Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-09, 11:51   #1
Polarlyset
Juniormedlem
 
Polarlyset sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 25
Polarlyset er på en erverdig vei

Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Firmaet jeg jobber for har en ernæringsfysiolog som svarer på spørsmaål fra de ansatte om mat og kosthold.
På spørsmålet om hvilken effekt lavkarbo dietter har på kroppen, svarer hun bl.a følgende:

"Hjernen foretrekker, som du nevner, glukose eller karbohydrater som sin energikilde. Skulle det bli knapphet på denne ressursen, kan hjernen imidlertid også gjøre seg nytte av ketonlegemer (ketoner),- en forbindelse laget av fettsyrer i leveren. Dette skjer som en respons på langvarig faste eller mangel på karbohydrater. Ketondannelsen er en ufullstendig nedbryting av fettsyrer, som over tid skaper opphoping av aceton i blodet, og man kan utvikle en mer eller mindre alvorlig acidose (forsurning av blod). Aceton kan ikke nyttigjøres som energi i kroppen, men avgis via lunger og urin (- blir en spesiell lukt av pusten- aceton lukt). En lavkarbodiett, vil tære både på fett og proteiner (muskulatur), men er ikke noe som anbefales, særlig med tanke på risikoen for acidose (forsurning av blod) – en uønsket tilstand. Alle former for dietter, også fastekurer, bør inneholde et minimum av glukose per dag (ca 100 gram), for å sikre et minimum av energi til hjernen og redusere noe av proteintapet (muskelatrofi). Dietter uten eller med svært lite karbohydrater er derfor ikke å anbefale, i alle fall ikke over tid."

Jeg oppfatter dette som en direkte advarsel mot å gå på lavkarbo dietter, slik som Ketolysekuren.
Er det noen som kan berolige meg? Er det usunt for kroppen å være i ketose over tid?

__________________


Polarlyset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 12:39   #2
Superleila
Medlem
 
Superleila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hedmarken
Alder: 42
Innlegg: 186
Superleila er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Dette har jeg ikke hørt noe om før.. Men har hørt flere ernæringsfysiolog som stiller seg tvilende til ketolyse! Spurte legen min i det jeg startet opp og fikk vite at mine verdier var såpass bra at jeg trygt kunne gå i ketose! Tror at om man sjekker seg først og eventuelt underveis så skal det vel ikke være noen fare!
Er jo flere her inne som har gått på denne dietten lenge og ikke hatt noe problemer! Men det kan sikkert lønne seg å ta kosttilskuddene

__________________
Klar klar klar!!!!!!!!!

Startvekt 84kg

84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65
Superleila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 13:40   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Ja, og barn med epilepsi som går på ketogen diett, har det vel helt forferdelig da?
Karbohydrater trigger epilepsi tydelig og det forundrer meg ikke det minste. Jeg får muskelsmerter av karbohydrater.

Det vil nok alltid være delte meninger om dette med ketose og ikke. Men man behøver ikke å være i ketose for å spise lavkarbo heller Mamma gikk ned 35kg på Fedon Lindbergs og har holdt de kiloene de siste 6 årene. Og hun spiser såklart fortsatt etter hans prinsipper, men hun går ikke ned mere, hun er i balanse.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 13:42   #4
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Da burde jeg som har vært i ketose i ett år vært fri for muskler og i fare for selvantenning pga stort acetonnivå i kroppen...

For noe tull.

Jeg har ikke mistet muskelmasse i det hele tatt, tvert i mot har jeg mer muskler enn noensinne, og merker ingenting til acetonånde. Sikkert nok en person som uttaler seg om lavkarbo på sviktende grunnlag.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 14:00   #5
viggkri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7
viggkri er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Da burde jeg som har vært i ketose i ett år vært fri for muskler og i fare for selvantenning pga stort acetonnivå i kroppen...

For noe tull.

Jeg har ikke mistet muskelmasse i det hele tatt, tvert i mot har jeg mer muskler enn noensinne, og merker ingenting til acetonånde. Sikkert nok en person som uttaler seg om lavkarbo på sviktende grunnlag.


Dette med ånden merker man ikke selv, samtlige jeg kjenner som har vært borti denne kuren har fått "stålånde", min kone som jobber med eldre sier at jeg har samme ånde som de gamle har når de ligger for døden......(ikke mye sussing her i gården altså).

viggkri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 14:13   #6
Superleila
Medlem
 
Superleila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hedmarken
Alder: 42
Innlegg: 186
Superleila er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

jeg merket godt ånden selv... fikk en forferdelig smak i munnen..

