Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-06-10, 03:00   #76
Aida
Juniormedlem
 
Aida sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: London
Alder: 33
Innlegg: 26
Aida er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

Jeg har ikke barn selv, men det er vel ikke så lenge siden jeg var et selv, og jeg må bare påpeke dette: Ikke heng dere opp! Barna ser det. Mamma har selv fortalt at fra hun var liten så ville hennes mamma at hun skulle passe på hva hun spiste, og at det var viktig, og bla bla bla. Selv om det aldri ble sagt høyt, følte hun at hun ble fortalt dette fordi hun var en av de som TRENGTE å spise sunt, og kanskje spesielt når hun så hennes mat i forhold til andre barns mat. Mammas status i dag er at hun har diabetes to og lett kunne skrevet et leksikon over alle slankekurer. Hun har slanket seg i snart 45 år. Og her sitter jeg, og hva gjør jeg? Jo, jeg slanker meg. Barn ser, og oppfater ting, gjerne en oppfatning som ikke stemmer med virkeligheten.

På en annen side ser jeg jo problemet. Å ha barn som er sunne og friske, og som ikke har falt i sukkerfella er noe som er essensielt, og det er vanskelig når sukkeret flyter. Jeg tror, som mange her sier, at barn må få spise og prøve det meste innenfor rimelighetens grenser. Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra sukker, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi sukkeret skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstespising, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å spise sukker, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?
De fleste av oss er overbevist om at et kosthold med lite sukker er sunt, men samtidig hadde vi ikke vært i den situasjonen vi er i idag om vi hadde klart å regulere inntaket vårt. I hvertfall tror jeg ikke at jeg hadde vært det.

Aida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:53   #77
Kisha
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Snåsa
Alder: 40
Innlegg: 21
Kisha er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

dette er ikke snakk om slanking eller at barna ikke skal få noe å kose seg med eller at jeg snakker over hodet på ungen om kosthold. Dette er en livsstilsendring for hele familien. Jeg og min kjæreste bestemmer kostholdet hjemme og er begge to enige i at vanlig sukker ikke er noe vi ønsker å lære vårt barn å bruke. Hva han velger når han blir ungdom-voksen det kan jeg ikke regjere over,men jeg vil legge et grunnlag nå. Vi har desserter og kaker som er laget med annen søtning. (stevia)
Så vårt barns kosthold er tilnærmet det samme som andre barn har,bare hjemmelaget og bedre etter min mening.

kombinasjonen fint mel, sukker og fett er ingen god ide,og det er nettopp dette du finner i kjeks og kaker. Sukkeret og det fine melet (karbohydratene) øker blodsukkeret mye- og dermed insulinet,som er uheldig for kroppen. Dette er ikke gode matvarevalg. Ikke minst fordi fettkvaliteten ofte kan være tvilsom. Industrielt fremstilt kjeks og kaker,samt butterdeigprodukter som wienerbrød og croissanter, er fortsatt en av de største kildene til de skumle transfettsyrene, som er vist å øke risikoen for hjertesykdom, noen kreftformer og betennelsestilstander betraktelig. Skal det først spises slik mat bør det være sjeldent og i små mengder. Vi velger derfor dette bort istedet for å noen ganger si at det er greit,mens andre ganger ikke. (barn blir forvirret)
Sørg for at det ikke står:delvis herdet,vegetabilsk fett, olje, planteolje. Da kan produktet inneholde transfett. Malte mandler,nøtter og soyamel og malte havregryn er bedre å bruke enn mel.


Sist redigert av Kisha : 07-06-10 kl 22:02.
Kisha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 19:51   #78
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Jeg kjøpte flere slike bokser på... hold dere fast.... nettbutikken til Grete Roede!



De er kjempesnope! Unga synes de er greie til å ha både salater og gryteretter i. Jeg har allerede laget morgendagens skolemat til dem med salat i det store rommet, og siden jeg har flere slike bokser ble de to små byttet ut med en annen stor og den er fyllt med omelett.

I tillegg kjøpte jeg dette hos godeste Grete..

Stekefolie





Stek uten fett med teflonark - i panne og på bakeplate.
Svært nyttig som underlag i stedet for fett. Maten du steker vil få den samme gyldne skorpen og smaken som før, men du sparer kaloriene.
Teflonarket vaskes etter bruk og benyttes igjen og igjen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 19:58   #79
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Sånn teflonark har jeg brukt i mange år! Kjøpte det første gang hos GR i -96!
Nå kjøper jeg dem hos Clas Ohlson. Tror de er billigst der!

