Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Masse spørsmål fra nybegynner.

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-02-06, 13:13   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Masse spørsmål fra nybegynner.

Hei, helt ny her og helt fersk i gamet med GI-metoden. Jeg har lest boka 10 uker 10 kilo, men nye er uklart.

Jeg bruker ketosesticks og hadde på dag 2 i fase 1 en mørkelilla uttelling. Men siden har jeg kun fått negative resultater. Er jeg da ikke inne i fettforbrenningsfasen? Kan jeg stole på disse sicksene?

En annen ting, de første to dagene raste jeg ned i vekt. Spiste så spekeskinke til kvelds og gikk opp alt neste dag. Er det saltet som har gjort utslaget?

Sliter også med å finne en balanse mellom proteiner og fett. Og er usikker på hvor mye jeg egentlig bør spise hver dag. Har til nå holdt meg under 20 gr grensa på karbs, selv om jeg er i fase to og kan innta 40 karbs i følge boka.
Boka anbefaler proteinshakes til mellommåltid. Jeg har brukt det til frokoster fordi jeg av og til har det veldig travelt om morgenen. Bør jeg slutte med det? Har også slengt inn ei halv skive mørkt supergrovt rugbrød av den tyske typen med smør og ost på som mellommåltid de dagene jeg kun får en proteinshake til frokost. Gjør jeg noe galt her? Er det sånn at jeg bør spise en full frokost med egg og skinke og smør og alt det der hver dag? Eller er det nødopplegget mitt greit nok? Spiser da en fullverdig lunsj senere på dagen.

En ting til.. Sitronvann om morgenen. Drikker et glass vann med 1 ss sitronsaft i hver morgen. Dumt eller ikke? Tar en multivitamin og mineraltablett samtidig og et par kapsler epleedikk. Er det lurt eller..?
Har jo lest at sitron/limesaft er viktig i dietten og at edikk bør inngå i noe monn. Spørsmålet er om jeg gjør ting riktig? Skviser jo på med sitronsaft over omtrent alt jeg spiser i tillegg.

Trening:
Et kapittel for seg selv. Jeg kjørte et løpeprogram før jeg startet på dietten. Med intervalløping i 1 time og 40 min 2-3 ganger i uka. Hadde også to dager med fitnessballprogram på 1 time hver gang. Er dette for mye? Boka sier en bør kjøre lange lavintensitietsøkter i steden. Bør jeg bytte ut løpetreninga og styrketreninga med gåturer i steden?

Som dere ser.. masse spørsmål.. fordi boka jeg bruker er så diffus. Kan noen forklare og svare litt konkret og klart på dette blir jeg glad.

Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 13:16   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål fra nybegynner.

Bare for å svare kjapt på det med vekta; den svinger fra dag til dag, alt etter saltinntak, menssyklusen, lite/høyt vanninntak osv. Så å veie seg hver dag er ikke lurt. Jeg veier meg hver mandag, og syns det er vanskelig å holde seg borte fra vekten, men jeg har satt den under et skap hele uka så den ikke står og frister meg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 14:08   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål fra nybegynner.

Hei og velkommen til oss !
Har ikke lest boka og kan ikke uttale med om hva som er de spesifike reglene for dietten du følger. Men jeg kan gi deg noen råd og tips ut fra generell lavkarbo, - lign. Atkins, som dette ser ut til å være en kopi/avart fra !

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Jeg bruker ketosesticks og hadde på dag 2 i fase 1 en mørkelilla uttelling. Men siden har jeg kun fått negative resultater. Er jeg da ikke inne i fettforbrenningsfasen? Kan jeg stole på disse sicksene?

Ketostix er en upålitelig og etter min mening oppskrytt kilde til frustrasjon og mange flokete hårmanker rundt omkring !
Så lenge du følger reglene betyr ikke fargen på ketostix noe særlig. Den forteller kun om du hr ketoner i urinen, ikke hvor de kommer fra. Ergo er mørkt utslagt på stix like gjerne et tegn på dehydrering og/eller nettopp inntatt fett måltid som på at du forbrenner kroppsfett.

Du kan lese mer om ketostix og ketose her:
Alt du har ønsket å vite om ketose

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

En annen ting, de første to dagene raste jeg ned i vekt. Spiste så spekeskinke til kvelds og gikk opp alt neste dag. Er det saltet som har gjort utslaget?

ganske sikkert ! Salt binder vann. Er også veldig enig i at å veie seg hver dag er kjekt når vekta går nedover. Men vekttap er ikke en lineær sak og vekten vil alltid variere opp/ned alt ettersom slik Iset beskriver.
Rådet er å ha en fast veiedag i uka (på morgenen, etter dobesøk) og ikke spis salt mat dagen før !

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Sliter også med å finne en balanse mellom proteiner og fett. Og er usikker på hvor mye jeg egentlig bør spise hver dag. Har til nå holdt meg under 20 gr grensa på karbs, selv om jeg er i fase to og kan innta 40 karbs i følge boka.

