Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-12, 02:05   #1
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Jeg har en stund hatt lyst å prøve crossfit, kjenner noen som gjør det, og vet at den type trening er kanon!
Men jeg er litt redd for at det kan forverre sykdommen min som er Ulcerøs Kolitt, og om jeg klarer å fullføre en økt når jeg er i ketose.

Er det noen som har litt peiling her?

Takk på forhånd

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 09:06   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo??

Visste ikke at det er treningsbegrensninger når man har UC.. Så det kan jeg ikke svare på, men det med ketosen må du nesten bare teste ut selv. Hadde ikke gått i gang med Crossfit i starten av en ketoseperiode, hvis jeg ikke var trent fra før.. Men hvis du er trent fra før av så skal det vel gå greit.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 11:30   #3
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Jeg er ikke akkurat godt trent, så tror jeg skal vente litt ja. Det jeg tenker på med treningen er at, når UC`en er middels aktiv ++ så får jeg vondt i magen og må avbryte treningen, det har skjedd ved rolig jogging og når jeg har planket. Men vi får se, magetrening gjør kanskje tykktarmen urolig eller noe, vet ikke helt. Bedre å høre med legen

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 11:43   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Bygg saaaakte, men sikkert opp, du!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 11:47   #5
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Bygg saaaakte, men sikkert opp, du!

Det er nok det lureste Så kan jeg heller etterhvert, prøve litt, funker det ikke så gir jeg meg

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:02   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Trening/fysisk aktivitet er jo tips i annledning å unngå forstoppelse, så det virker inn på tarmperistaltikken.
Tenker at du kjenner best selv når det kan være lurt å ta det litt mer med ro/tilrette legge treningen eller når du kan ta i litt og utfordre deg selv mer!

Er nok uansett ikke skadelig, men kan jo bli både vondt og ubehagelig!

En samtale med legen om dette i forkant, er også lurt, tenker jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:34   #7
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Ja, men akkurat når det gjelder Ulcerøs Colitt, så er ikke det forstoppelse som er problemet :P hadde jeg fått det hadde jeg blitt sjeleglad

jeg tror jeg starter rolig, og bygger på med mer trening, og prøver det når jeg er klar.

Legen min kan jeg ikke snakke med lavkarbo om, for han HATER det, og sier det bare er tull....så det er dødt løp. Skal skifte fastlege

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 17:23   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Ja, men akkurat når det gjelder Ulcerøs Colitt, så er ikke det forstoppelse som er problemet :P hadde jeg fått det hadde jeg blitt sjeleglad

jeg tror jeg starter rolig, og bygger på med mer trening, og prøver det når jeg er klar.

Legen min kan jeg ikke snakke med lavkarbo om, for han HATER det, og sier det bare er tull....så det er dødt løp. Skal skifte fastlege

Jeg vet at det ikke er det som er problemet, ville bare fortelle at det er naturlig at du merker det på magen når du bedriver fysisk aktivitet!
Litt klønete sagt, kanskje!
At man er sykepleier fritar en ikke for dårlige formuleringer, desverre!

Bytt fastlege, du, til du finner en som støtter deg i dine valg feks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 17:31   #9
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Hehe, ja bør vel det. Men hvordan finner jeg de som har troen på dette? Jeg kan vel ikke ringe til legekontoret å si: "trenger en fastlege som tror på lavkarbo" ?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 21:10   #10
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Hehe, ja bør vel det. Men hvordan finner jeg de som har troen på dette? Jeg kan vel ikke ringe til legekontoret å si: "trenger en fastlege som tror på lavkarbo" ?

Jeg må bare le Har lurt på det samme...

Fikk heldigvis moderat støtte jeg da, eller hva skal man si til: Det er jo interessant at du opplever det sånn...
Har forresten en psykiatrisk sykepleier som lever lavkarbo selv så er vel heldig da. Tok bare litt guts å konfrontere dem med mine valg uten å vite responsen...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 13:17   #11
Elvira
Medlem
 
Elvira sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 62
Elvira er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Det er ingen treningsbegrensninger når man har UC. Kjæresten har det, og trener hver dag, konkurrerer i sin idrett og har super livskvalitet. Trening er kjempelurt ift at en del får leddplager ved UC også.
Har du en likemannskontakt som kanskje trener? Det kan være kjekt å snakke med noen som har samme problematikken.

__________________
Dagboken
Elvira er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 15:54   #12
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Legen min kan jeg ikke snakke med lavkarbo om, for han HATER det, og sier det bare er tull....så det er dødt løp. Skal skifte fastlege


Det er jo spesielt tragisk med en slik innstilling hos en som skal behandle UC. Kornspising er jo antakelig en av de viktigste årsakene til UC.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 16:59   #13
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Elvira, her.

Det er ingen treningsbegrensninger når man har UC. Kjæresten har det, og trener hver dag, konkurrerer i sin idrett og har super livskvalitet. Trening er kjempelurt ift at en del får leddplager ved UC også.
Har du en likemannskontakt som kanskje trener? Det kan være kjekt å snakke med noen som har samme problematikken.

Det er godt mulig, jeg merket bare at rundt juletider, begynte sykdommen å blusse opp etter 2,5år uten symptom, prøvde jeg meg med litt styrketrening der jeg avsluttet med planken, da begynte jeg å verke. Det var det som satte meg på denne "styrketrening og UC tanken"

Men uansett, jeg prøver å holde meg i form, jeg danser jo så får mye god trening der! Selv om det ikke er styrke.



Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er jo spesielt tragisk med en slik innstilling hos en som skal behandle UC. Kornspising er jo antakelig en av de viktigste årsakene til UC.
-

Jeg har skiftet fastlege

Er det korn som er "hovedfienden"? Noen som er verre enn andre, evt er det en artikkel om det ute en plass?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 17:11   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg trene CROSSFIT med tarmsykdom og på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Er det korn som er "hovedfienden"? Noen som er verre enn andre, evt er det en artikkel om det ute en plass?


Korn ikke er mat for mennesker, uansett hvor grovt det måtte være. Du kan begynne med:

http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...nom-magen.html

...og fortsette med alt annet du kan finne som Pål Jåbekk har publisert på nettet. Artiklene hans er veldokumenterte, velbegrunnete og de er lagt frem på en forståelig måte, selv for legfolk.

Lykke til!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hardtrening/Crossfit på lchf expert1 Trening 17 17-08-11 14:54
Kronisk tarmsykdom mamz Spørsmål og svar 5 01-04-11 13:18
Trene på lavkarbo? stine88 Spørsmål og svar 3 11-02-11 09:36
Hvor mye kan man trene styrke på lavkarbo Lillegutt Spørsmål og svar 0 09-11-10 21:47
4. uke på lavkarbo - fortsatt et slit å trene Splendid Trening 74 13-02-10 14:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no