Må sjekke de boksene! Det er begrenset hvor lenge jeg får snuppa til å bruke prinsesse- matboksene, selv om de ha to rom!
Hun vil gjerne ha lavkarbo- mat, så det må jo være perfekt til henne!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 20:00   #80
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sånn teflonark har jeg brukt i mange år! Kjøpte det første gang hos GR i -96!
Nå kjøper jeg dem hos Clas Ohlson. Tror de er billigst der!

Må sjekke de boksene! Det er begrenset hvor lenge jeg får snuppa til å bruke prinsesse- matboksene, selv om de ha to rom!
Hun vil gjerne ha lavkarbo- mat, så det må jo være perfekt til henne!

Hehe prinsessebokser.... Mine ville ikke bruke Ninja Turtles lengere....

Delboksene er ikke tette altså. Men hvis det er noe klissete kler jeg dem med folie.

Og hvorfor visste ikke jeg at de hadde slike ark på Claes Ohlson da jeg var innom der i sommer....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 20:05   #81
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

Guttene her har GR-boksene... og så langt har de aldri klint noe mellom rommene... lokket er rimelig stramt. Nå har jeg riktignok ikke hatt noe mer flytende enn eggerøre og blomkålpytt, men...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:10   #82
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Stek uten fett med teflonark - i panne og på bakeplate.
Svært nyttig som underlag i stedet for fett. Maten du steker vil få den samme gyldne skorpen og smaken som før, men du sparer kaloriene.
Teflonarket vaskes etter bruk og benyttes igjen og igjen.

Matboksene så fine ut. Men hvorfor er du opptatt av å spare på fettet, for å spare kalorier? Er ikke dette et lavkarboforum hvor de fleste er opptatt av å få i seg vesentlig mer fett enn i standard norsk kosthold? Ble bare så utrolig nysgjerrig på det.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:14   #83
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Matboksene så fine ut. Men hvorfor er du opptatt av å spare på fettet, for å spare kalorier? Er ikke dette et lavkarboforum hvor de fleste er opptatt av å få i seg vesentlig mer fett enn i standard norsk kosthold? Ble bare så utrolig nysgjerrig på det.

Sparer da ikke på fettet jeg! Det er Grete som gjør det...

Disse arka er bare så knallgode å bruke istedet for bakepapir...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:45   #84
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sparer da ikke på fettet jeg! Det er Grete som gjør det...

Disse arka er bare så knallgode å bruke istedet for bakepapir...

Tusen takk for oppklaringa Kanutten, nå får jeg sove i natt, hehe .

Da skal jo GR ha for at hun har et godt produkt, selv om det ikke brukes akkurat slik hun har ment det .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:29   #85
Wiggo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Finnmark
Alder: 59
Innlegg: 44
Wiggo er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

Vi har jo i ett par generasjoner fått prentet inn i hodet at "Sikrings-kost" er det eneste rette. Det vil altså si brød med brunost og melk til.. En annen ting er jo at før et par generasjoner var vi barn i mye mere aktivitet enn barn er i dag. Nå sitter "rampen" foran datamaskin og tv'n i mange timer dagelig. Og i tillegg pimper de brus og godterier dagelig. Og skal de på noen slags form for aktivitet så kjører vi dem dit, i gamle dager gikk vi. Ser iblandt ungene som mine barn går på skolen hvor utrolig mange det er som er overvektige... Og mine barn er vel intet unntak. Så vi vurderer å begynne med lavkarbo til også dem. Skjønnt det er slettes ikke så lett med dagens butikkopplegg. Når man nærmer seg kassa koker det av sukkerkliss til barna i hyllerad etter hyllerad! Dette skulle vært forbudt med lov. Ønsker all sukkerdritten pokker i vold, gjemt i den mørkeste kroken av butikken... Er det annet å vente barna våre blir tjukke og utvikler livstilsykdommer i ung alder.

__________________


[link=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wuNI1n5/]
[image noborder]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wuNI1n5/weight.png[/image]
Wiggo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 20:51   #86
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Wiggo, her.

