Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn og mengder

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-13, 10:51   #26
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Ellers så blir jeg litt skeptisk når noen sier her at barn kan få spise så mye de vil for jeg jobber også i barnehage og jeg får nesten litt vondt i meg når jeg er enkelte barn spise flere store porsjoner havregrøt de dagene vi har det.


Anbefalingen om at barn selv skal få bestemme hvor mye de spiser betinger selvsagt at de får sunn mat – ikke havregrøt!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:56   #27
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Sier ikke at man ikke skal rose rundt spisesituasjonen, men når man ikke har noen vansker der, så er det helt overflødig å juble for at de gjør noe så basic som å spise.


Fullstendig enig! Jo mindre fuzz og sirkus man har rundt spisesituasjonen jo bedre.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:58   #28
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Anbefalingen om at barn selv skal få bestemme hvor mye de spiser betinger selvsagt at de får sunn mat – ikke havregrøt!
-

Nå er vel ikke havregrøt det verste barn i vekst kan spise...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:59   #29
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Nå er vel ikke havregrøt det verste barn i vekst kan spise...


Det er helt riktig! Men er det det beste?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:00   #30
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg håper ikke du har lest deg frem til at jeg mener at Vibekes datter får sjokoladekake til middag hvis hun skulle ønske det?


-

Selvsagt ikke. Akkurat som deg satt jeg det på spissen. Jeg syns bare svaret ditt ble så merkelig, som om du ikke hadde lest hva hun skrev i det hele tatt, for dere er vel i bunn og grunn enige i dette tilfellet? Uavhengig av om man setter ordet betinget foran medbestemmelse eller ikke.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:10   #31
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er helt riktig! Men er det det beste? -

Havre inneholder mange næringsstoffer, fett og ikke gluten og om man f.eks. koker den på helmelk og hiver oppi nøtter og bær og søter den med stevia så er det et supert måltid. Jeg regner ikke med at barnehagen gjør dette dessverre, der serveres den nok med sukker og uten frukt og nøtter.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:30   #32
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Joda, jeg forsto godt hva du mente. Jeg forsto også at du ikke forsto at mitt utsagn slett ikke utelukket at man kunne ta hensyn til barnas matønsker. Eller «medbestemmelse» som det heter. Eksemplet med sjokoladekake var selvfølgelig for å sette poenget på spissen. Noen ganger går jeg feilaktig utifra at alle forstår når et poeng er satt på spissen og når man skal ta det bokstavelig.


-

Jo, jeg forsto det faktisk, men jeg synes også at utsagnet er lett å misforstå. Derfor nevnte jeg dette med medbestemmelse. Det er en relativt ny tanke innenfor barneoppdragelse, og blir forsket mye på nå for tiden. Hvordan forstår vi dette? Hva innebærer det? Når og hvor og hvordan setter vi grenser? Veldig spennende!
Da jeg leste Barn i balanse syntes jeg den var veldig god på mat for barn. Men jeg synes ikke den var like godt på forståelse av barnet som et unikt og autonomt individ. Jeg husker ikke eksempel nå, men ditt sitat over her er ett godt eksempel.
Barn er så utrolig forskjellig, har så ulike behov. For noen barn er det en stor seier å smake på noe nytt. For andre barn fungerer mat som trøst. noen merker at det viktig for foreldrene at de spiser, og da bruker de gjerne dette for å sette egne grenser.
jeg har opplebvd barn med spiseforstyrrelser, som av ulike grunner ikke klarte å spise mat sammen med andre barn og voksne. Vi måtte trene på å spise sosialt. Jeg har opplevd foreldre med spiseforstyrrelser, som gav ordre om at barna ikke fikk spise mer enn en yoghurt i løpet av dagen i bhg. jeg har opplevd barn som har spist sjokoladekake til frokost, flere ganger i uka.
Så det er ikke lett, finnes ingen enkle svar eller fasit.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:37   #33
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Havre inneholder mange næringsstoffer



Men det er jo nettopp der blant annet ernæringsmyndighetene bommer grovt. De beregner hvor mye næringsstoffer det er i en spesiell matvare, og tar ikke hensyn til om menneskekroppen evner å nyttiggjøre seg denne næringen eller ikke. Havre og andre kornprodukter er egentlig ikke menneskemat, og det er vanskelig for oss å nyttiggjøre oss næringsstoffene i korn – havre inkludert.

