Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Bøker > Lavkarbobøker

Fedon, Skaldemann og Allan

Lavkarbobøker Bøker som omhandler de ulike lavkarbokostholdene. Enten direkte eller indirekte. Fakta, oppskrifter, lister og personlige erfaringer...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-06, 20:08   #1
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei
Question

Fedon, Skaldemann og Allan

Jeg er en sånn typisk Vekt - må vite alle fakta før jeg kan ta en avgjørelse.
Så nå har jeg gått til innkjøp av Skaldemann, Fedon og Allan bøkene. Fra før har jeg Torkils bok.
1)Hva er deres personlige meninger om disse bøkene?
2)Hva er forskjellene på disse filosofiene?

Har PCOS og antagligvis insulinresisten (skal sjekke dette)
3) E r det noen av disse filosofiene bedre for slike diagnoser enn andre?
4)Har barn (1år og 6år) og lurer på hvilken av filosofiene er mest "barnevennlige"?

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:11   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Hvem er Allan og hva heter boka ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:18   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av Nille

Hvem er Allan og hva heter boka ?

Jeg tenkte øyeblikkelig på Lutz og Bedre uten brød

(men ettersom jeg har lånt bort boka så er jeg litt på dypt vann her )

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:55   #4
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Sorry, burde vel være litt mer nøy med mine uttalelser

*"Spis deg slank" - Sten Sture Skaldeman
*"Fedons metode" - Fedon Lindberg
*"Bedre uten brød" - Allan, Lutz, Veiersted
*" Slank med ketolysekuren" - Torkil P. Andersen

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 21:20   #5
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

PHP kode:
1)Hva er deres personlige meninger om disse bøkene
2)Hva er forskjellene på disse filosofiene

  1. Alle disse bøkene er viktige. De bygger mye på samme grunnlag men har litt forskjellig tilnærming og løsning.
  2. Forskjellene er vel hvor strikst kosthold man kan leve med. Og hvor fort man vil at endringene skal skje. Skal man leve i ketose eller ikke f.eks. Hovedforskjellen ligger nok i om en ketogen kost er ønskelig og om hvor mange karbohydrater som tåles. Enkelt fortalt er Skaldeman en streng variant med GI 0. Atkins er litt mindre ekstrem, for så og gå over mot Linberg etter ei stund.
Selv startet jeg med "En Skaldeman" i januar i år. Og spiste etter hans angbefalinger. Svært få produkter og lett å holde styr på. Men mange finner det monotont og lite variert. Jeg var svært motivert og ville begrense antall matvarer og heller ta inn noen etterhvert for å se om jeg reagerte positivt/negativt.

Det hele koker ned til at jo mer man ønsker dette, jo nærmere er man en løsning. Det å virre mellom forskjellige filosofier mener jeg ikke er lurt. Og begynner man å blande dem er løpet kjørt.

Finn en filosofi man tror genuint på, og følg oppskriften. Og det gjelder om man skal i bryllup midt i innledningsfasen! Eller poden har gebursdag med kaker og cola.

Det er vårt liv. Det er vi som skal bestemme hva vi putter i munnen, ikke de rundt oss. Og dermed basta


Her er linken til Goggens fete side. Har skrevet en del om dette der:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7473

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 21:30   #6
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Et annet råd kan være å ikke erstatte sukker med light-produkter. Jo renere mat jo bedre.

Erstatter man sukker med andre søtstoffer nærer man hele tida sukkersuget, og det tror jeg ikke er bra. Sukkersuget, brødhungeren og pizzaen falmer etterhvert. Det tar tid, men det virker.

Men det finnes filosofier som seger alt mulig av barer og erstatninger. Jeg kjøper dem ikke.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 22:48   #7
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Ja, du har helt rett, Goggen! Jeg skal lese disse bøkene, for så å ta et standpunkt. Man må jo finne noe som passer best til sin nåværende livsstruktur.

Barer er jeg glad i pga min elendige planleggning av mat samt en stor dose impulsivitet - du vet kjøp kjapt og billig ...men jeg klarer å kutte ut dette hvis jeg må

Sukkererstatning bruker jeg mye i te og smoothies f.eks
Og nå som jeg har sluttet (hvis man kan kalle det det etter 1 uke) å røyke sigaretter, går det MYE i pastiller og tyggegummi som er sukkerfrie.

