeg gjør nå?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 09:52   #9
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men dette er tatt i utgangspunkt at man lever høykarbo, ikke sant? Jeg er insulinresistent, forsåvidt. Men har fullstendig normale målinger på blodsukker på lavkarbo, og da er jeg, som jeg tenker, ikke insulinresistent per se -med mindre jeg går tilbake til høykarbo. Så, vil denne mekanismen ikke lenger stemme for meg så lenge jeg lever som jeg gjør nå?

Ja, utgangspunktet her er et høykarbokosthold.

Problemet med insulinresistens er at det vanligvis opptrer sammen med hyperinsulinemi. Insulinresistensen gjør at lite glukose blir fraktet inn i musklene, men høye nivåer av insulin gjør sammtidig at fett ikke blir frigjort fra fettvev og sendt til muskler. Situasjonen ender derfor med at musklene verken har fett eller sukker å bruke.

På et lavkarbokosthold vil energi fra fettvev være langt mer tilgjengelig for musklene, sammtidig med at lavkarbo øker glukosetransporten inn i musklene. Så det er lite sannsynlig at det samme vil skje på lavkrbo, men ikke umulig. Trening og kanskje spesiellt trening med høy intensitet vil kunne hjelpe mye.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 16:32   #10
Tira
Nytt Medlem
 
Tira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Moss
Innlegg: 7
Tira er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Noe av problemet med å trene med høy nok intensitet på lavkarbo er jo at man ikke har glukose nok i blodet til å nyttegjøre seg av ved trening. Mange blir slappe under LAVKARBO DIETTER OG DERFOR ER DET IKKE LETT Å TRENE VED SIDEN AV.Nå skal det sies at det er kun kondisjonstrening på moderat til lett intenistet som anbefales under de strengeste fasene ..å prøve bygge muskulatur er fånyttes..

:=)

Tira er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydrat, fett og Protein Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 17:09   #11
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Tira, her.

Noe av problemet med å trene med høy nok intensitet på lavkarbo er jo at man ikke har glukose nok i blodet til å nyttegjøre seg av ved trening. Mange blir slappe under LAVKARBO DIETTER OG DERFOR ER DET IKKE LETT Å TRENE VED SIDEN AV.Nå skal det sies at det er kun kondisjonstrening på moderat til lett intenistet som anbefales under de strengeste fasene ..å prøve bygge muskulatur er fånyttes..

:=)

Dette har vel vist seg å være mest myter - utenom i overgansfasen til et ketogent kosthold. I tillegg er det nok en del individuelle forskjeller.

Det står mer om det her (med linker til mere informasjon) og forklart mye bedre enn jeg klarer

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 17:46   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Tira, her.

å prøve bygge muskulatur er fånyttes..

Langt ifra.

  Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 17:56   #13
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Jeg begynte med lavkarbo og styrketrening samme uke (for 4 uker siden). Har holdt meg på de samme vektene for å få en forsiktig start, men skal legge på noen kg til uken. Jeg går inn og ut av ketose hele tiden, men vet ikke om dette kan regnes som en overgangsfase. Synes det går helt fint å trene styrke på lavkarbo, men om jeg bygger muskler vet jeg ikke.. håper da inderlig det!

En liten avsporing, men kanskje ikke helt allikevel: Bør man spise karbohydrater etter styrketrening, selv om man følger lavkarbokosthold?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 18:02   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Bør man spise karbohydrater etter styrketrening, selv om man følger lavkarbokosthold?

Men du bør spise proteiner. Karber er for å fylle opp igjen karbolagrene i musklene, men det er jo det siste vi vil når vi endelig har tømt de

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
forskning, insulinresistens, muskler, myostatin, styrketrening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stive muskler, what to do? scartz Trening 37 19-12-08 09:41
Bygge muskler med strikker? Araya Trening 6 20-07-08 14:09
Muskler - hvordan? indi Trening 31 10-03-08 20:00
Muskler og ketose Oda Trening 3 30-08-05 10:35
Bygge PC, noen meninger om dette oppsettet? HP Generell diskusjon 10 10-01-05 04:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no