Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Vg-nett i dag

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-11, 16:51   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Vg-nett i dag

Åh herlighet, vil man ha en god latter, anbefales dagens vg-nett.

Den såkalte eksperten sier bla :

Sitat:

det er en myte (feil) at fett kan gjøre deg slankere. Tvertimot vil høyt inntak av fett kunne øke fettmengden i kroppen. Det er også en myte at fett gir større metthetsfølelse, men litt høyere proteininntak som mange på lavkarbo har, kan øke metthetsfølelsen. Det er vanskelig å forklare hvorfor lavkarbodietter gir vektreduksjon, og det kan ha mange forklaringer. Uansett viser forskning at folk på lavkarbo spiser ca 500 kilokalorier mindre per dag enn før dietten, og dette i seg selv kan forklare det meste av vektreduksjonen. Hvorfor de spiser mindre vet vi ikke sikkert.

Ler så jeg griner! At JEG - lillemusMEI - har MER kunnskap om kroppens metabolisme og siste studier på kosthold enn denne mannen som LEVER av å hjelpe overvektige er faktisk - ja FAKTISK langt over min forstand!

Om temaet er i en annen tråd - flytt meg - jeg fant ingen andre i farta

Ler fortsatt "insert gapskratt-smiley her"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 16:54   #2
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vg-nett i dag

Enig med deg, håpløst.

Jeg orket ikke lese hele nettdiskusjonen, men fikk med meg det vesentligste.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 16:58   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Jeg synes liksom ikke han har virka sååååå på trynet før?? Hva har skjedd?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 16:59   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Han er ansatt av vektklubben Enig forøvrig, synes minnes han hadde et mer åpent sinn i forhold til kosthold... Han har kanskje fått refs på bakrommet av Drevon...

Ler enda jeg.... synes egentlig det er ganske så tragisk...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 16:59   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

La oss nå ikke glemme at VG lever av å selge sine egne diettsider da.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 17:07   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Han har vel fått lønnsøkning for å bli litt mer lavkarbofiendtlig vel.. Vanligvis synes jeg det er helt greit med lavkarbokritikere, men da bør de i det minste ikke JUGE. Han vet da bedre enn dette.. Har sett det før

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 17:11   #7
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Vg-nett i dag

Men se på bildet av mannen da! Stakkars!

Han ser jo ikke riktig frisk ut vel? Litt sånn skrapetynn og intens... som folk med spisevegring...

Og det sier jeg som kan føde når som helst og endelig har fått litt vann ikroppen i tillegg til de fattige ti kiloene jeg har gått opp

Underhudsfett i ansiktet er undervurdert som forskjønnende middel!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 17:21   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Han har vel fått lønnsøkning for å bli litt mer lavkarbofiendtlig vel.. Vanligvis synes jeg det er helt greit med lavkarbokritikere, men da bør de i det minste ikke JUGE. Han vet da bedre enn dette.. Har sett det før

HELT enig! Det blir bare pinlig og lese...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 18:53   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Det er jo samme mann som satt på tv sammen med Annika Dahlquist og sa at: Det er ikke så farlig med disse slankekurene. Vi har jo fedmekirurgi!

Han kan jo ikke skryte av lavkarbo, han, da vil jo hele Senter for sykelig overvekt være overflødig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:24   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

I kommentarene på den her er det en som har plukket opp det samme som oss Nerthus. Han har tidligere uttalt seg langt mer positivt, hva lavkarbo angår. Merkelige greier.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:54   #11
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Vg-nett i dag

Men er ikke dette ren kunnskap og fakta da? Det er vel ikke slik at man kan velge vekk deler av kroppens mekanismer og velge å ikke tro på dem?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:58   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er jo samme mann som satt på tv sammen med Annika Dahlquist og sa at: Det er ikke så farlig med disse slankekurene. Vi har jo fedmekirurgi!

Han kan jo ikke skryte av lavkarbo, han, da vil jo hele Senter for sykelig overvekt være overflødig!

Oh, shit! Shitty man-head!

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 22:25   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Sitat:

Hvorfor de spiser mindre vet vi ikke sikkert.

Egentlig litt morsomt

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 22:43   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Egentlig litt morsomt

Det blir morsomt fordi det er så usannsynlig at en mann som jobber med overvekt ikke vet hvordan et kosthold med lite kh fungerer på kroppen... Pinlig, han kommer nok til å huske dette som en av de mindre gode dagene på jobb

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 23:10   #15
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Ehm, er han helt tett? Først påstår han at fett ikke metter bedre, og så påstår han at folk som spiser lavkarbo inntar færre kalorier, og han skjønner ikke hvorfor. To og to er fire...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 23:11   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Han vet det nok.. Jeg heller mot at han har fått litt mer penger i pengekassa for å høres teit ut.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 01:55   #17
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Åh herlighet, vil man ha en god latter, anbefales dagens vg-nett.

Den såkalte eksperten sier bla :

Ler så jeg griner! At JEG - lillemusMEI - har MER kunnskap om kroppens metabolisme og siste studier på kosthold enn denne mannen som LEVER av å hjelpe overvektige er faktisk - ja FAKTISK langt over min forstand!