Vi har jo i ett par generasjoner fått prentet inn i hodet at "Sikrings-kost" er det eneste rette. Det vil altså si brød med brunost og melk til.. En annen ting er jo at før et par generasjoner var vi barn i mye mere aktivitet enn barn er i dag. Nå sitter "rampen" foran datamaskin og tv'n i mange timer dagelig. Og i tillegg pimper de brus og godterier dagelig. Og skal de på noen slags form for aktivitet så kjører vi dem dit, i gamle dager gikk vi. Ser iblandt ungene som mine barn går på skolen hvor utrolig mange det er som er overvektige... Og mine barn er vel intet unntak. Så vi vurderer å begynne med lavkarbo til også dem. Skjønnt det er slettes ikke så lett med dagens butikkopplegg. Når man nærmer seg kassa koker det av sukkerkliss til barna i hyllerad etter hyllerad! Dette skulle vært forbudt med lov. Ønsker all sukkerdritten pokker i vold, gjemt i den mørkeste kroken av butikken... Er det annet å vente barna våre blir tjukke og utvikler livstilsykdommer i ung alder.

Hva med å piska unga i litt aktivitet??


Unga mine er på samme viset...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 22:07   #87
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Stikker innom igjen. Dette temaet brenner jeg nemlig litt for

Hos oss har vi alltid samlet oss rundt matlagingen. Før vi lærte oss om lavkarbo, var det naturlig nok masse usunne kombinasjoner som i de fleste andre hjem. Men god smak og variasjon har alltid stått i sentrum. Det har vi beholdt også etter at lavkarbolivet startet for halvannet år siden. Og vi lager om mulig enda bedre og mer variert mat enn før.

Hele familien vår lever lavkarbo. Men vi er på ingen måte fanatiske. Det er jo bare snakk om å kutte ut en håndfull standard matvarer, bake brød selv, lage mat fra bunn av med rene råvarer, kutte ut posemat, halvfabrikata osv. Hos oss snakker vi ikke om grønnsaker over og under jorda, for å si det sånn. Men vi bruker utrolig mye tid sammen på kjøkkenet. Barna kokkelerer seg også varmmat selv hver dag etter skolen (13 og 14 år gamle).

Husk at det er stor forskjell på en slankekur som ketolyse og generell lavkarbo. Det første er en kur for vektreduksjon, det siste er ganske enkelt en sunn livsstil. Jeg tør påstå at det er få som spiser så variert og sunn mat som våre barn. Samtidig får de lov til å kjøpe seg hva de måtte ønske for ukepengene. Noen ganger blir det godteri. So what? Vi har ingen restriksjoner. Det er uansett snakk om små mengder i den store sammenhengen. Det gjør meg heller ingen verdens ting om de spiser godteri andre steder. Men de får ikke kjøpe mat i kantina på skolen. Der er det stort sett bare søppelmat (tragisk). Jeg ser heller ingen grunn til å pushe sukkervarer på dem selv uten at de ber om det. Hvorfor skulle jeg det? Det er da så utrolig mange andre måter å glede barn på. Kos er ikke synonymt med sukker. Det er den forestillingen vi må komme bort fra. Barna setter f.eks. mye mer pris på at vi serverer dem og vennene god mat en den samme billige snacksen de får overalt ellers. Det gjør vennene også. Tro meg - vi har titalls innom hver eneste uke. Det vet at det ikke finnes noe godteri her i huset, men det dukker stadig vekk opp et hode i kjøkkendøra og lurer på om det er noe snadder på gang Så å tro at barn forventer sukker - no way - det er bare de voksne som forventer at barn forventer.

Jeg er så utrolig enig med deg
Jeg har en 5 åring som sliter med både hyperaktivitet, tisser litt på seg (når hun får for mye sukker i seg- ala inkontinens), til tider høy (også når hun får for mye sukker), vanskelig å få kontakt med, kan være agresiv osv.
Har nå lagt om kosten på henne og resten av familien. Det er en mellomting mellom lavkarbo og glutenfri kost. Jeg baker glutenfritt brød til alle (untatt meg) og resten er lavkarbo. Velsa mi har sluttet å tisse på seg, ikke lenger så høy på sukker, lettere å få kontakt med, mindre raserianfall osv. Vi har begynt å føre dagbok over hvordan hun er og hva hun har spist hver dag. Feks sukker virker først dagen etter og varer i 2 dager. Vanlig mel virker med en gang og hun blir det jeg kaller høy. Det varer i mellom 1 til 2 dager.
Når hun går i bursdagselskap, får hun med seg brus (farris med 96% råsaft i), en liten tupperware festboks med glutenfrie kaker bakt med sukrin, og med beskjed om at får hun snop, kan hun få bytte det i ballonger når hun kommer hjem igjen. Hun vil mye heller ha ballonger, så mannen min ender opp med godteposen.
Jeg ringer mødrene som har bursdagsbarn opp på forhånd for å fortelle at barnet mitt går på glutenfri kost, men at jeg baker til henne. Jeg spør hva de skal spise, slik at jeg kan lage noe ala det de andre skal ha. Funker som bare det
Resten av familien spiser også lavkarbo med en og anne glutenfri brødskive. Tilbakemeldingen fra mann og eldste datter er at de har mer energi, og føler seg mer våkne.

