Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-12, 12:31   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Sønnen min skal endelig sjekkes ut for laktoseintoleranse. Og derfor hskal han ikke ha melk. Men så har han bursdag og jeg skal bake og dermed lurer jeg om jeg kan bruke soyamelk på samme måte som vanlig melk?
Vil smaken og konsistensen bli rimelig lik?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 12:47   #2
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Hyggelig å høre fra deg,lenge siden nå
Du skriver ikke hvor gammel sønnen din er..Barna skal ikke ha søyamelk,men kanskje skader ikke med en kake bit.Lykke til

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 13:13   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Ja jeg har vært litt fraværende her inne... ang sommerferie på hytta, og oppstart på nytt studie med mye stress...Koselig å bli husket da

Gutten er 9 år. Hvorfor skal ikke unger ha soyamelk forresten? Nå er det jo ikke slik at han inntar så mye av det, vi prøver oss bare frem foreløpig.
Jeg har selv smakt på havremelk. Den var rett og slett vond. Rismelk har vi ikke prøvd enda.

Saken er at han skal utredes for laktoseintolerase/melkeallergi pga fordøyelsen (endelig) og vi har fått beskjed om å ikke bruke noen typer melkeprodukter i det hele tatt i 4 uker. Vi er ikke helt inne i dette enda, så det blir nok litt feilskjær de første dagene, men soyamelken med sjokolade synes han i allefall er god. Den usøtede derimot var ikke "drikkendes" så derfor tenkte jeg å bruke den i bursdagskaken...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 13:39   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Soya inneholder en såkalt østrogen- hermer, altså noe som utgir seg for å være kvinnelige hormoner. Gjør blant anne tat noen merker det feks i puppene om de får i seg soya.
Barn bør ikke utsettes for dette, men litt i en kake kan jeg ikke skjønne at kan være så farlig!
Jeg tenker faktisk at i 4 uker trenger han da ikke drikke noen form for melk, men kan få saft, juice etc!
Skulle han få en diagnose, får du heller finne ut av ting da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 14:15   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Soya inneholder en såkalt østrogen- hermer, altså noe som utgir seg for å være kvinnelige hormoner. Gjør blant anne tat noen merker det feks i puppene om de får i seg soya.
Barn bør ikke utsettes for dette, men litt i en kake kan jeg ikke skjønne at kan være så farlig!
Jeg tenker faktisk at i 4 uker trenger han da ikke drikke noen form for melk, men kan få saft, juice etc!
Skulle han få en diagnose, får du heller finne ut av ting da!

Aha!
Nei problemet er vel egentlig ikke drikke, men matlaging... Jeg lager jo i utgangspunktet det meste glutenfritt for min egen del, men av den grunn bruker jeg en del meieriprodukter i middager osv, som smør, fløte og ost i sauser, fiskekaker, kjøttkaker osv. Om vi skal kutte ut alt dette også så er det jo ikke smak igjen på maten da :S
Jeg har en gutt som er ekstremt kresen og (selv om vi er på veg og han har blitt bedre), nekter å spise ubearbeidet kjøtt og fisk og egentlig lever på brød med smør og servelat og pasta/ris/poteter og grønnsaker til middag med mindre jeg lager noe fra bunnen av som kjøttkaker osv.
Jeg vil anta at mer enn halvparten av de proteinene han får i seg kommer fra meieriprodukter, og siden vi faktisk har prøvd å knipe litt inn på dem allerede pga karbohydratene også, så kan man si det sånn at jeg er sikker på at han får i seg for lite protein.
Han har også mye uro i kroppen og konsentrasjonsproblemer og han har problemer med fordøyelsen og inkontinens.
Alt dette KAN ha sammenheng med intoleranse for noe og derfor blir vi endelig utredet.

Hvis ikke vi kan bruke soya, hva kan vi bruke da?

