Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-11, 18:50   #1
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Hvis man ikke følger Ketolyse men vil ned i vekt, vil man da klare det på et generelt lavkarbo kosthold? Har siden 4. april spist lavkarbo. Antar jeg har lagt et sted mellom 20 og 50 gram daglig de første 4 ukene, og de to siste under 20. Har bare gått ned 2 kg. Nå når jeg har fått ketolyse-boken skjønner jeg jo at jeg ikke har vært nøye nok med å feks trimme og ta vitaminene utenom. Men jeg har liksom forventet større resultat bare i kraft av å spise mindre høykarber! Men det er kanskje ikke slik? Betyr det at det kun er i ketose man kan forvente vekttap (utenom de andre kurene, så klart)? Betyr det at selv om jeg legger meg på et inntak av 40 - 70gram pr dag kan jeg ikke forvente vekttap? Må innrømme at jeg hadde forventet mer enn 2 kg på 6 uker (men det er nok noe jeg har gjort "feil!"...) Kan legge til at alle tallene mine har sett bra ut hver dag, så jeg får nok fett og protein i meg. Har BMI på 29.

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 22:30   #2
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Jeg tror det kommer an på hvor mange kilo du har å ta av. Hvis du har 30+ å ta av, tror jeg du vil gå ned en del på generell lavkarbo, det har jeg selv gjort. Men nå når jeg har ca 15 kg igjen, merker jeg at det blir mye vanskeligere og det skal ingenting til for at jeg går opp igjen. Man kommer nok til et punkt hvor det blir mye vanskeligere.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 20:32   #3
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Takk for svar, Imp!

Ingen andre av "veteranene" som har noe å komme med?

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 21:45   #4
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Min erfaring er at jeg går ned i vekt på generell lavkarbo, men det tar mer tid enn om jeg lever ketogent. Spesielt nå som jeg ikke har så mange overflødige kilo. Men det er helt ok. For min del har jeg så mange andre fordeler av å leve lavkarbo rent helsemessig, at vekttapet får ta den tida det tar.

Orker ikke leve ketogent lenger, da jeg syns det blir for slitsomt og utfordrende i sosiale sammenhenger. Og at jeg hele tida må tenke på om jeg ødelegger ketosen. På generell lavkarbo føler jeg at jeg står litt friere i forhold til valg av mat.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 21:56   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Jeg tenker da om du drikker lettbrus, eller spiser drops/tyggis som kan påvirke? Har du forhøyet inntak av spesielle matvarer?

Hvordan ligger du an kalorimessig? Spiser du lite eller mye? Drikker du nok vann?

Kan du ikke legge inn et par dagsmenyer sånn at man kan se litt hva du spiser?

Hvilken næringsfordeling ligger du på siden du nå ikke spiser ketogent? Strengt tatt spiser du nå vel ketogent om du ligger under 20gram karbo pr dag

Trening skal strengt tatt ikke påvirke vekttapet voldsomt, men dette er nok personavhengig.

Mange spørsmål her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 21:59   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Jeg gikk ned nesten 20 kilo på generell lavkarbo i hin dager (men så gikk jeg opp alle kiloene igjen + litt til, men det var fysiologiske årsaker og en graviditet som var årsaken til det da).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 15:04   #7
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg tenker da om du drikker lettbrus, eller spiser drops/tyggis som kan påvirke? Har du forhøyet inntak av spesielle matvarer?

Hvordan ligger du an kalorimessig? Spiser du lite eller mye? Drikker du nok vann?

Kan du ikke legge inn et par dagsmenyer sånn at man kan se litt hva du spiser?

Hvilken næringsfordeling ligger du på siden du nå ikke spiser ketogent? Strengt tatt spiser du nå vel ketogent om du ligger under 20gram karbo pr dag

Trening skal strengt tatt ikke påvirke vekttapet voldsomt, men dette er nok personavhengig.