En annen ting jeg lurer på er hvordan de forskjellige kostfilosofiene stiller sg til usagnet "hjernen forbruker kun karbohydrater som energi" , hvis jeg nå formulerte meg korrekt.
Men som jeg forstår det, så MÅ man ha karbo for at hjernefunksjonene skal opprettholdes.


Snakker Skaldeman om insulinresistens i sin bok?


Hilsen "ny, ivrig og innpåsliten"

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 22:55   #8
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av BBB

En annen ting jeg lurer på er hvordan de forskjellige kostfilosofiene stiller sg til usagnet "hjernen forbruker kun karbohydrater som energi" , hvis jeg nå formulerte meg korrekt.
Men som jeg forstår det, så MÅ man ha karbo for at hjernefunksjonene skal opprettholdes.

Snakkes Skaldeman om insulinresistens i sin bok?

Hilsen "ny, ivrig og innpåsliten"

Mange myter om dette. Jeg fikk også kommentarer om at hjernen MÅ ha sukker. Og det må den men kroppen lager det gjennom en litt kostbar prosess. Man kan bli slapp, få hodepine etc når karbohydratlagrene tømmes. Så vil kroppen forstå at her kommer det ikke noe raffinert mel eller sukker, og begynner å produsere det den trenger selv. Men alt dette finner du gode forklaringer på i bøkene.

Lykke til!

Og husk at ketose ikke er det samme som ketoacidose. Ketose er det vi ønsker(ihvertfall mange, ketoacidose er dødelig. Men dette står det også utfoørlig om her inne på forumet og i bøkene.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 23:01   #9
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Jeg har ikke boka til Lutz foran meg, men mener at hjernen kan danne sitt behov for drivstoff fra fett og at den ikke trenger store mengder karbo for å trives (om dette er helt galt får noen arrestere meg)

Jeg har lest Atkins, Bedre uten brød, Ketolyse og Fedon. Skaldemann har jeg ikke lest og den appelerer nok ikke til meg som er veldig glad i grønnsaker.

Atkins og Ketolyse er veldig like, ketolyse er enklere å følge da den baserer seg på norske matvarer og norske oppskrifter. Det skal ligge noen linker ute som tar for seg den lille forskjellen som er.

Bedre uten brød er jo ikke en ketogen diett slik som Atkins og Ketolyse. Lutz skriver jo om 6 brødenheter per dag, 72 karbo som er mye mer enn 15 på ketolyse og 20 på atkins.

Lavkarbo er ikke nullkarbo. De karbohydratene du får i deg skal være fra grønnsaker (litt 86% sjokkis er en grønnsak i min verden).

Når det gjelder ungene så vrir jeg mine unger over på en mer fedonaktig-meny og tenker lav GI for disse (2 og 9 år). Tar det sakte men sikkert og av helsemessige grunner

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 23:13   #10
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Nå har jeg gjort som vi bør, og gjort et søk:

Vår kjære Nille har en tråd her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=ketoner

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 23:15   #11
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Bidrar:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7330

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 23:16   #12
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av BBB

Sorry, burde vel være litt mer nøy med mine uttalelser

*"Spis deg slank" - Sten Sture Skaldeman
*"Fedons metode" - Fedon Lindberg
*"Bedre uten brød" - Allan, Lutz, Veiersted
*" Slank med ketolysekuren" - Torkil P. Andersen


Om du vil selge disse bøkene etter du har lest de (I wish), så kontakt meg

Dette gjelder også om det finnes andre her som har noen av disse(eller andre, ala. Atkins o.l)

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 00:50   #13
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Skal nok ikke se bort fra at det kan bli noen bøker på deg, Hyper!
De er bestilt idag, og så skal de leses. Noe som kan ta litt tid med en 1-åring i huset som ELSKER å finne på hyss

Takk for at dere opplyser en "bortkommen" og sender linker til meg, Goggen og Georgine. Vært inne og lest (du verden som tiden flyr). Lærer masse. Ser jo fordeler og ulemper med de forskjellige filosofiene. Håper det blir enklere å ta et valg etter å ha lest bøkene.

1.) Er det slik å forstå at alle "filosofene" utenat Torkil som bannlyser søtningstoffer? Selv om man er insulinresistent/PCOS?

2.) Er jo glad i grønnsaker, er Skaldemann utelukket som livsstil, da?

