Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Narkose og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-11, 15:39   #1
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Narkose og lavkarbo

Jeg hadde et inngrep med full narkose i mai. Etter det har vektnedgangen stoppa helt opp, heller gått opp 2 kg og litt ned for så og gå opp igjen. Kan narkose kødde til vektnedgangen? Jeg har fortsatt en lang vei å gå føre jeg er innenfor normalvektig, og har heller ikke gått spesielt fort eller mye ned i vekt.
Jeg har prøvd å spiser både mer og mindre karber enn normalt, spise mer og mindre mat, mer og mindre grønnsaker, kutte ut ost og fløte, uten at det har noen innvirkning på vekta. Brus har jeg kutta helt ut (drakk litt pepsi max før, men gikk likevel ned) og brøderstatninger har jeg ikke prøvd meg på ennå. Sjokolade/godis er jeg ikke spes glad i så det har jeg holdt meg unna, samma med kunstig søtning.
Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få i gang vektnedgangen igjen?
Jeg er 164 cm, 87,5 kg, ligger på 1400-1900 calorier om dagen, og 75-20-5 på fordeling av fett, prot, karb.

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:46   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Narkose og lavkarbo

Lenge siden mai, ja!

Vet jo ikke hva slags inngrep eller hvor lang tid det tok før du var tilbake til normalen. Så lenge kropen jobber med å restituere sykdom/skade, vil nok vektnedgang for de fleste stoppe noe opp.

Jeg personlig ville tatt en høykarbouke for så å gå rett på en streng ketose/ Nilleuke. Det kan kickstarte en ny nedgang!

Nilleuke:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.



OM det skal være noe som skal hete Nille-uke så får det gjøres skikkelig - og det er Atkins Induksjon, - by the book ! Og i tillegg til det nedenfor, sjekket jeg i hine hårde dager med Atkins Support om Fiberrik var OK, og fikk beskjed om at en skive pr dag var OK.

1. Spis enten tre vanlige måltid per dag, eller fire til fem mindre måltider. Ikke hopp over måltid eller la det gå mer enn seks ”våkne timer” uten å spise.

2. Spis liberalt av kombinasjoner med fett og protein, i form av fjørfe, fisk, skalldyr, egg og rødt kjøtt, i tillegg til rent naturlig fett i form av smør, majones, olivenolje, og andre vegetabilske oljer (Uttrekkspressede eller kaldpressede foretrekkes).

3. Ikke spis mer enn 20 gram karbohydrater per dag. De fleste av disse må komme i form av salatgrønnsaker og andre grønnsaker.

4. Spis absolutt ingen frukt, brød, pasta, korn, stivelsesholdige grønnsaker eller meieriprodukter bortsett fra ost, fløte/rømme eller smør. Ikke spis nøtter eller frø de første 2 ukene. Matvarer som kombinerer proteiner og karbohydrater, som erter, bønner og andre belgfrukter, er ikke tillatt nå.

5. Ikke spis noe som ikke er på listen over aksepterte matvarer . Det betyr: absolutt ingenting.

6. Tilpass mengden du spiser til din egen appetitt, spesielt ettersom den avtar. Når du er sulten spiser du den mengden som får deg til å føle deg tilfreds, men ikke stappet. Om du ikke er sulten, så spiser du et lite karbohydratkontrollert måltid sammen med kosttilskuddene dine.

7. Ikke anta at noen matvarer inneholder lite karbohydrater – les heller innholdsfortegnelsen. Prøv å finne ut hvor mange netto karbohydrater det er. (Karbohydrater minus fiber) Bruk en matvaretabell.

8. Spis ute så ofte du ønsker, men vokt deg for skjulte karbohydrater i sauser, dressinger og majones. Saus er ofte laget med mel eller maisstivelse, og sukker er ofte en ingrediens i dressinger og majones.

9. Unngå mat og drikke søtet med aspartam. Bruk heller sucralose eller saccharin. Tell hver porsjon av disse (1 ts) som 1 g karbohydrat.

10. Unngå kaffe, te eller brus som inneholder koffein. Høyt koffeininntak har vist seg å kunne gi lavt blodsukker, som kan gi deg søthunger.

11. Drikk minst åtte glass vann (á 2,5 dl) daglig for å tilføre kroppen din væske, unngå forstoppelse og for å skylle ut avfallsstoffer fra fettforbrenningen.

