Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Dataspill/internett for barn

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-11, 21:26   #1
Mella
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Mella er på en erverdig vei

Dataspill/internett for barn

Lurer på om det er noen som kjenner til spillet Minecraft? Etter som jeg forstår er det et betal-spill på nettet. Spørsmålet er om det er et spill som egner seg for 10 år gamle gutter? Er det voldelig feks? Min sønn ønsker seg dette veldig, påstår at det handler om konstruksjon ( dog pluss noe zombie- greier...). "Alle andre får lov" selvfølgelig... Jeg er litt skeptisk, har ikke funnet noe aldersgrense på spillet noe sted. Noen som har erfaring eller tanker rundt dette?

Mella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:28   #2
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Dataspill/internett for barn

Mine barn på 11 og 17 spiller også dette.....Nei, ikke voldelig....og dessuten ikke så bra grafikk så ingenting blir for detaljert liksom.....
Det handler om å konstruere ja.....
Ville ikke vært redd for å la ham spille Minecraft nei...

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:31   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Dataspill/internett for barn

Ikke hørt om, men har du lest dette? Virker ganske uskyldig ut:
http://no.wikipedia.org/wiki/Minecraft

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:50   #4
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dataspill/internett for barn

Begge mine på 10 og 12 spiller, ikke voldelig - og helt greit. Mest konstruksjon og bygging, lite detaljert grafikk men de liker det så...

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:56   #5
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Dataspill/internett for barn

Litt lett fortalt er det det samme som lego ikke noe problem

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:05   #6
ninagronn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Nordnesøy
Alder: 55
Innlegg: 114
ninagronn er ny på veien

Sv: Dataspill/internett for barn

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Litt lett fortalt er det det samme som lego ikke noe problem

Sønnen på 20 sier det er legobygging på data,

__________________


ninagronn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:09   #7
Mella
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Mella er på en erverdig vei

Sv: Dataspill/internett for barn

Flott, tusen takk for svar. Kan tro det blir en fornøyd gutt her i morgen som kan få grønt lys for Minecraft Jammen kan forumet brukes til mye

Mella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:21   #8
Katta66
Medlem
 
Katta66 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 141
Katta66 er på en erverdig vei

Sv: Dataspill/internett for barn

Min sønn på 14 spiller også Minecraft og ja - Lego er en god betegnelse.

Ellers så fenget trådnavnet meg. For jeg er en mor som til tider er frustert over barnas tidsbruk på data. Særlig nå i sommerferien på dager med dårlig vær, synes jeg det blir mye data. Jeg maser og setter grenser, men det blir ikke hyggelig stemning av det.

Dattern min på 11 er stort sett på MSN og på MSP, det er ok for en stund.

Men, sønnen på 14 er veldig fokusert på spilling, og i stor grad skytespill. JEg synes det blir ensporet og snevert, og prøver å oppmuntre han til å lære seg Office-programmene etc.

Dette er en kilde til stadige diskusjoner hos oss. Jeg har erfart at klare regler for bruk av data, gir best forutsigbarhet og dermed ferre diskusjoner.

Hvordan løser dere dette ? Vil gjerne høre innspill og gode råd her, har inntrykk av at flere foreldre er frustrert over lange sommerferier og databruk.

Katta66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:35   #9
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Dataspill/internett for barn

Tror du virkelig en 14åring vil forsake spilling som er gøy til fordel for noe så gørrkjedelig som office? Som en del av skolearbeid som jeg forstår innebærer mye data nå (jeg er så gammel at vi knapt hadde datalabb på skolen ), kan det jo gå an. Men å sitte å fikle utenom med mindre man har interesse, blir bare drepen.
Så lenge du har satt regler for hvor mye tid som brukes (realistiske grenser som dere er enig i) og han ikke spiller spill han faktisk ikke har lov til å kjøpe ennå ser jeg ikke helt problemet. Folk som blir voldelige av skytespill har problemer i utgangspunktet, det er faktisk forsket på.
Greit, jeg er en ivrig gamer selv ennå, og jeg liker ikke skytespill. Men i mange tilfeller er spill faktisk en kilde til lærdom. Øye-hånd koordinasjon, engelsk, problemløsing, for å nevne noe.
Og data er vel bedre enn å sløve foran tv'en, da gjør de jo noe aktivt og bruker huet istedenfor å bare sitte der. Har opplevd flere ganger at folk er så bekymret for at jeg/poden sitter mye på data, men at de selv sitter hele kvelden og ser på tv er lissom helt greit.. uansett hvor voldelig eller hjernedødt det måtte være.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:45   #10
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Dataspill/internett for barn

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Tror du virkelig en 14åring vil forsake spilling som er gøy til fordel for noe så gørrkjedelig som office? Som en del av skolearbeid som jeg forstår innebærer mye data nå (jeg er så gammel at vi knapt hadde datalabb på skolen ), kan det jo gå an. Men å sitte å fikle utenom med mindre man har interesse, blir bare drepen.
Så lenge du har satt regler for hvor mye tid som brukes (realistiske grenser som dere er enig i) og han ikke spiller spill han faktisk ikke har lov til å kjøpe ennå ser jeg ikke helt problemet. Folk som blir voldelige av skytespill har problemer i utgangspunktet, det er faktisk forsket på.
Greit, jeg er en ivrig gamer selv ennå, og jeg liker ikke skytespill. Men i mange tilfeller er spill faktisk en kilde til lærdom. Øye-hånd koordinasjon, engelsk, problemløsing, for å nevne noe.
Og data er vel bedre enn å sløve foran tv'en, da gjør de jo noe aktivt og bruker huet istedenfor å bare sitte der. Har opplevd flere ganger at folk er så bekymret for at jeg/poden sitter mye på data, men at de selv sitter hele kvelden og ser på tv er lissom helt greit.. uansett hvor voldelig eller hjernedødt det måtte være.

