Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-14, 18:46   #1
Makroman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 13
Makroman er på en erverdig vei

Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Hei.

Jeg spiser ikke kjøtt og i den forbindelse så lurer jeg på hvilke næringsstoffer som jeg går glipp av.

Vet om følgende:
Taurine
Creatine
Carnosine
Beta-alanine
B12

Er det noen flere næringsstoffer (vitaminer, mineraler, sporstoffer, aminosyrer etc) som jeg går glipp av?

Takk for svar

Makroman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Proteinrik Svar med sitat
Gammel 26-07-14, 18:54   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Kroppen lager taurin selv. Aminosyren metionin blir omdannet til same, deretter til sah for så bli til homocysteine. Deretter kan den enten bli omgjort til metionin igjen eller til cysteine, cystathion, og så taurin eller glutamate og Gsh.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 13:08   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Jern fra kjøtt opptaes lettere enn fra vegetariske kilder. Spiser du fisk? Egg? meieriprodukter?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 19:51   #4
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Sv: Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Hei, vil gjerne komme med en anbefaling siden spiser sjelden kjøtt selv og har funnet en genial kilde til essensielle proteiner, som man ellers har vansker med å få i seg som veganer/vegetarianer: lavkarbobrødet fra norgesbakeriet! Det er 27 g protein, mye fra soya, så da slipper man å spise tofu så innmari ofte! Brødet er godt, smaker vanlig brød, og fåes hos ica og rimi. Har stoooor glede av det selv, like mye protein som en kyllingfilet jo!

Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 11:33   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Jeg synes du skal få kjøpt/lånt deg en bok om vegtarkost evt komme deg inn på et forum om det, for å se hvilke anbefalinger de har i forhold til hva man bør spise for å ikke gå glipp av viktige næringsstoffer. Kjenner folk som gikk over til vegetarkost uten å vite/forstå helt hva de holdt på med og enda opp med å bli syke. Det finnes mange vegetarretter som inneholder mer enn nok protein, spørsmålet er jo om det inneholder nok av de riktige makro/mikronæringsstoffene og ikke minst hvordan kroppen utnytter proteinet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:16   #6
Makroman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 13
Makroman er på en erverdig vei

Sv: Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jern fra kjøtt opptaes lettere enn fra vegetariske kilder. Spiser du fisk? Egg? meieriprodukter?

Spiser både fisk og egg daglig. Drikker også noe melk.

Makroman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Proteinrik Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 23:43   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Næringsstoffer som kun finnes i kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Makroman, her.

Spiser både fisk og egg daglig. Drikker også noe melk.

Ok, da ville jeg ikke vært redd for å mangle noe ved å unngå kjøtt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det kjøtt rent for stresshormoner? Yrla Fysisk og mental helse 6 27-04-13 23:31
Næringsstoffer i middagsopplegget mitt madzi Eurodiett 1 09-03-09 11:24
Andre næringsstoffer vi trenger? mette_moj Ketolysekuren 0 03-03-09 10:01
Referanseverdier for næringsstoffer for lavkarbo Thorwald Spørsmål og svar 15 05-06-07 09:03
Planters fargekodede næringsstoffer! Hyper Nyheter / media 0 03-11-06 10:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no