12. Som et minimum: ta et daglig multivitamintilskudd med mineraler, inkludert kalium, magnesium og kalsium, men uten jern.


Andre ting å være obs på
· Styr unna lightprodukter som ikke spesifikt sier at de inneholder ”ingen karbohydrater”. Flesteparten av lightproduktene er for lav-fett dietter, ikke karbohydratkontrollerte dietter.

· Ordene sukkerfri, sukker ikke tilsatt, ”no sugar added” er ikke tilstrekkelig. Innholdsfortegnelsen må si hvor mange karbohydrater som er i, og det er dette du går ut ifra.

· Mange produkter som du kanskje ikke vanligvis tenker på som mat; tyggegummi, ”frisk pust” drops, hostesafter og halspastiller er ofte fulle av sukker eller andre kaloriholdige søtstoffer. De må unngås.

· Vær på vakt når du spiser ferdig tilberedt salat fra salatbarer eller butikker (f.eks tunfisksalat). De kan være tilberedt med sukker.


Dette er matvarene du kan spise liberalt av under induksjonen:

All fisk - inkludert:
tunfisk
laks
rødspette
ørret
flyndre
sardiner
sild

All fugl - inkludert:
kylling
kalkun
and
gås
rapphøns
vaktler
fasan

Alle skalldyr - inkludert:
østers *
muslinger/blåskjell*
hummer
kamskjell
blekksprut
reker
krabbe

Alt kjøtt - inkludert:
biff / oksekjøtt
svinekjøtt
lammekjøtt
bacon **
kalv
skinke **
viltkjøtt

Alle typer egg - inkludert:
eggerøre
stekte
pocherte
hardkokte
bløtkokte
djevel egg (eggeplommen blandet med majones, krydres)
omeletter

*Østers og blåskjell har et høyere karbohydrat innhold enn andre typer skalldyr så begrens inntaket av dem til 100 gram per dag.
** Behandlet kjøtt, som skinke, bacon, peppironi, salami, pølser og andre typer kjøttpålegg - og noen typer fisk - kan være tilsatt sukker og vil bidra med karbohydrater. Vær også oppmerksom på produkter som ikke er rent kjøtt, fisk eller fjørfe, som imitert fisk, kjøttpudding og panerte matvarer. Tilslutt, ikke innta mer enn 100g innmat per dag.

Andre matvarer som er akseptert under induksjonen:

Ost
Du kan spise 75-100 gram daglig av helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert:
Cheddar
Ku, sau og geit ost
Kremost
Norvegia
Mozzarella
Roquefort og andre blå/skimmel oster
Jarlsberg

*Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

Salat grønnsaker
Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:
alfalfaspirer
japansk nepe
sopp
arugula
endive
persille
kinakål
escarole
paprika
selleri
fennikel
radicchio
sikori
jicama
redikker
gressløk
Salat
romaine salat
Agurk
vårsalat
gaukesyre

Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker
Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram). Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:
artisjokk
sellerirot
gresskar
artisjokkhjerter
rabarbra
asparges
mangold
surkål
bambusskudd
grønnkål
sjalottløk
løvetann
sukkererter
bønnespirer
løvetann blader
spagetti squash
rødbetens blader
eggplante
spinat
brokkoli
palmehjerter
snittebønner
brokkoli blad
grønn squash
rosenkål
kålrot
tomat
bønnespirer
purre
turnips
kål
okra
vannkastanjer
blomkål
løk
små squash (buskgresskar)
Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

Krydder
Alt krydder etter smak, men kontroller at krydderet ikke er tilsatt sukker.

Urter
basilikum
hvitløk
rosmarin
cayenne pepper
ingefær
salvie
koriander
oregano
estragon
dill
pepper
timian
Salat dressinger / garnish
Smuldret sprø bacon
Revet ost
Delte hardkokte egg
Sautert sopp
Seterrømme / Crème Fraiche
Som salatdressing, bruk olje og eddik (men ikke balsamico eddik, som inneholder sukker) eller sitronjuice og urter og krydder. Ferdig salatdressing uten tilsatt sukker og ikke mer enn 2 gram karbohydrat per spiseskje (15ml) er også ok.