Hester derimot, ser ut til å være laget for å spise blant annet havre.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:44   #34
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Så det er ikke lett, finnes ingen enkle svar eller fasit.


Man kommer egentlig ganske langt hvis man bruker sunn fornuft og ikke gjøre ting unødvendig komplisert.

Menneskene ville ikke overlevd som art hvis det vi diskuterer egentlig var veldig vanskelig å få til.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:16   #35
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Man kommer egentlig ganske langt hvis man bruker sunn fornuft og ikke gjøre ting unødvendig komplisert.

Menneskene ville ikke overlevd som art hvis det vi diskuterer egentlig var veldig vanskelig å få til.


-

Sorry, går du fram som det gode eksempelet her da, eller?
Herregud, hva er poenget ditt? Dine argumenter og poeng er sunn fornuft, mens mine er unødvendig kompliserte? Du vet å fyre oppunder diskusjonen altså. Man kommer langt ved å ikke være så utrolig arrogant også, og kanskje lese innlegg med litt større velvilje enn du gjør innimellom. Er det slik at du alltid må ha det siste ordet eller noe? Blir så ufordraglig usaklig det hele.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:41   #36
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Anbefalingen om at barn selv skal få bestemme hvor mye de spiser betinger selvsagt at de får sunn mat – ikke havregrøt!


-

Jaha, og jeg mente så generelt. Havregrøt er vel ikke akkurat det mest usunne man kan servere barn om man ikke barna lever lavkarbo. Og i denne tråden så mente jeg sånn generelt om barn skal få spise ubegrenset!

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:42   #37
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Havre inneholder mange næringsstoffer, fett og ikke gluten og om man f.eks. koker den på helmelk og hiver oppi nøtter og bær og søter den med stevia så er det et supert måltid. Jeg regner ikke med at barnehagen gjør dette dessverre, der serveres den nok med sukker og uten frukt og nøtter.

Vet du hva, at i barnehagen der jeg er pedagog så søter vi ikke havregrøten i det heletatt. Den kokes på lettmelk og serveres med kanel og smør.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:43   #38
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Barn og mengder

Eg irriterer meg grenselaust over besteforeldre som seier ungane er FLINKE til å ete, leike, sove, kose.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:20   #39
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Havregrøt er vel ikke akkurat det mest usunne man kan servere barn om man ikke barna lever lavkarbo.


Vi skal vel ikke legge listen for barns kosthold så lavt at alt er greit, så lenge man kan finne eksempler på enda usunnere mat?

Det at noen overspiser på havregrøt er et tegn på at det ikke er sunn mat. Det å holde seg unna mat man kan spise selv om man er mett, er en god leveregel.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:28   #40
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Sorry, går du fram som det gode eksempelet her da, eller?
Herregud, hva er poenget ditt? Dine argumenter og poeng er sunn fornuft, mens mine er unødvendig kompliserte? Du vet å fyre oppunder diskusjonen altså. Man kommer langt ved å ikke være så utrolig arrogant også, og kanskje lese innlegg med litt større velvilje enn du gjør innimellom. Er det slik at du alltid må ha det siste ordet eller noe? Blir så ufordraglig usaklig det hele.


Her syns jeg kanskje du går på person i stedet for å holde deg til sak...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:01   #41
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Vet du hva, at i barnehagen der jeg er pedagog så søter vi ikke havregrøten i det heletatt. Den kokes på lettmelk og serveres med kanel og smør.

Og ungene liker det? Jeg er ikke så glad i usøtet havregrøt må jeg innrømme, men jeg bruker stevia vanilje da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:03   #42
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.


