Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-11, 09:19   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Flere begynner å stille spørsmål ved Tines dobbeltrolle i smørfarsen.
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...t-6720304.html

Monopolsituasjoner gjør sjelden godt i lengden... Selv ikke om de kalles samvirker.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:45   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Det er jo egentlig litt rart at det nesten bare er en smør produsent i norge. Når jeg har vert/bodd i utlandet har det vert mange produsenter av smør

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:09   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det er jo egentlig litt rart at det nesten bare er en smør produsent i norge. Når jeg har vert/bodd i utlandet har det vert mange produsenter av smør

Ja, på Kypros spiste jeg irsk smør... (Elendig å steke i fordi det inneholdt altfor mye melkeprotein/melkesukker og ble brunt før egget var stekt, men smakte nydelig. Kerrygold het det.)
Tine er jo dobbelt beskyttet i og med at det er et landbrukssamvirke med så godt som påtvunget medlemsskap - og produksjonsforvalter, i tillegg til de tollmurene vi har på melk og kjøtt.
Vel - kanskje det kan bli løsning på snippen? Noen flere nisjemeirier hadde ikke vært utav veien. Flere plasser for bøndene å selge melka også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:15   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Et av problemene er vel at de store kjedene har avtaler med de store grossistene... er ikke bare Tine det gjelder, men de er en av dem.
Det er ikke plass til de små for da sier Tine (eller Nidar eller Freia) at "om dere tar opp hylleplassen "vår" til andre, så vil ikke vi gi dere like god avtale med oss..."

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:24   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Et av problemene er vel at de store kjedene har avtaler med de store grossistene... er ikke bare Tine det gjelder, men de er en av dem.
Det er ikke plass til de små for da sier Tine (eller Nidar eller Freia) at "om dere tar opp hylleplassen "vår" til andre, så vil ikke vi gi dere like god avtale med oss..."

Veldig sant. Samt at grossistene ikke vil ta inn produkter som ikke har kapasitet til å være landsdekkende. Og siden særbestillinger gir butikkeiere mye merarbeid og til dels er stengt for via avtalene så er det liten "plass" til nisjeproduksjon. Vi som forbrukere ønsker jo å handle mest mulig gjennom å stikke innom færrest mulig butikker...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:34   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Kerrygold er godt! Det har eg ete mykje av i Belgia. Der er det for øvrig ørten smørprodusentar, og dei tek inn frå andre land også, som Kerrygold!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 09:17   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Og nå kan det se ut som at Synnøve Finden vil tape penger på at de importerte smør etter at Tine takket "nei" til tilbud om å importere på SF sin kvote... Da det viste seg å være feil beslutning sprang de til staten og ba om tollettelser slik at Tine nå kan ta inn smør til "halv pris" ifht det som SF måtte importere til
Er ikke dette konkurransevridende så vet pokker ikke jeg hva som er det.
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...r-6721203.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 14:35   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og nå kan det se ut som at Synnøve Finden vil tape penger på at de importerte smør etter at Tine takket "nei" til tilbud om å importere på SF sin kvote... Da det viste seg å være feil beslutning sprang de til staten og ba om tollettelser slik at Tine nå kan ta inn smør til "halv pris" ifht det som SF måtte importere til
Er ikke dette konkurransevridende så vet pokker ikke jeg hva som er det.
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...r-6721203.html


Er så jeg blir fristet til å kjøpe det belgiske smøret for å støtte Synnøve Finden oppi denne grådigheten til Tine.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:42   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Er så jeg blir fristet til å kjøpe det belgiske smøret for å støtte Synnøve Finden oppi denne grådigheten til Tine.....

Vi får støtte småprodusentene så mye vi kan, men jeg savner Tines litt mer saltfattige smør jeg da...

__________________




Sist redigert av FrkMarge : 15-12-11 kl 23:44.
FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:20   #10
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Vi får støtte småprodusentene så mye vi kan, men jeg savner n Tines litt mer saltfattige smør jeg da...

Kanskje vi skal lage det selv?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:35   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Jeg fant ut at jeg nesten har en motsatt smørkrise her hos meg, da jeg fant ikke mindre enn tre pakker smør i kjøleskapet! Jeg steker i Cocosa, så smøret bruker jeg stort sett bare til Bernaisesausen. Blir mange liter saus av dette ser jeg...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 21:07   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Smørklumpen ute av havresekken til Tinebukken?

Jaja - og siden fløte er dyrere enn smør trenger vi vel ikke lure på hva det er som styrer Tine sine produksjonslinjer...
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ha...r-6725856.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no