Akseptert fett og oljer
Mange typer fett, spesielt oljer, er essensielle for en god ernæring. Olivenolje er spesielt verdifull. Alle andre vegetabilske oljer også er tillatt, de beste er raps, valnøtt, soya, druekjerne, sesam, solsikke og safflor olje, spesielt hvis de er merket ”kaldpresset” eller ”expeller-pressed”. Ikke stek flerumettede oljer, som mais, soya og solsikke, på høye temperaturer, de skal heller ikke brunes eller ryke.
Smør er tillat. Margarin bør unngås, ikke grunnet karbohydratinnhold, men fordi de vanligvis inneholder transfettsyrer (hydrogenisert fett), som er helsefarlig. (Noen typer ikke-hydrogeniserte margarintyper er tilgjengelig i helsekostforretninger).
Du trenger ikke ta bort skinn og fett fra kjøtt eller fugl. Laks og andre kaldvannsfisk er glimrende kilder til omega-3 fettsyrer.
Vær oppmerksom på at å forsøke en lavfett versjon av Atkins Ernæringsmessige Tilnærming vil forstyrre fettforbrenningen og avspore vekttapet ditt.

Kunstige søtstoff
Du må selv finne ut hvilke søtstoff som fungerer for deg, men følgende er tillatt: sucralose (Splenda™), sakkarin, cyclamat og acesulfam-K. Naturlige søtstoff som ender på "-ose," som maltose, fruktose, etc., bør unngås. Men, enkelte sukker alkoholer, som maltitol, påvirker ikke blodsukkeret og er aksepterte.

Sakkarin har blitt inngående studert, og skadelige virkninger oppsto i laboratorie forsøk når det ble gitt til rotter bare i høye doser. The Food and Drug Administration (FDA) har fjernet sakkarin fra listen over kreftfremkallende stoffer, avgjørelsen er basert på grundig gjennomgang av medisinsk litteratur og National Institute of Science sin uttalelse om at ”det ikke er noen klar sammenheng mellom sakkarin og kreft hos mennesker.” Det kan trygt brukes i moderate mengder, det vil si ikke mer enn 3 pakker per dag.

Vi fraråder bruk av aspartam fordi kliniske observasjoner har vist redusert vekttap hos enkelte individer. Urten stevia er av Næringsmiddeltilsynet (og FDA) bare godkjent som kosttilskudd, ikke som søtstoff.

Det beste på Atkins er sucralose (Splenda™), det eneste søtstoffet som er laget av sukker. Sucralose er trygt, uten kalorier og hever ikke blodsukker nivået. Det har vært brukt i Canada i flere år, og FDA godkjente det nylig etter å ha gjennomgått mer enn 100 studier som er utført over de siste 20 årene.

Men husk at hver pakke med sukker erstatning inneholder omkring 1 gram karbohydrat, så ikke glem å inkludere det i din daglige total.

Aksepterte drikkevarer
Pass på å drikke minst 2 liter vann per dag, inkludert:
Filtrert vann
Mineral vann
Kilde vann
Vann fra springen
I tillegg, kan du drikke følgende:
Klar eller mørk buljong (ikke alle merker; les etiketten)
Club soda
Kremfløte eller matfløte (begrens til 2-3 spiseskjeer daglig(30-45ml); regn med karbohydratene)
Koffeinfri kaffe eller te*
Lettbrus laget med sucralose (Splenda™); pass på å telle karbohydratene
Kullsyreholdig vann med essens smak (det må stå "ingen kalorier" og bør ikke inneholde aspartam)
Urte te (usøtet)
Sitron eller lime juice (legg merke til at hver inneholder 2.8 gram karbohydrat per 30ml); begrens til 2-3 spiseskjeer.
*Overdrevet inntak av koffein kan gi ustabilt blodsukker og bør unngås av dem som mistenker at de er avhengige av koffein. Alle bør prøve å unngå koffein. Korn drikker (kaffe erstatninger) er ikke tillatt. Alkoholholdige drikker er heller ikke tillatt under induksjonen; de som inneholder lite karbohydrater kan brukes i moderate mengder i sener faser om du velger det.

Matvarer med spesielle hensyn
For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.