Om temaet er i en annen tråd - flytt meg - jeg fant ingen andre i farta

Ler fortsatt "insert gapskratt-smiley her"

Jeg syns jo ikke det han skriver er feil. hvis vi hadde gjort som de som sykler tour de france og tvunget i oss mat så ville vi gått opp i vekt. Som Devon så sier han jo ikke noe annet enn at hvis du spiste like mange kcal med lavkarbodietten som før så ville du hatt nogenlunde lik vektoppgang/nedgang uansett diett og gjør store poenger med dette.

Videre så skriver jo han at de som begynner på dietten spiser 500kcal mindre per dag som vil tilsvare 0,5kg/uka nedgang. Det store poenget er jo at denne reduksjonen er ufrivillig eller uten tvang, mens man under en GR-diett måtte gjort dette bevisst.

Med insulininjeksjoner ville vi muligens mistet fordelen med lavkarbo og spist mer.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 09:35   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Jeg syns jo ikke det han skriver er feil. hvis vi hadde gjort som de som sykler tour de france og tvunget i oss mat så ville vi gått opp i vekt. Som Devon så sier han jo ikke noe annet enn at hvis du spiste like mange kcal med lavkarbodietten som før så ville du hatt nogenlunde lik vektoppgang/nedgang uansett diett og gjør store poenger med dette.

Videre så skriver jo han at de som begynner på dietten spiser 500kcal mindre per dag som vil tilsvare 0,5kg/uka nedgang. Det store poenget er jo at denne reduksjonen er ufrivillig eller uten tvang, mens man under en GR-diett måtte gjort dette bevisst.

Med insulininjeksjoner ville vi muligens mistet fordelen med lavkarbo og spist mer.

Nå har du fryktelig mye godvilje. Ut fra hva jeg leser av det Nerthus har sitert så viser det i beste fall at han ikke akkurat har inngående kunnskaper i kroppens metabolisme i forhold til lavkarboprinsippet, altså hva som skjer hormonelt. Og å skylde på proteinet? Jevnt de fleste som spiser lavkarbo spiser om noe, marginalt mer protein enn om de skulle fulgt statens kostholdsråd f.eks. Det blir liksom for meg som om han står midt i et bibiliotek og lurer på hvor alle bøkene er. Det er for tynt om du skal være kostholdsekspert.
Men, ja, som de andre her sier, og som nok er den største sannheten er at han jo jobber for VGs vektklubb. Og han har fortsatt en del å gå på i forhold til Drevons nærmest militante motstand til lavkarbo.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 16:48   #19
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Vg-nett i dag

Hvis du ser bort ifra kroppens hormonelle sider og ser på den som en maskin som trenger brensel så er det absolutte faktum at vekt er en funksjon av inntak og forbruk. Målinger over tid beviser dette.

At man ved stabilt, lavt blodsukker får mere metthetsfølelse og dermed er i stand til å redusere inntak uten at det gjør vondt er viktig, men det er hvorfor det muligens er enklere å gå ned med lavkarbo, men ikke hvorfor man går ned.

Jeg har et spørsmål til dere. Hvis jeg led av undervekt så ville jeg hatt behov for å spise mer. Det naturlige løsningen slik jeg ser det er å dra inn sukker i kosten for å skape sult så fort det lar seg gjøre når insulinet har gjort sitt. Er dere enige?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 17:37   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Hvis du ser bort ifra kroppens hormonelle sider og ser på den som en maskin som trenger brensel så er det absolutte faktum at vekt er en funksjon av inntak og forbruk. Målinger over tid beviser dette.

Hvorfor er det ønskelig og se vekk fra kroppens hormonelle side når det er fysisk umulig - og ikke vil gi noe hjelp i en vektnedgangssituasjonen?

Jeg har faktisk over lang tid (pre-lavkarbo) spist veldig lite kalorier. Jeg har ligget på 900-1000 pr dag, med en del aktivitet. Min basalforbrenning er utregnet til å være 2300 kalorier - UTEN aktivitet.
Jeg gikk ikke ned et gram. Dermed - ved og ha ET unntak fra påstanden "spiser du mindre enn du forbruker - går du ned i vekt" anser jeg den som motbevist. Ta med at flere her inne har opplevd det samme.

Sitat:

At man ved stabilt, lavt blodsukker får mere metthetsfølelse og dermed er i stand til å redusere inntak uten at det gjør vondt er viktig, men det er hvorfor det muligens er enklere å gå ned med lavkarbo, men ikke hvorfor man går ned.

Vet du ikke hvorfor man går ned på lavkarbo? Ta med antakelsen om at man spiser mindre - samtidig vil insulin være fraværende (fettlagringshormon) og glukagon tilstede (fettfrigjøringshormon) synes jeg ikke det er så vanskelig og forstå? Dermed er det mange karbosensitive mennesker som opplever og gå ned på akkurat like mange kalorier på lavkarbo som på lavkalori - selv om man på lavkalori ikke gikk ned et gram...

