Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Vekt og kreativitet

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-05, 07:18   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk
Lightbulb

Vekt og kreativitet

Jeg driver å studerer energi-anatomi for tiden. Utrolig spennede!

Og i går kveld var temaet kreativitet. Ikke bare kunstnerisk utfoldelse, men alle former for skapende virksomhet går inn under begrepet kreativitet.

Og det viser seg at manglende kreativ utfoldelse blokkerer energien i det andre og tredje chakra - livmor og mellomgulv. Og en blokkering her er nesten alltid forbundet med et vektproblem!

Den traff meg! Midt i "mellomgulvet"

Så slipp kreativiteten løs! På alle måter!

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 08:50   #2
Kanel
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: I landet vårt
Alder: 51
Innlegg: 119
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Hadde jeg hatt evner skulle jeg kommet med et vettugt svar til deg, men jeg må innrømme at dette lød gresk for meg

Men du har sikkert rett i det du skriver

__________________
Hilsen Kanel


Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 11:54   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det der med mellomgulv og chakra tror jeg på at det er noe i. I går trente jeg pilates i en time, - som forøvrig ligna mye på yoga. Det er lagt stor vekt på "The power House", området fra navlen til skambenet nedover og rundt hele kroppen i et "belte" i den bredden om du skjønner hva jeg mener. Ved å være bevisst på dette området og å styrke det, - sies det at kreativitet og "velbefinnende" etc skal øke. Det er snakk om en god sirkel. Det ene gir det andre og omvendt....

Det rare er at jeg klarte nesten alle øvelsene uten problem. Det var et par jeg måtte gjøre "dårlig rygg" versjonen av, en jeg bare klarte halveis - og den største overraskelsen av alt, - jeg har ikke gangsperr !!

Hva er det jeg vil frem til og hva har det med HP sin opplevelse å gjøre ??

Joda, i går - FØR jeg trente, var jeg slitt slapp og uinspirert. Tung i kroppen. I går ETTER 1 time på matta, hadde jeg masse energi, - og i dag er det enda bedre. Helt annerledes enn etter den vanlige treningen min. Så jeg er overbevist om at det er en toveis sak også - at det ikke bare er at manglende kreativ utfoldelse blokkerer energien i det andre og tredje chakra - livmor og mellomgulv. Men at energien i det andre og tredje chakra SKAPER energi. Og derved hjelper på vektproblem - ikke bare på grunn av muskelbyggingen, men på grunn av det fysiske/psykiske velværet og energien som skapes-

.............eller er jeg helt på jordet her ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 12:01   #4
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Så spennende da nille! Har ikke tenkt på det at Pilates tar tak i energiflyten i kroppen og chakraene våre - men det er jo i tilfelle fantastisk. Nå skal jeg i hvert fall komme i gang.

Jeg brukte veldig mye - ekstremt mye forresten - kreativitet i jobbsammenheng for noen år siden og ble supertynn! For tynn...
Ble dritlei av kreativ jobbing, sluttet i jobben og med all annen kreativ jobbing forøvrig - og la på meg mange kilo. Tilfeldig?

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!

Sist redigert av HP : 26-03-05 kl 13:21. Årsak: Bruk PM ;)
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 13:04   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Pilates tenkte jeg ikke på i det hele tatt i denne sammenhengen, men Pilates er jo en form for kreativ utfoldelse, og det løser opp energibanene - forutsatt at du klarer øvelsene slik de er ment

Nille: Jeg var heller ikke støl... før etter 48 timer... da satt det inn

Marianne: Tilfeldig? Nei.

Men en kan jo blokkere mange andre kreative områder, selv om en har en kreativ jobb. Dette er en sammensatt problemstilling - men absolutt en jeg tror det ligger masse i. Overvektige mennesker er dem som alltid har noe de "skulle ha" gjort - min erfaring

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 14:07   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Pilates tenkte jeg ikke på i det hele tatt i denne sammenhengen, men Pilates er jo en form for kreativ utfoldelse, og det løser opp energibanene - forutsatt at du klarer øvelsene slik de er ment

Pilates bygde sin treningsfilosofi blant annet på yoga: det er en blanding av vestlige balanse og kroppsidealer og østlige teknikker og tankegang - ikke så rart hvis det løser opp i energibanene!

Jeg har ellers lignende opplevelser med Pilates, og det finnes også noen øvelser jeg gjør bare for å roe ned stress.

