Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

God peil på blodsukker?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-11, 18:33   #1
misstoril
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Østfold
Innlegg: 13
misstoril er på en erverdig vei

God peil på blodsukker?

Håper en av dere kan mye om blodsukker... Dette er ingen normal case. Jeg har overhodet ingen lager av glykogen og har slitt med kjempe lavt blodsukker i lang tid nå. Fra 4 og ned til Rundt 2-2,5 på dagtid, men på kvelden og natten mellom 5-6. Blitt kjempe dårlig og ført til mange besvimelser. Uansett, når får man målt når blodsukkeret er på det laveste? Det som er annerledes enn hos andre virker det som er at sukkeret mitt øker fra kvelden etter siste måltid og utover fram til morgenen, altså da har jeg høyest, i motsetning til andre, som da har lavest. Legen sier noe om at det er pga null lager og at kroppen da tærer på seg selv om kvelden og natten og spiser av musklene. Nå må jeg spise hele tiden, kun en time mellom måltidene og samtidig skal sukkeret måles. Men de sliter med å finne ut når det er gjennomsnittlig lavest?

De sier jeg ikke har verken dia 1 eller 2. Men hvordan er det med dette reaktiv hypoglykemi. Skal sies at mine lager ikke bør være tomme pga sykdom, og disse lagrene av glykogen skal visst fylles opp igjen, derfor så hyppige måltider. Men om måltidet starter kl 12 og ferdig kl 12.30. Og sukkeret måles kl 13.00.. Da er det jo en time siden måltidet startet, men halv time siden ferdig. Om det måles 1,5 time etter måltidet er ferdig, er det jo to timer siden det startet, og da skal det være høyest har jeg lest. Hvordan er det om man måler det med en gang det er ferdig? Eller etter kvarter? Halv time? Jeg har ikke tilgang til måler selv, kun sykepleierne. Jeg får lite info fra legene før de vet hvordan dette henger sammen. Derfor spør jeg her. Håper noen kan hjelpe meg

misstoril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:04   #2
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: God peil på blodsukker?

Om jeg ikke kan svare på alt det andre så får du i allefall kjøpt en måler for en 100lapp hos apoteket. Evt be legen din om måleutstyr på blå resept, så kan du sjekke litt selv om skrive opp

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:27   #3
misstoril
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Østfold
Innlegg: 13
misstoril er på en erverdig vei

Sv: God peil på blodsukker?

Hei.. takker Men greia er at jeg er innlagt og kan ikke styre disse målingene selv. Legene sier heller ikke så mye om det og prøver å finne ut av når det er lavest?

Lurer også på hvordan kaffe, røyk, te, tyggis, ifa uten sukker og lakerol påvirker blodsukkeret? Hvis det stiger, er det slik at det stiger med en eneste gang eller tar det tid? Og hvor fort synker det?

misstoril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:41   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: God peil på blodsukker?

Har du blitt utredet for LADA? Det er dia1, men "voksen"-versjonen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:46   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: God peil på blodsukker?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har du blitt utredet for LADA? Det er dia1, men "voksen"-versjonen.

Kan denne LADAen kamufleres ved lavkarbo?? Jeg var nemlig hos en optiker her om dagen og han mente jeg burde bli sjekket for diabetes..

Nå har jeg ørten ganger sjekket blodsukkeret hos lege og alt funnet ok. MEN jeg har jo alltid spist lavkarbo når jeg har vært sjekket. Jeg vet det ikke er endringer i øyenbunnen min, men optikern mente at jeg burde sjekke blodukkeret som sagt fordi synet hadde endret seg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:51   #6
misstoril
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Østfold
Innlegg: 13
misstoril er på en erverdig vei

Sv: God peil på blodsukker?

hei
nei, det har jeg ikke...
blodsukkeret er jo helt ødelagt virker det som. Og med tomme lager og de skal fylles opp igjen. På dagtid er det jo mat i ett sett, men på natten er det null og da er det høyere enn på dagen. Isteden for motsatt. Men ikke høyt som i høyt, det ligger da på 5-6. Men uten å ha spist noe siden åtte. Og pga tomme lager "spiser kroppen av seg selv" sier legen. Og på dagen er det jo nesten kontinuerlig mat, så da er jo sikkert blodsukkeret deretter. Skjønner ingenting. Og legen min skuffer med informasjon. Sier bare at jeg ikke trenger om å sette meg inn i det... pøh. Og det er ikke alle leger som tror lavkarbo er bra skal jeg si deg :/ Frustrert.

misstoril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 21:04   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: God peil på blodsukker?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kan denne LADAen kamufleres ved lavkarbo?? Jeg var nemlig hos en optiker her om dagen og han mente jeg burde bli sjekket for diabetes..

