Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-11, 02:12   #1
loseit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
loseit er på en erverdig vei

Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Jeg har en oppskrift som er helt fantastisk. Den blir vanligvis laget ved å ha en paibunn helt opp til toppen av kantene i en paiform. Deretter tilsettes en hel boks (3dl) creme fraise og oppå der er en pakke kjøttdeig (400g) som så toppes med revet ost.

Som vi vet kan man ikke bruke en paibunn. Skal jeg prøve å "kutte ut" paibunnen og bare steke i ildfast form? Hva med å lage en "lavkarbo paibunn"? Noen som har noen andre forslag?

loseit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 1500kcal under 20 karb, så lite karb som mulig Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 08:21   #2
Life_Tone
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Finland
Innlegg: 83
Life_Tone er på en erverdig vei

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Denne bruker vi alltid når vi lager pai
God lavkarbo paibunn:
2 dl pofiber
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g rumstemperert smör
2 eggeplommer

Bland de törre ingrediensene. Kna inn d myke smöret med fingrene (eller sleng allt i en foodprocessor hvis du har d). Arbeid inn eggeplommene. Klem ut deigen i en smurt paiform. Forstek 5min på 200 grader, midt i ovnen.

__________________
Nå skal jeg ned i vekt for 2. gang etter en graviditet og anser meg nå ferdig med babylaging! Så denne gangen skal jeg BLI nede
:

Life_Tone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, helt enkelt.. Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 16:14   #3
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Etter noen mislykkede forsøk på bunn (vi går bare ikke sammen, satte nesten fyr på begge to), lager jeg nå pai uten bunn! Og det går helt fint siden det som binder innholdet sammen er jo eggeblandingen

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:30   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Jeg bruker denne paibunnen, og synes den blir veldig god

125 g smør
1 dl mandelmel
2 dl pofiber
1 egg
Salt

Ikke så veldig ulik life_tone sin

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 23:00   #5
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Takk for oppskriftene! Hadde akkurat tenkt at jeg trenger en paibunnoppskrift! og her var det to oppskrifter

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 00:07   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Denne fungerer kjempefint

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 00:22   #7
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Jeg fant opp denne en gang, og den er veldig veldig veldig god. Ikkelavkarbere elsker den også.

Sitat:

50 g mandelmel
24 g kokosmel
18 g glutenmel (IKKE glutenfritt mel)
20 g hakkede valnøtter
120 g smeltet meierismør
1/2 dl sukrin

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:39   #8
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Jeg bruker denne oppskriften på paibunn, er ikke så glad i hverken konsistensen eller smaken av kokosmel. Denne synes jeg smaker nesten som vanlig paibunn!


3 dl mandelmel (jeg bruker skoldede, finmalte mandler)
0.5 dl sesamfrø
1 ss fiberhusk
1 ts salt
50 g smør
1 egg


Kvern sesamfrøene med stavmikser eller lignende, og bland med mandelmel og fiberhusk. Ha i resten og bland til en deig. Klem ut i en paiform, la stå i kjøleskapet i en halvtime.
Forstek skallet på 200 grader i 8 min.

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:41   #9
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Opprinnelig lagt inn av loseit, her.

Jeg har en oppskrift som er helt fantastisk. Den blir vanligvis laget ved å ha en paibunn helt opp til toppen av kantene i en paiform. Deretter tilsettes en hel boks (3dl) creme fraise og oppå der er en pakke kjøttdeig (400g) som så toppes med revet ost.

Som vi vet kan man ikke bruke en paibunn. Skal jeg prøve å "kutte ut" paibunnen og bare steke i ildfast form? Hva med å lage en "lavkarbo paibunn"? Noen som har noen andre forslag?

Steker du kjøttdeigen på forhånd ja? Krydrer med noe? Kanskje jeg må prøve denne?

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 13:26   #10
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Skal paibunn virkelig være så smuldrete at det nesten ikke går an å ta i den? Eller bør den holde litt sammen? Brukte flere av disse oppskrifte her i tråden med samme resultat. Smuldrer ifra... Likte oppskrifta Ziltoidia lagt inn her, smakte veldig godt, men jeg brukte ikke glutenmel. Kanskje det er den som skulle holde alt sammen?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 13:57   #11
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Skal paibunn virkelig være så smuldrete at det nesten ikke går an å ta i den? Eller bør den holde litt sammen? Brukte flere av disse oppskrifte her i tråden med samme resultat. Smuldrer ifra... Likte oppskrifta Ziltoidia lagt inn her, smakte veldig godt, men jeg brukte ikke glutenmel. Kanskje det er den som skulle holde alt sammen?

Jeg husker faktisk ikke om min pai smuldrer sammen, men jeg tror ikke det. Skyldes nok glutenmelet ja. Istedenfor kan du kanskje bruke eggehvite? Krasekaker henger jo sammen, så det burde jo gå an.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 16:54   #12
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Jeg husker faktisk ikke om min pai smuldrer sammen, men jeg tror ikke det. Skyldes nok glutenmelet ja. Istedenfor kan du kanskje bruke eggehvite? Krasekaker henger jo sammen, så det burde jo gå an.

Ja, jeg tenkte å prøve med egg oppi. Har ingen problem med gluten selv så kunne jo ta det oppi, men skal lage pai for venninner og ei av dem tåler ikke gluten

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 11:11   #13
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Opprinnelig lagt inn av Life_Tone, her.

Denne bruker vi alltid når vi lager pai
God lavkarbo paibunn:
2 dl pofiber
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g rumstemperert smör
2 eggeplommer

Bland de törre ingrediensene. Kna inn d myke smöret med fingrene (eller sleng allt i en foodprocessor hvis du har d). Arbeid inn eggeplommene. Klem ut deigen i en smurt paiform. Forstek 5min på 200 grader, midt i ovnen.

Helt perfekt Lett og jobbe med og lett å trykke ut i paiforma. står i ovnen nå med masse godt oppi

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-06-14, 15:56   #14
Ninasju
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Bergensområdet
Innlegg: 131
Ninasju er ny på veien

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Opprinnelig lagt inn av Life_Tone, her.

Denne bruker vi alltid når vi lager pai
God lavkarbo paibunn:
2 dl pofiber
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g rumstemperert smör
2 eggeplommer

Bland de törre ingrediensene. Kna inn d myke smöret med fingrene (eller sleng allt i en foodprocessor hvis du har d). Arbeid inn eggeplommene. Klem ut deigen i en smurt paiform. Forstek 5min på 200 grader, midt i ovnen.

Dytter på denne. Kjempegod erstatning for vanlig bunn. Kylling og broccolipai blir middagen i dag.

Ninasju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-14, 16:48   #15
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?

Jeg har brukt denne paideigen fra 56kilo.se:

"Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme
Tryck ut i form (jag har en 20 cm form med löstagbar botten), det kan kräva lite tålamod, men går! Använd smörkniv för att platta ut det sista.
Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader."


Men jeg lager 1.5 porsjon til en 24 cm springform. Den passer hvertfall veldig godt til tacopaien fra samme nettsted, hvor det er mye smak i fyllet

EDIT: Ser jeg la ut nesten samme oppskrift som Becky.

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Paibunn? swimzy Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 30-09-13 19:09
Genial og kjempegod paibunn Kira71 Kake/dessert og snacks 22 03-10-10 19:22
Oppskrift på paibunn? channetth Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 05-08-10 22:01
Oppskrift på paibunn/bunn til matostekake? Max Oppskrifter 0 10-03-08 08:01
Paibunn, - kan man ... Summer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 28-06-06 17:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no