__________________
Klar klar klar!!!!!!!!!

Startvekt 84kg

84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65
Superleila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:28   #7
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Mulig at vedkommende blander sammen begrepene ketose og ketoacidose litt ...
Jeg har gjort et lite søk og fant noen tråder om temaet:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092&highlight=ketoacidose

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13874&highlight=ketoacidose

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ketoacidose

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:33   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av Charmtassen, her.

Mulig at vedkommende blander sammen begrepene ketose og ketoacidose litt ...
Jeg har gjort et lite søk og fant noen tråder om temaet:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092&highlight=ketoacidose

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13874&highlight=ketoacidose

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ketoacidose

Signerer Charmie!
Dette må være en svært dårlig ernæringsfysiolog(????) som ikke kan forskjell på den tilstanden som kan opptre hos diabetikere og vanlig ketose!!!!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:36   #9
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dette må være en svært dårlig ernæringsfysiolog(????) som ikke kan forskjell på den tilstanden som kan opptre hos diabetikere og vanlig ketose!!!!!!

ENIG!!!

(jeg kjente jeg ble så irritert over slikt fjas, at jeg klarte heldigvis å lavær å si noe...)


__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:39   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Signerer Charmie!
Dette må være en svært dårlig ernæringsfysiolog(????) som ikke kan forskjell på den tilstanden som kan opptre hos diabetikere og vanlig ketose!!!!!!

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

ENIG!!!

(jeg kjente jeg ble så irritert over slikt fjas, at jeg klarte heldigvis å lavær å si noe...)


Kjenner flere gode eksemplarer av arten, jeg, og de kan da virkelig dette.

Har heller ikke opplevd at de har vært direkte skeptiske til ketolyse. Litt forsiktige med anbefalingene, muligens, men ikke i mot!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:44   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Jeg har sendt PM til Torkil, og bedt han se på denne tråden

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 15:51   #12
Hild
Juniormedlem
 
Hild sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 65
Innlegg: 32
Hild er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Kanskje det bare er en 1. april-spøk?

Hild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 18:28   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av Hild, her.

Kanskje det bare er en 1. april-spøk?

Hadde det bare vært så vel??!!

Desverre mange som skulle vite bedre, som går i den fellen å ikke kunne forskjellen på ketose og ketoacidose!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 18:54   #14
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Kjære Polarlyset

Ernæringsfysiologen din kan ikke engang det aller mest grunnleggende om fysiologien bak kostindusert ketose. Du kan jo ta med og vise dette:

Mennesker er spesielt sårbare for svingninger i glukosenivåer i blodet. Hovedårsaken er at hjernen vår, som bruker omkring 20 % av all energien under hvile, ikke kan bruke fett som energi. Blod – hjerne barrieren slipper vanligvis kun gjennom glukose og dette er derfor hjernens foretrukne drivstoff. I situasjoner der karbohydrater fra kosten er en mangelvare kan kroppen spare glukosen til de celler som trenger den, blant annet gjennom å produsere ketonlegemer fra fettsyrer. En opphopning av ketonlegemer i blod kalles ketose. Med ketonlegemer mener vi syrene betahydroksysmørsyre og acetoacetat, samt aceton. Acetoacetat og betahydroksysmørsyre blir produsert i lever fra acetyl–CoA, fraktes til vev og brukes som energi. Aceton blir dannet ved en spontan dekarboksylering av acetoacetat og kan ikke dannes om til acetyl – CoA igjen. Sirkulerende ketonlegemer blir tatt opp og brukt i forhold til konsentrasjonen i blodet. Ca 10-20% av ketonlegemene kan bli skilt ut i urinen under ketose. Aceton skilles også ut gjennom ånden og svetten ved høye konsentrasjoner.
Ved mangel på glukose kan både hjernen så vel som annet vev bruke ketonlegemer som energi. Mye tyder på at både hjerne og hjerte jobber mer effektivt på ketonlegemer. Hjernen er utelukkende avhengig av glukose eller ketonlegemer for energi.Ved mangel på inntatt karbohydrat produserer kroppen glukose fra aminosyrer, glyserol og laktat. For å spare bruken av glukose ytterligere øker bruken av fettsyrer i de vev som kan metabolisere dette, i en postabsorptiv tilstand. Ved karbohydratrestriksjon øker gradvis produksjonen av ketonlegemer og bruken av disse sparer bruken av muskelvev til glukoseproduksjon.
Tilpassningen til å kunne produsere og bruke ketonlegemer gjør mennesket spesielt godt egnet til å leve på fett og proteinrikt kosthold.

