Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Gir du barna dine brus og juice?

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-06, 15:29   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Gir du barna dine brus og juice?

Da bør du lese denne artikkelen om brus/juice sine skadevirkninger på barnas tenner. Det er forsåvidt ikke noen nyhet. Vi har tidligere diskutert dette her i forumet.

Men nyttig lesning allikevel !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-08-06, 15:38   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Takk for påminnelsen.

Opprinnelig lagt inn av Artikkelen

- For tennenes del kan man gjerne drikke brus eller juice til måltidene, men mellom måltidene trenger spyttet tid på å reparere syreangrepet tennene ble utsatt for under siste måltid, og da bør man bare drikke vann eller boblevann. Hvis man drikker for eksempel brus, klarer ikke spyttet å rette opp syreangrepet, sier Aukland.

Dette var litt kjekt å høre. Da kan jeg være litt streng på at han kan drikke det til maten og ikke mellom.

Jeg har ikke helt klart å bli enig med meg selv, for jeg har ment at juice er best til maten, og samtidig, så er jeg indoktrinert med at "til maten drikker vi vann", og da blir det jo vann hele tiden, så da har jeg vekslet litt mellom litt juice en gang i mellom, og litt til maten en annen gang osv. Har lenge irritert meg over at jeg ikke bare kunne bestemme meg og bli konsekvent. Men nå har jeg altså skyts.

(også er Meierinenes grønne eplejuice det eneste som funker mot mot morgenkvalmen min, så jeg styrrter ut på kjøkkenet om morgenen og tømmer innpå juice, og da har det ikke vært så veldig lett å forklare poden at bare jeg skal få liksom... men jeg har nå gjort et hederlig forsøk, og noen ganger har han fått osv... ja, duverden så inkonsekvent jeg har vært på dette området når jeg tenkter meg om... men jeg tror egentlig jeg bare skal slutte å snakke nå jeg.. så.-.. ja. )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-08-06, 15:39   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Det er jo greit å gi dem brus og slikt mens de har melketenner, for de skal jo ut uansett.



Hehe neida, jeg bare tuller. Huff, nei hun får svært sjelden slikt, hun elsker vann med bringebær-korallsand oppi. Har en egen liten Imsdalflaske med seg overalt som hun drikker av. Skal hun drikke saft eller brus får hun alltid sugerør, for jeg tror ikke det gir like stor skade siden man da "går forbi" tennene. Var iallefall en tannlege som anbefalte det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-08-06, 15:41   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Nope.. ungene får ingen av delene.. Det vil si, de kan velge seg en brus eller noe annet drikke til lørdagskvelden.. Men ellers er det vann

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-08-06, 19:04   #5
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

De drikker juice i helga, ellers går det mest i vann. Ingen problemer med tennene her i huset

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-08-06, 21:50   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Veldig restriktiv med sånt jeg også, fordi jeg har et barn med særdeles dårlig tannemalje. Så her går det i vann stort sett og melk til maten. Brus og jus kun i ferier og til spesielle anledninger.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-08-06, 14:41   #7
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Stort sett melk til maten, og vann til tørstedrikk. De er ikke så glad i verken brus eller juice, så hvis de skal få noe ekstra en sjelden gang i blant, blir det gjerne nora saft med naturlig mindre sukker. Den er de glad i, og vi har av og til det til maten hvis det er noe spesielt.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 21:36   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Så denne nettopp.... Ketsjup er like ille....

Medisin er også ille.... Min minste må sannsynligvis få slike "skallfasetter" når han blir gammal nok. Medisin og drikke når han IKKE tar til seg fast næring har skylda for det. Tannlegen hans sa at det er bedre å la unga få sukkerholdig brus av og til enn en sukkerfri drikke ofte.... sant det... ALT surt tærer på emaljen... Så NÅ lager jeg iste til unga av grønn te. Det er godt sier de, og det skal IKKE tære... Man lærer etterhvert

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 21:56   #9
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

snuppa mi får ikke noen av delene, kanskje ho smaker en
slurk nå og da av tanta feks, men ikke noe av betydning..

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 00:03   #10
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Ja, barna får ett glass juice daglig, stort sett sammen med frokosten. Brus kun lørdager.

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 00:05   #11
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Gir du barna dine brus og juice ?

Ikke mye brus/juice her heller, men mine er snart voksne alle så jeg har ikke helt kontrollen
men alle er glad i vann og drikker det mest

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Brus Kontra saft og Juice Kristian Lavkarbo generelt 7 09-06-06 15:07
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 16:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no