Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Stevia og sjokolade

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-09, 23:41   #1
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Stevia og sjokolade

Noen som har erfaringer med bruk av Stevia?
Kjøpte en boks i utlandet som jeg syns var veldig god, kjøpte så en boks Sweet stevia fra naturlegemiddel.com. Prøvde å lage sjokolade med denne med 99% sjokolade, kokosolje og stevia men det smakte pyton, var utrolig besk smak på den steviaen, sjokoladen ble ikke søt i det hele tatt men mulig det forsvant i den beske smaken, at jeg hadde i for mye stevia.

Noen som har erfaring med å hjemmelaget sjokolade med stevia?
Eller erfaringer med stevia i annen bakst og vet hvor mye man kan brukt og om det evt. er noe man ikke burde bruke det til?
Noen vet om det er forskjell de ulike steviaproduktene og hvor man evt. får kjøpt bedre typer som ikke smaker så beskt?
Så på en svensk side (Friendly shop tror jeg det var) at de solgte noe stevia (grøn og hvit) som ikke skulle smake beskt. Noen som har erfaringer med disse?

Lurer også på om noen har noen gode sjokoladeoppskrifter der man ikke bruker ferdig søtet sjokolade (verken sukker eller kunstig søtning)

Masse spørsmål det her, har så lyst til å bruke stevia istedet for andre søtningsmiddel, som jeg ikke tåler så godt, men strever litt med å bruke det.

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 19:11   #2
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Stevia og sjokolade

Jeg har kjøpt Både hvit og grønn stevia på friendlyshop. har ikke prøvd å lage sjokolade, men har hatt det i andre ting: til å begynne med reagerte jeg på en besk ettersmak, og at ting ble alt for søte, men når jeg tok i mindre stevia så forsvant ettersmaken og det ble bare søtt.... Er litt vanskelig å lære seg doseringen. På friendlyshop har de en veldig grei konverteringstabell mellom sukkermengder og tilsvarende for stevia. Det jeg har prøvd med så er det bedre med litt mindre stevia enn de skriver i tabellen. Men har bare nettopp fått det så jeg har ikke prøvd så alt for mye enda.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 11:25   #3
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia og sjokolade

Takk for råd, nå skal det bakes

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 13:04   #4
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Stevia og sjokolade

hehe jeg må jo bare fortelle at jeg bruker det i kaffen, og da finner jeg den minste teskjen i skuffen, og tar litt stevia på tuppen av den.. Altså nesten ingenting... Tror den boksen kommer til å vare en liten evighet ;-)

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 13:33   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia og sjokolade

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Jeg har kjøpt Både hvit og grønn stevia på friendlyshop. har ikke prøvd å lage sjokolade, men har hatt det i andre ting: til å begynne med reagerte jeg på en besk ettersmak, og at ting ble alt for søte, men når jeg tok i mindre stevia så forsvant ettersmaken og det ble bare søtt.... Er litt vanskelig å lære seg doseringen. På friendlyshop har de en veldig grei konverteringstabell mellom sukkermengder og tilsvarende for stevia. Det jeg har prøvd med så er det bedre med litt mindre stevia enn de skriver i tabellen. Men har bare nettopp fått det så jeg har ikke prøvd så alt for mye enda.

Oj! Tusen takk for den konverteringstabellen! Den trengs!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 13:58   #6
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Stevia og sjokolade

Hva er forskjell på hvit og grønn Stevia? Jeg lurer på å bestille.

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 23:10   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Stevia og sjokolade

Grønn stevia er tørkede knuste blader fra steviaplanten, den hvite er en raffinert utgave av det samme. Det som sies på nettsiden er at det er søtstoffet i stevia. De bruker ikke fyllstoff så man må være forsiktig med mengdene 25g hvit stevia tilsvarer 8,7 kg sukker

De er også billigere på friendlyshop enn mange andre nettsider hvor det selges stevia. Fort og greit å handle der synes jeg også at det var.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria

Sist redigert av LineJM : 13-04-09 kl 23:11. Årsak: stavefeil
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 12:49   #8
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia og sjokolade

Synes også det virket veldig greit på friendlyshop. Jeg fikk samme dag som jeg bestilte en mail der de sa at varene mine var sendt. Forrige stevialadning kjøpte jeg fra naturlegemiddel.com, ikke akkurat like greit. De hadde rotet bort bestillingen min, fikk jeg vite etter en stund, de lovet meg å sende med noe flytende stevia som plater på såret. Pulveret mitt fikk jeg, men flasken med flytende har jeg ikke sett noe til.
Så vil heller anbefale friendlyshop enn naturlegemiddel ja!

Har ikke hatt noen konverteringstabell, men på min gamle steviaboks, kjøpt i Sør-Amerika står det at 1 skei stevia tilsvarer 3 skeier sukker, så av en eller annen grunn antok jeg at dette gjaldt også denne steviaen. Men tror nok denne er en del søtere, ikke rart sjokoladen smakte gymsokk!

Brukte forresten stevia i marsipan etterpå, den ble kjempegod.
Brukte 1 1/2 ts stevia til 250 g mandler sammen med litt eggehvite.
Ble utrolig god, selv om den ikke ble like søt som vanlig marsipan (kunne kanskje hatt i enda mer stevia).
Dyppet i sjokolade ble den helt nydelig!

Hurra for stevia!

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
stevia


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia Kristian Generell ernæringsdebatt 54 18-09-11 22:51
Stevia Sugarpill Spørsmål og svar 22 24-04-10 23:02
Stevia hegekat Spørsmål og svar 11 10-08-07 00:22
70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 11 21-06-07 01:11
Stevia prilla Ketolysekuren 6 07-10-06 19:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no