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 09:40   #88
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Wiggo, her.

Vi har jo i ett par generasjoner fått prentet inn i hodet at "Sikrings-kost" er det eneste rette. Det vil altså si brød med brunost og melk til.. En annen ting er jo at før et par generasjoner var vi barn i mye mere aktivitet enn barn er i dag. Nå sitter "rampen" foran datamaskin og tv'n i mange timer dagelig. Og i tillegg pimper de brus og godterier dagelig. Og skal de på noen slags form for aktivitet så kjører vi dem dit, i gamle dager gikk vi. Ser iblandt ungene som mine barn går på skolen hvor utrolig mange det er som er overvektige... Og mine barn er vel intet unntak. Så vi vurderer å begynne med lavkarbo til også dem. Skjønnt det er slettes ikke så lett med dagens butikkopplegg. Når man nærmer seg kassa koker det av sukkerkliss til barna i hyllerad etter hyllerad! Dette skulle vært forbudt med lov. Ønsker all sukkerdritten pokker i vold, gjemt i den mørkeste kroken av butikken... Er det annet å vente barna våre blir tjukke og utvikler livstilsykdommer i ung alder.

Hvor gamle er barna dine? Det burde ikke være noe problem å begrense data og tvbruk til en viss tid hver dag, og godteri og brus kun til lørdagskos? Det blir nok protester i starten, men det må man regne med.

Det er ikke lett i butikken nei..det er dårlig av myndighetene at det er lov, får håpe godteriet en dag blir innelåst slik som røyk.

Datteren min spiser stort sett det jeg spiser, men siden mannen ikke vil prøve lavkarbo (sukk) får hun også poteter, brød, pasta, naturris...det triste er at når det er raske karbohydrater tilgjengelig, er det helst det hun velger.
Hun har ikke fått smake brus enda, kommer til å unngå det så lenge vi kan. Saft har hun fått i barnebursdag, men her hjemme drikker vi ikke saft. Og godterier - har besteforeldrene sørget for at hun vet hva er. Hun fikk smake - og likte - 70% sjokolade før, men takket være besteforeldre som MÅ fôre med sukkersjokolade enda jeg har gitt beskjed om at hun LIKER sunn sjokolade liker hun ikke det lenger. Blir i grunn forbanna av å tenke på det...noen blir helt sjokkert når jeg sier at hun ikke får lov å få saft hjemme hos dem. Faren min ble perpleks da han ikke fikk kjøpe cola light til henne på en festival vi var på...kan de ikke heller bli glade for at vi tenker på Snuppas beste og helsen hennes?

Jeg har vokst opp på saft hver dag, brødmåltider hvis ikke det var middag, og til middag fikk vi stort sett kylling med pommes frittes, spaghetti med medisterfarse, pølser med potetmos...unntaket var fredagene, da lagde pappa en herlig gryte med masse grønnsaker og godt kjøtt.. Men uansett er det ikke rart at jeg ble overvektig i 20årsalderen og utviklet PCOS..men jeg vegrer meg for å fortelle foreldrene mine at maten i oppveksten sannsynligvis er grunnen til det. Da sier jeg det samme som at jeg syntes de gjorde en dårlig jobb som foreldre, og det er vel lite som er mindre hyggelig å høre enn det..

