Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Mensblødninger

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-07, 17:09   #26
Camilla M
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 12
Camilla M er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jepp! Jeg tok en renseuke (bare ren mat; fisk og grønnsaker) og hadde en utrenskning fra en annen dimensjon.
Men altså... P-pillene mine får dem aldri!! Hva skal man ellers gjøre når man ikke er klar for reproduksjon?


Se om dette kan være noe for deg :

http://www.buenaventura.no/pfc1.html

Jeg har ikke testen disse selv, for det er helt greit om jeg blir gravid igjen.
Men jeg har mange i min omgangskrets som bruker disse og ingen uønskede graviditeter så langt. ( selvfølgelig kan det hende at det har skjedd uten at de har nevnt det, men ettersom vi er i et miljø hvor vi byr på erfaringer ville dette vært rart... )

Camilla M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkosthold. Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 21:34   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Camilla M, her.

Se om dette kan være noe for deg :

http://www.buenaventura.no/pfc1.html

Jeg har ikke testen disse selv, for det er helt greit om jeg blir gravid igjen.
Men jeg har mange i min omgangskrets som bruker disse og ingen uønskede graviditeter så langt. ( selvfølgelig kan det hende at det har skjedd uten at de har nevnt det, men ettersom vi er i et miljø hvor vi byr på erfaringer ville dette vært rart... )

Takk for tipset Men jeg har null problemer med p-piller, og ønsker egentlig ikke å kalkulere sexlivet mitt, noe impulsivitet må man få beholde, tror ikke sambo vil sette særlig pris på det heller, haha.
Men hyggelig med input, altså!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 01:36   #28
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Mensen ? Hvem er det ?


Underskriver denne, jeg.

Jeg har ikke hatt noe som ligner på sporblødninger engang siden like før jul. Men så er jeg jo et år eldre enn Nille da. . .

Men det skal jeg jammen si, at jeg har hatt - og har - mindre problemer med smerter og sånne plutselige overgangsmens-greier (med halvårs-mellomrom og styrtblødninger og sånn . . . og hetetokter og. . . )enn altså før jeg begynte på lavkarbo.

Aner ikke om det er noen sammenheng, men jeg har i alle fall MYE mindre problemer enn min søster noen gang hadde (og hun er 7 år eldre, og har selvsagt vært igjennom ALT før meg), og hetetoktene ordner jeg vanligvis med å ha jakke som jeg tar av meg i klassen (altså på jobb), eller ved å sparke av meg dynen i sengen og heller ligge oppå en stund.

Søsteren åt hormoner i årevis. . .Jeg har hittil ikke tatt noenting, og har bestemt meg for at det gjør jeg KUN hvis jeg tror alternativet er verre. Hittil er det veldig greit - jeg fikser det HELT fint.

Har ikke sett blodspor siden før jul altså. Og før det var det vel like før i fjor sommer. . . Så det lukkes visst gradvis her, og jeg har det faktisk helt greit!!!

Og i mangel av noe annet å skylde på, tror jo jeg at lavkarbo de siste 3,5 årene har hjulpet til med at alt går så greit!!

Litt annen problemverden enn de fleste andre her kanskje, men men. . . Kan jo være greit om vi fikk noe erfaring på sånt også da?? Alle kommer vi jo dit. . . ??

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 09:01   #29
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Dette er interessant lesing, Karin. Håper flere kan legge inn erfaringene sine etterhvert som de kommer i overgangsalderen.
Selv har jeg ikke problemer med mensen, og er nok ikke i overgangsalderen enda. Det var mulig jeg fikk et forvarsel om overgangsalderen for et par måneder siden, før jeg begynte med ketolysekuren, men jeg har etter det hatt regelmessing mens - som vanlig.
Kan vi slippe hormontabletter så må vel det være bra=?
Trixie

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:26   #30
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Hei hei