Nei, nå er jeg bare nødt til å legge meg - er jo viden kjent at søvnmangel ikke akkurat hjelper på fettforbrenningen

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 08:34   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Du kan spise grønnsaker på Skaldeman, det er vel helst den extreme versjonen av Skaldeman som fraråder grønnsaker, iallefall for mye av dem. Skaldeman selv spiser grønnsaker og sier jo at man godt kan gjøre det, men helst ikke overdrive da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 13:03   #15
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Anbefaler deg virkelig å lese det Fedon skriver om pcos og insulinresistens. Forklarer det veldig fint - det inspirerte iallefall meg til å prøve å følge hans filosofi!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 18:00   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av BBB

1.) Er det slik å forstå at alle "filosofene" utenat Torkil som bannlyser søtningstoffer? Selv om man er insulinresistent/PCOS?

2.) Er jo glad i grønnsaker, er Skaldemann utelukket som livsstil, da?

1.) Nei, Atkins anbefaler å bruke så lite som mulig, han bannlyser Aspartame, men anbefaler Splenda/sucralose. Lindberg maner også om forsiktighet når det gjelder kunstig søtt, men anbefaler fruktose som er lav GI som alternativ. Dog ikke i ubegrensede mengder ! Skaldeman og Lutz anbefaler ikke søtstoff, men anbefaler måtehold.

2.) Du kan godt spise grønnsaker på Skaldeman, selv om han ikke brukte det selv. Han anbefaler grønnsaker som vokser OVER jorda, og dess grønnere dess bedre. Dvs. rotgrønnsaker er ikke anbefalt på hans diett.



Jeg har sammenlignet Ketolyse, Atkins og Fedon Lindberg, men det var før Skaldeman kom. De tre føeste overlapper på en måte hverandre, mens Skaldeman og Lutz befinner seg littegrann utenfor fordi de anbefaler større mengder fett og ikke er så nøye med hva slags fett....

Men her er sammenligningen min:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...62&postcount=8

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 22:31   #17
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Iset: Takk for svaret. Da er Skaldeman fortsatt med på vurderingslisten.

Enid: Leste litt i den gamle Fedon-boka om PCOS og insulinresistens. Synes det var litt mangelfull info ang PCOS, men helt greit skrevet om insulinresistens. Venter på den nye boka hans, kanskje det står mer der?

Nille: Ok, da henger jeg litt mer med. Det var virkelig bra skrevet, nille! Har vært inne på lavkarbo.no hvert ledig øyeblikk i et par dager nå. Har lest mange innlegg fra deg. Virker som en vandrende leksikon...hvor får du alle disse opplysningene fra? Hvorfor valgte du akkurat Aktins? Hva synes du om de andre retningene?

Klem fra "lost in lavkarboland"

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 22:37   #18
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Skaldeman sier at "alt som virker er rett"
Han spiser grønnsaker, men ikke for å gå ned i vekt. Han stabiliserer vekta med det.

Her er linken til mye om og med Skaldeman:
http://forum.lavkarbo.no/forumdispla...prune=-1&f=134

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 22:55   #19
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av Nille

Lindberg maner også om forsiktighet når det gjelder kunstig søtt, men anbefaler fruktose som er lav GI som alternativ. Dog ikke i ubegrensede mengder !

Bare en tilleggsopplysning: Hvis jeg ikke husker helt feil - og det tror jeg ikke at jeg gjør - så ble Fedon spurt om Splenda FØR det kom til Norge - og da uttalte han at han hadde anbefalt Splenda fremfor fruktose hvis valgmuligheten var til stede. Og det er den jo nå.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:11   #20
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Skaldeman sier at "alt som virker er rett"
Han spiser grønnsaker, men ikke for å gå ned i vekt. Han stabiliserer vekta med det.

Her er linken til mye om og med Skaldeman:
http://forum.lavkarbo.no/forumdispla...prune=-1&f=134

Leste på denne linken du sendte meg at han også jobber med en "kvinnebok". .
Boka jeg har bestilt av Skaldeman blir unyttig?
...eller kanskje jeg for "lov" til å spise grønnsaker i vektnedgangsperioden!

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:14   #21
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av BBB

Leste på denne linken du sendte meg at han også jobber med en "kvinnebok". .
Boka jeg har bestilt av Skaldeman blir unyttig?
...eller kanskje jeg for "lov" til å spise grønnsaker i vektnedgangsperioden!