Sitat:

Men en kan jo blokkere mange andre kreative områder, selv om en har en kreativ jobb. Dette er en sammensatt problemstilling - men absolutt en jeg tror det ligger masse i. Overvektige mennesker er dem som alltid har noe de "skulle ha" gjort - min erfaring

Eeeehhhh - i min ganske kreative jobb har både de tykke og de tynne alltid noe de skulle ha gjort.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot


Sist redigert av HP : 26-03-05 kl 20:28. Årsak: rettet sitatet
Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 20:33   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Eeeehhhh - i min ganske kreative jobb har både de tykke og de tynne alltid noe de skulle ha gjort.

Jepp, men min erfaring gjelder folk som har et vekt problem - de har også til dels sterke kreative sider de ikke lar utspille. Og som jeg skrev med kreativ jobb, så kan der likevel være blokkeringer av kreativitene.

Overarbeidet grafisk designer som også brenner for hagearbeid - for eksempel.

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 21:25   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Jeg har ellers lignende opplevelser med Pilates, og det finnes også noen øvelser jeg gjør bare for å roe ned stress.

hvilke da?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 10:13   #9
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Jeg tror ikke på tilfeldigheter jeg...

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 14:31   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vi bare si at jeg IKKE var støl i dag heller (og jeg HAR gjort øvelsene skikkelig, men jeg HAR jo fått litt styrke og muskler etter å ha trent motstand/vekt 3 ganger pr uke siden november !) Har trent Pilates i dag og. Og i dag var det bare 1 1/2 øvelse jeg ikke klarte.... Blei svett og varm og det er jo et godt tegn (til å være meg som nesten aldri svetter).

Så nå sitter jeg her med åpne chakra'er og venter på at kreativiteten skal blomstre atter en gang !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 16:07   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Så nå sitter jeg her med åpne chakra'er og venter på at kreativiteten skal blomstre atter en gang !

Spent jeg nå!

Når det gjelder meg og Pilates, og forøvrig alle andre former for trening så tar jeg aldri de lettere variantene... Maks ut, maks antall repetisjoner Derfor har jeg holdt meg til Power of Pilates så langt, fordi den har lavere tempo enn Winsor.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 17:01   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Derfor har jeg holdt meg til Power of Pilates så langt, fordi den har lavere tempo enn Winsor.

Jeg har sett igjennom DVD'en som heter Power of Pilates, og det var den jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg. Men musikken de hadde i bakgrunnen gjorde meg så søvnig at jeg nesten sovna !! også gikk det litt treigt. Er ikke vant til yoga heller jeg vet du. Det er hue mitt det er noe i veien med, jeg VET det altså. Jeg hoppa over 20 minutters varianten av Winsor Pilates (kjedelig) og gikk rett på 50 minutter'n. Nå jakter jeg på et par stykker til som jeg fant på www.winsorpilates.com .....

Skal holde dere oppdatert. Burde jeg starte egen tråd tro ?? Skal ikke ødelegge vekt & kreativitet tråden din HP !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 17:13   #13
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Lise: En stressmestringsøvelse som jeg har brukt midt i et overopphetet møte:

Jeg gikk fra møtet, som var utrolig ubehagelig, og inn på kontoret. Der stilte jeg meg med ryggen mot veggen, bena ca i hoftebredde. Ryggen var klemt mot veggen fra halebenet og opp. Armene henger langs siden. Helst skal du ha lette vekter i hendene, men hvis ikke, bare pust ut mens du ruller ned en virvel av gangen, til hodet henger og armene dingler. Tenk hodet og armene tunge. Pust rolig mens armene svinger 5 ganger i surkler den ene veien, så fem ganger den andre. Pust inn mens du retter deg opp igjen, en virvel av gangen. Gjenta 2-3 ganger.

Etter dette gikk jeg tilbake til møtet og kunne ta opp igjen tråden og diskutere rasjonelt og rolig, uten å hverken bli hysterisk rasende eller begynne å gråte. Har brukt det i et par andre ubehagelige sammenhenger også: latt som jeg måtte på toalettet, gjort øvelsen, vendt tilbake og hatt energi til å fortsette uten å miste besinnelsen og uten å gi opp. En gang var det en helt fysisk blokkering som holdt på å gjøre meg helt motløs - jeg stoppet, gjorde øvelsen, og fortsatte etterpå. Da løsnet alt.

Pilates slik jeg har lært om det, skal være rolig og avslappet. Hele poenget er kontrollerte bevegelser og ikke spesielt tung belastning, fokus på pusteteknikk og korrekte posisjoner heller enn fart og belastning. Belastning skal bygges opp svært langsomt, og man skal aldri begynne med maks antall øvelser.

