Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-11, 23:41   #1
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Hei, er det farlig for kroppen om man velger å gå på lav karbo i tillegg til gluten/kasein fri diett? (tenker man kan få for lite næring osv.)

jeg er 20 år og fikk for en liten stund tilbake diagnosen AD(H)D. JEg skulle egentlig få prøve sentralstimulerende medisiner for å se hvordan dette funket for meg med hensyn til skolegang osv, men selv om fastlegen min i Trondheim og nevropsykologen jeg hadde der anbefalte meg å prøve medisin, så nektet legen i Oslo skrive ut medisin fordi jeg var for gammel. Noen synes det er bra av legen, andre synes det er dårlig, jeg for min det ble kjempe nedfor da jeg absolutt ikke fungerer i skolen lengre og jeg spiser meg ihjel og blir innadvendt å lat.

Jeg Googla litt alternative løsninger, og fant ut at de fleste med ADHD har proteinintoleranse mot gluten og kasein, og ved de fleste tilfeller hvor en person med ADHD begynner en gluten/kasein fri diett så vil ting bli litt lettere. Det å teste meg for proteinintoleranse har jeg ikke penger til. Jeg ble kjempe gira da jeg fant denne alternative løsningen og har lest at den fungerer for kjempemange. Samtidig har jeg også planlagt å slanke meg en stund, så dette var bare en ekstra motivasjon for å få satt igang med en bestemt diett.

Problemet er at blir man å slanke seg noe særlig om man dropper gluten å alt som inneholder melk? for man har jo lov å spiste alt av frukt å grønt, poteter og ris og ene med det andre, alt av godteri som ikke inneholder de forbudte stoffene(man velger jo selv ha man vil spise men..) Jeg får en slik tankegang at "når jeg ikke får spise de gode melkeproduktene mine skal jeg i det minste bake mitt eget glutenfrie brød..." osv, leter etter erstatninger, men jeg innså at de erstatningene inneholder ofte mye karbs, og da begynte jeg å føle at balansen på dietten min ble litt feil...

Håper ikke det er skrevet om dette før, så noen poster om proteinintoleranse, men de var fra 2006 og traff ikke helt det jeg lurte på. Så visste jeg ikke hel hvor jeg skulle stappe denne tråden, så jeg satte den bare her under "Andre dietter"

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 04:28   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kasein fri diett + lavkarbo

Det er flere her som lever gluten- og kasein-fritt - det er ikke vanskelig i det hele tatt på et lavkarbokosthold. Og det er IKKE farlig.

Når man ikke spiser brød, forsvinner jo glutenproblemet ganske naturlig - og melkeprodukter kan fint erstattes av andre fettkilder, typ kokosmelk, majones, avocado, olje, eggeplomme-baserte sauser.

Med et lavkarbokosthold kan du fint spise mye grønnsaker, mens frukt/potet/ris/godteri naturlig nok vil være ytterst begrenset - litt avhengig av hvor streng du ønsker å være, eller hvilken bestemt kostholdsfilosofi du ønsker å følge. (Det er i praksis ganske stor forskjell på for eksempel et Fedon Lindberg-kosthold og Ketolysekuren - det lønner seg å lese om de forskjellige og vurdere hva som passer ens egen livsstil og smaksløker best. Det viktigste er at man har det bra!)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 09:39   #3
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Gluten/kasein fri diett + lavkarbo

Jeg vil anbefale deg boken "Kjernesunn familie". Den er gluten-, sukker- og melkefri. Og rimelig moderat på karbene og litt sjenerøs på fettet.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 11:05   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Jeg lever jo lavkarbo, og spiser følgelig ikke gluten. I tillegg har jeg kaseinintoleranse, så jeg spiser veldig sjeldent meieriprodukter, bortsett fra smør. Det går an å klarne smør eller bruke ghee, eventuelt kokosfett, men det som er av kasein i smør er veldig marginalt.
Det går helt fint for meg! Det er faktisk en vanesak, og jeg vet at alternativet er kjipe allergiske reaksjoner. Kostholdet mitt består i hovedsak av alle typer kjøtt (+fugl og fisk), alt av grønnsaker som vokser over jorden, pluss alle typer løk, alt mulig av urter og krydder, og noen få rotfrukter som selleri og litt kålrabi, egg, smør, "snille" frukter som avocado og tomat, littegrann nøtter innimellom. Mye å velge i dersom man er litt oppfinnsom og løsningsorientert! Jeg bruker ingen erstatninger. Soya gir meg brystspreng … . Men kokosmelk er helt genialt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 12:11   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Jeg er gluten/melkefri + lavkarbo pga blant annet adhd..