Nei unyttig er den ikke. Og det er sunt å lese mye forskjellig. Ingen ting er svart hvitt. Og mange sjatteringer gir et enklere bilde av hva som kan virke, og ikke minst hva man kan gjøre hvis det man gjør ikke virker!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:19   #22
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Bare en tilleggsopplysning: Hvis jeg ikke husker helt feil - og det tror jeg ikke at jeg gjør - så ble Fedon spurt om Splenda FØR det kom til Norge - og da uttalte han at han hadde anbefalt Splenda fremfor fruktose hvis valgmuligheten var til stede. Og det er den jo nå.

Jippiii!!! Teen er reddet!
Hvor for man tak i Stevia og Splenda?
Bare for å ha sagt dette - Har oppfattet at man er generelt tilbakeholden med forbruk av søtningsmiddel i et lavkarbo-diett. Og spesielt til daglig bruk. Noen mener at man heller bruker "ekte" saker, hvis man bruker dette sjeldent.
Men det er ingen som skriver om brunt rørsukker fra helsekosten. Noen mener at dette er det mer gunstig ernæringsmessig.
Hva mener dere?

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:20   #23
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av BBB

Har lest mange innlegg fra deg. Virker som en vandrende leksikon...hvor får du alle disse opplysningene fra? Hvorfor valgte du akkurat Aktins? Hva synes du om de andre retningene?

Vandrende leksikon er jeg vel neppe, men takk allikevel Jeg har spist lavkarbo siden 1982 (og lever i beste velgående med perfekte blodprøver). Siden lavkarbo ikke var særlig kjent eller utbredt i Norge på den tiden har jeg knyttet forbindelser med lavkarbere i mange andre land. Etter internett ble det opprettet mailinglister - forløperen til forum, hvor jeg har blitt kjent med enda flere og lært enda mer. For å kunne hjelpe/støtte hverandre var det viktig med kunnskap og dermed har jeg lest det jeg kom over av lavkarbøker - og søkt informasjon fra venner i miljøet samt på nettet.

At jeg endte opp med Atkins var en tilfeldighet. Jeg gikk altså på kurs i 1982 og fikk en bok som het "Helseforeningens Slankebok". Etter å svart på et spørreskjema mente veilederen at å telle karbohydrater ville passe meg meget bedre enn å telle kalorier. Et av kapitlene i boka handlet om "Den profetiske dietten" - av Dr. Atkins. Siden har jeg stort sett levd etter Atkins sine prinsipper. Siden jeg vedlikeholder heller vel kostholdet mitt litt mot Lindberg og litt mot Atkins.

Jeg har sansen for de fleste lavkarbo retninger, så lenge de ikke hevder at de har den eneste rette løsningen. For det finnes ikke bare EN sannhet. Alle mennesker er forskjellige og dermed må mat/diett tilpasses hver enkelt. Det finnes mange variasjoner innefor samme tema.

..... og enda en viktig ting - DET FINNES INGEN SNARVEIER til en slank kropp - TING TAR TID.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:21   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Bare en tilleggsopplysning: Hvis jeg ikke husker helt feil - og det tror jeg ikke at jeg gjør - så ble Fedon spurt om Splenda FØR det kom til Norge - og da uttalte han at han hadde anbefalt Splenda fremfor fruktose hvis valgmuligheten var til stede. Og det er den jo nå.

Stilig !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:24   #25
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: Fedon, Skaldemann og Allan

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Nei unyttig er den ikke. Og det er sunt å lese mye forskjellig. Ingen ting er svart hvitt. Og mange sjatteringer gir et enklere bilde av hva som kan virke, og ikke minst hva man kan gjøre hvis det man gjør ikke virker!

Ikke beskymre deg for meg og min bestilte bok, Goggen.
Jeg skal nok fåtse i meg all kunnskaper den har å by på.
Uansett om jeg velger evt en annen retning
- Du vet, kunnskap er makt!

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skaldemann kuren Torkil Spis deg ned i vekt med Skaldeman 34 25-01-06 15:24
’Helt gresk’ – Fedon Lindberg guro Lavkarbobøker 0 29-09-05 15:19
Fedon baguett ... anniejahren Dr Lindbergs 1 30-04-05 18:48
Fedon snop Helena Lavkarbo generelt 6 13-03-05 13:45
Fedon på Tabloid! friflex Lavkarbo generelt 2 14-02-05 20:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no