Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hva er julemenyen deres?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-12-06, 14:31   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Hva er julemenyen deres?

Vi spiste pinnekjøtt med kålrabistappe og ribbefett på julaften, i dag blir det oksestek (hos svigermor som jeg ikke kan spise), og i morgen (2.dag) blir det kalkun.

På nyttårsaften er det (selvfølgelig) pinnekjøtt igjen (gleder meg!).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 18:15   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Vi hadde ribbe, medisterkaker og julepølse med deeeeeeeeeeilig saus laget av mamma

Min vri på årets julemat var brokkoli og blomkålstappr (lysegrønn ) Og suuupergod!

nam!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 20:35   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Resten av julen da Aline?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 20:57   #4
Agurk
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Innlegg: 126
Agurk er på en erverdig vei

Sv: Hva er julemenyen deres?

Jeg spiste ribbe, kålstappe og ribbefett på julaften. Er kålstappe ok?

Agurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 21:12   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Idag ble det julefrokost hos onkel og gjengen. Tilmiddag lagde jeg en modifisert siljes pølseform... brokkoli/blomkålstappe og medisterkaker

imorgen, pinnekjøtt hos tante. så blir det noen dager med normal mat. og på nyttårsaften ...: kalkun og fløtegratinerte poteter og brokkoli og lignende

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 21:39   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva er (hele) julemenyen deres?

Opprinnelig lagt inn av Agurk, her.

Er kålstappe ok?

Selvsagt er det ok, det er en grønnsak. Det er kun på Atkins induksjon (og ketolyse?) man må tenke så mye på slikt.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 23:08   #7
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Julaften ble det såklart pinnekjøtt (siste 1/2 potet, 2 "pinner" med kjøtt og 1 lefse ) ingenting dessert eller noe, null kaker spiste 2 klementiner bare før åpning av pakker I dag var jeg, kjæresten, søstrera til kjæresten å typen hennes å spiste hos foreldrene hans. Koselig det Med en liten pelsdott av en pusunge klatrende i juletre for å leke med kulene ble sittende i treet lenge den (plasttre).
Å i mårra skal jeg å kjæresten hjem til mine foreldre å spise ribbe, for så å ut på fest *glede seg*
Nyttår vet jeg ikke..for vi skal ut her, hos noen av kjæresten sine venner, skummelt.. kjenner ingen.. men overlever vel

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 23:32   #8
Agurk
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Innlegg: 126
Agurk er på en erverdig vei

Sv: Hva er (hele) julemenyen deres?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Selvsagt er det ok, det er en grønnsak. Det er kun på Atkins induksjon (og ketolyse?) man må tenke så mye på slikt.

Takk for svar! Jeg er litt kunnskapsløs enda.

Agurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 23:36   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

På julafta var vi 8 stk hos systra mi til pinnekjøtmiddag (+ kålrabistappe, poteter, ribbefett, morrpølse, rødkål og surkål. I dag har vi vore 13 stk hos foreldra mine til svineribbe og i morgon trur eg det blir lasagne hos foreldra min. Elles brukar vi å ha ein dag med fisk og ein med raspeball i romjula, fortsatt heime hos mor og far. Nyårsafta er det pinnekjøt igjen, og nyårsdag er det mest sannsynleg svinesteik. Begge desse dagane er vi som regel flest mulig samla hos foreldra mine. Viss vi er alle syskjen m/fam. så er vi 17 stk, men trur ikkje vi greier å samle alle til middag på ein gong i år.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 00:58   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Julaften til lunch lagde jeg rekesalat med egg, for naboen (som har fiskebutikk) avleverte 2 kilo lille julaften. Det ble to skiver med nøttebrød og et lass rekesalat til brunch. Om kvelden spiste jeg svinestek, en liten potet, litt hjemmelaget surkål og brun saus. "Noen" hadde glemt å lage grønnsaker til meg () og bare kjøtt og saus så litt teit ut. Og selv etter et par Sarah før vi dro var jeg jo litt sulten da. Til dessert riskrem. Litt mer riskrem enn jeg hadde godt av. Og det fikk jeg betale for. Lå våken halve natta. Kvalm og uvell, slik jeg blir av potet og ris.....

Idag trente jeg før frokost/lunch og spiste så mozzarella/tomat/basilikum salat + 2 skiver juleskinke med tapenade på. I kveld ble det helstekt indrefilet med stekt løk, grønn salat, waldorf salat og deilig soppsaus. En skje med hermetisk frukt med flere skjeer krem på. Hjemmelagde Sarah Berhard og hjemmelagte marsipan.

I morgen blir det røkelaks og eggerøre + brokkoli til lunch og hjemmelagte juleskinke med frisk asparges + en eller annen form for saus til middag.

Onsdag blir det salat på jobb (med enten kylling eller krepsehaler) og
middag hos mor om kvelden. De vil ikke si hva vi får, men jeg tror det blir ribbe, for de hadde pinnekjøtt julaften. De er Lindbergere begge to, så regner med at det blir bra.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 01:12   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

* julaften: svineribbe, med 1/2 potet, masse grønnsaker, rødkål og saus pluss mammas hjemmelagde karamellpudding til dessert, som er langt fra lavkarbo, men som er det beste i hele verden, så jeg spiste litt allikavell. En sara bernhard og to polkagriser på kvelden

*1.juledag: Engelsk julemat, med kalkun, mash (som jeg ikke spiste) , roast potatoes(en bit) , rosenkål, grønnsaker, sossiser, devils on horseback, bacon, gravy. og så klart christmass pudding med rumbutter til dessert

*2.juledag: kokt kveite med grønnsaker og sikkert 1/2 potet til

*3 juledag blir det kylling, for da bestemmer jeg...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 01:17   #12
anni71
Nytt Medlem
 
anni71 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Jeg bor i Fredrikstad!
Alder: 52
Innlegg: 2
anni71 er på en erverdig vei

Sv: Hva er julemenyen deres?