Fungere helt fint

Bruker hovedsaklig kokosfett som fett kilde i tillegg til fete kjøttstykker o.l. Lager ikke kake/brød erstatninger men det er fordi jeg ikke tåler nøtter. Jeg har lagt ut en oppskrift på et lavkarbo gfcf brød som ble ganske bra vist du ønsker det.

Jeg har ikke prøvd ut ghee enda men skal prøve det etterhvert men er redd for å reagere på det, siden jeg reagere veldig sterkt på melkeprotein.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:19   #6
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Gluten/kasein fri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Jeg vil anbefale deg boken "Kjernesunn familie". Den er gluten-, sukker- og melkefri. Og rimelig moderat på karbene og litt sjenerøs på fettet.


Takk: ) Har hatt lyst å kjøpe den, sto å glana på den s idag i helsekost butikken, men jeg har et ukesbudsjett på 500kr, på langt nær ikke nok til å kjøpe en bok til megselv, har ikke penger til mat engang;/

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:24   #7
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg er gluten/melkefri + lavkarbo pga blant annet adhd..

Fungere helt fint

Bruker hovedsaklig kokosfett som fett kilde i tillegg til fete kjøttstykker o.l. Lager ikke kake/brød erstatninger men det er fordi jeg ikke tåler nøtter. Jeg har lagt ut en oppskrift på et lavkarbo gfcf brød som ble ganske bra vist du ønsker det.

Jeg har ikke prøvd ut ghee enda men skal prøve det etterhvert men er redd for å reagere på det, siden jeg reagere veldig sterkt på melkeprotein.


Føler du at å kutte ut gluten og kasein funker for deg? med tanke på adhd osv? er litt nysjerrig på hvordan det påvirker en person med adhd, en persons personlige erfaring med det.

Har lest at kokosfett er superbra og supersundt, jeg må nok lese mer om måter jeg kan bruke det

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 22:51   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Føler du at å kutte ut gluten og kasein funker for deg? med tanke på adhd osv? er litt nysjerrig på hvordan det påvirker en person med adhd, en persons personlige erfaring med det.

Har lest at kokosfett er superbra og supersundt, jeg må nok lese mer om måter jeg kan bruke det

Etter å ha startet med gluten/melke fri diett (samt soya fri)så kunne jeg kutte ut ritalin helt. Hadde ikke lenger behov for det fordi jeg fungerte like bra uten

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 23:00   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kasein fri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Takk: ) Har hatt lyst å kjøpe den, sto å glana på den s idag i helsekost butikken, men jeg har et ukesbudsjett på 500kr, på langt nær ikke nok til å kjøpe en bok til megselv, har ikke penger til mat engang;/

No problem, sjekk her!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 23:13   #10
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Gluten/kasein fri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

No problem, sjekk her!

Hadde helt glemt at det fantes bilblioteker jeg-.- fant den faktisk på biblioteket på universitetet der jeg studerer

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 23:14   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kasein fri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Hadde helt glemt at det fantes bilblioteker jeg-.- fant den faktisk på biblioteket på universitetet der jeg studerer

Så bra! Biblioteker er et genialt konsept!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 23:18   #12
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Etter å ha startet med gluten/melke fri diett (samt soya fri)så kunne jeg kutte ut ritalin helt. Hadde ikke lenger behov for det fordi jeg fungerte like bra uten

Det høres jo helt sinnsykt bra ut da, lurer på hvorfor det ikke er mer allmen kjent at det har så bra virkning på veldig mange. Skulle ønske legen min hadde foreslått gluten/kasein fritt kosthold til meg da han nektet meg medisiner, istede for å råde meg til bruke psykologordninga på skolen(som om man kan "kurere" AD(H)D ved å gå til psykolog....) Flaks at jeg fant dette alternativet selv da ..men driver fremdeles å prøve å finne en løsning så jeg kan få medisiner, er student og sliter veldig med skolearbeidet, så vil gjerne teste medisiner uansett. Er såpass viktig for meg med karakterer(og elsker konkuransse), så blir så oppgitt av meg selv når jeg ikke klarer å gjøre det så bra som jeg har evne til..