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:12   #89
Wiggo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Finnmark
Alder: 59
Innlegg: 44
Wiggo er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

Barna mine er 6 og 8 år. Jenta på 6 år har alt fått kulemage, noe vi må ta fatt i snarest. Nå som hun har startet på skolen er det fritt frem med fritidsaktiviteter. Ja du kan tro jeg kjenner til dette med besteforeldre som mater barnebarna med masse usunn mat..Jeg ble det selv. Bestemor var veldig bekymret for at jeg skulle bli sulten. Men mine barn spiser vel egentlig ikke så mye slikkerier. brus er noe vi sjeldent kjøper. da går det mere på juice og kjeks som de går å smugspiser på. Og det er jo vel så mye sukker i som i slikkerier... Jeg prøver å unngå å ta med ungene i butikken så langt det er mulig, men det går fint siden de vet at de ikke får noen slikkerier. Men det som forundrer meg er alle ungdommene som går på butikken i storefriminuttet å kjøper seg søte kaker som de drikker brus til... Vet virkelig foreldrene til disse barna dette? Ser at det er en god del av barna som vokser opp som er lubne og vel så det...Det tror jeg vil bli et alvorlig helseproglem etterhvert. Å mye av dette må kolonialbutikkene, kiosker og bensinstasjoner ta skylden for i sin iver etter å selge sukkerbomber til barna våre...

__________________


[link=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wuNI1n5/]
[image noborder]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wuNI1n5/weight.png[/image]
Wiggo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 16:34   #90
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra sukker, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi sukkeret skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstespising, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å spise sukker, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?

Nettopp!!! Jeg må si at når jeg kjører en stram lavkarbo linje får jeg SJOKK gang på gang jeg smaker en ts vanlige søtsaker. Jeg blir skremt hver gang... Og karbosøtsprekk blir jo en rusopplevelse... Jeg vil heller at ungene mine skal få et normalt forhold til sukker, og lære å mestre det. Hvordan skal de ellers klare å unngå å kjøpe boller og brus i frimminuttet når de får mulighet til å velge selv? (Alle liker sukker,det kommer med morsmelka, bokstavelig talt...)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 18:46   #91
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Her har jeg skrevet om innlegget til nonta litt:

"Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra alkohol, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi alkohol skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstedrikking, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å drikke alkohol, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?

Nettopp!!! Jeg må si at når jeg kjører en stram avholdslinje får jeg SJOKK gang på gang jeg smaker en cl vanlige sprit. Jeg blir skremt hver gang... Og alkoholsprekk blir jo en rusopplevelse... Jeg vil heller at ungene mine skal få et normalt forhold til alkohol, og lære å mestre det. Hvordan skal de ellers klare å unngå å kjøpe øl og sprit i frimminuttet når de får mulighet til å velge selv?"


Finn fem feil!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 18:52   #92
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her har jeg skrevet om innlegget til nonta litt:

"Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra alkohol, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi alkohol skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstedrikking, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å drikke alkohol, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?

Nettopp!!! Jeg må si at når jeg kjører en stram avholdslinje får jeg SJOKK gang på gang jeg smaker en cl vanlige sprit. Jeg blir skremt hver gang... Og alkoholsprekk blir jo en rusopplevelse... Jeg vil heller at ungene mine skal få et normalt forhold til alkohol, og lære å mestre det. Hvordan skal de ellers klare å unngå å kjøpe øl og sprit i frimminuttet når de får mulighet til å velge selv?"


Finn fem feil!


-

Det er 18 års-grense for alkohol og da får ikke unga kjøpt det i friminuttene?? Neida, skjønner hva du mener, og er til dels enig at begge tilfeller kan sammenlignes.. Har ikke heelt gjort opp min mening ennå.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 19:23   #93
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her har jeg skrevet om innlegget til nonta litt:

"Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra alkohol, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi alkohol skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstedrikking, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å drikke alkohol, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?

Nettopp!!! Jeg må si at når jeg kjører en stram avholdslinje får jeg SJOKK gang på gang jeg smaker en cl vanlige sprit. Jeg blir skremt hver gang... Og alkoholsprekk blir jo en rusopplevelse... Jeg vil heller at ungene mine skal få et normalt forhold til alkohol, og lære å mestre det. Hvordan skal de ellers klare å unngå å kjøpe øl og sprit i frimminuttet når de får mulighet til å velge selv?"


Finn fem feil!

-

Det var utrolig godt (om-)skrivi
Signerer den

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 19:49   #94
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Huff, boller og brus i friminuttet håper jeg virkelig ungene mine IKKE kjøper når de blir eldre. :lever i bobla mi:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 20:59   #95
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Min erfaring er at det man ikke får hjemme/blir nektet hjemme, tar man igjen med renter når man blir eldre!

Jeg er adoptert. Jeg skulle bare ha det sunneste verden kunne by på! Foreldre og besteforeldre sloss om å dytte i meg det sunne de visste om, frukt og bær,
Endte opp med allergisk reaksjon på jordbær og sitrus!