Han liker ikke kjøtt, med mindre det er malt og blandet opp som burger, kjøttkaker el.l. Men han spiser ikke kjøtt i taco, lasagne, pizza osv. Da nekter han å spise.
Han liker ikke fisk, men spiser noen mikrobiter til middag. Han liker kun fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller. Det er han imidlertid kjempeglad i. Men der kommer melken inn, både i saus og i selve produktet.
Han liker ingen former for skalldyr
Han liker ikke brunost eller prim eller smøreoster, bare milde guloster som norvegia, jarlsberg osv og faktisk brie...
Han liker bare 2 frukter; eple og banan
Han elsker pasta (uten annet enn smør på), spiser ris, poteter og litt grønnsaker (gulrot, blomkål, kål, brokkoli og minimais).
Han er også veldig glad i alle mulige varianter av frokostblanding bortsett fra type musli, med melk såklart. Han kan lett spise opp 3-4 boller med sånnt i et måltid...

Av pålegg elsker han servelat - og det er det eneste kjøttpålegget han liker. Han kan til nød spise baconpostei og gulost på maten, og han liker ostesmørbrød og honning men ellers ingenting annet pålegg.
Også liker han agurk, paprika og salat, men ikke tomater, bønner, erter eller noe annet man kan ha i en salatbolle.
Også liker han nugatti såklart, men det har vi aldri her i huset fordi han tidligere ble så hyper av alt sukkeret. Han klarer ikke å begrense seg rett og slett

Han liker heller ingen dressinger, nesten ingen sauser annet enn vanlig kjøttkakesaus og hvit saus, ikke rømme, remulade eller majones.

Jeg MÅ ha i gutten fett og proteiner og meieriprodukter har vært omtrent eneste kilde til dette til nå... Hva gjør vi da?
Han er ikke akkuratt tykk heller...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:10   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Jeg skjønner at dette kan være et problem, men i første omgang er det kun snakk om 4 uker! Da får du heller lage to middager osv denne tiden.

Kan du ikke henvende deg til Voksentoppen senter for astma og allergi? De burde kunne gi deg noen tips til produkter du kan vurdere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 16:17   #7
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Liker han egg? Super proteinkilde, godt med fett - masse, masse næring

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:30   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Hva med smoothie? Kokosmelk (velg så fet som mulig), egg (nei, det blir ikke kvalmt), bær og søtning... Eventuelt litt kanel eller kardemomme. Blir godt! Har både fett og proteiner.

Du kan bruke kokosmelk i stedet for melk mange steder. Eller du kan bruke rismelk. Rismelken er veldig søt og egner seg mest til bakverk hvor du kan knipe inn på annen søtning. Den er også full av karbohydrater og lite annet - så jeg synes vel kokosmelk er et bedre alternativ.

Ellers vet jeg det går an å lage fiskekaker "jevnet" med egg, salt og potetmel - eventuelt fiberhusk. Se også om du kan finne kyllingkjøttdeig (bare kvernet og ikke spedd). Av dette bør du kunne få til noe som går ned. Schär har naturlig glutenfri pastaprodukter - på bokhvete (ikke i slekt med hvete eller andre kornvarer). Denne kan du nok finne på større menybutikker eller kanskje helsekost - jeg har sett i sverige. Igjen stort sett bare karbohydrater, og kanskje ikke så interessant uten smør? Prøv eventuelt med litt baconfett over.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:33   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Finnes det ikke margarin() uten melk?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:41   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Finnes det ikke margarin() uten melk?

Jo, men det er djevelens verk! (Melange har et melkefritt produkt, mener jeg å huske.... Jeg foretrekker andefett, cocosa eller baconfett... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:59   #11
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Det fnnes rismelk som gjerne står i samme hylle som soyamelken

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 21:10   #12
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Mandelmelk syns jeg er en god erstatning, eller melk av andre nøtter

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 21:36   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Finnes det ikke margarin() uten melk?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jo, men det er djevelens verk! (Melange har et melkefritt produkt, mener jeg å huske.... Jeg foretrekker andefett, cocosa eller baconfett... )