Ved høye nivåer av ketonlegemer i blod kan det oppstå en ketoacidose (syreopphopning). Ketoacidose kan oppstå hos dårlig regulerte diabetikere. En diabetisk ketoacidose inntreffer ofte sammen med en dehydrering og hyperglykemi. Dette senker pH i blod til under under 7.3. Ketoacidose kan også inntre hos alkoholikere, og også der i forbindelse med dehydrering, men sammen med alkoholens hemming av glukoneogenesen. Ketoacidose må ikke forveksles med en diettindusert ketose som kun gir forhøyet nivå av ketonlegemer. Det er lite sannsynlig at en ketoacidose kan inntre ved karbohydratrestriksjon. To nylig publiserte studier har undersøkt sammenhengen mellom pH-verdier i blodet og ketogene dietter. Disse fant ingen skadelig syrebelastning på dietten. En mulig forklaring på at en ketoacidose ikke inntrer ved karbohydratrestriksjon kan være ketonlegemers inhibering av fettfrigjøring. Denne reguleringen kan være en homeostatisk mekanisme hvor betahydroksysmørsyre regulerer sin egen produksjon for å unngå ketoacidose.

Mye tyder på at lavkarbohydratkosthold beskytter mot tap av muskelmasse ved vektreduksjon. I 2002 testet Jeff Volek med kolleger dette. De gav friske normalvektige menn en diett med bare 8 % karbohydrat i 6 uker. Dietten resulterte i tap av fettmasse og en økning i LBM (lean body mass/muskelmasse), uten noen forandring i treningsmengde. Også andre funn støtter denne hypotesen. Meckling og medarbeidere viste at en åtte ukers diett med kun 70g karbohydrat om dagen resulterte i et vekttap på 5kg, hos tyve overvektige kvinner. Hele 80% av vekttapet var fettmasse. Willi med kolleger gav seks svært overvektige ungdommer en kaloriredusert ketogen diett. Dietten førte til et gjennomsnittlig tap av 15.5 kg etter åtte uker. Dietten førte samtidig til 1,4kg økning i LBM.
En nylig metaanalyse fra Krieger og medarbeidere viser at lavkarbohydratkosthold gir mindre tap av muskelmasse enn kosthold med høyere inntak av karbohydrater.
Lavkarbohydratkosthold er fysiologisk sett den naturlige behandling av overvekt i tillegg til hjerte - og karsykdom og diabetes og en rekke andre sykdomer.

Lavkarbohydrat bør ikke sees på som en diett, men et kosthold. Det er ingenting som tyder på at det er skadelig på noen måte.

mvh pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 19:54   #15
Hild
Juniormedlem
 
Hild sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 65
Innlegg: 32
Hild er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært særlig opptatt av ketose. Jeg følger Fedons kostholdsråd og har ikke talt karbohydrater. Jeg har imidlertid ikke klart å beholde den muskelmassen jeg hadde før jeg begynte med lavkarbomat. Ved siste veiing på Fedonklinikken hadde jeg mistet 24 kg. fett og 2,8 kg muskler. Dette er til tross for at jeg har trent styrke 2 - 3 ganger pr. uke, noe jeg ikke gjorde tidligere.

Det som er viktigst for meg er den helsemessige gevinsten jeg har fått. Jeg har nå tilnærmet normal blodtrykk og har halvert dosen med blodtrykksmedisiner. Jeg er i bedre fysisk form enn hva jeg har vært på 20 år. Jeg er mindre plaget av astmaen. Jeg har mer energi og overskudd. Jeg føler meg bra!

Hild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 22:26   #16
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av Hild, her.

Jeg har imidlertid ikke klart å beholde den muskelmassen jeg hadde før jeg begynte med lavkarbomat. Ved siste veiing på Fedonklinikken hadde jeg mistet 24 kg. fett og 2,8 kg muskler. Dette er til tross for at jeg har trent styrke 2 - 3 ganger pr. uke, noe jeg ikke gjorde tidligere.

Kjempebra vekttap! Gratulerer!

2,8kg av 26,8 kg er ca 10,4 %. Det er et forholdsvis lite tap av muskelmasse på en slankekur. Man går stort sett ned noe i muskelmasse når man slanker seg uansett - rett og slett fordi kroppen ikke trenger opprettholde den samme muskelmassen uten all overvekten å bære på.

Det har mye å si hva slags styrketrening du har gjort - men som sagt - det er ikke et stort muskeltap Du kan jo bare bygge den opp igjen når du er ferdig.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 22:53   #17
Hild
Juniormedlem
 
Hild sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 65
Innlegg: 32
Hild er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Takk! Men har faktisk gått ned enda mer. Ved siste veiing hos legen hadde jeg gått ned 34,3 kg; dvs. 24 kg fett, 2,8 kg muskler + 7,5 kg av noe som jeg ikke helt vet hva består av - vann??? Har senere gått ned enda 2 kg.

