Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

"Røsti"

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-10, 13:00   #1
meretely
Juniormedlem
 
meretely sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 63
Innlegg: 38
meretely er på en erverdig vei

"Røsti"

Har funnet og testet en oppskrift på røsti laget med knutekål. Har prøvd med både JBK og fiberhusk, er nesten hipp som happ. Dette er faktisk en ganske bra potet-erstatning.

1/2 knutekål skrelles og rives på rivjern/maskin. Press ut så mye vann som mulig.
Bland inn 1-2 ts JBK, ca. 1 ts salt + pepper etter smak. La stå ca. 10 min for at JBK/Fiberhusk skal svelle.

Bruk en spiseskje og form boller som du klemmer flate og steker på ganske høy temperatur. Jeg steker i baconfett, synes det gir en god smak.
Knutekål inneholder ca. 3 g kh pr. 100 g.

Hvis du tåler litt karbo kan du bytte ut JBK'en med to revne poteter (mellomstore). Det inneholder den originale oppskrifta.

__________________


meretely er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:07   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Røsti"

Spennende! Får se etter knutekål da, det er en grønnsak jeg ikke har prøvd faktisk..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:40   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Røsti"

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Spennende! Får se etter knutekål da, det er en grønnsak jeg ikke har prøvd faktisk..

Knutekål er kjempegodt! Men det var dette med grønnsaker som vokser under jorden da?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:57   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Røsti"

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Knutekål er kjempegodt! Men det var dette med grønnsaker som vokser under jorden da?

Den regelen er generell, lov å se litt på karboinnholdet også da Vi spiser jo løk også, om ikke i store mengder.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:11   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Røsti"

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Den regelen er generell, lov å se litt på karboinnholdet også da Vi spiser jo løk også, om ikke i store mengder.

Jeg spiser litt av både gulrot og kålrot jeg altså, men det er jo noen her inne som er veldig strikse på dette.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:16   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Røsti"

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg spiser litt av både gulrot og kålrot jeg altså, men det er jo noen her inne som er veldig strikse på dette.

Jeg er striks på det, fordi jeg kjenner det trigger søtsuget..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:39   #7
meretely
Juniormedlem
 
meretely sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 63
Innlegg: 38
meretely er på en erverdig vei

Sv: "Røsti"

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg er striks på det, fordi jeg kjenner det trigger søtsuget..

Selve kålen vokser jo over bakken . Inneholder 3 g kh hvorav 0,1 g stivelse.

__________________


meretely er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:20   #8
Camz
Medlem
 
Camz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 136
Camz er på en erverdig vei

Sv: "Røsti"

Mmmmm, må prøves

__________________



Delmål 1: 70 kg - oppnådd 25.05.2010
Delmål 2: 65 kg Delmål 3: 60 kg
Camz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse igjen :) Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:57   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Røsti"

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?ar...90&mnu4id=1094

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:17   #10
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: "Røsti"

Jeg forsøkte å lage røsti. Og må ha gjort alt feil.
Så ikke at det sto ts med fiberhusk så jeg brukte spiseskjeer. De blåste seg og og blei noen fine geleklumper, som jeg stekte for hardt (noen blei litt brent). Og jeg hadde for mye smør i panna så de blei myke inni.
Skal forsøke på nytt i morgen, og får jeg det ikke til da blir det mos av knutekål nr. 2.
Jeg må ha verdens mest tålmodige mann, han var så sulten at han faktisk spiste noen av de.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:46   #11
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: "Røsti"

Dette så jo veldig spennende ut!! Jeg trenger gode forslag til tilbehør!! Så denne må prøves.. Men...ehm...Knutekål?? Hvordan ser den ut?

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 09:42   #12
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: "Røsti"

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Jeg må ha verdens mest tålmodige mann, han var så sulten at han faktisk spiste noen av de.

Hehehehe, her må jeg le litt. For hadde dette skjedd med samboern min, hjelpes.. Da kunne jeg nok bare funnet fram guttebladene mine igjen og kost meg med dem ett par uker:P hahahaha... Ikke riktig så strengt men nesten

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 20:58   #13
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: "Røsti"

I dag med 1 1/2 teskje JBKM gikk det bra, stekte de i steikepanna med endel smør. Hadde en stor kjøttkake og bernaisesaus til. Ok middag. Jeg må ha saus over røstiene for jeg likte ikke smaken.
Iset's gode oppskrift.
Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Gerds "røsti-poteter" Gerd Middag 16 16-10-08 22:49
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no