Mange spørsmål her

Jeg drikker ikke noe annet enn vann og kaffe med fløte (et par kopper pr dag). Spiser heller ingen drops ol. Har forhøyet inntak av det som er naturlig i kostholdet - fett og protein. Kalorimessig ligger jeg mellom 2000 -g 2500 pr dag. Prøver jo å ikke spise for mye og blir passe mett ved hvert måltid. Drikker masse - 3 - 4 liter - vann hver dag.

En typisk frokost er ca 70 g bacon, 2 egg, en ss majones, en neve revet ost, en ss purre. Lunsj er middagsrester, mengden blir ca 6 ss. Middag feks 200 g hjort med fløte og rømme og squash. Eller 100 g kyllingfilet med gratinert broccoli/blomkål. Snacks er som regel noen skiver ost, litt baconchips eller CC.

Verdiene mine i K-diagrammet er jevne og ligger på det som anbefales, feks 69/19/3 eller 77/22/1, 78/19/3 ...

Jeg har nå valgt å fortsette som jeg gjorde når jeg spiste ketogent, men uten å ha overfokus på ketosen. Dette fordi jeg forventer å bli gravid iløpet av veldig kort tid og må jo da ut av ketosen uansett. Dessuten ble det et "stress" for meg å tenke ketose hele tiden og ikke få forventet effekt... Dermed ble hovedspørsmålet mitt om jeg kan forvente å gå ned i vekt selv om jeg øker karbene til feks 40 pr dag (ser jo bort fra graviditeten da)?

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 15:43   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Jeg tror ikke en dobling av karboinntaket vil gjøre noe negativ for en vektnedgang Du vil kanskje føle deg mer opplagt og energisk kanskje? Synes du spiser fornuftig og får i deg godt med næring, et godt grunnlag for et nytt liv
Kanskje du bare skal stresse ned, nyte maten og fokusere på næringsrik og god mat foreløpig? Du kan jo ta opp tråden vedrørende vektnedgang senere også

Gratulerer med prøving forresten!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 16:24   #9
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg tror ikke en dobling av karboinntaket vil gjøre noe negativ for en vektnedgang Du vil kanskje føle deg mer opplagt og energisk kanskje? Synes du spiser fornuftig og får i deg godt med næring, et godt grunnlag for et nytt liv
Kanskje du bare skal stresse ned, nyte maten og fokusere på næringsrik og god mat foreløpig? Du kan jo ta opp tråden vedrørende vektnedgang senere også

Gratulerer med prøving forresten!

Takk for tilbakemelding, du kommer alltid med gode og fornuftige svar når folk er i villrede Og takk for gratulasjon, vi krysser det som kan krysses

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 17:07   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Gubben min spiser mer karber enn meg, men er likevel klart innenfor LCHF med sine ca 60 karber pr dag.
Han har på de to månedene han har spist slik, blitt kvitt velstandsmagen og gått ned en buksestørrelse. I vekt har han gått fra 76 kilo til 68 kilo.
Siden vi har bikkjer er han vant med å traske på tur daglig, og han har ikke forandret aktivitetsnivået.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 01:02   #11
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

Jeg går ned på 50 gram karbohydrater (ca) daglig
Kombinert med trening (60-90 min daglig..normalt sett, nå har jeg en liten intensiv leseøkt før eksamen så dagene består av spise, lese og jobb).

Det eneste som kan være er at det går litt saktere? Det gjør det ikke hos meg, jeg går ned like mye som jeg gjorde når jeg prøvde meg på et ketogent kosthold. Kan hende at det er fordi jeg har 60-90 min styrkeøkter daglig, men ja

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Generell lavkarbo vs ketolyse bobbla Lavkarbo generelt 3 17-02-11 18:43
Generell lavkarbo VS Ketose Kollen Lavkarbo generelt 10 07-07-10 12:04
Fra ketolyse til generell lavkarbo... *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 2 13-05-10 21:16
Ketolyse vs. generell lavkarbo Sense Ketolysekuren 2 14-07-08 18:43
Dere som går ned i vekt på generell lavkarbo, eller egenkomponerte varianter Calvin Lavkarbo generelt 7 20-04-08 11:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no