Det er en teknikk som vokste ut av Joseph Pilates' eget behov for å bygge styrke og fleksibilitet. Rundt 1920 begynte han å utvikle apparater som skulle hjelpe å bevare fleksibiliteten hos mennesker med reumatisme. Metoden ble mye brukt av dansere med ryggskader, og blir fremdeles brukt til å styrke og bygge opp kroppen etter skader. Derfor er det en teknikk som er mer fokusert på kontroll enn på hastighet og belastning.

Jeg kjenner ikke til Winsor Pilates. Det ser ut som et program som er mer rettet mot å forme kroppen enn å lege den? Jeg er nødt til å kontrollere treningen og kjenne godt etter hva jeg gjør hele tiden for å vite at jeg ikke gjør mer skade enn gavn, så jeg foretrekker de rolige variantene med fulgesang, pusteteknikk og litt New Age preg over det hele. Og når jeg klarer å gjøre øvelsene mine 2-3 ganger i uken holder det ryggproblemene godt under kontroll, og gir meg energi og overskudd.

En gang når jeg er i lengre tid i en storby med Pilates studio kommer jeg til å ta timer. Da lover jeg å avlegge rapport

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 20:47   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Winsor Pilates er nok en "modernisert" pilates, hvor grunnøvelsene (som også her utføres i rolig og avslappende tempo) til Joseph Pilates er beholdt. Hun trekker dem imidlertid litt videre i noen av programmene. Basis programmet var stort sett det samme som Power of Pilates, - kun med grunnøvelsene for matte. Men hun har laget minst 20 forskjellige "programmer" - bl.a. for gravide, for de som skal trenes opp sakte etter å ikke ha trent før, for rygg/mage, for overkropp - dette er korte program på 20-30 minutter. Så er de de mer moderniserte, litt lengre programmene på 50 minutter, med Maximum burn, fat burning, body sculpting/forming - mage, rumpe, lår/overkropp/rygg etc etc. Litt for enhver smak altså. Hun anbefaler også å ikke trene samme program hele tiden, og ikke hver eneste dag. Hun presiserer faren for overtrening og sier 20 min basis programmet er flott for å holde rygg og "vondter" i sjakk (altså den "legende" ). Hun presiserer også at øvelse skal gjøres sakte, kontrollert i en glidende bevegelse, ikke fort og voldsomt,

Med bakgrunn i dans, aerobic og styrketrening (spesielt for rygg/mage), hadde jeg ikke noe problem med å klare øvelsene i det mer moderne programmet, bortsett fra et par stykker, hvor jeg valgte å gjøre den "reviderte øvelsen" fordi jeg ikke var sterk nok til å gjøre den originale korrekt. (Hver øvelse har to versjoner, en for de som IKKE har problem med noen deler av kroppen, - og en om du har svak rygg, svak ditt eller svak datt. Begge versjoner blir vist og instruert flere ganger). Jeg vil ikke presse kroppen min for mye. Jeg vet etterhvert hva den tåler og har tidligere måttet lide for overtrening og feilbelastning.

Jeg har vært inne på flere pilates forum og ser at mange bruker forskjellige versjoner av Pilates (altså forkjellige videreføringer av grunnøvelsene) til forskjellige ting. Dvs. føler jeg for en avslappende rolig økt, kan jeg velge det, - ønsker jeg avstressing, velger jeg det, eller om jeg ønsker en mer oppspritet versjon for å stramme opp - så velger jeg det. Alt med basis i Joseph Pilates sine grunnøvelser for matte.

Matteøvelsene er visst bare en liten del av Pilates, det han begynte med da han var internernert under 1. verdenskrig. Senere overførte han prinsippene til sykehussenger da han fikk jobb som sykepleier i en annen leir og pasientene ikke var sterke nok til å komme ut av sengene sine, men på en eller anne måte måtte trenes for å få tilbake førlighet i musklene. Det er ganske imponerende å lese om hva han fikk til med forholdsvis enkle midler (fjærer fra sengene). Etter krigen spesialbygget han treningsapparater for reumatisme pasienter. I dag selges det "treningssenger" på nettet - til bruk for alle. Skal lese mer om denne mannen..... Skikkelig interessant ! Fant en bok i bokhylla og har bestile en fra nettet også. Skal bli spennende å lese mer ..

Øvelsen til Muskat her er en kjempegod øvelse. Har prøvd den allerede jeg !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om overvekt, selvtillit og angst Zoë Fysisk og mental helse 11 28-10-04 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no