Nå har jeg ørten ganger sjekket blodsukkeret hos lege og alt funnet ok. MEN jeg har jo alltid spist lavkarbo når jeg har vært sjekket. Jeg vet det ikke er endringer i øyenbunnen min, men optikern mente at jeg burde sjekke blodukkeret som sagt fordi synet hadde endret seg.

Jeg vet ikke helt hvordan en type diabetes kan kamufleres med kostholdet, enten vil jo kostholdet endre kroppens sammensetning, eller ikke. Har du fullt utskreden LADA så slutter kroppen din til slutt å produsere insulin (altså har du en autoimmun lidelse, så det er ikke det samme som dia2), og når det skjer så vil blodsukkeret øke, naturlig nok. Men dette skjer over tid, og det ligger også i ordet: Latent Autoimmune Diebetes in Adults. Men det begynner som insulinresistens, som ved dia2. Det du må gjøre, i tilfelle, er å sjekke anti-gad.
Jeg er selv disponert for akkurat denne typen, men jeg vil mest sannsynlig ikke utvikle det, ettersom jeg kontrollerer insulinresistensen min med strikt kosthold og diamedisin, og sånn sett vet jeg jo at kostholdet for meg ikke er nok i seg selv, selv om det gjør en stor jobb i holde ting i sjakk.

Opprinnelig lagt inn av misstoril, her.

hei
nei, det har jeg ikke...

Kanskje verdt å høre om det er en idé? Som sagt skal dette kunne påvises ved anti-gad. Jeg vet ikke så mye mer enn det du skriver her, men det vanligste er å først utvikle insulinresistens. Men nå ble jeg litt usikker på hvorfor jeg i det hele tatt foreslo lada, ettersom du jo har hypoglykemi, hvilket jo normalt forårsakes av for store doser insulin. Beklager forvirringen ...! Jeg er litt trøtt, og blodsukker og insulin gikk av en eller annen merkelig grunn litt i kryss og tvers for meg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 21:34   #8
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: God peil på blodsukker?

Dette høres ikke ut som noen typisk diabetes, nei. Reaktiv hypoglykemi står det litt om her; http://blodsukker.wordpress.com/about/

Slik du beskriver symptomene dine høres det ut som om du bør lese litt her, så kan du se selv om du føler at det stemmer.

En lege som sier at du ikke trenger å sette deg inn i egen helsetilstand? Han høres farlig ut synes jeg, for det er nå en gang slik at pasienten er eksperten på sin egen sykdom (sorry om jeg tråkker noen på tærne).

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 21:43   #9
misstoril
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Østfold
Innlegg: 13
misstoril er på en erverdig vei

Sv: God peil på blodsukker?

HEi. Når jeg leste dette var det som om jeg skulle sagt alt selv... vel og merke da måltidene var slik:

kl. 8, 12, 16, 20 - Da kom fallene alt fra 45 min etter måltidene og inntil 1,5 time etter. Og enda glukose ble satt og målt samtidig var bs på 7, ila en time datt det til 2 :/

Men nå er det måltider kl 8,10, 12, 16, 18, 20 og da varer hvert måltid en time og måles 45 min etter avsluttet, altså 1,45 time etter påbegynt. Og omtrent hele dagen. Da er målingene alt fra 4,5 til 6, noen ganger litt høyere.

Hater å ikke få nok info når det er meg selv det gjelder.

misstoril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 21:58   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: God peil på blodsukker?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg vet ikke helt hvordan en type diabetes kan kamufleres med kostholdet, enten vil jo kostholdet endre kroppens sammensetning, eller ikke. Har du fullt utskreden LADA så slutter kroppen din til slutt å produsere insulin (altså har du en autoimmun lidelse, så det er ikke det samme som dia2), og når det skjer så vil blodsukkeret øke, naturlig nok. Men dette skjer over tid, og det ligger også i ordet: Latent Autoimmune Diebetes in Adults. Men det begynner som insulinresistens, som ved dia2. Det du må gjøre, i tilfelle, er å sjekke anti-gad.
Jeg er selv disponert for akkurat denne typen, men jeg vil mest sannsynlig ikke utvikle det, ettersom jeg kontrollerer insulinresistensen min med strikt kosthold og diamedisin, og sånn sett vet jeg jo at kostholdet for meg ikke er nok i seg selv, selv om det gjør en stor jobb i holde ting i sjakk.

