Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbosnop og bakst

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-04-12, 14:02   #1
psychgeek
Medlem
 
psychgeek sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 73
psychgeek er på en erverdig vei

Lavkarbosnop og bakst

Jeg kjenner jeg sliter med å spise så mye kjøtt og fet mat, at bakst og "søtsaker" (bakt med sukrin, agavesirup, osv) er en velsignelse.
Men hvor forsiktig bør jeg være med disse tingene? Bør jeg holde søtsakene til lørdager eller kan jeg unne meg det oftere?
Så langt har det blitt mektig mye mandelmel, sesamfrø, linfrø, solsikkefrø osv i løpet av en uke pga all baksten.

__________________


Startvekt: 67,2
Idealvekt: 60
psychgeek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo så godt jeg kan:-) Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 14:50   #2
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Tror det er veldig individuelt..
Jeg stagnerer hvis det blir for mye, sånn over en gang eller to for uka. Men spiser nannas knekkebrød 1-2stykk, frokost og lunch, uten at det har noe å si...

Standardsvaret "Her må du nok prøve deg fram" er nok det rette her også

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 16:07   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Hvorfor ikke erstatte noe bakst med salat i stedet? Jeg har f.eks i dag spist en diger salat av 3 slags salat, løk, paprika, agurk, kapers, tomat, soltørket tomat, sukkererter, mais, litt druer, en neve gresskarkjerner og en boks tunfisk. Som dressing tok jeg aioli som jeg hadde en dært i et hjørne av og økte på/reduserte etter lyst. Kokt egg er også snaskens i en slik salat.

Hvor fett det er avhenger av dressingmengde. Du kan bruke en vinagrett eller majones...
Dette er ikke et måltid som kjennes tungt ut. Gjør det samme med kylling - filet eller med skinn...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 16:15   #4
psychgeek
Medlem
 
psychgeek sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 73
psychgeek er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hvorfor ikke erstatte noe bakst med salat i stedet? Jeg har f.eks i dag spist en diger salat av 3 slags salat, løk, paprika, agurk, kapers, tomat, soltørket tomat, sukkererter, mais, litt druer, en neve gresskarkjerner og en boks tunfisk. Som dressing tok jeg aioli som jeg hadde en dært i et hjørne av og økte på/reduserte etter lyst. Kokt egg er også snaskens i en slik salat.

Hvor fett det er avhenger av dressingmengde. Du kan bruke en vinagrett eller majones...
Dette er ikke et måltid som kjennes tungt ut. Gjør det samme med kylling - filet eller med skinn...

Jeg har IBS og tåler derfor ikke så godt salat og kan ikke spise for mye av det.

__________________


Startvekt: 67,2
Idealvekt: 60
psychgeek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo så godt jeg kan:-) Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 19:26   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Opprinnelig lagt inn av psychgeek, her.

Jeg har IBS og tåler derfor ikke så godt salat og kan ikke spise for mye av det.

Det begrenser saken. Hva med grønnsaker som er kokte da? Det jeg tenker på er at mye av den maten du spiser havner i "partystopper"-kategorien for mange (men ikke for alle).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:28   #6
psychgeek
Medlem
 
psychgeek sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 73
psychgeek er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det begrenser saken. Hva med grønnsaker som er kokte da? Det jeg tenker på er at mye av den maten du spiser havner i "partystopper"-kategorien for mange (men ikke for alle).

Kokte grønnsaker er helt klart bedre: bryter jo ned mye av de tungt fordøyelige fibrene men kjedelig med bare grønnsaker, da:-/ men kjenner jeg dere rett, har dere fristne vrier på det òg. Helt utrolig så oppfinnsomme folk her inne er

__________________


Startvekt: 67,2
Idealvekt: 60
psychgeek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo så godt jeg kan:-) Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:44   #7
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Opprinnelig lagt inn av psychgeek, her.

Jeg har IBS og tåler derfor ikke så godt salat og kan ikke spise for mye av det.

Kan du forklare en teit mann hva IBS er for noe?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:51   #8
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Kan du forklare en teit mann hva IBS er for noe?