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 01:27   #13
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg har ikke prøvd ut ghee enda men skal prøve det etterhvert men er redd for å reagere på det, siden jeg reagere veldig sterkt på melkeprotein.

Ikke for å være gledesdreper her, men da tror jeg nok ikke du tåler ghee. Jeg reagerer i hvert fall på det (og også selvklaret smør)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 08:16   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Ikke for å være gledesdreper her, men da tror jeg nok ikke du tåler ghee. Jeg reagerer i hvert fall på det (og også selvklaret smør)

Jeg kommer til bruke dpp-4 enzymer i starten. For de som ikke vet hva det er så er det det enzymet "vi" mangler eller som ikke virker som kal bryte ned kasein og gluten.
Før jeg startet SCD kunne jeg innimellom ta de enzymene og spise mat som inneholdt bittelitt kasein uten å reagere

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 08:38   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg kommer til bruke dpp-4 enzymer i starten. For de som ikke vet hva det er så er det det enzymet "vi" mangler eller som ikke virker som kal bryte ned kasein og gluten.
Før jeg startet SCD kunne jeg innimellom ta de enzymene og spise mat som inneholdt bittelitt kasein uten å reagere

Er det noe som dette?

Jeg fikk forresten svar på prøver nå. Jeg tok laktosebelastning i fjor, og fikk ikke utslag, så da regnet bare legen med at det var kaseinintolersanse. Men i følge disse prøvene var det ikke utslag på kumelk. Jeg ble faktisk litt usikker på hva det faktisk var testet for, ettersom jeg tok så innmari mange tester i denne omgangen, men det er i tilfelle veldig merkelig. Hva er det i tilfelle da jeg reagerer på?
Men, det har jeg også hørt fra diverse leger, man kan være allergisk/intolerant mot matvarer uten at dette gir utslag på prøver …

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 12:01   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det noe som dette?

Jeg fikk forresten svar på prøver nå. Jeg tok laktosebelastning i fjor, og fikk ikke utslag, så da regnet bare legen med at det var kaseinintolersanse. Men i følge disse prøvene var det ikke utslag på kumelk. Jeg ble faktisk litt usikker på hva det faktisk var testet for, ettersom jeg tok så innmari mange tester i denne omgangen, men det er i tilfelle veldig merkelig. Hva er det i tilfelle da jeg reagerer på?
Men, det har jeg også hørt fra diverse leger, man kan være allergisk/intolerant mot matvarer uten at dette gir utslag på prøver …

Nei, enzymene er vanskelig å få tak i her i norge. Www.medhelse.no har innimellom trienza inne, selcv har jeg best erfaring med kirkman labs sine som heter enzyn complete dpp-iv, kjøpt i usa eller på nutricenter.co.uk

Hvem tok du prøvene hos?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 12:38   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Nei, enzymene er vanskelig å få tak i her i norge. Www.medhelse.no har innimellom trienza inne, selcv har jeg best erfaring med kirkman labs sine som heter enzyn complete dpp-iv, kjøpt i usa eller på nutricenter.co.uk

Hvem tok du prøvene hos?

Ok. Har hørt om gode erfaringer med disse, skjønner du.
Akkurat disse prøvene tok jeg bare hos legen. Hadde liksom forstått det sånn at det var vanskelige prøver å ta, derfor jeg er litt usikker. (Ikke verdens beste hukommelse i tillegg. )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 13:00   #18
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det noe som dette?