Kanskje verdt å høre om det er en idé? Som sagt skal dette kunne påvises ved anti-gad. Jeg vet ikke så mye mer enn det du skriver her, men det vanligste er å først utvikle insulinresistens. Men nå ble jeg litt usikker på hvorfor jeg i det hele tatt foreslo lada, ettersom du jo har hypoglykemi, hvilket jo normalt forårsakes av for store doser insulin. Beklager forvirringen ...! Jeg er litt trøtt, og blodsukker og insulin gikk av en eller annen merkelig grunn litt i kryss og tvers for meg.

Jeg har flere ganger fått påvist forhøyete anaverdier (autoimmun sak), men de er reuvmatisk betinget. Skal til reuvmatolog om en måned.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 22:24   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: God peil på blodsukker?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har flere ganger fått påvist forhøyete anaverdier (autoimmun sak), men de er reuvmatisk betinget. Skal til reuvmatolog om en måned.

At en sykdom er autoimmun sier lite om hvilken sykdom det er, det er kun et begrep som definerer alle de sykdommer hvor en gitt organisme i kroppen anser sine egne stoffer som fremmede, og dermed produserer antistoffer mot dem. Så det behøver ikke å være beslektet. Men hvorfor ikke bare sjekke det ut først som sist?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 09:36   #12
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: God peil på blodsukker?

Det med at blodsukkeret blir høyere om natten blir beskrevet i boken "Løsningen på diabetes" av Dr. Bernstein. Slik han beskriver det er det et uforklarlig fenomen. Jeg har selv diabetes type en og må sette høyere dose insulin på kvelden enn om morgenen. Blodsukkeret er høyest 2 timer etter avsluttet måltid og skal etter 4-5 timer skal det ikke ha innvirkning på blodsukkeret lenger. Mennesker UTEN diabetes kan få de samme senskadene som en diabetiker dersom blodsukkeret er svingende, da for eksempel som du sier, ved øynene. Jeg er selv operert for grå stær i ung alder og har hatt forandringer i øyebunnen. Jeg stemmer for at du KREVER å få et eget måleapperat, og skal de være vanskelige, få noen til å kjøpe et til deg på sykehusets apotek. Be om å få snakke med diabetes-sykepleier og legg frem bekymringen din for hun eller han,de gir ofte ut gratis apperat. Jeg har selv bekjente som sliter med lavt blodsukker og har sett "følinger" hos disse og målt blodsukker til 2,8 fastende. Vet hvordan ubehaget er selv, så unner ingen det. Har de hatt noen form for spesialister til å se på deg?!

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 10:01   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: God peil på blodsukker?

Jeg setter også dobbelt så mye insulin om kvelden som om morgenen. Årsaken er at kroppen selv produserer glukose om natten blant annet. Er ikke et ukjent fenomen akkurat!

Ellers syns jeg man skal være litt forsiktig med å råde folk når man ikke vet hele bakgrunnshistorien!
Det er ofte en grunn til at noen ikke bør ha egent målutstyr!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 10:45   #14
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: God peil på blodsukker?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg setter også dobbelt så mye insulin om kvelden som om morgenen. Årsaken er at kroppen selv produserer glukose om natten blant annet. Er ikke et ukjent fenomen akkurat!

Ellers syns jeg man skal være litt forsiktig med å råde folk når man ikke vet hele bakgrunnshistorien!
Det er ofte en grunn til at noen ikke bør ha egent målutstyr!

Ja, jeg kan si meg enig der, men egen erfaring tilsier at man må kreve litt for at ting skal skje.. Man er tross alt den som kjenner kroppen sin best, når alt kommer til alt.. Jeg sier ikke at noen skal følge rådene mine heller, jeg bare svarer på innlegget slik jeg ser det.

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen DYRLEGER her, eller noen som har god peil på katter? Lindabtn Generell diskusjon 7 05-01-09 22:52
Ketolysere som har litt peil se hit Lisekir Ketolysekuren 0 31-03-08 06:38
Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ? Aadna Spørsmål og svar 7 28-08-06 16:31
Noen som har peil på stell av aloe-vera-planter? mofe Generell diskusjon 20 25-01-05 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no