Sitat:

Jeg har et spørsmål til dere. Hvis jeg led av undervekt så ville jeg hatt behov for å spise mer. Det naturlige løsningen slik jeg ser det er å dra inn sukker i kosten for å skape sult så fort det lar seg gjøre når insulinet har gjort sitt. Er dere enige?

Ja og nei. Mange undervektige spiser faktisk mye mat, men de spiser karborik mat og lite fett. I boka "Bedre uten brød" ble en langtids undervektig mann "frisk" ved og spise lavkarbomat - og årsaken var denne:

"Svært tynne mennesker som spiser mye kh, har som regel svært liten muskelmasse og veldig spinkel beinbygning. Disse menneskene har en evne til å forbrenne overflødig energi fra det høye kh-inntaket istedet for å lagre det som fettvev, slik det skjer for den fete/overvektige kroppstypens vedkommende.
Overfladisk sett kan denne evnen til å forbrenne energi virke positiv, og svært tynne mennesker har ofte en fordelaktig energiprofil. Det gjelder imidlertid bare hvis man har jevn tilgang på karbohydrater. Tynne mennesker som baserer seg på kh, kan aldri tenke på å utsette et måltid. Stoffskiftet deres skiller seg antakelig ikke så mye fra det til de overvektige kh-spiserne. Tynne personer vil ofte oppleve episoder med lavt blodsukker fordi de fortsatt sliter med det grunnleggende problemet knyttet til inntak av for mye kh, nemlig insulinresistens og hyperinsulinisme.
Det finnes ikke noe fettstoffskifte som kan sørge for energibalanse hos tynne kh-spisere. Dermed blir kh deres eneste energikilde. Som hos overvektige som spiser mye kh, blir fettstoffskiftet begrenset. Fordi fett utgjør de største energireservene hos mennesket, må tynne kh-spisere spise hele tiden for å dekke kroppens energibehov.

Et opplegg med lite kh forsterker de anabolske (oppbyggende) prosessene som bidra til økt kroppsmasse i form av bentetthet, muskler og bindevev. Men undervektige personer er ofte nødt til å holde seg nøye til kostholdet over en lengre periode. Det tar noe tid før de opplever de positive effektene, som å gå opp i vekt. "

sitat hentet fra side 159-160 i Bedre uten brød av Lutz.

Undervektige vil gjerne gå litt ned i vekt i starten også, fordi det tar tid før produksjonen av veksthormon normaliseres, og man får i seg de næringsstoffene som er nødvendige for å bygge vev (fett og protein).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 17:40   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.


Med insulininjeksjoner ville vi muligens mistet fordelen med lavkarbo og spist mer.

Hvor kom insulininjeksjoner inn i diskusjonen?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:39   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg-nett i dag

Hvordan har det har seg at noen ikke lagrer overskuddsenergi til fett mens andre gjør det?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:47   #23
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Vg-nett i dag

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvordan har det har seg at noen ikke lagrer overskuddsenergi til fett mens andre gjør det?

Jeg har lest at de som blir overvektige får insulinresistente muskelceller slik at mer energi går til fettcellene enn til musklene. Og så har jeg lest at de 20% av de som har diabetes er slanke og de blir insulinresistente i både fettceller og muskelceller samtidig. Så da må det vel gå an å være insulinresistent i fettceller men ikke i muskelceller?

Altså:
Overvektige har insulinresistens i muskelceller.
Normalvektige som får diabetes er insulinresistente i både muskelceller og fettceller.
Undervektige har insulinresistente fettceller?

Dette er bare tanker. Jeg har ikke funnet noen informasjon om det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 20:12   #24
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg-nett i dag

Supert at du vet noe slikt og kan tenke deg frm til dette. Og da er dette genetisk også, noe barn arver fra foreldre, ikke sant? For noen barn blir fort tykke, ikke bare pga kostholdet de har, ikke sant? Og siden vi vet dette kan man gjøre det som skal til for å øke muskelcellenes mottakelighet, ikke sant? Trening er en ting man kan gjøre. Hvilken type og hva ellers man kan gjøre er jeg usikker på.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 20:14   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg-nett i dag

Krom bedrer insulinets virkning

Krom gjør det enklere for insulinet å få blodsukkeret inn i muskelcellene. Krom bedrer dermed insulinvirkningen og fører til mindre insulinresistens. Krom er viktig for normal omsetning av kolesterol, fettstoffer og blodsukker. Krom kalles derfor insulinets "partner".
De fleste voksne vil trenge 200-300 mikrogram krom daglig. Svært overvektige, eller diabetikere, kan trenge opptil 400 mikrogram.

Kromtilskudd bør inntas bare sammen med vann. Hentet fra fedons sider.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarboprodukter på nett nasse Spørsmål og svar 5 12-10-10 14:31
Dum og lat av fettrik mat (VG nett i dag) LenaBeatrice Fysisk og mental helse 3 16-08-09 20:50
Treningsstudio på nett LilleM0r Trening 0 18-01-09 16:57
karboteller på nett :) annabanana Ketolysekuren 0 11-05-08 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no