Jeg fikk forresten svar på prøver nå. Jeg tok laktosebelastning i fjor, og fikk ikke utslag, så da regnet bare legen med at det var kaseinintolersanse. Men i følge disse prøvene var det ikke utslag på kumelk. Jeg ble faktisk litt usikker på hva det faktisk var testet for, ettersom jeg tok så innmari mange tester i denne omgangen, men det er i tilfelle veldig merkelig. Hva er det i tilfelle da jeg reagerer på?
Men, det har jeg også hørt fra diverse leger, man kan være allergisk/intolerant mot matvarer uten at dette gir utslag på prøver …

Hvis du nesten ikke spiser melkeprodukter i en periode før du tar intoleranse test, så minker sjansen for utslag!

Intoleranse-testing gir utslag på IgG antistoffer, mens 'ekte' allergi gir utslag på IgE antistoffer. Man regner at allergireaksjoner ikke er reversible, mens intoleranse kan dempes ganske grundig. Derfor kan du fint være intolerant i praksis, altså reagere hvis du spiser en spesifikk ting, uten at det kommer frem på intoleranse-testen. Særlig hvis spisingen ikke skjer i store mengder eller ofte.
Du kan altså være intolerant mot både laktose og kasein selv om du ikke får utslag - for du spiser jo forsvinnende lite av begge.

IgG profiler endrer seg over tid og med hva man spiser, de er et mål på hva slags mat som spises, og de er ikke entydige. Legers skepsis til testen kommer ofte til utrykk som at de ikke tror på intoleransen eller pasientens reaksjoner dersom det ikke finnes allergi-antistoffer. De burde heller si at det ikke finnes noen entydig test og prøv heller å unngå matvaren, men dette er visst en utfordring.

Testingen for opioide peptider som resultat av ufullstendig nedbryting av proteiner, er en urintest ettersom jeg skjønner, en mer skånsom test, særlig viktig for barn og autister. Problemet med denne sammenhengen og diett er at den er ny og kan derfor avvises som eksperimentell. I tillegg har visst Reichelt (overlegen for barneklinikken på Rikshospitalet og forkjemper for teorien og gluten/kaseinfri diett for ADD/ADHD og autisme-spekteret) tydeligvis lagt seg ut med Forskningsrådet som ikke vil finansiere prosjektene hans som kunne underbygge sammenhengen.

Og ikke kom med uetisk å forske på barn og særlig de som er sårbare, hvis pillene ikke virker eller gir farlige bivirkninger - det er uetisk det!
Å medisinere livslangt med psykofarmaka de som ikke kan samtykke? Tja ikke direkte etisk forsvarlig.
Å prøve ut alternativer til piller, og samtidig gi optimal ernæring? ...
Men dette er ikke argumenter som biter på forskningsetisk komitté, man har ikke lov å peke på de andre for å fremheve deg selv...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 13:19   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Takk for utfyllende svar!
Ja, jeg hadde vel en mistanke om at mitt inntak (eller mangelen på sådan, jeg har spist marginalt med meieriproduker siste tre år) ville ha en innvirkning på prøvene.
Heldigvis har jeg sånn sett en kul lege, som sier at om jeg opplever å reagere sånn og sånn på en matvare, så gjør jeg selv rett i å unngå det, som at jeg ikke har noen entydige bevis på at jeg ikke tåler hvete, så får jeg fortsatt oppblåst mage og andre plager av det, og dermed eliminerer jeg det etc. Men dette var en blodprøve. Jeg var dessverre litt ukonsentrert den dagen, men jeg skal hente disse prøveresultatene, pluss noen fra Akers hormonlabb på mandag, og håper jeg kan få klarere svar da på hva prøvene for kumelk egentlig betyr.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 13:37   #20
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Så bra, høres ut som om du har funnet en av de gode legene!

Jeg har hengt opp intoleranse testen til sambo på veggen, så jeg var litt inne i det fra før.
Han har fått laveste utslag på kumelk, som jo er helt utrolig tatt i betrakting av han spiste flere hundre gram ost om dagen og smør i skiver mens denne testen ble tatt.
Mitt håp er at han får hjelp til å reparere magesystemet og få litt fred til immunforsvaret og at flere av de tingene han får utslag på nå vil vise seg å være desperat immunforsvar pga lekk tarm og ikke intoleranse som sådan.
Dvs at han kan spise smør og kanskje ost i fremtiden. ÅÅå det blir glad mann!