Matvarer som forenkler hverdagen
Selv om det er viktig at du primært spiser ubehandlede matvarer, så vil noen kontrollerte karbohydrat produkter gode å ha hvis du ikke har mulighet til å finne passende mat, ikke har tid til å lage mat eller trenger en kjapp snacks. Flere og flere produkter lage sunne produkter som kan spises under induksjonsfasen på Atkins. Bare husk på 2 ting:
Ikke alle produktene er like, så sjekk etiketten.
Selv om disse matvarene kan gjøre livet på Atkins lettere, så pass på at du ikke overdriver. Husk du må alltid følge reglene for induksjonen.

--

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:08   #3
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Narkose og lavkarbo

Takk for svar
Ja, det begynner å bli lenge siden mai
Jeg hadde et gyn. inngrep, og 3 uker etter inngrepet var alle spor etter operasjonen borte og alt var normalt igjen.

Høykarbouke, er det det samma som vanlig karbokost med potet, ris, pasta, brød og sukker? Eller er det mer av de lovlige karboene på lavkarbo?
Jeg har insulinresistens og blir ganske dårlig av vanlig kosthold, og sliter også med kronisk diare på vanlig kosthold. Så vil helst ikke tilbake til det kjøret der igjen

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:21   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Narkose og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Takk for svar
Ja, det begynner å bli lenge siden mai
Jeg hadde et gyn. inngrep, og 3 uker etter inngrepet var alle spor etter operasjonen borte og alt var normalt igjen.

Høykarbouke, er det det samma som vanlig karbokost med potet, ris, pasta, brød og sukker? Eller er det mer av de lovlige karboene på lavkarbo?
Jeg har insulinresistens og blir ganske dårlig av vanlig kosthold, og sliter også med kronisk diare på vanlig kosthold. Så vil helst ikke tilbake til det kjøret der igjen

Ikke ta en hel uke du, ta bare to-tre dager, det er nok...spis noen få vanlige brødskiver, litt potet og slikt..men ikke overdriv. Det er en grense for alt...akkurat hvor den grensen er vet vi ikke...der må vi prøve oss frem..... Hold deg unna fructose...sitter akkurat og ser på denne ...er heeeelt rystet....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 00:02   #5
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Narkose og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ikke ta en hel uke du, ta bare to-tre dager, det er nok...spis noen få vanlige brødskiver, litt potet og slikt..men ikke overdriv. Det er en grense for alt...akkurat hvor den grensen er vet vi ikke...der må vi prøve oss frem..... Hold deg unna fructose...sitter akkurat og ser på denne ...er heeeelt rystet....

Har prøvd høykarbo i 2-3 dager før uten resultat, men får prøve noen flere dager denna gangen Men brød må jeg styre unna ellers må jeg tilbringe høstferien på do

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 00:04   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Narkose og lavkarbo

Ingen som har sagt du må spise brød. Grønnsaker som vokser under jorden, litt potet eller ris til middag, bønner, linser, bittelitt frukt, noen glass melk......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 00:21   #7
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Narkose og lavkarbo

Det var noen som foreslo brød, men der går grensa :P
Hvordan blir det med fettinntaket da? Må jeg redusere det ganske mye, eller gjelder den regelen med over/under 72 g karbo også her?

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 00:35   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Narkose og lavkarbo

For bare noen dager ville jeg ha gått litt ned på fettet, men ikke så mye. Du legger ikke på deg massevis av fett kilo på noen få dager uansett,liksom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 00:43   #9
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Narkose og lavkarbo

Oki, takk for gode råd Da skal jeg teste ut detta ei uke for så og gå over på Atkins induksjon, får håpe det skjer noe her da

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 01:38   #10
Budeiea995
Medlem
 
Budeiea995 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Innlegg: 160
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Sv: Narkose og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ikke ta en hel uke du, ta bare to-tre dager, det er nok...spis noen få vanlige brødskiver, litt potet og slikt..men ikke overdriv. Det er en grense for alt...akkurat hvor den grensen er vet vi ikke...der må vi prøve oss frem..... Hold deg unna fructose...sitter akkurat og ser på denne ...er heeeelt rystet....

Dette VET vi jo, men blir like sjokkert når man får det smurt ut. Skummelt!!!

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg skal i narkose i morgen elian Generell diskusjon 7 27-01-09 03:21
Ketose og narkose ketanore Ketolysekuren 2 22-02-08 21:48
Narkose og ketolyse... lillestine Ketolysekuren 3 07-01-08 12:53
Ketose og narkose snupperella Ketolysekuren 4 26-01-07 19:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no