Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Kutter melk og gluten i angst for allergi

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-09, 08:29   #1
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Kutter melk og gluten i angst for allergi

http://www.aftenposten.no/helse/article3323202.ece

Enda en "ernæringsekspert" som kjemper med nebb og klør for at melk og brød skal være en del av kostholdet til barn (og voksne).

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 10:29   #2
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Jeg tolket det mer som et spark mot hysteriske foreldre som selvdiagnoserer ungene sine. Ja, det finnes barn med laktoseintoleranse eller glutenallergi, men det må jo undersøkes nøye før man utsetter barnet for "stakkars deg, vennen, du kan ikke spise sånt, du"-stempelet.

Selv om jeg nå lever på et lavkarbokosthold, betyr det ikke at jeg en gang i fremtiden vil være helt streng på at eventuelle barn skal leve på lavkarbo også. Jeg tror ingen er tjent med å være helt "nazi", verken den ene veien eller den andre.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 10:38   #3
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Jeg er enig med deg, men jeg er samtidig i mot å glorifisere det å spise gluten og drikke melk som det eneste riktige. Selv om mange av oss tåler melk og gluten, så behøver ikke det bety at vi har godt av det.

Jeg tror heller ikke at barn har vondt av at foreldrene prøver litt på egenhånd, så lenge de innhenter god informasjon, og ikke hopper på artikler fra KK og lignende.

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 11:05   #4
martina
Medlem
 
martina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 113
martina er på en erverdig vei

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av Rottis, her.

Jeg er enig med deg, men jeg er samtidig i mot å glorifisere det å spise gluten og drikke melk som det eneste riktige. Selv om mange av oss tåler melk og gluten, så behøver ikke det bety at vi har godt av det.

Jeg tror heller ikke at barn har vondt av at foreldrene prøver litt på egenhånd, så lenge de innhenter god informasjon, og ikke hopper på artikler fra KK og lignende.

Litt enig emd deg jeg også, men jeg er samtidig en smule oppgitt over leger som hevder at melk er SÅ sunt og at laktoseintoleranse er innbilning.

Har en sønn på 11 år som gjennom hele oppveksten har vært plaget av magesmerter som kommer og går. Jeg har fra 5 mnds alder mistenkt laktoseintoleranse pga hans genetiske opphav (adoptert). I sommer fikk vi utført en gentest som påviste genetisk laktoseintoelranse og fikk bekreftet det jeg hele tiden har trodd.

Da vi komt ilbake til fasltegen for kontoll avfeier han prøveresultatene og påstår at så store barn som 11- åringer ikke kan være laktoseintolerante.

Mannen min og jeg krangler en del om dette, jeg er i mot at junior skal drikke melk, mens mannen hører på legen og sier at selvfølgelig skal gutten drikke melk.

Heldigvis er junior så fornuftig at han velger å avstå fra melk selv fordi han merker ubehag ved inntak

__________________




Martina
martina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo i retninng Fedon Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 11:21   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Dere skulle hatt mine barns lege!
Han fortalte meg da sønnen var 13 måneder at kumelk er for kalver og ikke menneskebarn!

Jeg mener det er en uting når foreldre begynner å kutte ut og eksprimeneter med mat til ungene på egen hånd. De fleste har ikke peiling på hva de skal gi i stede for at ungene skal få tilstrekkelig vitaminer, mineraler etc.
Man kan ikke sammenligne voksen og barns ernæringsmessige behov sånn uten videre!

Ikke syns jeg det er riktig å snakke om at barn i andre kulturer lever fint uten visse ting heller. Barnedødeligheten i Norge er blant de laveste i verden.
I andre deler av verden medvirker feil-/underernæring til halvparten av dødsfall for barn under 5 år!
(Kilde)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 11:33   #6
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Martina: da er det kanskje en god ide å bytte fastlege. Det er flere eksempler på at fastleger ikke vet alt...

Jeg tåler selv dårlig laktose, og jeg er voksen. Ergo: legen din tar feil

Rottis: problemet er vel at mange av foreldrene baserer seg på KK osv... Barn kan like gjerne få kalsium fra ost og yoghurt, så jeg sier ikke at de MÅ ha melk.

Jeg tror vel egentlig vi er enige.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 19:48   #7
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Er enig i at hvis en kutter ut gluten og melkeproteiner til barna så bør det gjøres i samråd med lege el.
Men det er et lite paradoks oppi det hele, og det er at det gjerne ikke slår ut på blodprøver om en har en intoleranse. Av den grunn er den beste måten å komme til bunns i sakene å prøve ut kostholdsendringer.
Kjenner flere som har måttet kjempe en hard kamp mot helsevesenet for å få "godkjent" diagnosen melkeintoleranse hos sine barn.

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 19:53   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av bondetuppa, her.

Er enig i at hvis en kutter ut gluten og melkeproteiner til barna så bør det gjøres i samråd med lege el.
Men det er et lite paradoks oppi det hele, og det er at det gjerne ikke slår ut på blodprøver om en har en intoleranse. Av den grunn er den beste måten å komme til bunns i sakene å prøve ut kostholdsendringer.
Kjenner flere som har måttet kjempe en hard kamp mot helsevesenet for å få "godkjent" diagnosen melkeintoleranse hos sine barn.