Men testen viser høyt for bakegjær og tomat så de er nok ut for alltid. I tillegg har han fått høyt utslag for tistel, som jeg aldri har sett at han spiser, men det er nok noe kryss-intoleranse, jeg har bare ikke sjekket hva som kan være opphavet.

Fint at du synes det var noe hjelp i, er redd jeg blir vel påståelig av denne feberen.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 14:47   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Nei, men dette er et tema jeg synes er vanskelig å finne ut av. Særlig hva det er som egentlig gjør det, har jo forstått såpass som at proteinet ikke brytes ned, og alt det der. Men når jeg f.eks spiser en brie, som er så godt som fri fra laktose, så tar det kanskje et døgn før jeg får det verste rosacea-lignende utslettet i ansiktet, huden sprekker, svir, klumper seg og klør, og enn hvor mye jeg elsker ost, så elsker jeg det å slippe å se ut som en av the Lizard-people enda mer … Ja, og så blir jo magen litt sånn … rar.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 15:21   #22
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

...er litt nysjerrig på hvordan det påvirker en person med adhd, en persons personlige erfaring med det.

Jeg vet ikke så mye om gluten og kaseiner, men jeg vet at kjæresten min (voksen mann, 42 år) er "kurert" for ADHD på lavkarbo. Vi spiser bare ren mat som er laget fra grunnen av, kjøtt, fisk, grønnsaker, egg og fett, sånn omtrent Ketolyse'ish kosthold.

Han er ikke medlem her inne, (MANN er mest opptatt av biler, verktøy og gravemaskiner...) men han sier han har fått et nytt liv på lavkarbo; har fått ro i kroppen, klarer å konsentrere seg, har begynt å lese BØKER og kose seg med det, slappe av i sofaen hele kvelden, blir trøtt om kveldene, sover godt...

Jeg tror lavkarbo er veldig bra for folk med ADHD Ihvertfall for han, da.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 20:11   #23
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, men dette er et tema jeg synes er vanskelig å finne ut av. Særlig hva det er som egentlig gjør det, har jo forstått såpass som at proteinet ikke brytes ned, og alt det der. Men når jeg f.eks spiser en brie, som er så godt som fri fra laktose, så tar det kanskje et døgn før jeg får det verste rosacea-lignende utslettet i ansiktet, huden sprekker, svir, klumper seg og klør, og enn hvor mye jeg elsker ost, så elsker jeg det å slippe å se ut som en av the Lizard-people enda mer … Ja, og så blir jo magen litt sånn … rar.

Muligens melkeprotein du reagere på da og ikke laktosen

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 20:19   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Muligens melkeprotein du reagere på da og ikke laktosen

Ja, men det er jo det jeg har sagt hele tiden! I flere år, faktisk!
Legen bare foreslo en haug med prøver i tillegg, da jeg var innom for å få rekvisisjon til å sjekke jod og stoffskifte (han kan bli litt overivrig og triggerhappy på prøvetaking), deriblant flere allergiprøver, og en av dem var kumelk. Jeg vet jo man må ta laktosebelatning for å sjekke laktoseintoleranse, og det gjorde jeg for flere år siden, og ettersom den testen kom ut negativt, så sa legen at det da måtte være kasein som fikk meg til å reagere på meieriprodukter. Men jeg fikk altså ikke helt med meg hva denne kumelkprøven handlet om, men antar at det må ha vært for kasein, for det er vel ikke andre stoffer i melk man kan reagere på da. Huska ikke hvilke prøver det var snakk om før jeg ringte legekontoret og ba dama i telefonen ramse opp hvilke prøver jeg tok der.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 22:20   #25
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Jeg må visst utdype litt om testingen til min sambo.

Han er testet for alminnelig allergi-panel, altså standard prøver blodprøve for IgE antistoffer uten utslag, altså ingen allergier.
Dette har han gjort flere ganger oppigjennom, men han reagerer akutt på matvarer allikevel. Akutt i hans tilfelle er innenfor ti min fra inntak. Og kan bli desperat dårlig, med innvendig kløe, smerter, aggresjon, opp til kraftig blodtrykksfall og mistet bevisstheten et par ganger. (Hvis du ikke tåler gjær, drikk for guds skyld ikke sake, som er ekspressgjæret 13-17 ganger over 3 uker...)