Her bare må jeg få lov å fortelle hvor positivt ketolyse har virket på meg.
Har hatt problemer med blødninger i tide og utide i ca 15 år, veldig upraktisk for å si det sånn
Dette har bare blitt værre med årene, og nå siste 4 måndene før jeg startet med ketolyse,mente legen at jeg måtte notere i kalenderen for hver gang jeg hadde det sånn, slik at jeg kunne ta med notatene til sykehuset når jeg skulle dit. På disse månedene viste det seg at jeg alldri hadde mer enn 4 dager sammenhengende uten blødninger, og dette førte til enighet om at kanskje opperasjon var eneste løsning
Men helt tilfeldig kom jeg over dette forumet og leste om ketolyse, startet med det midt på april, og allerede første måneden merket jeg stor forbedring, trodde nesten ikke det var sant
men sannelig har di siste måndene vært så bra, at da jeg nå på juli kom til gynekologen, ble vi enige om å utsette hele opperasjonen til januar, og hvis jeg da fremdeles hadde vanlig syklus, ja da hadde jeg jo løst problemet selv mente han, og det er jo det aller beste

Så ketolyse har fungert veldig bra på mine hormoner

Mvh dritlei

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:32   #31
torun
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 56
Innlegg: 157
torun er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

Har visst ikke vært inn på denne delen av forumet før. Har ikke trodd jeg hadde hormonproblemer...
Men har hatt problemer med skikkelig brystspreng og siden jeg begynte på ketolyse, begynte jeg med blødninger mer eller mindre hele tiden..
Har i 2 måneder no blødd mer eller mindre i ett, et par dagers pause og så på han igjen
Har hormonspiral og vært uten blod i 2 år...
Har vært på ultralyd og skal til gynekolog for udersøkelse men det høres jo ut som det ikke er nødvendig
Sannsynligvis lavkarbo som gjør det...
Har vel holdt på i ca 4 mnd så jeg hadde jo trodd det skulle gitt seg?
Men det som jeg har merket er at den siste måneden har jeg ikke levd lavkarbo eller iallefall ikke ala ketolyse. Det har blitt litt blanding.. Men litt lavkarbo har det blitt. Begynte på Fedon...
Gikk opp to kilo og i den siste uken har jeg ikke blødd
Får gå til legen men føler på meg at det er lavkarbo sin skyld.. hehe...
Kjekt å lese at andre har samme "problem"
Har skrevet om dette i en annen tråd, for en stund siden, men så først noe at det var et eget tema om dette..

__________________





Sist redigert av torun : 30-11-07 kl 17:35. Årsak: Manglet siste setning
torun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann-lav karbo-Fedon....er visst lett blanding no Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 18:52   #32
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Lavkarbokostholdet har gjort at jeg ikke blør som en nyslaktet gris lenger. Jeg har lenge vært plaget av vanncyster og smertefull mens med styrtblødning-lignende perioder. Mens nr. 2 etter lavkarbo-start var helt normal. Nå har jeg gått fra å bruke nattbind ekstra+ til normal-bind! Det har jeg ikke brukt siden jeg var 25 år. Og jeg slipper å gumle globoid hver måned. Jeg slipper å være redd for at det renner over når jeg er på jobb/trening/ute.

Thank you, LavKarbo! I adore you! Mine siste ti år med mens vil endelig være normale. He he ... sorry...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:08   #33
torun
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 56
Innlegg: 157
torun er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

Jeg har og en vanncyste, det er den som skal sjekkes no, men det var pga lavkarbo blødningene jeg gikk til lege... Skal bli spennende å høre hva han sier...
Skal fortelle om kostholds endringene ...
Rart at det virker forskjellig, de som har mye blødninger får mindre og de som har lite pga hormonspiral og lignende får mer..
Elller kanskje ikke rart ... alt går mot normal syklus eller...