Jeg vet det! Men når man har en sønn som er svært kresen og slett ikke trenger å slanke seg og det kun er snakk om 4 uker, tror jeg man på en måte bryr seg mindre om det! Bare man får ungen til å spise noe.
Tror ikke en niåring som ikke er glad i mat spiser pasta med andefett liksom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 21:54   #14
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Egg glemte jeg. Joda han spiser egg, men blir fryktelig fort lei det, så en eller to dager med omelett el.l og det går 14 dager før han vil ha det igjen.
Han liker små mengder bacon, men ikke baconfett. Han liker heller kokos i noen form.
Han liker noen nøtter, men blir fort lei.
Han liker ikke kylling heller. (Bare skinnet)

Jeg skal ikke legge ham over på noen lavkarbodiett egentlig, men redusere eller forskyve andel av de ulike næringsstoffene hadde vært en stor fordel.
Og for å si det sånn - han velger å sulte fremfor å spise noe han ikke liker... Han er ikke mager, men om han tar av noe blir han det fort. Han veier bare ca 30 kg og er nesten 140 høy.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 08:16   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg vet det! Men når man har en sønn som er svært kresen og slett ikke trenger å slanke seg og det kun er snakk om 4 uker, tror jeg man på en måte bryr seg mindre om det! Bare man får ungen til å spise noe.
Tror ikke en niåring som ikke er glad i mat spiser pasta med andefett liksom!

1) Jeg tror du misforsto spøken min...
2) Jeg syntes det var greit å presentere alternativene. Jeg vet at da jeg var unge og levde på brødvarer og smør hadde jeg fremdeles foretrukket baconfett framfor melange. Jeg kan ikke svare for et barn, men har man flere alternativ går det iallfall an å forsøke noe annet enn smørefett også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 09:03   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

1) Jeg tror du misforsto spøken min...
2) Jeg syntes det var greit å presentere alternativene. Jeg vet at da jeg var unge og levde på brødvarer og smør hadde jeg fremdeles foretrukket baconfett framfor melange. Jeg kan ikke svare for et barn, men har man flere alternativ går det iallfall an å forsøke noe annet enn smørefett også.

1) Neida!
2) Tro meg, mamma'n som kjenner barnet best har nok prøvd alle alternativene hun i det hele tatt har kunne forestille seg at kunne være verdt å prøve!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 09:06   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

FrkMarge, tror jeg har spurt om dette før, men har du snakket med noen om å ta kontak tmed senteret på Rikshospitalet som jobber med barn og spiseproblemer? Kan ligge så mangt bak at han ikke vil ha enkelte matvarer.
Har du snakke med Imse her inne om dette? Sønnen hennes sliter også med problemer rundt mat og konsistenser etc

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:32   #18
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

FrkMarge, tror jeg har spurt om dette før, men har du snakket med noen om å ta kontak tmed senteret på Rikshospitalet som jobber med barn og spiseproblemer? Kan ligge så mangt bak at han ikke vil ha enkelte matvarer.
Har du snakke med Imse her inne om dette? Sønnen hennes sliter også med problemer rundt mat og konsistenser etc

Nå bor vi i Bergen da, så det er veldig langt til riksen
Men legen vi er under utredning på Haukeland. Det er et sammensatt problem dette her og jeg har en mistanke til at alt henger sammen, både mage, urinveier, matvaner og konsentrasjonsprobelemene... Så var det bare å få en lege til også å se denne sammenhengen - og det håper jeg vi har nå.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:59   #19
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Sønnen min skal endelig sjekkes ut for laktoseintoleranse. Og derfor hskal han ikke ha melk. Men så har han bursdag og jeg skal bake og dermed lurer jeg om jeg kan bruke soyamelk på samme måte som vanlig melk?
Vil smaken og konsistensen bli rimelig lik?


Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: bakst har fungert ypperlig for meg med soyamelk. Matlaging er værre...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:18   #20
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: bakst har fungert ypperlig for meg med soyamelk. Matlaging er værre...

