Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mandelkvern ... Jeg blir gal!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-10-14, 12:12   #1
Lilibird
Medlem
 
Lilibird sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 51
Lilibird er på en erverdig vei

Mandelkvern ... Jeg blir gal!

Jeg har prøvd 3 forskjellige måter å kverne mandler på og jeg blir ikke fornøyd.
1. med stavmixer i "hakkeboksen" - fungerer greit, men mandlene blir oljete...
2. En superfancy kaffekvern som til og med ble anbefalt til nøtter og mandler fra butikken --> alt satte seg fast og ble klissete i hullet der kaffen vanligvis kommer finmalt ut. http://www.expert.no/kaffekvern/krup.../?q=kaffekvern
3. Mandlekvern fra Kitchn, som malte ekstremt ujevnt, så noen biter ble store og andre ble helt finmalte. https://www.kitchn.no/Default.aspx?Cat=176&Id=28198

Mitt spørsmål er HVordan får dere mandlene finmalte nok?
Kom gjerne med linker til ulike produkter, så jeg slipper å google alt selv

Lilibird er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :P Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 12:40   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Jeg er veldig fornøyd med min mandelkvern fra Tupperware, den maler fint og jevt. Ellers så har jeg også prøvd Sveico sin, som bl.a kan kjøpes på Chlas Olson, og den maler også fint og jevnt, men man må da ha en plass å montere den (noe jeg ikke har).

Fordelen med den fra Tupperware er at den har oppsamlerboks, bakdelen er at den boksen ikke er så stor, og at boksen kan skli litt på kjøkkenbenken.

__________________




Sist redigert av Lemen : 29-10-14 kl 12:46.
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 12:42   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Når du putter mandlene i hakkeboks, så kverner du dem ikke, men hakker dem. Derfor får du ut fettet i mandlene. Jeg gjør det også innimellom, men det spørst hva jeg skal bruke mandlene til. Lager jeg suksessterte, så synes jeg det er helt ok å hakke mandlene i hakkeboks, skal jeg lage kranskekake derimot, så vil jeg ha tørre, finmalte mandler fra kvern.

Ellers så husker jeg at det står i den gamle husmorskoleboken til mamma (som var biblene hennes på kjøkkenet) at for å få skikkelig finmalte mandler, så måtte de males 2-3 ganger i kvern. Det har jeg aldri sett poenget med...

__________________




Sist redigert av Lemen : 29-10-14 kl 12:48.
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:01   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

En gammeldags kvern ala denne er helt klart best til å kverme mandler med
http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokke...elkvern-47312/

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:05   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Og... det er lettere om mandlene er kjølige (sånn kaldloft-kalde) før maling. Da svetter de ikke like fort.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 15:40   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

En gammeldags kvern ala denne er helt klart best til å kverme mandler med
http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokke...elkvern-47312/

Ulempen med disse er at de er så smale i "skruingen" at de ikke passer på verken bord eller kjøkkenbenk hos meg. Og jeg har helt vanlige plater overalt. Bordplatene må ha vært mye tynnere før i tiden.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 23:50   #7
Karma85
Medlem
 
Karma85 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Oslo
Innlegg: 60
Karma85 har en fantastisk aura rundt segKarma85 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ulempen med disse er at de er så smale i "skruingen" at de ikke passer på verken bord eller kjøkkenbenk hos meg. Og jeg har helt vanlige plater overalt. Bordplatene må ha vært mye tynnere før i tiden.

Mor fester den på strykebrettet

__________________
Av alle holdninger er den moralske den mest uanstendige- Oskar Wilde Min blogg:http://forum.lavkarbo.no/blog.php?u=38362


Karma85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuelt andre Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 07:35   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Opprinnelig lagt inn av Karma85, her.

Mor fester den på strykebrettet

Det var faktisk en god ide, men strykebrettet er jo så lett og ustødig at det må da bli litt ekkelt å male mandler da?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 08:09   #9
Lilibird
Medlem
 
Lilibird sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 51
Lilibird er på en erverdig vei

Sv: Mandelkvern ... Jeg blir gal!

Tusen takk for svar og tips

Ulempen med de som skal skrus fast er at jeg ikke har hverken benk eller bord til de. strykebrett er en ikjent ting her i heimen, må jeg innrømme.

Men da har jeg hvertfall fått litt å tenke på

Lilibird er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :P Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 11:59   #10
Karma85
Medlem
 
Karma85 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Oslo
Innlegg: 60
Karma85 har en fantastisk aura rundt segKarma85 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelkvern... Jeg blir gal!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det var faktisk en god ide, men strykebrettet er jo så lett og ustødig at det må da bli litt ekkelt å male mandler da?

Tja, det var litt klønete i begynnelsen når jeg prøvde, men det gikk egentlig greit etterhvert altså. Og av de forskjellige måtene å kverne på som jeg har prøvd, så ga den det beste resultatet Hva gjør man ikke for gode kvernede mandler? hehe

__________________
Av alle holdninger er den moralske den mest uanstendige- Oskar Wilde Min blogg:http://forum.lavkarbo.no/blog.php?u=38362


Karma85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuelt andre Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 12:40   #11
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern ... Jeg blir gal!

Jeg må innrømme at jeg kjøper ferdigmalte mandler nettopp pga slike problemer

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 13:15   #12
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Mandelkvern ... Jeg blir gal!

Og hvis man skal male mye mandler, så er mandelkvernen som hører til Kenwood super!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 21:45   #13
Lilibird
Medlem
 
Lilibird sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 51
Lilibird er på en erverdig vei

Sv: Mandelkvern ... Jeg blir gal!

Jeg fant plutselig ut at jeg hadde en maskin stående på kjøleskapet... og den funket perfekt som mandelkvern!!! WEEEE
http://www.elkjop.no/product/hjem-og...essor-mb755gtr

Lilibird er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :P Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips til maling av mandler på mandelkvern! Gracella Generell diskusjon 21 06-12-11 00:10
Hva når man blir syk? helle50 Spørsmål og svar 1 13-02-11 13:34
Blir livet mitt perfekt om jeg blir tynn? Nille Generell diskusjon 28 30-07-10 16:23
Elektrisk mandelkvern Adriane Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 27-11-09 14:21
Mandelkvern? smilefjes Generell diskusjon 8 25-07-08 12:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no