__________________




torun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann-lav karbo-Fedon....er visst lett blanding no Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:03   #34
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Jeg tror det stemmer.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 17:20   #35
Eplekjerne
Medlem
 
Eplekjerne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 127
Eplekjerne er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

Jeg har fått veldig kraftig mens nå etter at jeg begynte på lavkarbo. Ikke noen smerter eller noe, men kraftig.. Utrolig plagsomt iom at jeg aldri har hatt det sånn før...

__________________


Eplekjerne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 11:49   #36
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

[quote=Karin;316013]Underskriver denne, jeg.

Men det skal jeg jammen si, at jeg har hatt - og har - mindre problemer med smerter og sånne plutselige overgangsmens-greier (med halvårs-mellomrom og styrtblødninger og sånn . . . og hetetokter og. . . )enn altså før jeg begynte på lavkarbo.

Aner ikke om det er noen sammenheng, men jeg har i alle fall MYE mindre problemer enn min søster noen gang hadde (og hun er 7 år eldre, og har selvsagt vært igjennom ALT før meg), og hetetoktene ordner jeg vanligvis med å ha jakke som jeg tar av meg i klassen (altså på jobb), eller ved å sparke av meg dynen i sengen og heller ligge oppå en stund.

Søsteren åt hormoner i årevis. . .Jeg har hittil ikke tatt noenting, og har bestemt meg for at det gjør jeg KUN hvis jeg tror alternativet er verre. Hittil er det veldig greit - jeg fikser det HELT fint.

Og i mangel av noe annet å skylde på, tror jo jeg at lavkarbo de siste 3,5 årene har hjulpet til med at alt går så greit!!
quote]


Dette med at lavkarbokost muligens kan gjøre plagene ved overgangsalderen lettere, høres spennende ut synes jeg. Jeg har ikke mistet mensen, men har brukt østrogen i noen år pga. hetetokter. Det problematiske for meg var at jeg ble så "kokt" i hodet og at denne varmen i hodet utløste migreneanfall. Våknet også av hetetoktene om natten. Så ingen god grunn til å leve med så mye hodepine og dårlig søvn.

Har lurt på hvordan jeg skal komme meg av østrogenen igjen. Kanskje jeg skal prøve det ut etter en stund på lavkarbo kost.

Noen som vet hvor lenge en bør gå på lavkarbo før hormoner stabiliserer seg? Er veldig redd for å klusse med hormonene mine fordi jeg veldig tydelig har hormonutløst migrene. Har hatt migreneanfall hver mens og eggløsning siden jeg var 13 år.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:48   #37
Trillian
Juniormedlem
 
Trillian sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Sandefjord
Alder: 52
Innlegg: 14
Trillian er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

hmm..... kan det være ketolyse som har gjort at mensen min har vart i snart 14 dg. da..... Har jo ingen andre symptomer, ikke smerter ikke går jeg på hormoner heller, siden vi må ha hjelp for å få barn....
Men det bli bedre, eller blir jeg nå gående med evig blødning ala Torun....?

det vil jeg jo ikke, men jeg vil ikke slutte med lavkarbo heller, kroppen min føles så mye lettere, og friskere på enn av...

__________________
Trillian: I'm not fat, I'm just height challenged



Trillian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/atkins Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 15:16   #38
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Mensblødninger

Kopiert fra bloggen min og fikk denne tråden fra Gerd: (Takk Gerd))

De fleste er inne har nok fått med seg at eg sliter med å få menstrasjon i tide og utider i det siste, til tross for p-sprøyta.
Har nå funnet ut når dette skjer.
Det er hver gang jeg skal inn i ketose igjen. Nå hører det selvsagt ut som om eg går inn og ute hele tiden men det gjør eg da ikkje.
Første gang eg fikk den var når eg begynte på kuren i mai, da hadde eg mensen i 7 forbaska lange uker.
Gang nr to var etter opersjonen av mandlene, denne gangen var det det ikke så lenge for jeg gikk til legen og fikk ny sprøyte.
Og tilslutt gang nummer 3, nå etter sydenturen. Og denne gangen er det virkelig skikkelig og utrolig vondt.
Lurer derfor på om det er andre som opplever det på samme måten?