Hvis du legger deg på et dagsinntak på 1 gram protein pår kilo kroppsvekt ligger du omtrent der du bør ligge i proteininntak. Litt mer (1,5 gram) om du trener mye. Det er ikke alltid det lønner seg å ligge lavt i karber. Så om vekttapet stanser opp kan det være en ide og øke istedenfor minske.

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Boka anbefaler proteinshakes til mellommåltid. Jeg har brukt det til frokoster fordi jeg av og til har det veldig travelt om morgenen. Bør jeg slutte med det? Har også slengt inn ei halv skive mørkt supergrovt rugbrød av den tyske typen med smør og ost på som mellommåltid de dagene jeg kun får en proteinshake til frokost. Gjør jeg noe galt her? Er det sånn at jeg bør spise en full frokost med egg og skinke og smør og alt det der hver dag? Eller er det nødopplegget mitt greit nok? Spiser da en fullverdig lunsj senere på dagen.

Ser ikke noe galt med å ta shaken om morgenen om det passer deg best.
Det er forholdsvis lite karber i brødttypene du nevner, men jeg vet ikke om de er tillatt på din diett. På andre lavkarbofilosofier med lav karbgrense er det ikke tillatt med annet et fiberrik (den med solsikkefrø har minst karber med 3.7 gram pr skive) eller det brødet du baker sjøl som nøttebrød, prinsessebrød eller naboens soyaproteinbrød som det finnes oppskrifter på her inne. Les næringsinnholdet på brødpakken, vei skiva og finn ut hvor mye det veier. Inneholder den skiva du spiser mer enn 4-5 gram ville jeg vente til du har høyere karbeinntak. Ellers er det ikke noe feil å spise det.
De færreste har tid/anledning til å lage storfrokost hver dag. jeg har det iallefall ikke. Jeg tar ofte en fiberrik med ost eller pålegg + et par cherrytomater og en babybel ost eller to til frokost. Tror ikke du gjør noe galt !

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

En ting til.. Sitronvann om morgenen. Drikker et glass vann med 1 ss sitronsaft i hver morgen. Dumt eller ikke? Tar en multivitamin og mineraltablett samtidig og et par kapsler epleedikk. Er det lurt eller..?
Har jo lest at sitron/limesaft er viktig i dietten og at edikk bør inngå i noe monn. Spørsmålet er om jeg gjør ting riktig? Skviser jo på med sitronsaft over omtrent alt jeg spiser i tillegg.

Vann med sitron er helt OK å drikke hele dagen om du vil. Vet ikke hvor stor betydning eddiken har på vekttapet. jeg har aldri tatt det. Liker ikke å gulpe surt hele dagen

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Trening:
Et kapittel for seg selv. Jeg kjørte et løpeprogram før jeg startet på dietten. Med intervalløping i 1 time og 40 min 2-3 ganger i uka. Hadde også to dager med fitnessballprogram på 1 time hver gang. Er dette for mye? Boka sier en bør kjøre lange lavintensitietsøkter i steden. Bør jeg bytte ut løpetreninga og styrketreninga med gåturer i steden?

Når det gjeldet trening må du lytte til kroppen. Er du godt trent fra før av tåler du også mer trening selv på lavkarbo. De fleste opplever litt mangel på krefter i begynnelsen, men etter at "de-karbingen" er slutt opplever de aller fleste at energien er på topp og at de kan trene både mer og hardere enn før. Men det er altså viktig at du lytter til kroppen. Ikke kjør deg sjøl for hardt. Får du for høy puls, og blir uvell, svimmel og skjelven har du gjort for mye av det og må stoppe med en gang !! Jeg syns godt du kan fortsette med løping og styrke om du føler deg vel og ikke har noe problem med det !

Dette ble ikke noe kort svar, men slik er det bare !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 21:25   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Masse spørsmål fra nybegynner.

Åh... så fine svar! Tusen takk.. nå ble jeg myye klokere enn før. Herlig å få svar på det man lurer på og ekstra herlig når den som svarer virkelig kan ordlegge seg på en saklig og forståelig måte. Jeg ble letta nå, mye av det jeg har bekymra meg for, trenger jeg jo slett ikke å tenke mer på.
Joda, jeg skal slutte med daglig veiing. Har ikke gjort det på evigheter, men synes det var så ulidelig spennende med denne opp-ned-dietten at jeg bare måtte på plata hver eneste dag. I dag har jeg ikke veid meg faktisk..Men imorgen må jeg.. offesiell veiedag. Så nå framover blir det bare veiing på fredager som normalt.

Og nok en gang.. Tusen takk for hjelpen!

Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utviklingen i Norsk kosthold 2005 Fedonisten Generell ernæringsdebatt 6 04-02-06 08:20
Melerstatning fra Atkins (Bake miks) Katrine Induksjonen 2 12-10-05 22:07
Har Fått Svar Fra Vg !! Nille Nyheter / media 13 09-12-04 10:00
jaaa jeg fant masse kosttilskudd!!!! Iset Generell diskusjon 3 24-03-04 23:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no