Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Må jeg spise fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-16, 20:47   #1
anonym6199871
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2016
Innlegg: 1
anonym6199871 er på en erverdig vei

Må jeg spise fett?

Heisann

På grunn av prolaps som gjorde at jeg ble sengeliggende i ett år har jeg gått opp 6 kg. Jeg er 20 år og ca 1.50 høy og veier nå 52 kg. Jeg er ikke overvektig på noen måte, men det er klart disse 6 kg plager meg og jeg ønsker å komme tilbake til 46kg.

Jeg er ikke så glad i karbohydrater, men elsker proteiner. I tillegg var jeg veldig aktiv før skaden min, og nå må jeg være mer forsiktig da jeg drev med vekter. Tenker derfor lavkarbo kanskje hadde vært noe for meg. MEN jeg er ikke glad i fett! I tillegg tenker jeg litt på kolesterolet. Har lest flere steder at man på lavkarbo må spise mer proteiner og fett. Vil jeg ikke merke vektnedgang om jeg spiser mager ost, lettrømme o.l.?

anonym6199871 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Rode Svar med sitat
Gammel 14-02-16, 21:01   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg spise fett?

Hvorfor er du ikke glad i fett? Kolesterolet er frikjent.

Du trenger å spise noe fett. Jeg klarer begrenset med flytende/smeltet fett, men oljer sammen med grønnsaker eller kaldt smør er godt.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 15-02-16 kl 10:04.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-02-16, 07:52   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg spise fett?

Hva tenker du at kroppen din skal leve på da? Den kan ikke leve kun på proteiner. Du trenger ikke drikke fettkaffe og smeltet smør, men spis naturlig fett som avokado, fet fisk, fett kjøtt (kjøttdeig fremfor karbonadedeig), frø og seterrømme f.eks.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 10:08   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg spise fett?

Hvis du ikke er så glad i fett, kan kanskje en slags middelhavsdiett, som f.eks. Fedon passe for deg?! Ellers er fett svært viktig. Mange vitaminer er fettoppløselige, huden som er vårt største organ er helt avhengig av fett, ikke minst, som det nevnes over her, kutter du ned på karbohydrater, bør du øke tilsvarende med fett. Dette handler rett og slett om at du trenger en energikilde. Protein er langt mindre egnet enn karbohydrater og fett i så måte, og det er en trøblete kilde for kroppen å omsette. Men det finnes jo flere fettkilder som ikke er så åpenbare. F.eks. egg, fet fisk (laks, makrell, sild, ørret), avokado, nøtter, gresk/tyrkisk yoghurt, diverse gode oljer etc. Og så må man heller ikke legge om kostholdet sitt over natta, men heller bytte ut en matvare her, og en matvare der.

Joda, du kan sikkert oppleve vektnedgang om du kutter både på fett og karbohydrater, men det er ikke noe mange kan leve på over tid.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, lavkarbo, skade


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man spise for mye fett? bobbla Ketolysekuren 7 23-02-11 22:58
Kan man spise for mye fett? Millsi Generell ernæringsdebatt 9 06-02-11 00:50
Kan man spise for mye fett? timich Lavkarbo generelt 25 21-02-10 15:20
Kan man spise for mye fett? KrissiFontaine Spørsmål og svar 3 07-10-07 14:32
Må man spise mye fett? Lollypop! Ketolysekuren 5 28-08-07 18:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no