Vi må ha vært utrolige heldige med vår barne-/astma-allergilege!
Har aldri vært noe problem å få han til å undersøke noe, han har fulgt opp hele familien i 15 år.
Han har tatt prøver på eget initiativ og gjort alt for at ungene (og gubben) skulle ha det best mulig på alle måter!
Bortsett fra at han er en litt sær og rar fyr, har jeg aldri hatt noen grunn til å klage på han!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 23:29   #9
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

ang melk , mitt barn er 11 år og har aldri drukket "noe særlig" melk, skjer aldri at hun drikker glass med melk foreks,
vi spiser variert kost ellers, og noe melk blir det i matlaging, og hun spiser ost foreks, og litt yogurth,
helt ening med innlegg her, melk er ikke menneske mat :-)
Jeg mener man får nok av de næringsstoffer i annen mat

blir litt opprørt over den melke reklamen de har nå på tv

anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 01:09   #10
martina
Medlem
 
martina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 113
martina er på en erverdig vei

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av annerii, her.

ang melk , mitt barn er 11 år og har aldri drukket "noe særlig" melk, skjer aldri at hun drikker glass med melk foreks,
vi spiser variert kost ellers, og noe melk blir det i matlaging, og hun spiser ost foreks, og litt yogurth,
helt ening med innlegg her, melk er ikke menneske mat :-)
Jeg mener man får nok av de næringsstoffer i annen mat

blir litt opprørt over den melke reklamen de har nå på tv

anne

Helt enig angående melkereklamen, får fullstendig fnatt av den

__________________




Martina
martina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo i retninng Fedon Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:55   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

enig. melkereklamen er tøv!

de sier vi skal drikke melk for kalsium, (det er jo 10x mere i bare ost) og utrolig mye i f.eks spinat.. grønne grønnsaker..!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 00:06   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

de sier vi skal drikke melk for kalsium, (det er jo 10x mere i bare ost) og utrolig mye i f.eks spinat.. grønne grønnsaker..!

Men på den andre sida, med tanke på hvor mange unger som vokser opp på saft, juice og cola er det kanskje ikke så dumt å minne de på at det finnes sunnere alternativer....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 07:44   #13
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men på den andre sida, med tanke på hvor mange unger som vokser opp på saft, juice og cola er det kanskje ikke så dumt å minne de på at det finnes sunnere alternativer....


--------
men er litt skuffet over laktosefri melk, det er jo laktose i den det finnes en som heter laktoseredusert, og det skulle nå de begge hete

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 08:47   #14
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.


--------
men er litt skuffet over laktosefri melk, det er jo laktose i den det finnes en som heter laktoseredusert, og det skulle nå de begge hete

Tipper de kaller denn "Laktosefri" fordi det er under en viss mengde laktose i den. Akkurat som med 0 kh.

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 20:56   #15
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi

Opprinnelig lagt inn av bondetuppa, her.

Er enig i at hvis en kutter ut gluten og melkeproteiner til barna så bør det gjøres i samråd med lege el.
Men det er et lite paradoks oppi det hele, og det er at det gjerne ikke slår ut på blodprøver om en har en intoleranse. Av den grunn er den beste måten å komme til bunns i sakene å prøve ut kostholdsendringer.
Kjenner flere som har måttet kjempe en hard kamp mot helsevesenet for å få "godkjent" diagnosen melkeintoleranse hos sine barn.

Dette er jeg bare ikke enig i!
her sier du/dere mot dere selv. at man ikke skal kutte ut melk og gluten uten samråd med lege. samtidig sier dere at de fleste leger faktisk ANBEFALER melk og brød-mat. tester slår ofte ikke ut, og mange får beskjed om evn plager IKKE kan skyldes melk/gluten. min psykolog sier at det ikke går an å få psykiske utslag på melk/gluten. du må ha VONDT I MAGEN, da er det kanskje noe med kosten. Noe som er helt feil.
Jeg anbefaler foreldre om å kutte ut melk og gluten UTEN samråd med lege(hvis de ikke støttet deg på det). Mange leger bare forvirrer og kan til og med si det er "farlig".
Det blir som med lavkarbo også. Du bør ha litt peil på det også. Ikke særlig bra å bare leve feks på rene protein-mat(kutte ut både karbo og fett). lavkarbo kan også være usunt!
Jeg har selv en datter som er født med atopisk eksem(hun var sterkt plaget), utmattelse, søvnproblemer. hun var 2 år den gangen(er 5 nå).Jeg valgte på egenhånd å kutte ut melk og gluten(legen og familien var imot det). og en periode kuttet jeg ut korn(også glutenfri).
melk ble erstattet med vann. korn erstattet med fett og grønnsaker.
hun er idag helt frisk fra sine plager, sover bedre og mer energi(ikke så trett og sliten/grinete). hun var også kronisk forkjølet. hun har ikke vært forkjølet eller hatt verken feber eller omganssyke på 1,5 år!! (hun går i barnehage).
Så det er slett ingen uting å sette barn på diett. faktisk bør flere gjøre det og tørre gå imot det store flertallet. Du bør vite at grønnsaker er sunnest og at barn trenger godt med naturlig fett(også mettet) og at ren og naturlig mat er best. Det holder veldig lenge egentlig

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppskrifter uten sukker, melk og gluten Summer Oppskrifter 2 04-11-09 08:49
Går opp i vekt, jeg kutter ned på vanndrikkingen! Lollypop! Ketolysekuren 48 30-09-07 22:00
Q-melk VS Tine melk Aadi Generell ernæringsdebatt 12 14-04-06 17:08
diabetes når man kutter ut sukker? Ray87 Lavkarbo generelt 13 12-01-05 23:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no