Så enkelt, og allikevel så vanskelig.


-

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Så det er ikke lett, finnes ingen enkle svar eller fasit.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her syns jeg kanskje du går på person i stedet for å holde deg til sak...


-

ok, til saken da - og nå gjør det samme som du er en mester i, nemlig å klippe istykker innlegget og kun hente ut en enkelt setning ut fra konteksten. Hva er forskjellen på de to øverste sitatene? I følge deg kompliserer min uttalelse saken og gjør det unødvendig vanskelig. Mens ditt er et helt greit innlegg i debatten?
Av og til må man bare få lov til å kommentere direkte til personen, for det bringer ikke saken videre å fortsette å diskutere når du slår argumentene så flate som jeg opplever at du gjør.
Dette er en sak som tilhører mitt hjerte. Det handler om mine barn, det handler om mitt yrke, og det handler om min forskning. Jeg kan velge å forholde meg profesjonelt til dette, men akkurat nå valgte jeg å reagere med følelser. Når jeg svarte over her har jeg en mening, noen tanker og ideer jeg mener er viktige.
Jeg tror at mange kan reagere personlig på det du sier, for du svarer på en veldig arrogant og ofte, i mine øyne, en usaklig måte.
Ofte synes jeg du har mange gode argumenter å komme med i diskusjonene. Men like ofte formulerer du deg på en måte som hisser opp mer enn de belyser. Det er synd. Jeg er veldig lite glad i kverulanter, det er noe av det mest uinteressante jeg vet om, bringer ikke meg og mine tanker videre i det hele tatt. Jeg hater også å bare diskutere for å diskutere. Sikkert mye derfor jeg reagerer på deg nå.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 16:16   #43
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

ok, til saken da - og nå gjør det samme som du er en mester i, nemlig å klippe istykker innlegget og kun hente ut en enkelt setning ut fra konteksten. Hva er forskjellen på de to øverste sitatene? I følge deg kompliserer min uttalelse saken og gjør det unødvendig vanskelig. Mens ditt er et helt greit innlegg i debatten?
Av og til må man bare få lov til å kommentere direkte til personen, for det bringer ikke saken videre å fortsette å diskutere når du slår argumentene så flate som jeg opplever at du gjør.
Dette er en sak som tilhører mitt hjerte. Det handler om mine barn, det handler om mitt yrke, og det handler om min forskning. Jeg kan velge å forholde meg profesjonelt til dette, men akkurat nå valgte jeg å reagere med følelser. Når jeg svarte over her har jeg en mening, noen tanker og ideer jeg mener er viktige.
Jeg tror at mange kan reagere personlig på det du sier, for du svarer på en veldig arrogant og ofte, i mine øyne, en usaklig måte.
Ofte synes jeg du har mange gode argumenter å komme med i diskusjonene. Men like ofte formulerer du deg på en måte som hisser opp mer enn de belyser. Det er synd. Jeg er veldig lite glad i kverulanter, det er noe av det mest uinteressante jeg vet om, bringer ikke meg og mine tanker videre i det hele tatt. Jeg hater også å bare diskutere for å diskutere. Sikkert mye derfor jeg reagerer på deg nå.

Først og fremst må vi ikke glemme at deltakere på et forum som dette er ganske forskjellige. Der du hater å diskutere bare for å diskutere, syns jeg det i noen tilfeller er interessant og/eller underholdende. Jeg forstår hva du mener med kverulerende, selv om jeg selv mener at jeg noen ganger urettmessig blir beskyldt for å være en kverulant. Jeg syns at noen bruker kverulantbegrepet i mangel av et godt argument.

Det jeg sjelden gjør i en diskusjon er å karakterisere de jeg diskuterer med. Beskyldninger om at jeg er usakelig syns jeg derfor ofte har et opphav i min manglende evne til å kommunisere at mine argumenter ofte er saken sett fra en litt annen vinkel.