Det ble kalkun,rosenkål,gulrøtter og hjemmelaget surkål,poteter og hjemmelaget saus.

__________________
@nni

anni71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert! Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 13:38   #13
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er julemenyen deres?

Julaften iår ble det ribbe, medisterkake og julepølse, med kålrabistappe og surkål (poteter de som spise det).

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 15:49   #14
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Hjemmelaget pinnekjøtt (ikke kuttet opp i småbiter, men lange ribben - viktig for min mann fra Vestlandet , må ha stooor gryte...), spesialinnkjøpt vossakorv fa Bergen, kålrabistappe, potet for de som vil, og så blomkål/fetaoststappe til meg.. multer m/fløte til dessert.

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 04:17   #15
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er julemenyen deres?

Ble litt satt ut jeg nå Nena - pinnekjøtt IKKE KUTTET OPP I SMÅBITER? Kan man kutte opp pinnekjøtt i småbiter da? Har jeg jammen meg aldri hørt om. Er det Mydland som gjør sånne skrekkelige utradisjonelle ting?

Men pinnekjøtt her også ja. Vi bruker røkt. Og kålrabistappe, mandelpotet til de som spiser sånt. Multer med fløte til dessert, som det høver seg en tromsøjente.

Første juledag bakt ørret med basilikum, med agurksalat (min var lagd med splenda) og salat og rømme.

Andre juledag svineribbe, de andre fikk kjøpt surkål, jeg har hjemmelagd med splenda. (De andre tror nemlig det smaker feil med mat med splenda, derfor nekter de å spise det.)

Så blir det litt sånn vanlig mat innimellom, men nyttårsaften er vi hos min søster og får kalkun. Mange lavkarbere, noen som ikke tåler melk, noen som ikke tåler laktose, noen som ikke vil ha kunstig søtstoff - dermed er kaker vanskelig, men jeg lager nok en lavkarbo-brownie og tar med. Så får de spise som vil.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:51   #16
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Mesteparten av pinnekjøttet her omkring er sagd opp i små, merkelige biter - sambo tåler ikke sånt med beinfliser i... så dermed blir det hjemmelaget eller hele sider som deles behørig opp med stor, kraftig kniv - tradisjoner er spesielt viktige når det gjelder julematen!

I morgen blir det kalkun med tradisjonelt tilbehør hos svigerinne og svoger, mesteparten av maten er lavkarbovennlig så det går nok bra. Skal være sjåfør så jeg holder meg til vann, får heller ta meg et glass når jeg kommer hjem igjen... 1. nyttårsdag er det stor lunsj hos svigermor, så det er best at formen er sånn noenlunde god!

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 03:24   #17
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er julemenyen deres?

[quote=Nena;223844]Mesteparten av pinnekjøttet her omkring er sagd opp i små, merkelige biter - sambo tåler ikke sånt med beinfliser i... så dermed blir det hjemmelaget eller hele sider som deles behørig opp med stor, kraftig kniv - tradisjoner er spesielt viktige når det gjelder julematen!

Underlig da. Vel, Det SKAL være hele sider, som man enten skjærer opp selv (vi har egen sag til det) eller får slakteren/forretningen til å skjære opp.

Jul ER jo tradisjon. Tar du bort tradisjonene, så tar du bort følelsen av jul. En kollega av meg tok med seg mann og to barn i tenårene og feiret jul i Praha. Jeg er veldig nysgjerrig på hva de fikk ut av det. . . Jeg skjønner behovet for å gjøre noe annet, men julen er liksom noe "hellig" - unnskyld uttrykket, får jeg vel si. . . Siden jeg ikke har noen greie på den kristne delen av det.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 03:27   #18
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er julemenyen deres?

Oy, du, forresten, hva mener du med HJEMMELAGET???

Du kan jo liksom ikke lage pinnekjøtt hjemme, vel???

(Rull, ja. Sylte, ja. Saltkjøttlår (bergensk kokelår), ja. Skinke, ja. Men pinnekjøtt???)

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 08:16   #19
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Hva er julemenyen deres?

Pinnekjøtt kan man utmerket godt lage hjemme! Salter det noen dager i stoor balje med grovsalt, deretter henger det kjølig og luftig helt til det skal brukes! Men det forutsetter jo selvsagt at man har et sted å henge det - gjerne et loft.. hos meg er temperaturen så lav at jeg ikke har problemer verken med pinnekjøtt eller fenalår . Har alltid fått vellykket produkt, fenalår kjøper jeg aldri for jeg synes de er totalt ødelagt av saltinnsprøyting. Saltes kjøttet med grovsalt blir det akkurat passe!

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er deres favoritt-dressing? Legg oppskriften her. Iset Annen mat 20 19-01-07 12:15
hva gjør jeg? dingpot Generell diskusjon 24 10-06-06 21:27
Utdanningstråden! mofe Generell diskusjon 44 16-04-05 21:58
Hva er deres god natta-rituale! Marianne Generell diskusjon 6 24-09-04 00:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no