Har forresten oppdaget at jeg har rotet meg inn på en tråd som tilhører ketolysekuren. Når jeg først er her så kan jeg spørre om noe jeg har lurt på en stund: Vi som ikke bruker ketolysekuren men som allikevel går ned i vekt og forbrenner fett, er det fordi vi også er i ketose, eller er det en annen mekanisme som fungerer hos oss?

Hild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 23:37   #18
Ramah
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 78
Ramah er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Jeg må si det er utrolig bra å ha bl.a. Pål her inne som kan gi oss så faglig info! Det er veldig betryggende når dårlig oppdaterte leger slår til med sine motforestillinger.

__________________


Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 10:02   #19
Polarlyset
Juniormedlem
 
Polarlyset sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 25
Polarlyset er på en erverdig vei

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Takk for svar alle sammen, spesielt Pål, som tok seg tid til å utdype dette så grundig (selv om mesteparten av kjemien gikk litt over hodet mitt )!

Bare for å presisere: Jeg spurte ikke ernæringsfysiologen dette spørsmålet selv, men kom over en del spørsmål og svar ang temaet kosthold på firmaets interne nettsider.

Jeg postet utsagnet her for å høre hva dere mener, og for å se om noen hadde noen "vettige" motargumenter. Og motargumenter fikk jeg til gangs!

Tror jeg skal sende en e-mail til ernæringsfysiologen og referere til Påls utredning og det som Nille har skrevet i en annen tråd (som det ble linket til litt lenger opp her).

Personlig har jeg fått veldig stor tro på Ketolyse som en effektiv diett og lavkarbo som en sunn livsstil etterpå!
Men når jeg leser argumentasjoner som den jeg startet med her, blir jeg naturligvis litt skeptisk og har behov for å avfeie det. Spesielt siden jeg er ganske ny i dette.

Da er det godt å ha dere erfarne "fagfolk" her inne!

__________________


Polarlyset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 12:23   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Det er lett å bli skeptisk når folk kommer med slike utsagn, spesielt om man ikke har mye erfaring med kroppens prossesser ol (slik som meg! ), og jeg føer at det omtrent er jobben deres å forvirre oss og lede oss feil! ;p

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 19:49   #21
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Opprinnelig lagt inn av Polarlyset, her.

Alle former for dietter, også fastekurer, bør inneholde et minimum av glukose per dag (ca 100 gram), for å sikre et minimum av energi til hjernen og redusere noe av proteintapet (muskelatrofi).

Det hun sier her er at vi TRENGER sukker hver dag for å overleve. Mennesket har aldri hatt noen fysiologisk behov for sukker. Kan ikke fatte og begripe hvordan de kan uttale noe slikt. Tror ikke de tenker over hvor galt dette utsagnet er engang, jeg. Synes mange ganger at det kan virke som om ernæringsfysiologer bare leser opp fra en bok.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:23   #22
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

det er jo det man lærer på skolen, å repetere det man har lært, ikke nødvendigvis å tenke selv...

Sier ikke at dette gjelder alle, men man skal tenke litt over dette paradokset.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 11:28   #23
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Hei
Jeg oppfatter det enten som en aprilsspøk eller veldig mangelfulle kunnskaper om kostindusert ketose.
Forsknigen er massiv og viser kun fordeler både når det gjelder vektreduksjon og fordelaktig endring av risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer.
Og det er korrekt at ketoacidose og ketose er blandet sammen, i ketose er blodet litt surere enn normalt, og man mister litt kalsium, men det kompenseres av ketolysetablettene. At man mister muskelmasse er ikke sandt, ikke ut over det man ser ved enhver slanking. Går man ned 30 kilo i vekt, trenger man ikke så mye muskelmasse for å bevege seg og musklene tilpasser seg dette, men det skjer uanset hvilket slankekonsept man følger.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dietter? Stinemoj PCOS og karbohydratkontroll 2 14-12-08 10:51
Lavkarbo-dietter øker kreftfaren Smula Ketolysekuren 9 20-06-07 16:05
Dietter... lisbet Spørsmål og svar 0 07-02-07 16:27
Slik spiser du sunt ifølge ernæringsfysiolog Camilla Andersen Goggen Lavkarbo generelt 2 03-02-06 10:35
Kan ketolysekuren kun kombineres med andre lavkarbo dietter? Thula Ketolysekuren 28 03-03-05 08:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no