Så sant....heller Lego på PC-en enn Paradise hotel på TV....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 02:06   #11
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Dataspill/internett for barn

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Tror du virkelig en 14åring vil forsake spilling som er gøy til fordel for noe så gørrkjedelig som office? Som en del av skolearbeid som jeg forstår innebærer mye data nå (jeg er så gammel at vi knapt hadde datalabb på skolen ), kan det jo gå an. Men å sitte å fikle utenom med mindre man har interesse, blir bare drepen.
Så lenge du har satt regler for hvor mye tid som brukes (realistiske grenser som dere er enig i) og han ikke spiller spill han faktisk ikke har lov til å kjøpe ennå ser jeg ikke helt problemet. Folk som blir voldelige av skytespill har problemer i utgangspunktet, det er faktisk forsket på.
Greit, jeg er en ivrig gamer selv ennå, og jeg liker ikke skytespill. Men i mange tilfeller er spill faktisk en kilde til lærdom. Øye-hånd koordinasjon, engelsk, problemløsing, for å nevne noe.
Og data er vel bedre enn å sløve foran tv'en, da gjør de jo noe aktivt og bruker huet istedenfor å bare sitte der. Har opplevd flere ganger at folk er så bekymret for at jeg/poden sitter mye på data, men at de selv sitter hele kvelden og ser på tv er lissom helt greit.. uansett hvor voldelig eller hjernedødt det måtte være.

Du, jeg er veldig enig med deg. Gaming er ikke så negativt (med mindre de spiller de spillene der folk stort sett forbanner hverandre som normal kommunikasjon da )
Vil også legge til at en også kan oppleve en form for mestring og sosialisering. Vet at flere med asberger spiller wow f.eks.

Minecraft er utrolig genialt. Det er ikke voldelig annet enn at man dreper zombier eller creepers av og til, men det er ikke noe blod, og man finner ikke zombies om man ikke er ute om natten eller under jorden.
Jeg hadde det morro med å lage meg rekkehus og berg-og-dal-bane.

Utrolig at et slikt spill fungerer så godt og er så interessant som det er

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:47   #12
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Dataspill/internett for barn

Sånn til ettertanke, gamle leker, regler og eventyr var jo ikke akkurat uskyldige..
hva med cowboy og indianer hvor man bandt noen til et tre og lot som man skøt dem? Bro bro brille er jo ikke så uskyldig med linjene døden skal du lide og den som kommer aller sist skal i den sorte gryte.
For ikke å snakke om eventyret om de 7 geitekillingene som ulven hadde spist levende så geitemoren spratt opp buken til ulven for å redde killingene sine.. Og det meste av brødrene Grim var vel heller ikke fritt for blod og drap

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:42   #13
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Dataspill/internett for barn

Min sønn på 4 elsker å spille minecraft

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:46   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dataspill/internett for barn

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Sånn til ettertanke, gamle leker, regler og eventyr var jo ikke akkurat uskyldige..
hva med cowboy og indianer hvor man bandt noen til et tre og lot som man skøt dem? Bro bro brille er jo ikke så uskyldig med linjene døden skal du lide og den som kommer aller sist skal i den sorte gryte.
For ikke å snakke om eventyret om de 7 geitekillingene som ulven hadde spist levende så geitemoren spratt opp buken til ulven for å redde killingene sine.. Og det meste av brødrene Grim var vel heller ikke fritt for blod og drap


For ikke snakke om alle disse eventyrene hvor den beilern som tapte ble pisket og sårene på ryggen ble strødd på med salt!?

Eller alle dem som fikk hodet hugget av?

Jeg hadde en 8platers cdpakke med norske eventyr jeg alltid spilte for ungene når vi var på ferie. Eventyrene var makabre!! Halshugging, tortur, pisking, avbiting av fingre, hode tredd på staur etc etc. ungene mine som da var begynt å spille dataspill sa at det var mye værre å høre på disse eventyra enn å spille spill..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 15:54   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dataspill/internett for barn

Opprinnelig lagt inn av Katta66, her.

og prøver å oppmuntre han til å lære seg Office-programmene etc.

.

Hva med noe mer utfordrende som programmering f.eks? eller grafikkbehandling? Daa kan han lage spill selv i framtida.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

For ikke snakke om alle disse eventyrene hvor den beilern som tapte ble pisket og sårene på ryggen ble strødd på med salt!?

Eller alle dem som fikk hodet hugget av?

Jeg hadde en 8platers cdpakke med norske eventyr jeg alltid spilte for ungene når vi var på ferie. Eventyrene var makabre!! Halshugging, tortur, pisking, avbiting av fingre, hode tredd på staur etc etc. ungene mine som da var begynt å spille dataspill sa at det var mye værre å høre på disse eventyra enn å spille spill..

Eller Askeladden som skjærer seg opp, ogg troll som eksploderer osv?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkinsprodukter på internett? Polleke Lavkarbo generelt 2 12-07-09 00:36
Koble til Internett - problem(er) Mosepjusk Generell diskusjon 4 11-09-08 19:36
Internett og virkelighet? Skrible Generell diskusjon 45 07-03-08 09:46
Pause fra internett mam Generell diskusjon 5 06-06-07 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no