Google er tingen men ingen er vel teit vel
http://www.apotek1.no/mage-tarm/irritabel-tarm-syndrom

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:55   #9
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Takker Mariann S. Hvorfor bruke Google, når du svarer like raskt

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:57   #10
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Takker Mariann S. Hvorfor bruke Google, når du svarer like raskt

Eg brukte google, for eg var like teit som du

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 10:02   #11
psychgeek
Medlem
 
psychgeek sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 73
psychgeek er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Dere er egentlig ikke teite noen av dere: IBS er merkelappen leger setter på magelidelser de ikke finner ut av. Det er legenes måte å si "hakke peiling". De har ikke gitt noe annet råd enn "prøv å holde deg unna det du føler du ikke tåler", og listen ble lengre og lengre. - Helt til jeg oppsøkte en ernæringsfysiolog. Utrolig flink dame! Hun fikk meg til å eliminere korn fra kostholdet og være forsiktig med rå grønnsaker, og jeg er et nytt menneske!

__________________


Startvekt: 67,2
Idealvekt: 60
psychgeek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo så godt jeg kan:-) Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 13:10   #12
Bella1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Bergen
Alder: 36
Innlegg: 7
Bella1 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbosnop og bakst

eg spiser bakst litt for ofte tror eg. merker det holder meg mett lengre en middagen. Men er nødt til å bli strengere med meg selv. Er viktigere å få i seg karbo gjennom grønnsaker en bakst

Bella1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 18:35   #13
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Jeg spiser lavkarbobakst Som feks. lavkarbobrød, mye bedre enn vanlig brød Nå skal jeg prøve meg på vafler på lavkarbovis, fant oppskriften her inne: http://lchf-bloggen.blogspot.no/2012...bo-vafler.html Mye inspirasjon å hente her

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 19:15   #14
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Jeg har hatt ibs i en årekke, har måttet bruke mageregulerende midler som fiberhusk og annet jeg har kjøpt på apoteker. Vært gjennom 3 typer kosthold på disse årene-"vanlig"/høykarbo, Ingers rugbrøddiett/kosthold/lavkalori og lavkarbo.Jeg har ikke brukt noe "medisin" daglig nå på en stund, for første gang på alle disse årene. Nå lever jeg liberalt i forhold til ketolyse, som magen ikke fungerer på- for meg. Magen fungerer stort sett optimalt nå, så lenge jeg spiser mye kokte grønnsaker, noen biter sukkerfri sjokolade eller lavkarbobrød-spesielt brødet ser ut til å være bra for helsen min, men vektnedgangen er det verre med om jeg spiser mye slikt. Dette fungerer for meg, spørr meg ikke hvorfor?! Salat går helt fint, spiser det nesten hver dag.En og annen meget sjelden dag med forstoppelse nå, men da har jeg fiberhusk i bakhånd.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:45   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbosnop og bakst

Noe av baksten er svært kaloririk, den er lurt å spise lite av, mener jeg. Og om du vil spise hver dag eller kun i helgen har med mengde å gjøre, tenker jeg. Jeg tenker sånn at enten spiser man lørdagsgodt eller så fordeler man mengden til litt hver dag. Agave og annet søtning med energi ville jeg unngått helt, bare brukt sukrin og stevia istedet. Brukt proteinpulver, ikke bare kaloririkt nøttemel i bakst og hjemmelaget snop. Det beste er å avvenne seg å måtte ha sånt. Finne søtsmaken i mat. Erstatte sjokolade med ost. Salte for å bringe frem smaken i maten.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
bakst, snop


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbosnop i ukene? Zenitra Lavkarbo generelt 4 26-09-11 15:12
Lavkarbosnop? snuppelure74 Spørsmål og svar 25 18-06-11 19:22
Bakst-favoritter? Fofa Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 24-10-10 01:17
Omregning av bakst Pruttilutt Ketolysekuren 6 02-08-10 11:56
Bakst uten egg? Babalotta Ketolysekuren 5 23-08-07 22:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no