Siden allergi-panel ikke har gitt utslag har vi eliminert matvarer en etter en, med legens velsignelse. Dette har tatt 6-7 år og i denne perioden har vi ordnet opp i flere andre symptomer som ikke ble sett i sammenheng med maten til å begynne med. Han sover bedre, svetter ikke om natten har ikke mareritt i timesvis, er jevnere i humøret, ikke utmattet hele vinteren, heller ikke sammenhengende forkjøla, penere hud, mistet rundt 20 kilo, jevnere og bedre *ahem* levering på det lille rommet.
Men samtidig er det som om magesymptomene har vært veldig mange ting sauset sammen, slik at eliminasjonen av en ting ikke har gitt skrittvis forbedring, men at plutselig har utslagene på ting vi trodde var uskyldige tatt seg opp i stedet. Mageforbedringen totalt sett er stor, men de alvorlige episodene er like ille om enn sjeldne og forbedringen har ikke vært stabil. Han har trengt en plan og nå er vi her, med lchf, gluten/kasein- og fullstendig fritt for sukkerforbindelser. Dette funker.

Men i jakten på ytterligere og ikke minst stabil forbedring har han vært hos en mer alternativ lege og tatt blodprøve for intoleranser IgG - antistoffer. Disse viser ikke allergier, men at kroppen reagerer på noe vis. Av en 4 spalters A4 sides liste med mulige syndere har han utslag på 24, rundt 20% av de mulige. Noen er ting han har spist litt, men til omtrent hvert måltid, pepper, hvitløk har gitt svakt utslag. Noe er ting han har spist i store mengder hver dag, ost og kumelk (smør) har svakt utslag. Andre er ting han ikke har spist på mange år eller aldri, gjær, rørsukker, tistel-? med sterkere utslag enn de andre. En tradisjonell lege vil si at dette viser testens svakheter, mere immunsystemets interaksjon med det du spiser, enn faktisk intoleranse.
En alternativ lege vil si at dersom du får sterkt utslag på noe du aldri har spist eller ikke på 7 år (tarmslimhinnen fornyer seg selv med syklus på ca 24 timer), så viser det at immunforsvaret dit er på tur og tar i veldig. Og at man kan prøve å finne grunnen og reparere. Sannsynligvis en tarm som a) ikke fordøyer optimalt og b) slipper ting igjennom slimhinnene og ut i blodbanen der immunforsvaret kan oppdage dem og danne antistoffer. Lekk tarm - leaky gut, er ikke en alternativ diagnose, bare så jeg har sagt det.

Dette er ikke det samme som de opioide peptidene man mener å kunne påvise hos visse personer med proteinintoleranse. Forskjellen ligger i hvordan proteinene opptrer i blodet, som opioider (fra opiat - opium) altså som sterkt psyko-aktive substanser. Man blir dopet eller hyper eller begge deler og alt i mellom. Man kan altså påvise sluttproduktet av et slags opiat i urinen, dette er ikke så aktuelt for de med enkel matintoleranse.
Samtidig har man da teorier, forsåvidt bekreftet med enkelte forsøk, om at denne typen proteinintoleranse, at delvis nedbrutte proteiner opptrer som opioide peptider i blodet er veldig vanlig i blant personer i autisme-spekteret og nesten like vanlig hos de med ADD/ADHD. Forsøk med streng diett og tilførsel av enzymer, magekultur etc gir for mange voldsom forbedring i symptomer. Og med streng diet menes virkelig streng, ikke noe ulovlig kos i helgen eller i måneden og knappest til ens egen bursdag.

Pjuh, nå trenger jeg en pause. God kveld, godt folk

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hormoner og lavkarbodiett sjarmisa Stoffskifte / hormonproblemer 4 15-09-11 16:55
Lavkarbodiett mot kviser? gakkemor Artikler 4 14-09-10 23:22
Gluten og melkefri diett Dolly Spørsmål og svar 1 28-09-08 20:03
Frø og nøtter på lavkarbo diett ... themommy Ketolysekuren 3 20-11-07 09:03
Gluten- og laktosefri diett - kan dere hjelpe meg litt? Dragen Generell ernæringsdebatt 4 14-10-04 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no