Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-11, 23:04   #1
karlxii
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
karlxii er på en erverdig vei
Smile

Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

er det toppede eller strøkende ts ss vi skal bruke i oppskriftene dere trenger virkelig hjelp her nå

karlxii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:09   #2
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kan noen hjelpe meg

Strøkne er vel stort sett spesifisert i oppskrifter. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle i de fleste oppskrifter, dog.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:13   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: kan noen hjelpe meg

Niks! Strøkne er ikke spesifisert! Alle slike mål er i utgangspunktet strøkne! En ss mel er en spiseskje der man har brukt en kniv og tatt vekk det som er over kanten!
Det lærte jeg av heimkunnskapslæreren i 6. klasse på barneskolen, altså!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:13   #4
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kan noen hjelpe meg

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Niks! Strøkne er ikke spesifisert! Alle slike mål er i utgangspunktet strøkne! En ss mel er en spiseskje der man har brukt en kniv og tatt vekk det som er over kanten!
Det lærte jeg av heimkunnskapslæreren i 6. klasse på barneskolen, altså!

Ok

Jeg holder fast ved at det spiller mindre rolle i de fleste oppskrifter, da!

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:15   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: kan noen hjelpe meg

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Ok

Jeg holder fast ved at det spiller mindre rolle i de fleste oppskrifter, da!

I de fleste oppskrifter, jepp! Men når man skal ha feks 6 ts JBKM er det mye med 6 toppede ts i forhold til 6 strøkne!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:18   #6
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kan noen hjelpe meg

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

I de fleste oppskrifter, jepp! Men når man skal ha feks 6 ts JBKM er det mye med 6 toppede ts i forhold til 6 strøkne!

Uggh, ja, det kan jeg tenke meg. Jeg brukte JBKM en gang og den slimete konsistensen var mer enn jeg kunne takle

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:21   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: kan noen hjelpe meg

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Uggh, ja, det kan jeg tenke meg. Jeg brukte JBKM en gang og den slimete konsistensen var mer enn jeg kunne takle

Blir ikke slimete i feks vaffelrøre, men det er totalt unødvendig å bruke mer av den dyre greia enn nødvendig. Røren må bare svelle noen minutter lenger.

Jeg fikser ikke JBKM i sauser feks. Vi er nok ganske enige om den konsistensen, ja!*savner en grøss- smiley*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 15:51   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Strøkne, og med måleskje: 5 g er teskje osv.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 15:57   #9
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: kan noen hjelpe meg

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Niks! Strøkne er ikke spesifisert! Alle slike mål er i utgangspunktet strøkne! En ss mel er en spiseskje der man har brukt en kniv og tatt vekk det som er over kanten!
Det lærte jeg av heimkunnskapslæreren i 6. klasse på barneskolen, altså!

Jepp, og det er i grunn litt logisk når man tenker på at man også måler flytende ingredienser med ts/ss; litt vanskelig å få en toppet spiseskje med olje

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 16:31   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Det er stikk motsatt hva jeg lærte av min heimkunnskapslærer. Hun sa at en ss tørrvare (med vanlig skje) skal ha en medium topp om ikke annet er spesifisert - men at dersom man bruker måleskje så skal alle mål tas strøkne.

Sitter på jobben så jeg kan ikke kontrollere om det stemmer, altså - men jeg mener at måleskjea mi er så dyp at dersom jeg skal ha like mye på en vanlig ss så må jeg ha en liten topp på. Blir håpløst i fht væske, ja... og kommer nok an på spiseskjeene (jeg mener - ikke sikkert at "mitt" og "ditt" bestikk er like stort i skjea).

Vel... har heldigvis ikke oppskrifter hvor slingringsmonnet er så lite, så dette er mer en teoretisk øvelse.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 17:03   #11
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er stikk motsatt hva jeg lærte av min heimkunnskapslærer. Hun sa at en ss tørrvare (med vanlig skje) skal ha en medium topp om ikke annet er spesifisert - men at dersom man bruker måleskje så skal alle mål tas strøkne.

Sitter på jobben så jeg kan ikke kontrollere om det stemmer, altså - men jeg mener at måleskjea mi er så dyp at dersom jeg skal ha like mye på en vanlig ss så må jeg ha en liten topp på. Blir håpløst i fht væske, ja... og kommer nok an på spiseskjeene (jeg mener - ikke sikkert at "mitt" og "ditt" bestikk er like stort i skjea).

