Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo og FreeStyle Libre blodsukkermåler

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-09-17, 00:49   #1
Borghild77
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 1
Borghild77 er på en erverdig vei

Lavkarbo og FreeStyle Libre blodsukkermåler

Jeg har det siste året hatt en del episoder med reaktiv hypoglykemi - dvs. "føling"-symptomer/lavt blodsukker etter karbohydratrikt måltid. Som følge av det har jeg nylig startet på lavkarbo-diett.
Samtidig har jeg (noe nerdete) kjøpt en FreeStyle Libre blodsukkermåler. Håpet er å få litt bedre oversikt over hva ulike matvarer gjør med blodsukkeret - og få litt innblikk i hvor mye karbohydrater og hvordan glykemisk indeks virker på meg. Har ikke tenkt å bruke sensorene så lenge, men tenkte det kunne være interessant i starten av en lavkarbo-diett.

Er det andre som har testet ut dette og har erfaringer å dele?

Borghild77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-09-17, 02:36   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og FreeStyle Libre blodsukkermåler

Siden jeg har diabetes type 1 og en kropp som ikke helt vil godta insulin, regulerer jeg blodsukkeret i størst mulig grad med kosten.

Hver gang jeg tester ut ny mat, måler jeg før og etter, for å finne ut om det er ja-mat, bare-litt-mat eller nei-mat.

For mitt vedkommende er også kombinasjoner i måltidet viktig for å holde blodsukkeret stabilt.
Feks om jeg passer på at måltidet mitt inneholder en riktig balanse av fett og protein, så tolerer jeg bedre karbohydrater som i feks gulrot.
Enkelte varer senker faktisk blodsukkeret mitt, feks en blackeye-bean salat. Blackeye-bean i andre retter eller alene får blodsukkeret til å stige.
Det samme med hjemmelaget sweet chili-saus; blodsukkeret holder seg stabilt, men spiser jeg feks tomat (som det er en del av i sausen) så flyr blodsukkeret i bæret. Fellesnevneren her er eddik og jeg driver og tester ut teorien om at eddik kan hjelpe, men foreløpig ser det ut som det er kombinasjonen med eddik og andre ting som stabiliserer blodsukkeret mitt.

Jeg er ikke glad i Freestyle Libre, og bruker heller Freestyle Lite i tillegg til kontinuerlig glukosemåler

Har en mann og en sønn med reaktiv hypoglykemi og for dem er det viktig å unngå kjappe karbohydrater og passe på å få i seg nok (til hvert måltid) fett og protein.
Gubben min er ikke alltid standhaftig nok og da kommer følingene. Han får ikke kraftige følinger men havner på tre-tallet en plass.
Minsten min har hatt følinger ned til 2,6.
Ved reaktiv hypoglykemi er ikke følingene farlige, men ubehagelige nok.

Lykke til!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar

Emneord
freestyle libre lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo resistens? Andre gang på lavkarbo krina91 Spørsmål og svar 8 02-09-16 09:08
Blodsukkermåler? slankepia Spørsmål og svar 17 26-07-11 14:46
Dere som har blodsukkermåler og er i ketose Dolly Spørsmål og svar 13 12-05-11 10:55
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 16:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 21:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no