For må vel forbrede meg på at det kommer til å skje igjen etter jul også, lurer derfor på om eg skal slutte på sprøyta og eventuelt gå over på pillen.

Har iallefall endelig skjønt at det er pga ketosen det skjer og det hjelper på, blir skikkelig sliten og slapp av dette.

------------------------
Så etter å ha lest her så kan vdet virke som at de som har hatt problemer med mensen før de startet lavkarbo har fått den i balanse igjen, mens de (meg selv) som har hatt mensen etter klokka før no får litt problemer. Vurderer egentlig å slutte på sprøyta, men samtidig er den jo så utrolig greit.
Skal ha ketolysepause i jula, men etter det er det over på ketolyse og da frem til sommeren er planen, så kanskje eg skal gi det en sjanse til sommeren og se om jeg får den flere ganger i den 6 mnd perioden eg skal holde meg til ketolyse etter sommeren.
Iallefall godt å lese at flere har erfaringer med dette, slipper å føle seg helt alene

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:35   #39
kikja
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Skjetten (Nedre Romerike)
Innlegg: 193
kikja er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Min historie;
Etter ca to uker på EuroDiet, begynte jeg plutselig å få småblødninger - noe jeg ikke har hatt problemer med i hele tatt på de 5 årene jeg har brukt de p-pillene jeg bruker nå. Snakket med legen om det, og ho mente at det ikke var noe å bekymre seg over med en gang, men hvis det vedvarte i flere uker skulle vi se nærmere på det. Jeg er av de som i samråd med lege og gynekolog også bruker pillene til å hoppe over mens pga utenomjordiske menssmerter, så var egentlig midt mellom to perioder (har da mens hver 3. mnd). Legen mente at jeg skulle ha mensen som vanlig neste gang, som da var ca to uker etter at disse blødningene startet. Mellomblødningene mine varte da helt fram til denne mensen, med ett opphold på 1-2 dager. Hadde tidenes korteste mensperiode, med for meg unormalt lite smerter, og etter det har jeg ikke merket noe i verken ene eller andre retningen.
MEN nå, etter ca 10 uker på EuroDiet, sitter jeg med MANGE symptomer på at jeg er gravid, til tross for at jeg har tatt p-pilla regelmessig, så jeg lurer rett og slett på om dietten kan ha "overstyrt" p-pillene på en eller annen måte, sånn at p-pilla ikke har fungert optimalt...?
Har ikke testa meg ennå, skal gjøre det så fort jeg rekker innom ett apotek og får kjøpt en test....

__________________
~ Kikja ~
... har pause ...


kikja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen for øyeblikket... Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 09:13   #40
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mensblødninger

Jeg trodde jeg kunne skryte og si at hos meg er alt som normalt, men neida. Nå har jeg fått mensen igjen, 3 gang på 2 mnd! Jeg har vanlig kobberspiral som prevansjon, pga migrene får jeg ikke p-sprøyte eller hormonspiral. Syklusen min er blitt litt forstyrret ja...

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 10:52   #41
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Mensblødninger

Skal ta p-sprøyta igjen på fredag for å stoppe dette. No er det 4 uker siden snart og eg orker ikkje meir, blir jo drita sur på heile greia

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 11:11   #42
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mensblødninger

Gid jeg kunne få den, jeg har ingen planer om flere barn!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 11:41   #43
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Mensblødninger

Eg vil ha barn, men inntil mannen i mitt liv dukker opp så får eg heller bruke sprøyta

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 11:45   #44
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mensblødninger

Ja, jeg gikk på denne tidligere, fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok det 7 mnd for meg. Da tok jeg siste sprøyta i januar, og ble gravid i oktober. Ha det litt i minnet når mannen er funnet, det kan ta lang tid å få dette ut av systemet

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 14:01   #45
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Mensblødninger

Jepp veit, men skal snart ha ei pause uansett
Vil ikkje gå så altfor lenge på den i gangen og nå er det jo ikkje vits i det hele tatt i og med at mensen kommer hele tiden eg skal inn i ketose

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 10:54   #46
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Er det rart jeg er glad i dette forumet? Her finner man jo en forklaring på det meste.