Vel... har heldigvis ikke oppskrifter hvor slingringsmonnet er så lite, så dette er mer en teoretisk øvelse.

Jeg har lært som deg

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:12   #12
karlxii
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
karlxii er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

takker dere alle for de fine innleggene deres får finne fram de galle skole bøkene fra baker og konditor faget da litt mindre mengder her å jobbe med da.

karlxii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:36   #13
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Opprinnelig lagt inn av karlxii, her.

takker dere alle for de fine innleggene deres får finne fram de galle skole bøkene fra baker og konditor faget da litt mindre mengder her å jobbe med da.


Siden vi alle har forskjellige meninger om hva en spiseskje er, så vil det vel variere på oppskriftene her inne også.

Dersom det korrekte er at en spiseskje er strøket, så blir det jo likevel feil dersom den som har laget oppskriften mente en toppet.

Oi, det var jeg dårlig på å forklare. Hehe

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:43   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Opprinnelig lagt inn av karlxii, her.

er det toppede eller strøkende ts ss vi skal bruke i oppskriftene dere trenger virkelig hjelp her nå

Jeg bruker en mellomting dersom det ikke står spesifisert strøken eller toppet.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:46   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Jeg har lært at det til vanlig skal være like mye over kanten på skjea som under. Er skjea strøken skal den være uten topp, dvs kant i kant med skjea. Er den toppet skal høyden over skjea være nesten det dobbelte av høyden under kanten. Forståelig?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:51   #16
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Ble fryktelig usikker selv nå, men etter å ha googlet litt, ser det ut som det vanligste er å bruke strøkne skjeer:

"When used for solids, such as granulated sugar, it should be measured to the flattened level of the spoon—level spoonful versus a heaping spoonful or heaped tablespoon, which is as much as can be held in the spoon, or a rounded spoonful, which is twice a level spoonful, the solids above the level roughly mirroring those in the bowl."


"One heaping tablespoon of sugar may not be equal to another heaping tablespoon of sugar. Recipes usually call for level teaspoons and tablespoons since one level spoonful is more likely equal to another level spoonful than two heaping spoonfuls are equal to each other."

Og herfra:

"If a recipe calls for a level teaspoonful of a dry ingredient (salt, flour, etc.), this refers to an approximately levelled filling of the spoon, producing the same volume as for liquids.
A rounded teaspoonful is a larger but less precise measure, produced without levelling the ingredient off nor heaping it as high as possible.
A heaping (American English) or heaped (British English) teaspoonful is a larger inexact measure, equal to the most that can be obtained by scooping the dry ingredient up without levelling it off. For some ingredients, e.g. flour, this quantity can vary considerably.
When no particular type of teaspoonful is specified for a dry ingredient it may mean a level or a rounded spoonful, never a heaping/heaped one."

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:58   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

En spiseskje i form av en måleskje er 15 ml og det er ofte det som menes i oppskrifter. Skal man derimot bruke en sånn spiseskje som man spiser suppe med kan målet bli ganske forskjellig ettersom størrelsen på skjeene varierer ganske mye. Stemmer nok som flere sier at dersom man bruker en sånn skje så må man toppe de.

krm - 1 ml
ts - 5 ml
barneskje - 10 ml
ss - 15 ml

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:31   #18
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen hjelpe meg? (Måleenhet ts/ss)

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

En spiseskje i form av en måleskje er 15 ml og det er ofte det som menes i oppskrifter. Skal man derimot bruke en sånn spiseskje som man spiser suppe med kan målet bli ganske forskjellig ettersom størrelsen på skjeene varierer ganske mye. Stemmer nok som flere sier at dersom man bruker en sånn skje så må man toppe de.

krm - 1 ml
ts - 5 ml
barneskje - 10 ml
ss - 15 ml

Leste gjennom tråden her og tenkte at eg skulle svare akkurat som du

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
hjelp til oppstart


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan hjelpe? gunvik Informasjon 3 20-06-11 14:08
Kan noen hjelpe meg? solå Ketolysekuren 4 06-04-09 19:13
Kan noen hjelpe meg? Aina Spørsmål og svar 1 19-02-08 18:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no