Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Visste du dette om stangselleri?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-10-11, 19:04   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Visste du dette om stangselleri?

Så sunn og så lite økologisk norskdyrket

Stilkselleri inneholder stoffet kumarin som kan bremse utviklingen av kreft. Har en høyt blodtrykk er det også gode grunner til å spise mer stilkselleri. Stoffer i grønnsaken gjør at musklene rundt pulsårene slapper av og dermed får årene til å utvide seg. Når det er mer plass på innsiden av årene, kan blodet strømme med lavere trykk.
I tillegg til å være rik på vitamin C er selleri også en god kilde til kostfiber, kalium, folsyre, B-vitaminer, A vitamin, fosfor og jern, samtidig som den er svært kalorifattig.



http://www.agropub.no/id/8200

Da jeg leste dette ble jeg glad jeg har pleid å spise det i salatene mine

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 19:08   #2
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Dette var ein grunn til å lære meg å like stangselleri

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 19:37   #3
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Kanskje denne er god? Jeg skal prøve

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 20:32   #4
tora
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 21
tora er på en erverdig vei

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Tåler ikke stangselleri Får skikkelig allergisk reaksjon

tora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 21:56   #5
Luggetuppen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 140
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Men er ikke kumarin det stoffet det advares mot i forbindelse med høyt inntak av kanel da?

Jeg bruker stangseleri både i salat og omelett, men aldri noe særlig mer enn en "stang" av gangen.

__________________



Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 23:29   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen, her.

Men er ikke kumarin det stoffet det advares mot i forbindelse med høyt inntak av kanel da?

Jeg bruker stangseleri både i salat og omelett, men aldri noe særlig mer enn en "stang" av gangen.

Jo, men det er vel som med alt annet, alt er bra i moderate mengder. Vi gidder ikke spise en pakke stangselleri om dagen heller. Betydelige mengder kumarin anses som helseskadelig, og myndighetene i mange land anbefaler å begrense det daglige inntaket til 0,1 mg pr kg kroppsvekt. Moderat bruk av kanel vurderes som risikofri, men Mattilsynet angir begrensninger bl.a. for små barn.

Kumarin øker også aktiviteten til hvite blodlegemer, som hjelper immunforsvaret til å finne og ødelegge potensielle skadelige celler, inkludert kreftceller.
I tillegg er det påvist at sammensetningen i selleri hindrer svulster i å vokse.
Bra for mental helse
Ikke bare er sellerien bra for dietten, men den er også bra for den mentale helsen.
Forskere har funnet ut at sammensetningene kan bekjempe Alzheimer’s og andre degenerasjonssykdommer.
Et hvert bevis på at selleri kan forsinke utviklingen av hjerneskader kan flytte matvaren inn i gruppen av supermat, sammen med grønn paprika, kamille og andre grønne grønnsaker som inneholder lignende kjemikalier.http://www.nettavisen.no/yeye/relasj...cle1922885.ece

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 04:47   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Så... det stoffet som er i både selleri og kanel kan senke blodtrykket? Burde jeg i så fall dempe inntaket av disse, siden jeg sliter en del med for lavt blodtrykk i utgangspunktet?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 07:52   #8
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Så sunn og så lite økologisk norskdyrket

Stilkselleri inneholder stoffet kumarin som kan bremse utviklingen av kreft. Har en høyt blodtrykk er det også gode grunner til å spise mer stilkselleri. Stoffer i grønnsaken gjør at musklene rundt pulsårene slapper av og dermed får årene til å utvide seg. Når det er mer plass på innsiden av årene, kan blodet strømme med lavere trykk.
I tillegg til å være rik på vitamin C er selleri også en god kilde til kostfiber, kalium, folsyre, B-vitaminer, A vitamin, fosfor og jern, samtidig som den er svært kalorifattig.



http://www.agropub.no/id/8200

Da jeg leste dette ble jeg glad jeg har pleid å spise det i salatene mine

Hurra! Elsker stangselleri!
Stangselleri med dip (eller med peanøttsmør) er bare digg!

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 10:59   #9
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Visste du dette om stangselleri?

med peanøttsmør ja! Og veldig god fylt med philidelphia ost også. Mangen bruk for selleri

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 12:22   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Så... det stoffet som er i både selleri og kanel kan senke blodtrykket? Burde jeg i så fall dempe inntaket av disse, siden jeg sliter en del med for lavt blodtrykk i utgangspunktet?

vei opp med lakris neida, spør en ernæringsfysiolog.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 17:46   #11
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Jeg spiser stangselleri nesten hver dag fordi det er godt, men visste ikke at det er sååå sunt. Har med på jobb biter med stangselleri i en boks sammen med biter av jarlsbergost, eventuelt i tillegg litt tomat og valnøtter. Supert som mellommåltid.

Vi får spise stangselleri mens det er sunt. Snart kommer det nok en kontramelding

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 18:10   #12
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Visste du dette om stangselleri?

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.


Vi får spise stangselleri mens det er sunt. Snart kommer det nok en kontramelding

så sant!

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette med søtningsmiddel, sukkerarter ol, forstår ikke dette helt jeg! bella donna Spørsmål og svar 3 12-06-09 22:30
Mulig dette er feil forum for dette spm. (ticker) Momsa Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 26-08-08 23:36
Visste du at: Kanutten Nyheter / media 5 09-05-07 00:26
Visste vi det ikke.......lettprodukter er FY ! Nille Nyheter / media 3 05-07-04 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no