Har hatt uregelmessig menstruasjon i alle år. Mistenker pcos (men har aldri fått det undersøkt, lider av legeskrekk), og har vært glad og fornøyd over én av bivirkningene, nemlig sjelden mens. 2-6 ganger i året har vært det typiske. Det har vært helt i orden, ettersom at jeg har fryktelig kraftig menstruasjon (hele tiden redd for lekkasjer), og fordi jeg har fryktelige kraftige menssmerter. Kaster opp og kaldsvetter, diare og så vondt i magen at jeg har lyst til å skrike. Noe forbanna dritt altså!

Var kjempehappy da jeg fikk mensen første gang etter påbegynt ketose. Var ikke noe unormalt i at jeg fikk mensen da, ettersom at det var et par måneder siden sist. Det som var så flott var at jeg ikke hadde menstruasjonssmerter i det hele tatt. En helt ny opplevelse for meg

Men nå kommer altså mensen igjen! Kraftigere enn noen sinne, og bare 2 uker siden jeg fikk mensen sist . WTF!? tenkte jeg da. Dette vil jeg ikke ha noe av! Jeg forventet jo å få mer regelmessig menstruasjon hvis jeg gikk ned i vekt altså. Men ikke DETTE . Ble litt bekymra også selvfølgelig.

Så finner jeg altså denne tråden. Ble beroliga. Krøll på menstruasjonssyklusen er altså ikke helt uvanlig, og jeg kan forvente at det går over etterhvert. Forhåpentligivs...

Fant blant annet dette fra Torkil i en annen tråd:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Ketolysekuren normaliserer hormonbalansen. Når kvinner er fete ( altså sterkt overvektige med insulinresistens) er hormonbalansen mot det mannlige. På kuren blir den normal kvinnelig igjen. I overgangen kan det bli trøbbel,

og dette fra Nille her:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

MEN derimot er det ganske vanlig å få mensen tilbake ved lavkarbo kosthold. Det har med hormoner å gjøre. Man oppnår balanse i blodsukker/insulin når man spiser lavkarbo - dvs. at man oppnår en viss hormonblanse og dermed får man mensen igjen, - for å si det veldig veldig enkelt ! (Det er litt mer komplisert denn dette altså, men det er i basis dette som skjer).

Jeg er veldig interessert i HVA som egentlig skjer, HVORDAN og HVORFOR??? Dette med hormonene er jo kjempeinteressant. Jeg har alltid hatt hormoner på bærtur, og har merka at ting har vært i endring etter påbegynt ketose. Ikke bare på mensen,men også på at f.eks. kvisene mine har forsvunnet.

HAr forsøkt å google litt, men finner ikke noen nærmere og mer detaljert forklaring på hvorfor dette skjer. Noen som har noen tips? Hvorfor er det egentlig sånn at man har flere mannlige kjønnshormoner som overvektig? Hvorfor normaliseres det på ketolyse? Og hvorfor får man mensen i et kjør kanskje i flere måneder i overgangen???

Sorry langt innlegg, men er det bare jeg som alltid vil vite HVORFOR ting skjer?)

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 16:15   #47
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Anitra, her.