I det øyeblikket jeg hadde tilgang på penger(bursdag, pantepenger, etc) ble det kjøpt godterier. Jeg var helt desperat! Stjal penger til godteri eller stjal godteri i butikken!
Senere, mens mine venninner kjøpte sminke og klær, kjøpte jeg mat. Alt jeg hade blitt nektet hjemme, gikk ned på høykant!
God mat som roastbeef, rekesalat, ost og skinke på samme loffskive, meierismør, fyrstekake, sjokolade, lyse knekkebrød, juice, brus,....... Alt jeg ikke fikk hjemme, kunne jeg nå kjøpe selv!

Og vekten økte og økte og økte!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:14   #96
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Min erfaring er at det man ikke får hjemme/blir nektet hjemme, tar man igjen med renter når man blir eldre!

Tenker du på alkohol, cannabis eller sterkere stoffer?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:27   #97
Dååris
Medlem
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 91
Dååris har en fantastisk aura rundt segDååris har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er 18 års-grense for alkohol og da får ikke unga kjøpt det i friminuttene?? Neida, skjønner hva du mener, og er til dels enig at begge tilfeller kan sammenlignes.. Har ikke heelt gjort opp min mening ennå.


Aahhh!!! Herlig!!!!

Når det er sagt.
Jeg har ikke ført barna helt over på lavkarbo ennå.
Det er fordi jeg selv har vært her i ca 2 mnd, og som mor vil jeg være ganske sikker før jeg overfører mine valg på barna. Jeg vil ha full kontroll på, og være 100% overbevist over lengre tid, før jeg innfører såpass drastiske endringer.
MEN
De blir jo påvirket!
Vi haar ikke like mye frukt i huset lenger, de får ikke ris,pasta,poteter osv til middag lenger. De spiser ofte egg og bacon eller fisk til forkost.
OG de liker grønnsaker MTE bedre nå, så noe har jo skjedd!

Så ja, brødskive/knekkebrød i bhg og skole, det er ok, enn så lenge, men de blir jo ført over på mindre og mindre karbo da, sakte men sikkert

Dååris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:45   #98
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg vil ha full kontroll på, og være 100% overbevist over lengre tid, før jeg innfører såpass drastiske endringer.

Man behøver jo ikke gå så forferdelig drastisk til verks. Mange barn i dag får 60-70 prosent av daglig energiintak fra karbohydrater. Hvis man klarer å redusere det til 20-30 prosent tror jeg man i de fleste tilfeller er i mål.

Det er ikke sikkert dine barn er så langt unna 30%?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 23:47   #99
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Drastisk trenger det ikke være nei Barn uten noen spesielle lidelser har jo ingen behov for å leve ketogent. Holder i lange baner med små, enkle tiltak.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 23:50   #100
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her har jeg skrevet om innlegget til nonta litt:

"Det største bjørnetjenesten tror jeg vil være å skjerme barn fra alkohol, fordi de ikke lærer å håndtere det. Og det må faktisk håndteres, fordi alkohol skaper en fysiologisk raksjon i hjernen, som gir glede eller en salgs eufori(trøstedrikking, anyone? ). Hvordan skal et barn som ikke har lært at det er greit å drikke alkohol, så lenge man STOPPER, klare å regulere inntaket selv når den dag kommer?

Nettopp!!! Jeg må si at når jeg kjører en stram avholdslinje får jeg SJOKK gang på gang jeg smaker en cl vanlige sprit. Jeg blir skremt hver gang... Og alkoholsprekk blir jo en rusopplevelse... Jeg vil heller at ungene mine skal få et normalt forhold til alkohol, og lære å mestre det. Hvordan skal de ellers klare å unngå å kjøpe øl og sprit i frimminuttet når de får mulighet til å velge selv?"


Finn fem feil!


-

Hehe. Har ikke barn, men jeg tror jeg skal begynne å gi kattene mine brus og boller. Stakkars, de må jo få kose seg de også... Eller kanskje en øl på lørdagskveldene.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 09:03
Vår erfaring med lavkarbo til barn Binnemamma Barns kosthold 10 15-08-08 21:00
Barn og lavkarbo Sense Ketolysekuren 10 18-06-08 21:28
Barn på lavkarbo? Eliram Ketolysekuren 3 27-09-07 00:54
Barn og Lavkarbo Thula Barns kosthold 38 07-03-05 00:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no