Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-11, 19:30   #1
monste
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 6
monste er på en erverdig vei

Ketose?

For å komme i ketose skal man ligge på rundt 15 - 20g karbo per dag.
Men går man ned i vekt eks på 30g per dag? Hvor ligger grensen i grunn?

Jeg har gått ned 4 kg, og har enda ikke fått utslag på ketosesticks, og jeg har testet til alle døgnets tider. Hvorfor får jeg ikke positiv test?

M.U

monste er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 20:03   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose?

Grensen er individuell - så du må nesten prøve deg fram Noen kan spise mer enn 30 også og fremdeles være i ketose.

Ketostixen kan ha variabel kvalitet, noen ganger må man kjøpe seg en ny boks fordi den gamle faktisk ikke fungerte...

Ikke heng deg opp i stixen, har du kontroll på antall kh, spiser godt med fett og ellers følger reglene for ketolysekuren er du nok i ketose etter få dager

Du har jo også vektnedgang, selv om den første uken vanligvis er kun vann - så nyt maten, og planlegg det du skal spise framover

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:26   #3
sigridpia
Juniormedlem
 
sigridpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
sigridpia er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du har jo også vektnedgang, selv om den første uken vanligvis er kun vann - så nyt maten, og planlegg det du skal spise framover

Hvorfor kvitter kroppen seg med vann når den skal kvitte seg med glukose/fett? Binder dette vann eller hva?

sigridpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, hovedsakelig Atkins (induksjon foreløpig) Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:42   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketose?

Opprinnelig lagt inn av sigridpia, her.

Hvorfor kvitter kroppen seg med vann når den skal kvitte seg med glukose/fett? Binder dette vann eller hva?

Forbrenningen har vann (og CO2) som "avfallsprodukt", mener jeg å huske.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:44   #5
sigridpia
Juniormedlem
 
sigridpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
sigridpia er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Forbrenningen har vann (og CO2) som "avfallsprodukt", mener jeg å huske.

Men hvorfor da bare den første uken?

sigridpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, hovedsakelig Atkins (induksjon foreløpig) Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:46   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketose?

Det skjer hele tiden det... Hvorfor kroppen slipper mer den første tiden har jeg ingen formening om. Tror jeg kanskje har hørt noe om at glukose i musklene binder mer vann enn om musklene ikke er proppet fulle?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:56   #7
sigridpia
Juniormedlem
 
sigridpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
sigridpia er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

okei da skjønner jeg. Men ja sikkert derav man får mer bimelim og mindre bomelom på ketolyse

sigridpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, hovedsakelig Atkins (induksjon foreløpig) Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 20:31   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketose?

Opprinnelig lagt inn av sigridpia, her.

okei da skjønner jeg. Men ja sikkert derav man får mer bimelim og mindre bomelom på ketolyse

Kan nok hende, ja.

Sjekk forøvrig denne tråden med andre avfallsstoffer kroppen kvitter seg med på lavkarbo.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1159207

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 03:43   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose?

Karbohydrater binder 2,7g vann pr gram, så ikke noe rart at man mister mye vann ved å kutte ned på karbene, og da mest mens kroppen brenner karbolagrene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 04:00   #10
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Vi har sukkerdepot i lever og litt sukker lagret i muskelcellene våre (lagret som glykogen). Når vi er i aktivitet er det disse depotene som tømmes først, da dette er den lettest omsettelige energien vi har i kroppen.

Som Carisma sier binder hvert gram glykogen nesten 3 g vann, så når disse sukkerdepotene tømmes kvitter vi oss også med en del vann i kroppen.

Det er altså i starten da disse sukkerlagrene tømmes at vi mister mest vekt. Og om vi ikke fyller lagrene på ny, vil vi ikke ha ekstra vann å miste, altså ikke se så stort vekttap ved fortsatt slanking.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 04:08   #11
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Leverglykogen
Leverglykogenet har som oppgave å opprettholde stabilt blodsukkernivå, noe den klarer selv etter uker med faste. Glykogen fra lever forsyner hjernen som bruker glukose som energi. Blodsukkernivået er relativt stabilt rundt 5 mmol/L. Dette styres av hormoner (insulin og glukagon) og nervøse stimuli som registrerer endringer i blodsukkernivå og stimulerer lever til å sende ut mer eller mindre glukose samtidig som opptak i annet vev reguleres i ønsket retning.
Tomme glykogenlagre i lever og lavt blodsukkernivå (hypoglykemi) er assosiert med tretthet. Hvor fort lagrene tømmes avhenger av størrelse, kosthold og aktivitetsnivå. Lagrene er på ca 80 – 150 g, men det skjer en produksjon av glukose på ca 180 g per døgn fra lever og nyrer. Dette kalles glukoneogenese (neogenese – nydannelse) og foregår ved at lever danner glukose ut fra sirkulerende aminosyrer, glyserol, laktat og pyruvat. Oppbygging av lagrene skjer i hvile og ved lav intensitet med en hastighet på ca 2 – 7 % per time avhengig av type karbohydrat, tidspunkt og inntatt mengde. Ved en hastighet på 5 % per time tar det ca 20 timer å gjenoppbygge tomme lagre.

Muskelglykogen
Muskelglykogen har som oppgave å forsyne muskelen med glukose. Denne glukosen er fanget i musklene siden molekylene er fosforylert og mangler et enzym som kan omdanne glukose–6-fosfat til glukose. Dermed kan ikke muskelglykogen bidra direkte til å opprettholde blodsukkernivået.
Imidlertid kan nedbrytingsprodukter fra muskel, som laktat, pyruvat og alanin gå ut i blodbanen, til lever og brukes til gjenoppbygging her (glukose – alaninsyklus, cori syklus). Størrelsen på glykogenlagre i muskel varierer fra 300 – 500 g. Hvor fort lagrene tømmes avhenger av intensitet, varighet, treningsform, størrelse på lagrene og tilførsel av glukoseholdig mat og væske under aktivitet. I hvile forbrennes ca 90 % fett og 10 % karbohydrater. Ettersom intensiteten øker hentes mer energi fra karbohydrater siden dette gir mer energi per tidsenhet enn fra fett.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 10:37   #12
Netteliten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 14
Netteliten er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Hei! Hvordan starter man tråder???? Jeg bare lurer på om det er ok med helmelk i kaffen? Jeg er på 3. dagen og har gått ned 1,4 kg (vann?) siden torsdag morgen. Er det mulig at jeg kan fortsette med helmelken min i kaffien, eller bør jeg strengt talt bruke kremfløte/ingenting??? (tusen takk for svar)

Netteliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 02:38   #13
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Gå inn på riktig underforum og trykk på ny tråd øverst til venstre.

Hvorvidt du kan fortsette med helmelk kommer jo an på hvilket nivå karb pr dag du har valgt å legge deg på, mengden melk du bruker, og hva annet du spiser. Regn på det :-)

Er det noen spes grunn til at du ikke ønsker å bruke fløte?

Btw noen opplever melkeprod som partystopper. (og noen må pøse på med masse fett, andre må tenke kcal i tillegg til karbo, vi er alle forskjellige, du må teste ut hva som funker for deg)

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:41   #14
Netteliten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 14
Netteliten er på en erverdig vei

Sv: Ketose?

Takk for svar!

Jeg tester ut - både fløte og ny tråd!

Netteliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Ketose - ikke ketose IdaMarie Lavkarbo generelt 15 28-08-10 11:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no