Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Genial og kjempegod paibunn

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-10, 21:57   #1
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Genial og kjempegod paibunn

På bloggen til lenabeatrice.net fant jeg oppskrift på en fastere, brødaktig Oopsie. Kort fortalt Oopsie-opskrift med Sember Pofiber, noe som gjør den fastere og funger som lyst brød. Jeg synes det smakte litt paibunn av den, så som sagt så gjort, jeg lagde deigen og forstekte den i paibunn 5-6 minutter før jeg tok fyllet på.

  • 3 egg
  • 120 gram philadelphia
  • 45 gram pofiber
  • Litt salt
  • 1 ts bakepulver
Bland eggeplommen godt med osten.
Pisk hviten luftig og tilsett osteblandingen, pofiber, salt og bakepulver.
Legg i paibunn, ca 1 cm tykt.
Forstek på 200 grader i 5-6 minutter. Ta ut og fyll i ønsket paifyll og stek videre.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 22:15   #2
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Dette hørtes godt ut og må prøves! Er nemlig litt svak for pai...

Har et par spørsmål:

1. I oppskriften så står det "egg", men i beskrivelsen "plommen". Skal man bruke hele egget eller bare plommen?

2. Hva er pofiber og kan man eventuelt erstatte det med noe annet? Hvis ikke, hvor kan man kjøpe pofiber?

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 22:16   #3
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Hadde jeg fulgt ordentlig med, så ser jeg jo at det står hvitten senere... Uff da, beklager! Glem spørsmål 1 er du grei...

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 22:28   #4
Lollo
Nytt Medlem
 
Lollo sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 49
Innlegg: 9
Lollo er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Spennende! Har kjøpt en pakke pofiber på en Ica butikk, men ikke prøvd den til noe enda. Skal testes ut!

Lollo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 00:36   #5
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Må som sagt gi LenaBeatrice all ære! Hun har også en oppskrift på tekaker med pofiber. Røren lages på et par miutt, og de skal bare steke et kvarter. Min beste brøderstatning! Pofiber er et bindemiddel som trekker til seg væske, så jeg har brukt det i litt diverse oppskrifter, prøvd meg litt frem. Jeg vet ikke om noe kan erstatte det i denne oppskriften.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 00:37   #6
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Glemte å si at jeg kjøpte Pofiber i første og beste helsekostbutikk jeg fant. Merket Semper som fører det har andre varer i nesten alle velassorterte butikker, så det er ikke utenkelig at de vil ta det inn hvis man spør.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 08:46   #7
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

helt enig med deg kira - bloggen til lena beatrice er fantastisk, og de tekakene er mine favoritter også. bruker de som brød, pizzabunn, lomper osv. de er geniale!

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 09:55   #8
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Hva er pofiber? Er det annerledes enn fiberhusk? Fikk lyst å prøve bunnen nemlig, og har bare fiberhusk i hjemmet!

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 10:03   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Hva er pofiber? Er det annerledes enn fiberhusk? Fikk lyst å prøve bunnen nemlig, og har bare fiberhusk i hjemmet!

Du kan lese om det her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 11:34   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du kan lese om det her!

Men - 12 g kh/100 g? Nå bruker man vel sjeldent de helt store mengdene kanskje, men...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 12:23   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial og kjempegod paibunn

I oppskriften er det 45g og du skal vel ikke spise hele alene?
Eller dytte i deg en hver dag?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:05   #12
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Denne må prøves

Noen som har forslag til fyll? Og steketid etterpå?

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:05   #13
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men - 12 g kh/100 g? Nå bruker man vel sjeldent de helt store mengdene kanskje, men...

Nei, det er ikke mye man bruker, så det går bra. Skulle man laget små kaker av oppskriften, hadde det blitt minst 12, så det er absolutt å leve med. I tekakene er det bare 1-2 ss i oppskriften (men noe kli også) så det er ikke mye som skal til.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 13:09   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Sikkert kjempegod med bringebær eller blåbær oppå. Kan serveres med piska krem eller en klatt rømme til. Kjenner at jeg får vann i munnen allerede.

Det fine med pai er at den kan fylles med andre ting også, f.eks. kjøtt, skinke, bacon, egg, sopp, squash, paprika mm. Godt å blande kjøtt og grønnsaker og ha ei blanding av egg med litt fløte i over. (Enda mer vann i munnen.)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 19:57   #15
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Jeg skal prøve å lage denne i dag før jeg skal på nattevakt. Lurer bare litt på om det vil gå å lage skinke/oste pai på den bunnen? Ser jo for meg at fyllet vil være veldig flytende før det skal i ovnen...noen som har prøvd? Gidder jo ikke å prøve dersom bunnen bare blir møl..