Ja, jeg gikk på denne tidligere, fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok det 7 mnd for meg. Da tok jeg siste sprøyta i januar, og ble gravid i oktober. Ha det litt i minnet når mannen er funnet, det kan ta lang tid å få dette ut av systemet

Det er ikke unormalt lenge å bruke 7 måneder på å bli gravid når man starter å forsøke, uansett hvilken prevensjon man brukte før. Mange glemmer at det faktisk er veldig få dager hver syklus man kan bli gravid. Vi blir foret med at det liksom er et vidunder at man ikke blir gravid ve ubeskyttet sex, men det er langt ifra sannheten.
Man kan godt regne med et år uten prevensjon før man blir gravid uten at det er noe galt av den grunn. Selv med godt lanlagt sex i de fruktbare periodene.
Når det er sagt så nekter min fastlege å sette kvinner på p-sprøyten, nettopp fordi mange får problemer med å bli gravid etterpå.
Hormonell prevensjon er noe dritt egentlig.

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Jeg er veldig interessert i HVA som egentlig skjer, HVORDAN og HVORFOR??? Dette med hormonene er jo kjempeinteressant.

Det kunne jeg tenkt meg å vite også. Jeg må innrømme at det virker litt skummelt når så mange forteller om hormonell ubalanse, unormale sykluser og blødninger i ketose/på lavkarbo.
Jeg kartlegger min egen syklus som prevensjonsmiddel og liker å ha oversikt og forståelse for hva som foregår der nede. Om jeg kan forvente blødninger i hytt og gevær, og uregelmessige sykluser kan jeg ikke forstå annet enn at lavkarbo har ugunstig effekt på den kvinnelige hormonbalansen? Spesielt om man har en "normal" syklus før man starter med ny diett.
Mer informasjon om hvordan lavkarbo har effekt på progesteron, FSH, LH og østrogen hadde vært flott. Spesielt i forhold til eggløsning og lutealfase. Jeg blir nemlig litt bekymret av å lese erfaringene i denne tråden.

På forhånd takk!

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 11:51   #48
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Jeg har vel ikke noen faglig kompetanse på området, men jeg kan opplyse om at for min del, og det finnes flere tråder som forteller det samme, at syklusen normaliserer seg over tid.
Før lavkarbo (og særlig før p-piller) så hadde jeg lange og kraftige blødninger (8-9 dager ..!), noe kortere etter at jeg begynte på p-piller.
Den første tiden etter at jeg begynte med ketogent kosthold var syklusen på bærtur, og jeg menstruerte ikke minst svart (noe jeg senere fant ut at rett og slett var en utrenskning, og har ikke opplevd det senere).
Men jeg tror det gikk godt over et halvt år, og da hentet syklusen seg inn, jeg har nå mensen i ca 4 dager, og blør sånn akkurat passe mye. Fra å være ekstremt dårlig med kramper i mellomgulvet og fast proseryde med smertestillende og varmeflaske på magen, nærmest sengeliggende første menstruasjonsdag, så har jeg nå litt sånn småkramper dagen før menstruasjon, and that's it. PMS er ikke minst et blekt minne!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 17:53   #49
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

, jeg har nå mensen i ca 4 dager, og blør sånn akkurat passe mye. Fra å være ekstremt dårlig med kramper i mellomgulvet og fast proseryde med smertestillende og varmeflaske på magen, nærmest sengeliggende første menstruasjonsdag, så har jeg nå litt sånn småkramper dagen før menstruasjon, and that's it. PMS er ikke minst et blekt minne!

Åååhhh *gleder meg!* Hvis dette blir fast prosedyre for meg også er det verdt lavkarbolivsstilen ALENE!

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:51   #50
Misty
Seniormedlem
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.112
Misty er virkelig snillMisty er virkelig snillMisty er virkelig snillMisty er virkelig snill

Sv: Mensblødninger

Hmm...jeg har hormonspiral, og det er over en uke til jeg skal ha mensen nå, men jammen kommer den ikke nå *oppgitt*
Men da vet jeg vel vertfall hvorfor. Har vært mye kluss siden jeg satte den inn i høst.

__________________


Misty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketogen kost - igjen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no