Ja jeg tok sjangsen faktisk. Laget bursdagslangpannekake med den soyamelken uten sukker. Den hadde uansett ikke blitt drukket opp, for den smakte ikke særlig godt
Kaka ble akkurat som vanlig den, både på smak og konsistens.
Var krydderkake jeg laget forresten.
Kommer ikke til å kjøpe den usøtede varianten mer iallefall, men kanskje en liter med sånn sjokoladesoya i helgene... Den var faktisk kjempegod.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 12:44   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Har dere sjekket det opp mot hvetestivelse? Jeg har lest endel om det i det siste, samt fått tips fra barnelege om å være obs på det. Har selv hatt noe av det du beskriver i oppveksten og er nå i voksen alder supersensistiv mot stivelse. Listen over hva han spiser inneholder jo mer av det (farse/blandinger, pasta osv) enn melkeprodukter...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 02:05   #22
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Har dere sjekket det opp mot hvetestivelse? Jeg har lest endel om det i det siste, samt fått tips fra barnelege om å være obs på det. Har selv hatt noe av det du beskriver i oppveksten og er nå i voksen alder supersensistiv mot stivelse. Listen over hva han spiser inneholder jo mer av det (farse/blandinger, pasta osv) enn melkeprodukter...

Både gluten og laktose blir sjekket ut samtidig, men ikke stivelse tror jeg. Jeg får spørre om det når vi er der igjen...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 07:27   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Jeg hadde brukt rismelk i denne perioden, du kan enten kjøpe ferdig søtet, med kakaosmak eller naturell.

Soyamelk hadde jeg unngått ikke bare pga det er østrogenfremmende og noe jeg aldri i verden hadde gitt til en gutt, men også fordi det er stor sannsynlighet for at om gutten regaerer på melk og gluten, så reagerer han også på proteinet i soya. Soyaprotein og gluten er veldig likt. Så i en testperiode ville jeg holdt meg unna det også. Dersom det gjelder en bokstavdiagnose, så er det sjelden de reagerer på bare laktosen, det er melkeproteinet de reagerer på, og da er soya i samme leia.

Tror du gutten din liker kokosmelk? Den kan brukes av de som ikke tåler melkeprotein, gluten og soya.

Vi har ikke kommet så langt som å teste fritt for gluten og melk enda, og vi har ingen leger med på laget, for de tror ikke på at gluten og melkeprotein kan gjøre ting verre for barn med feks add. Selv om jeg nevner at jeg selv blir skikkelig ustabil i magen( kan ikke reise hjemmefra omtrent) og helt i ørska av gluten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 09:32   #24
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Jeg tror ikke han skal ha en bokstavdiagnose, bare så det er sagt. Det jeg tror er at han får lignende symptomer netopp fordi det er noe galt med mage og fordøyelse...
Men jeg skal kjøpe rismelk neste gang. Med sjokolade bør det gå ned sikkert

Er vanskelg dette. Det er så mye det er melk i og jeg tabber meg ut nesten hver dag
Det er massevis av ting vi pleier å spise og som han liker som det er melk i - nesten alt.
Som student har jeg overhode ikke mulighet til å bake eller lage alt fra unnen av om dagen. Og nå skal jeg ut i skolepraksis i full jobb i 8 uker og kommer til å ha enda dårligere tid...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 09:52   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Som student har jeg overhode ikke mulighet til å bake eller lage alt fra unnen av om dagen. Og nå skal jeg ut i skolepraksis i full jobb i 8 uker og kommer til å ha enda dårligere tid...

Er det en pappa inne i bildet her? Med en detaljert oppskrift er det utrolig hva de får til...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bakevarer i Sverige! Puzn81 Lavkarbo generelt 2 15-06-11 09:43
Alternative bakevarer GretheH Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 06-04-11 14:57
Nyttige bruksområder for bakevarer jvb Livets lyse side 2 19-02-11 14:48
Noe jeg kan bytte ut brødskiven med, som finnes på en vanlig butikk? Chopin Lavkarbo generelt 14 07-02-11 19:13
Q-melk VS Tine melk Aadi Generell ernæringsdebatt 12 14-04-06 17:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no