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 01:32   #16
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Denne ble kjempegod!!! Faktisk tror jeg den er min nye lavkarbo favoritt!!! Jeg laget bunnen som skrevet i oppskriften. Til fyll hadde jeg en pakke med salatkylling, 3 egg, ca 2 kopper revet ost og noe fløte...ca 4 ss... HAdde i ovnen ca 15-20 minutter. NYYYYDELIG

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 20:06   #17
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Jeg laget denne i dag. Jeg hadde ikke pofiber og erstattet det med fiberhusk. Det ble ikke så vellykket. Skallet ble ikke tørt som det skal, men ble heller litt bløt, lite stekt pizza-bunn konsistens. Jeg får nok prøve å få tak i pofiber og prøve igjen. Noen nevnte de hadde kjøpt det i en ICA butikk, så ICA Maxi burde vel ha det håper jeg.

Jeg fylte skallet med kjøttdeig krydret med litt paprikapulver, spisskummen og urter, løk og purre. Jeg vispet fire egg og litt fløte og helte over. Deretter strødde jeg over revet ost. Det ble veldig godt, men konsistensen på skallet ble som sagt litt for bløt.

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 11:34   #18
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Denne ble kjempegod!!! Faktisk tror jeg den er min nye lavkarbo favoritt!!! Jeg laget bunnen som skrevet i oppskriften. Til fyll hadde jeg en pakke med salatkylling, 3 egg, ca 2 kopper revet ost og noe fløte...ca 4 ss... HAdde i ovnen ca 15-20 minutter. NYYYYDELIG

Glad du likte den Lurte bare på hvor mange grader du brukte da du stekte med fyll? Min ble bittelitt for brun, tror jeg hadde for sterk varme.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 11:40   #19
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Ja, tusen takk for oppskrifta
Sitter faktisk nå å vurdere å teste den ut med sånn suksessterte krem i kveld hmmm...
Når jeg satte den inn igjen, så skrudde jeg bare litt ned..kanskje rundt 160 grader, jeg så ikke så nøye etter. Men om din ble litt for mye stekt, så vil jeg tro at å skru tempen litt lavt og heller steike litt lenger vil gå bra.

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 16:55   #20
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Ja, tusen takk for oppskrifta
Sitter faktisk nå å vurdere å teste den ut med sånn suksessterte krem i kveld hmmm...
Når jeg satte den inn igjen, så skrudde jeg bare litt ned..kanskje rundt 160 grader, jeg så ikke så nøye etter. Men om din ble litt for mye stekt, så vil jeg tro at å skru tempen litt lavt og heller steike litt lenger vil gå bra.

Da gjør jeg det (med temperaturen). det høres godt ut med suksesstertekrem! hva med å smelte litt 70% sjokolade i like mengder fløte (f eks 50 gram av hver) og "pynte" med striper av sjokolade på toppen? Den blandingen stivner ganske bra, brukte den på noe gulrotmuffins for noen dager siden. og kanskje litt malte nøtter i bunnen...?

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:27   #21
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Puh! Jeg har vært på ICA Maxi, COOP Obs og Rimi, men fant ikke pofiber noen steder. Skal prøve helsekost i morgen, men der er det gjerne dyrere så noen som har forslag? Nettbutikker?

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 22:50   #22
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Opprinnelig lagt inn av Troika, her.

Puh! Jeg har vært på ICA Maxi, COOP Obs og Rimi, men fant ikke pofiber noen steder. Skal prøve helsekost i morgen, men der er det gjerne dyrere så noen som har forslag? Nettbutikker?

Håper du fikk tak i! jeg har bare kjøpt på helsekost, og der koster det 22 for en pakke, hvis jeg ikke husker feil, så det er ikke nødvendig å gå på noe nettbutikk

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:22   #23
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Genial og kjempegod paibunn

Jeg fikk endelig tak i på helsekost ja. Jeg betalte 28 kr da...

Da skal jeg prøve å lage paien på ny i morgen tenker jeg.

Forresten god ide med krem til suksessterte oppi! Hørtes godt ut!

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
pai, paibunn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Paibunn? swimzy Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 30-09-13 20:09
Oppskrift på paibunn? channetth Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 05-08-10 23:01
Oppskrift på paibunn/bunn til matostekake? Max Oppskrifter 0 10-03-08 09:01
Paibunn, - kan man ... Summer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 28-06-06 18:48
Genial spiseplan themonk Andre dietter 20 03-02-05 22:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no