Jeg må også innrømme at jeg – en sjelden gang – erter med vilje. Jeg tåler selv å bli ertet, så jeg forventer ofte det samme av andre. Veldig mange av innleggene mine er skrevet med et glimt i øyet, men jeg innser jo at jeg bommer noen ganger på hva andre syns er festlig. Siden du reagerer så sterkt som du gjør på denne diskusjonen, tar jeg det du sier til etterretning.

Når det kommer til dette med å være arrogant, må du huske på at noen av oss har god grunn til å være det, uansett hvilket nivå av selvinnsikt vi måtte ha


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 16:28   #44
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Vi skal vel ikke legge listen for barns kosthold så lavt at alt er greit, så lenge man kan finne eksempler på enda usunnere mat?

Det at noen overspiser på havregrøt er et tegn på at det ikke er sunn mat. Det å holde seg unna mat man kan spise selv om man er mett, er en god leveregel.


-

Det finnes faktisk barn som overspiser alt de får så lenge de liker maten. Ser virkelig ikke noe usunt i å gi barn havregrøt et par ganger i uka jeg altså

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 16:31   #45
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Og ungene liker det? Jeg er ikke så glad i usøtet havregrøt må jeg innrømme, men jeg bruker stevia vanilje da.

Ja, hos oss elsker de havregrøt alle sammen. Jobber på småbarn og når de kommer til oss så er ungene så små at de ikke er vant til søtt.
Vi vil iallefall ikke være de som venner barna på søtt, så vi bruker ikke sukker hos oss.
Vet at noen voksne nok sniker seg til å ha sukker på grøten sin, men det er mange år siden jeg selv sluttet å bruke sukker på grøten de sjeldene gangene jeg spiser grøt da. Veldig glad i grøt jeg altså, men det er jo ikke akkurat lavkarbo

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 16:48   #46
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Ser virkelig ikke noe usunt i å gi barn havregrøt et par ganger i uka jeg altså

Enig. Jeg spiser for tiden havregrøt sjøl 3-5 ganger i uka omtrent. Varierer litt på hva jeg har i, men på jobben har jeg store havregryn, litt hvetekli, vann, kanel, vaniljestevia, en god dæsj cottage cheese + en banan (og/eller bær) i grøten. Jeg er frisk og rask, slank og sprek og ser ingen problemer med å spise dette da kroppen min ikke reagerer negativt på det på noen måte.

For jeg merker det godt der som jeg spiser mye mat som jeg egentlig ikke har godt av, da forsvinner energien og jeg blir trøtt og daff.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 18:36   #47
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Enig. Jeg spiser for tiden havregrøt sjøl 3-5 ganger i uka omtrent. Varierer litt på hva jeg har i, men på jobben har jeg store havregryn, litt hvetekli, vann, kanel, vaniljestevia, en god dæsj cottage cheese + en banan (og/eller bær) i grøten. Jeg er frisk og rask, slank og sprek og ser ingen problemer med å spise dette da kroppen min ikke reagerer negativt på det på noen måte.

For jeg merker det godt der som jeg spiser mye mat som jeg egentlig ikke har godt av, da forsvinner energien og jeg blir trøtt og daff.

Også er jo havregrøt så godt. Metter lenge gjør det også.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:05   #48
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Dere to burde danne foreningen Havregrøtens Venner!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:33   #49
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Jeg vil være med i Havregrøtens venner
...men den må være kokt på store gryn i flg Fedon Lindberg med smør og kanel...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 20:05   #50
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Barn og mengder

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dere to burde danne foreningen Havregrøtens Venner!


-

Sarkasmen hagler ser jeg. Det må vel være lov å ha andre meninger enn deg her uten at du må være spydig av den grunn.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mengder med CC i kjøleskapet Shamu Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 02-01-12 10:40
Mengder mat? maja82 Spørsmål og svar 8 04-08-11 14:37
Mister ENORME mengder med hår! Lil@ Generell ernæringsdebatt 12 06-07-11 01:22
Spise store mengder Lotski Ketolysekuren 35 16-02-11 20:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no